Nu har jeg mange gange herinde, læst om forstærkere og højttalere der enten kan spille rytmisk, kan gengive en særlig drivende kerne i musikken, og jeg har selv hørt en del der ikke kan.
Jeg er ikke teknisk anlagt og det kan være der ikke findes noget svar på spørgsmålet, men det lyder cirka sådan her:
Kan man konstruere et produkt til at opsøge og gengive rytmik?
Rytmik er så mit paraplybegreb over mange underbegreber som nogle få nævnt her; medrivende, taktfast, groovende, inciterende, timing, tempo, o.s.v..
I og med jeg siger jeg selv har hørt nogle der kan og andre som ikke kan, så må der være nogle konstruktionsmæssige, principmæssige beslutninger der afgør om for eksempel en forstærker eller en HT kan gengive rytme på en fed måde.
Hvad er en fed måde? Det kan eksempelvis være når man hører Stewie Wonders "Do like you" og "Cash in your face" på LP/CD´en "Hotter than july" fra 1980.
Den er indspillet med mange lag, for han spiller selv de fleste instrumenter, men det er ligemeget her. Pointen er, at hvis du hører de to numre på, eksempelvis et ældre Linn/Naim/Densen anlæg, eller et hvor de nævnte mærker dominerer, vil du få en tydelig oplevelse af hvor meget drive og hoppende rytme der er i alt hvad han laver. Og skæve pauser, der liiiiige holder til næste bigdrumattack!
Og omvendt; hører du dem på et anlæg hvor ingen af mærkerne der indgår er kendte for rytmikgenkendelse, så er man helt ligeglad med nummrerne, der sker ikke rigtig noget.
Det her er ikke skrevet for at polere på Linns/Naims eller Densens produkter, det kan de godt selv, når de nævnes er det fordi det er bevisligt at de kan noget specielt i den retning.