Forfatter |
|
EEK1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
engang i løbet af foråret flytter jeg ind i et nybygget svensk lavenergi-hus. Det er bygget som et to-familieshus, forskudt i forhold til hinanden. Dvs. fælles fundament og en del af væggene støder op til hinanden. Der er andre huse både for og bag, afstanden til dem er ca 25 m.
Væggene er 23 cm tykke og der hvor de støder op til hinanden er væggene lige så tykke, altså ialt 46 cm.
Mit spørgsmål er om nogen ved hvor meget lyden spreder sig til naboens hus(altså dem jeg deler fundament med)?
Og hvor meget lyden spreder sig til genboerne (som er hhv. ~18 og 25 m. væk)?
Altså det jeg er ude efter er at høre om de moderne fundamenter med "styroform" og lignende materialer afhjælper nogle af de problemer der er i huse med massiv betonsokkel.
Og grunden til at jeg er så interesseret i at vide det, er at min stue støder op til naboens soveværelse (jeg er 22, med hang til actionfilm og rock..naboerne er pensionister!)

ja, ved godt det ikke illustrerer det så godt, men har ikke noget bedre..
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej henrik
Man er i dag godt hjulpet af udformningen af husene, men desværre så har lyd ikke arkitekternes højeste priotet.
Derfor vil du nok opleve at især de dybe toner trænger igennem konstruktionen og ind til naboen. (ved højt niveau)
er der luft mellem de 2 vægge på 23cm?
|
Til top |
|
|
gnOsis Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er nogen min krav til vægenes tykkelse, som jeg så desvære ikke
lige kan huske, men du kan slå det op i byggerelamanget... det kan da
give dig en ide om hvor meget lyd der slipper ud til alle andre..
hvis jeg husker rigtigt er min kravet på ca. 30 - 40 dB.. men husk at
dette sænkes en del hvis rummet f.eks. har viduer... så du må nok
desvære ud i noget ekstra isolering hvis din hjemmebio hvilkelig skal
komme til udfoldelsse.... eller en ekstra skald væg på inder siden, men
det tager nok lidt for meget plads...
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv æv...ens stue grænser op til naboens soveværelse ligefrem..sikke et mareridt __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg er også glad for at jeg har 5-600 meter derhen
og at der på landet ikke er nogen støjbegrænsning
|
Til top |
|
|
EEK1 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarene.
@gnOsis: Der er 2 komplette vægge(-"yderbrædderne" tror jeg) som slutter helt tæt op ad hinanden. Det transporterer vel kun lyden endnu bedre går jeg ud fra?
hvad mht.spredningen til andre ejendomme, afkobler fundamentet i sig selv ikke en del af lyden? (læs: kan jeg fyre volumen op på max, hvis naboen ikke er hjemme?!)
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Æv æv...ens stue grænser op til naboens soveværelse ligefrem..sikke et mareridt |
|
|
Så må du jo købe nabohuset også .
Just kidding. Her er et par tips, som jeg håber du kan bruge...
- bliv gode venner med naboen
- aftal eksempelvis tidspunkter hvor der må spilles højere end "normalt"
- byg en lyddæmpende væg op i stuen
- lyddæmpende materiale på bagvæggen (giver jo også dig bedre lyd)
- "afkobel" med spikes hvor du kan
|
Til top |
|
|
gnOsis Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
EEK1 skrev:
tak for svarene.
@gnOsis: Der er 2 komplette vægge(-"yderbrædderne" tror jeg) som
slutter helt tæt op ad hinanden. Det transporterer vel kun lyden endnu
bedre går jeg ud fra?
Ja det er isolerings delen af en væg der isolere både lyd og for
kulde.. så der du måske skla ekstra isolere vil være samlinger som top
og bund af vægen, samt vinduer ...
hvad mht.spredningen til andre ejendomme, afkobler fundamentet i sig
selv ikke en del af lyden? (læs: kan jeg fyre volumen op på max,
hvis naboen ikke er hjemme?!)
hvad skulle problemet være hvis de andre ikke er hjemme ??
|
|
|
|
Til top |
|
|
EEK1 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det fik jeg nok ikke forklaret godt nok. Husene ligger i et nybygget kvarter hvor der ligger 5 dobbelthuse i 3 rækker(der er 20-30 meter mellem rækkerne), og der spurgte jeg så mere til om det spreder sig til husene foran og bagved huset ligesom fx. et 30 år gammelt hus med kælder under, eller om et nyt fundament "indkapsler" lyden så den kun breder sig ud i resten af selve fundamentet?
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
EEK1 skrev:
nej det fik jeg nok ikke forklaret godt nok. Husene ligger i et nybygget kvarter hvor der ligger 5 dobbelthuse i 3 rækker(der er 20-30 meter mellem rækkerne), og der spurgte jeg så mere til om det spreder sig til husene foran og bagved huset ligesom fx. et 30 år gammelt hus med kælder under, eller om et nyt fundament "indkapsler" lyden så den kun breder sig ud i resten af selve fundamentet? |
|
|
Det er ikke muligt at svare præcist på. Lyden vandre ud gennem væggene og vinduerne. Man vil godt kunne høre, når du spiller højt.
Der går en del lyd ud igennem vinduerne, så her skulle du have prøvet at give en merpris for lydvinduer. Jeg skal selv have skiftet vinduer i den ene stue, og de nye bliver lydvinduer. Merprisen er + 2 - 3 %. Så istedet for 2 x 4 mm glastykkelse, får jeg 4 mm. og 6 mm. glas tykkelse. Det er bedre grundet forsklellig resonansfrekvenser.
Lette vægge som der her er tale om, lader en del af lyden gå ud igennem. Lette vægge isolerer meget godt for varmen og fylder mindre. Men for at isolere for lyd, isolerer murstensvægge bedst. Jeg kunne tænke mig, at væggene kun har et lag gibsplader. Det bruges mest, da det er billigst. Men et lag gibs sluger mere bas fra rummet. Og lydisolerer dårligere. Så hvis det var mig, monterede jeg et ekstra lag selv. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Richard Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 22 April 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
EEK1 skrev:
engang i løbet af foråret flytter jeg ind i et nybygget svensk lavenergi-hus. Det er bygget som et to-familieshus, forskudt i forhold til hinanden. Dvs. fælles fundament og en del af væggene støder op til hinanden. Der er andre huse både for og bag, afstanden til dem er ca 25 m.
Væggene er 23 cm tykke og der hvor de støder op til hinanden er væggene lige så tykke, altså ialt 46 cm.
Mit spørgsmål er om nogen ved hvor meget lyden spreder sig til naboens hus(altså dem jeg deler fundament med)?
Og hvor meget lyden spreder sig til genboerne (som er hhv. ~18 og 25 m. væk)?
Altså det jeg er ude efter er at høre om de moderne fundamenter med "styroform" og lignende materialer afhjælper nogle af de problemer der er i huse med massiv betonsokkel.
Og grunden til at jeg er så interesseret i at vide det, er at min stue støder op til naboens soveværelse (jeg er 22, med hang til actionfilm og rock..naboerne er pensionister!)

ja, ved godt det ikke illustrerer det så godt, men har ikke noget bedre.. |
|
|
På billedet ser det ud som husene har egen sokkel, hermed er der også gøde chancer for at i IKKE deler væg. Hvis dette er tilfældet får du en meget høj akustisk isolering.
Jeg boede selv i et muret rækkehus i Nivå, hvor dette var opfyldt, og jeg kunne goft sætte virkelig tryk på med mine B&W 802 og min Classé forstærker der yder 700w/kanal i 2 ohm. Men vinduer og døre skal lukkes! __________________ Richard - Mr Music
|
Til top |
|
|