Af mine egne erfaringer, har jeg oplevet i mange tilfælde, at såkaldt tilspilning af div. komponenter i et system, ændre lyden. Der er self. nogle komponenter som ikke rigtig ændre sig overhovedet, og så er der andre der ændre sig utrolig meget. Man kan jo ikke diskutere ret længe, om at f.eks. højtaler enheder spilles til ved mekanisk "slid", men derimod er kan det jo blive til en længere diskution, hvordan div. komponenter, kabler osv. egentlig ændre sig... Men for at springe let og elegant over det, så kan jeg personlig skrive under på, at der sker et eller andet! For at tage et eksempel på et kabel, så har jeg bla. oplevet at Kimber 4TC, ændre lydmessige egenskaber totalt, indenfor de første 3 timer, bare for at understrege at en ganske simpel kobber leder kan ændre sig! Men efter de første timer bliver sliddet om man vil, mindre og mindre hørbart, men der må jo være et fortsat "slid", i hele kablets levetid, så det med tilspilning det er jo et relativt utryk.
Spørgsmålet er jo så, hvornår er et kabel f.eks. slidt op? eller sagt på en anden måde, hvornår begynder kablet at lyde dårligt/dårligere... Hvis det bliver ved med at ændre sig igennem hele dets levetid, så kan man jo ikke regne med at det bliver ved med at ændre sig til det bedre, hvornår bliver det gode egenskaber drænet...? Lisom et skumophæng bliver slappere og slappere, lige indtil det begynder at smuldre, det betyder jo også at enheden vel heller ikke en optimal følsomhed, igennem hele dens levetid?
Nu har jeg jo lige taget et kabel som eksempel, men det gælder jo alle de forskellige komponenter som indgår i systemet!
En anden ting der har undret mig meget, og det skal siges at jeg ikke selv mener at jeg har oplevet det (endnu...), men kan en tilspilning ikke lige så godt vise sig at forværre lydegenskaberne i en given komponent?
Det skal jo også siges at god lyd er et lige så relativt spørgsmål, men tænker mere på, selve den ændring der finder sted.