Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: akustik i nye huse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

engang i løbet af foråret flytter jeg ind i et nybygget svensk lavenergi-hus. Det er bygget som et to-familieshus, forskudt i forhold til hinanden. Dvs. fælles fundament og en del af væggene støder op til hinanden. Der er andre huse både for og bag, afstanden til dem er ca 25 m. 

Væggene er 23 cm tykke og der hvor de støder op til hinanden er væggene lige så tykke, altså ialt 46 cm.

Mit spørgsmål er om nogen ved hvor meget lyden spreder sig til naboens hus(altså dem jeg deler fundament med)?

Og hvor meget lyden spreder sig til genboerne (som er hhv. ~18 og 25 m. væk)?

Altså det jeg er ude efter er at høre om de moderne fundamenter med "styroform" og lignende materialer afhjælper nogle af de problemer der er i huse med massiv betonsokkel.

Og grunden til at jeg er så interesseret i at vide det, er at min stue støder op til naboens soveværelse (jeg er 22, med hang til actionfilm og rock..naboerne er pensionister!)

ja, ved godt det ikke illustrerer det så godt, men har ikke noget bedre.. 

Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

hej henrik

Man er i dag godt hjulpet af udformningen af husene, men desværre så har lyd ikke arkitekternes højeste priotet.

Derfor vil du nok opleve at især de dybe toner trænger igennem konstruktionen og ind til naboen. (ved højt niveau)

er der luft mellem de 2 vægge på 23cm?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

der er nogen min krav til vægenes tykkelse, som jeg så desvære ikke lige kan huske, men du kan slå det op i byggerelamanget... det kan da give dig en ide om hvor meget lyd der slipper ud til alle andre..

hvis jeg husker rigtigt er min kravet på ca. 30 - 40 dB.. men husk at dette sænkes en del hvis rummet f.eks. har viduer... så du må nok desvære ud i noget ekstra isolering hvis din hjemmebio hvilkelig skal komme til udfoldelsse.... eller en ekstra skald væg på inder siden, men det tager nok lidt for meget plads...  
Til top Vis gnOsis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnOsis

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Æv æv...ens stue grænser op til naboens soveværelse ligefrem..sikke et mareridt

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

ja jeg er også glad for at jeg har 5-600 meter derhen

og at der på landet ikke er nogen støjbegrænsning

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

tak for svarene.

@gnOsis: Der er 2 komplette vægge(-"yderbrædderne" tror jeg) som slutter helt tæt op ad hinanden. Det transporterer vel kun lyden endnu bedre går jeg ud fra?

hvad mht.spredningen til andre ejendomme, afkobler fundamentet i sig selv ikke en del af lyden? (læs: kan jeg fyre volumen op på max, hvis naboen ikke er hjemme?!) 

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Æv æv...ens stue grænser op til naboens soveværelse ligefrem..sikke et mareridt

Så må du jo købe nabohuset også .

Just kidding. Her er et par tips, som jeg håber du kan bruge...

1. bliv gode venner med naboen
  2. aftal eksempelvis tidspunkter hvor der må spilles højere end "normalt"
  3. byg en lyddæmpende væg op i stuen
  4. lyddæmpende materiale på bagvæggen (giver jo også dig bedre lyd)
  5. "afkobel" med spikes hvor du kan
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

EEK1 skrev:

tak for svarene.

@gnOsis: Der er 2 komplette vægge(-"yderbrædderne" tror jeg) som slutter helt tæt op ad hinanden. Det transporterer vel kun lyden endnu bedre går jeg ud fra?

Ja det er isolerings delen af en væg der isolere både lyd og for kulde.. så der du måske skla ekstra isolere vil være samlinger som top og bund af vægen, samt vinduer ...

hvad mht.spredningen til andre ejendomme, afkobler fundamentet i sig selv ikke en del af lyden? (læs: kan jeg fyre volumen op på max, hvis naboen ikke er hjemme?!)

hvad skulle problemet være hvis de andre ikke er hjemme ??  

Til top Vis gnOsis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnOsis

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

nej det fik jeg nok ikke forklaret godt nok. Husene ligger i et nybygget kvarter hvor der ligger 5 dobbelthuse i 3 rækker(der er 20-30 meter mellem rækkerne), og der spurgte jeg så mere til om det spreder sig til husene foran og bagved huset ligesom fx. et 30 år gammelt hus med kælder under, eller om et nyt fundament "indkapsler" lyden så den kun breder sig ud i resten af selve fundamentet?

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

EEK1 skrev:
nej det fik jeg nok ikke forklaret godt nok. Husene ligger i et nybygget kvarter hvor der ligger 5 dobbelthuse i 3 rækker(der er 20-30 meter mellem rækkerne), og der spurgte jeg så mere til om det spreder sig til husene foran og bagved huset ligesom fx. et 30 år gammelt hus med kælder under, eller om et nyt fundament "indkapsler" lyden så den kun breder sig ud i resten af selve fundamentet?

Det er ikke muligt at svare  præcist på. Lyden vandre ud gennem væggene og vinduerne. Man vil godt kunne høre, når du spiller  højt.

Der går en del lyd ud igennem vinduerne, så her skulle du have prøvet at give en merpris for lydvinduer. Jeg skal selv have skiftet vinduer i den ene stue, og de nye bliver lydvinduer. Merprisen er + 2 - 3 %. Så istedet for 2 x 4 mm glastykkelse, får jeg 4 mm. og 6 mm. glas tykkelse. Det er bedre grundet forsklellig resonansfrekvenser.

Lette vægge som der her er tale om, lader en del af lyden gå ud igennem. Lette vægge isolerer meget godt for varmen og fylder mindre. Men for at isolere for lyd, isolerer murstensvægge bedst. Jeg kunne tænke mig, at væggene kun har et lag gibsplader. Det bruges mest, da det er billigst. Men et lag gibs sluger mere bas fra rummet. Og lydisolerer dårligere. Så hvis det var mig, monterede jeg et ekstra lag selv.

Richard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 April 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

EEK1 skrev:

engang i løbet af foråret flytter jeg ind i et nybygget svensk lavenergi-hus. Det er bygget som et to-familieshus, forskudt i forhold til hinanden. Dvs. fælles fundament og en del af væggene støder op til hinanden. Der er andre huse både for og bag, afstanden til dem er ca 25 m. 

Væggene er 23 cm tykke og der hvor de støder op til hinanden er væggene lige så tykke, altså ialt 46 cm.

Mit spørgsmål er om nogen ved hvor meget lyden spreder sig til naboens hus(altså dem jeg deler fundament med)?

Og hvor meget lyden spreder sig til genboerne (som er hhv. ~18 og 25 m. væk)?

Altså det jeg er ude efter er at høre om de moderne fundamenter med "styroform" og lignende materialer afhjælper nogle af de problemer der er i huse med massiv betonsokkel.

Og grunden til at jeg er så interesseret i at vide det, er at min stue støder op til naboens soveværelse (jeg er 22, med hang til actionfilm og rock..naboerne er pensionister!)

ja, ved godt det ikke illustrerer det så godt, men har ikke noget bedre.. 

På billedet ser det ud som husene har egen sokkel, hermed er der også gøde chancer for at i IKKE deler væg. Hvis dette er tilfældet får du en meget høj akustisk isolering.

Jeg boede selv i et muret rækkehus i Nivå, hvor dette var opfyldt, og jeg kunne goft sætte virkelig tryk på med mine B&W 802 og min Classé forstærker der yder 700w/kanal i 2 ohm. Men vinduer og døre skal lukkes!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes