Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ATT. Kloge HIFI-folk med tid... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hejsan!

Jeg står i den uheldige position, at jeg er dansker - forstået på den måde, at I der går op i HIFI bruger en masse fine fine ord, om jeres lyd, setup, tilslutninger og så videre, så hér er lige nogle af de ting, som jeg har spekuleret på:

Balanceret udgang << Hvad faen er den af? Sad her forleden, med min fatters gamle Kenwood tuner som både har balanceret og fixed(?? - eller hvad det hedder) udgange, og man støder på det gang på gang rundt omkring, men hvad er det, og hvilken fordel har balanceret frem for det andet? Ulemper?

Ohm << well... fysikkens verden fortæller jo at det er "modstand" og forstår jeg det ret, så må det jo betyde at en 4 ohms HT er lettere at spille op end en 8 ohms HT? Men bagpå min forstærker (Technics SU-A808) står der at enten så er det 8ohms HT i både A+B eller 4ohms HT i A eller B. Hvorfor så det?

For at blive lidt ved ohm, hvad er meningen så - og forskellen - med en 4ohms forstærker og en 8 ohms?

Jeg hørte engang at man skulle gå efter en 8 ohms HT, da kvaliteten var bedre (end en 4ohms HT) - men det forstår jeg ikke. Vil da mene at mine JAMO D-590 er i en - det jeg vil kalde - god kvalitet!? og de er 4 ohm...

Kan ikke umiddelbart komme på andre ting, men kan I nævne nogen, så er I hjertelig velkommen. Håber I kan udvide min horisont :)

----

Michael

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Balanceret signaloverførsel er noget man ser meget i den professionelle branche af elsikkerhedsmæssige årsager.

Risikoen for at ødelægge udstyret ved at f.eks. et stik trækkes ud i utide, samt fejl i stømforsyninger m.m. er noget man eliminerer på den måde, så godt det nu er muligt.

Har du lagt mærke til hvad der sker hvis du kommer til at trække et signalkabel ud, imens musikken spiller?

XLR-stik (balancerede) har en lille tap der skal trykkes ind når et stik trækkes ud, og slipper ikke skærm, før signaldelen.

Brugte radiohuset ikke balanceret signaloverførsel, ville 230v tilført et chassis på en forstærker kunne brænde elektronik af for millioner.

Selve signaloverførselen i balancerede signaler, er isoleret fra forstærkerenes kabinet. Dog kræver korrekt installation af balanceret udstyr at der er en ægte jordforbindelse i din elinstallation for at eliminere risikoen for at brænde udstyret af 100%. Alle komponenter skal herefter være forbundet korrekt, og det er temmelig omfattende med alm. hifi at gennemføre.

Danmark har kun to ben i en normal elinstallation, så meget kan gøres for at forbedre elinstallationen.

Problematikken 4 og 8 Ohm, er ikke et problem på moderne transistorforstærkere med solide strømforsyninger.

Her er det andre ting i højttaleren der har mere betydning.
Højttaleres delefilter kan belaste mere end selve enhederne, og afsætte lyden som varme.

Du kan derfor ikke automatisk regne med at en 4 Ohms højttaler spiller højere blot fordi den hiver mere effekt ud af din forstærker. Men meget tit er 4 Ohms højttalere bedre til at udnytte gode forstærkere, og andre gange er det stik modsat.

Den bedste tommelfingerregel er at spille lidt musik ved normalt niveau, og føle om forstærkeren bliver unaturligt varm.

Visse forstærkere kan blive op til 60 grader varme uden at tage skade, og er endda tit beregnet til det, da de fra starten kører fuld skrue på udganstransistorerne (klasse A).

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Balanceret udgang << Hvad faen er den af? Sad her forleden, med min fatters gamle Kenwood tuner som både har balanceret og fixed(?? - eller hvad det hedder) udgange, og man støder på det gang på gang rundt omkring, men hvad er det, og hvilken fordel har balanceret frem for det andet? Ulemper?

Kort fortalt: I et ubalanceret signal har du en plus-leder, og minus-signalet ligger på stel. I det balancerede signal har du en plus, en minus og en separat stel. Der er en grundig forklaring (på engelsk godt nok...) på www.thule-audio.dk, under "Read more" > "Technical Information".

MichaelJDK skrev:
Ohm << well... fysikkens verden fortæller jo at det er "modstand" og forstår jeg det ret, så må det jo betyde at en 4 ohms HT er lettere at spille op end en 8 ohms HT? Men bagpå min forstærker (Technics SU-A808) står der at enten så er det 8ohms HT i både A+B eller 4ohms HT i A eller B. Hvorfor så det?

Ohm angiver højttalerens impedans, dvs. den modstand forstærkeren "ser" når den driver højttaleren. Jo lavere impedans (ohm), jo mere strøm trækker forstærkeren gennem højtaleren. Dette betyder ikke at 4 ohms højttaleren er nemmere at trække - det betyder at den trækker mere strøm ud af forstærkeren, hvilket _i princippet_ betyder at højttaleren spiller højere (der er mere end impedans der afgør dette), men det betyder også at forstærkeren bliver varmere, du sætter reelt forstærkeren til at lave et større stykke arbejde. Du kan se sådan på det at når der ikke er forbindelse, "ser" forstærkeren en uendelig stor modstand, hvilket gør at den ikke har noget at lave - der trækkes ikke noget strøm igennem. Jo lavere modstand, jo hårdere belastning - hvis der slet ikke VAR nogen modstand, f.eks. hvis du trækker et kabel fra plus til minus, så kortslutter du forstærkeren. Lavere impedans er altså tættere på en kortslutning, hvilket forstærkeren naturligvis ikke kan tåle.

Dét der så sker når du tilslutter to sæt højttalere parallelt (f.eks. ved at bruge A+B udgangene) er at den samlede impedans halveres, fordi modstanden deles ud på to højttalere. Dvs. to 8 ohms højttalere giver en samlet impedans på 4 ohm, og to 4 ohms højttalere giver en samlet impedans på 2 ohm. 2 ohm er en temmelig hård belastning, som de fleste lidt billigere forstærkere vil have problemer med, især i lyset af at det er et gennemsnit og at impedansen ved visse frekvenser nemt kan være endnu lavere. Derfor anbefales det ikke at bruge A og B udgangene samtidigt hvis højttalerne er på mindre end 8 ohm.

MichaelJDK skrev:
For at blive lidt ved ohm, hvad er meningen så - og forskellen - med en 4ohms forstærker og en 8 ohms?

En forstærker er ikke 4 eller 8 ohm, det er højttalerne der er 4 eller 8 ohm. Når watt-opgivelserne på en forstærker er angivet ved enten 4 eller 8 ohm, er det bare et spørgsmål om hvilken belastning man har valgt da man målte hvor mange watt forstærkeren kan afgive. _Teoretisk set_ skal en forstærker levere dobbelt så mangewatt i 4 ohm som i 8 - det er dog kun det helt tunge grej der kan følge dét i praksis. Kombineret med at højttalerens impedans i praksis svinger efter frekvensgangen, er dét en af årsagerne til at du ikke kan vurdere en forstærker ud fra watt-opgivelser - og er målingerne ikke lavet helt ens, kan du ikke engang vurdere hvilken der er kraftigst, ud fra opgivelserne alene.

MichaelJDK skrev:
Jeg hørte engang at man skulle gå efter en 8 ohms HT, da kvaliteten var bedre (end en 4ohms HT) - men det forstår jeg ikke.

Det er fordi det er noget vrøvl!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Balanceret signaloverførsel er noget man ser meget i den professionelle branche af elsikkerhedsmæssige årsager.

Er det ikke grundet støjmæssige årsager, da man ofte trækker meget lange kabler? Den støj der vil induceres, induceres over både det negative og det positive signal, og ses dermed ikke af forstærkeren, da den jo i pricippet ser det differentielle signal.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Spencer skrev:

Er det ikke grundet støjmæssige årsager, da man ofte trækker meget lange kabler? Den støj der vil induceres, induceres over både det negative og det positive signal, og ses dermed ikke af forstærkeren, da den jo i pricippet ser det differentielle signal. Også af støjmæssige årsager - det er korrekt. Men at det også bruges ved korte kabeltræk, giver så en ekstra gevinst på det sikkerhedsmæssige. De RCA-stik der bruges i hifi er et levn fra halvfjerserne, og burde forlængst være afløst af noget bedre - Camac stik f.eks. som bruges i proffessionelt av-udstyr, og af forskere.

XLR-stik giver mere sikker og pålidelig kontakt, men mindre stiktyper vil i hifi-sammenhænge kunne gøre det.

Der kan siges rigtig meget skidt om RCA-stik og forbindelser, og det er der sikkert også blevet her på forummet.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

"Brugte radiohuset ikke balanceret signaloverførsel, ville 230v tilført et chassis på en forstærker kunne brænde elektronik af for millioner."

Den må jeg lige have uddybet.!

Vi er enig om at der er 3 ledere i XLR.

Plus
Minus
Stel

Hvordan kan det afhjælpe at man brænder elektronik af??

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

"Brugte radiohuset ikke balanceret signaloverførsel, ville 230v tilført et chassis på en forstærker kunne brænde elektronik af for millioner."

Plus
Minus
Stel

På dit alm. hifi-udstyr er minuslederen (stel) som jo er koblet til mange fine og følsomme komponenter, også direkte koblet til chassiset på din forstærker!

Ergo vil en dårlig stømforsyning i en computer faktisk kunne brænde din forforstærker af - helt og aldeles (jeg anbefaler optisk signaloverførsel her). Dette sker faktisk tit, og kan bekræftes i hifi-klubben der har haft flere uheldige episoder, og fraråder direkte sammenkobling.

En stor synder i denne sammenhæng er din Stofanet opkobling hvor der fra din antenne kan tilføjes utrolige mængder støj, og brum. Stofa har en del spænding på antennesignalet, og det er noget snask at blande sammen med et hifianlæg.

Kobler du dit tv direkte på anlægget, har du også diverse højspændingsforsyninger til at støje ind på anlægget.

Vores skærm, som er yderlederen på et kabel, bruges som returleder til at sende signalet tilbage med. Det er noget rigtig skidt.

Det er faktisk muligt at lave et fupbalanceret kabel, hvor de to inderledere fra et XLR-kabel tilsluttes + og - på et RCA-stik, og så tilsluttes den yderste skærm på kablet kun - i afsenderenden.

Her kan du lave meget lange kabler uden at det støjer, og bruge kabel til 12 kr./m !

Mange high-end kabler er lavet på denne måde, hvor den yderste skærm på kablet ikke er en del af signalvejen.

Disse kabler har så en pil på kablet der viser hvilken vej kablet skal vende, og der er stor hørbar forskel!

Den yderste skærm skal kun tilsluttes afsenderenden - det er vigtigt!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Plus
Minus
Stel

Et par eksempler for at koge det ned: En medarbejder i radiohuset kommer ved en fejl til at tilslutte 230v på stellet af en forstærker.
Strømmen vil ikke fare ind i elektronikken, men i stedet løbe direkte i jorden på den korrekt jordforbundne installation. Intet udstyr brænder af.

Eksempel 2: Du roder med strømforsyningen på din computer, og får ved en fejl lavet en kortslutning der sender 230v ind på stel, og videre til forforstærkeren.
Strømmen vil gerne til jord, og bliver glad da den opdager Stofas tilslutning.
Imidlertid er der lige et stykke vej den skal passere forbi videoen og fjernsynet.
Noget begynder at lugte brændt.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Har du lagt mærke til hvad der sker hvis du kommer til at trække et signalkabel ud, imens musikken spiller?

Jeg slukker altid skidtet, inden jeg slutter noget til eller fra, så tør' ikke lige sige det, men prøvede engang at et kabel faldt ud/blev trukket ud af den ene HT og så slog forstærkeren over på "stand-by"? (tør ikke sige om kablets + og - ramte hinanden, men det var mens musikken kørte...)

Otto, TC skrev:
Ohm angiver højttalerens impedans, dvs. den modstand forstærkeren "ser" når den driver højttaleren. Jo lavere impedans (ohm), jo mere strøm trækker forstærkeren gennem højtaleren. Dette betyder ikke at 4 ohms højttaleren er nemmere at trække - det betyder at den trækker mere strøm ud af forstærkeren, hvilket _i princippet_ betyder at højttaleren spiller højere (der er mere end impedans der afgør dette), men det betyder også at forstærkeren bliver varmere, du sætter reelt forstærkeren til at lave et større stykke arbejde. Du kan se sådan på det at når der ikke er forbindelse, "ser" forstærkeren en uendelig stor modstand, hvilket gør at den ikke har noget at lave - der trækkes ikke noget strøm igennem.

En forstærker er ikke 4 eller 8 ohm, det er højttalerne der er 4 eller 8 ohm. Når watt-opgivelserne på en forstærker er angivet ved enten 4 eller 8 ohm, er det bare et spørgsmål om hvilken belastning man har valgt da man målte hvor mange watt forstærkeren kan afgive. _Teoretisk set_ skal en forstærker levere dobbelt så mangewatt i 4 ohm som i 8 - det er dog kun det helt tunge grej der kan følge dét i praksis.

Jeg skal tilstå, at jeg ikke kan se hvorfor 4-ohm trækker mere strøm end 8ohm? For mig at se så trækker de vel det samme, men et sted i (højttalerens?) kredsløb må der jo vel sidde en større/mindre modstand (for at give hhv. 8 & 4 ohm), men hvorfor skulle forstærkeren ikke give den samme mængde strøm?

Dvs. når min forstærker nu er opgivet til at kunne sparke 100watt DIN 4ohm ud, så kan jeg kun forvente 40-50 watt i 8 ohm? (hmm... det hænger jo godt nok sammen, med det at den trækker mere strøm, men )

Lige en ting mere: Når man snakker følsomhed på en CD-afspiller kan der f.eks. stå 99db... Hvordan skal det fortolkes? "Følsomhed" ville jeg jo næsten sige, er noget at gøre med hvor kraftigt et-eller-andet(-på-CD'en?) skal være, før den kan "se" det???  Og så målt i decibel!?

Håber I også kan forklare den. :)

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Lige en ting mere: Når man snakker følsomhed på en CD-afspiller kan der f.eks. stå 99db... Hvordan skal det fortolkes? "Følsomhed" ville jeg jo næsten sige, er noget at gøre med hvor kraftigt et-eller-andet(-på-CD'en?) skal være, før den kan "se" det???  Og så målt i decibel!?

Håber I også kan forklare den. :)

De 99dB er signal/støjforholdet der antyder at du skal skrue op til lydtrykket 99dB på dit anlæg før du hører CD-afspillerens egenstøj.
Selve musikoptagelserne vil altid støje mere, og 99dB er ok i den sammenhæng.

Spiller du tit med 99dB får du en permanent høreskade.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
De 99dB er signal/støjforholdet der antyder at du skal skrue op til lydtrykket 99dB på dit anlæg før du hører CD-afspillerens egenstøj.
Selve musikoptagelserne vil altid støje mere, og 99dB er ok i den sammenhæng.

I den forbindelse kunne man tilføje at et 16 bit signal per definition har et signal/støjforhold på 96 dB.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Jeg skal tilstå, at jeg ikke kan se hvorfor 4-ohm trækker mere strøm end 8ohm? For mig at se så trækker de vel det samme, men et sted i (højttalerens?) kredsløb må der jo vel sidde en større/mindre modstand (for at give hhv. 8 & 4 ohm), men hvorfor skulle forstærkeren ikke give den samme mængde strøm?

Det er et spørgsmål om grundlæggende forståelse for hvordan strøm virker. Forstærkeren "skubber" ikke strømmen foran sig. Strømmen "trækkes" fra forstærkeren, gennem en lukket kreds. Hvor meget strøm der trækkes afhænger så af modstanden. Det er ikke sådan at forstærkeren sender 100 watt ud, og noget af dette går tabt i højttaleren pga. dens højere modstand, modstanden bestemmer simpelthen hvor meget strøm der egentlig løber. I en uendelig stor modstand løber der ganske enkelt ikke noget strøm - det er ikke sådan at strømmen går tabt i modstanden. Uendelig stor modstand svarer f.eks. til at du ikke har sat noget stik i stikkontakten - det er jo ikke sådan at strømmen falder ud af kontakten når er ikke er sat noget i.

Hvis du stadig ikke forstår det så spørg bare videre, vi skal nok ramme en aha-oplevelse på et tidspunkt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

I den forbindelse kunne man tilføje at et 16 bit signal per definition har et signal/støjforhold på 96 dB.

Mon ikke du mener et dynamikområde på 96 dB?

Det menneskelige øre kan faktisk godt høre lyde der er svagere end støjen, hvis der er skruet nok op. Kasettebånd uden Dolby ville være uspillelige hvis ikke man kunne det. En CD-afspiller har næsten altid bedre signal/støjforhold end de 96 dB dynamik der ligger i de 16 bits, men det ved du jo allerede

I et moderne boligmiljø skal vandets rislen i radiatorerne overdøves også, samt diverse andre ting, som et snurrende køleskab der kan høres fra køkkenet, hvis køkken og stue er samme rum.

Støj på forstærkere og CD-afspillere er vist ikke et særlig vigtigt parameter at kigge på nutildags. De er gerne mere end 20 gange bedre end man har brug for i praksis på det punkt.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Dvs. når min forstærker nu er opgivet til at kunne sparke 100watt DIN 4ohm ud, så kan jeg kun forvente 40-50 watt i 8 ohm? (hmm... det hænger jo godt nok sammen, med det at den trækker mere strøm, men )

Det har selvfølgelig noget at gøre med hvor meget strøm din strømforsyning i fortstærkeren kan levere.

Derfor. hvis du har en forstærker, som yder 2 x 100W RMS i 8 ohm. Hedder fomlen at når du halvere modstanden (ohm) fordobler du effekten (W).
Det er teoretisk, og derfor holder det ikke i praksis, med mindre ud kigger på meget dyre forstærkere.

Hvis der er mindre modstand, kan der komme flere watt ud.

Det vil være det samme som at sige at på denne vej er der 4 vej kryds, hvor der er fuld stop ved vært sted. Den anden vej er der 8 vejs kryds med fuld stop. Hvem får flest biler igennem, hvis de kører med samme hastighed?

Det er enhederne og delefilteret  i højttaleren der bestemmer hvor mange ohm højttaleren skal være på. Dvs. hvis ud har en 8 ohms diskant og en 8 ohms bas/mellemtone som er parallel koblet ender du på 4 ohm.

Hvis den forstærker så udgiver 2 x 100W RMS i 8 ohm, er det jo så 2 x 200W RMS i 4 ohm, pga. den mindre belastning, som er i enhederne. Havde højttaleren været på 16 ohm, ville forstærkeren kun kunne udgive 2 x 50W RMS i 16 ohm.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mon ikke du mener et dynamikområde på 96 dB?

To sider af samme sag - det digitale signal vil indeholde kvantiseringsstøj ved -96 dB, dermed er S/N på selve det digitale 16 bit signal 96 dB - der findes ikke støj i signalet over 96 dB, der stammer fra kvantiseringen, hvis støjen på en CD-plade ligger over -96 dB kommer det et andet sted fra.

Spencer skrev:
En CD-afspiller har næsten altid bedre signal/støjforhold end de 96 dB dynamik der ligger i de 16 bits, men det ved du jo allerede

_Afspilleren_, ja - men _signalet_ har et systembetinget S/N på 96 dB. Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig herreklog på om afspillerne kan bortfiltrere noget af kvantiseringsstøjen, f.eks. gennem upsampling, oversampling osv, der løber min viden tør, men i princippet ligger der et støjgulv på enhver CD ved -96 dB. Da 0 dB er grænsen for det hørbare for et menneske med gennemsnitlig hørelse, så vil man i teorien skulle skrue op så maks lydtrykket er over 96 dB, før dette støjgulv kan høres. Der kan _ikke_ på en CD-plade eksistere lyde under -96 dB, dvs. under støjgulvet. Det er fysisk umuligt.

Spencer skrev:
Støj på forstærkere og CD-afspillere er vist ikke et særlig vigtigt parameter at kigge på nutildags. De er gerne mere end 20 gange bedre end man har brug for i praksis på det punkt.

Helt enig, det er en meget teoretisk diskussion.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Som beskrevet så holder fordoblingerne ikke i praksis, og det betyder faktisk at du oftest vil have mere end 50 watt i 8 ohm, hvis den har 100 watt i 4 (hvilket sjældent er tilfældet bare fordi det står i specifikationerne...). Har den f.eks. 70 watt i 8 ohm, så burde den have 140 i 4 hvis den var perfekt - men begrænsningen i strømforsyningen gør at den f.eks. ender på 100.

Dette betyder ikke at højttaleren nødvendigvis spiller lavere hvis den er på 8 ohm end på 4, bare fordi den ikke trækker så meget strøm igennem, da strømmen skal holdes op mod højttalerens følsomhed. I princippet kan du ud fra forstærkerens effekt ved den givne højttalers impedans og højttalerens følsomhed regne dig frem til hvor højt systemet maksimalt kan spille. Hvis du f.eks. med din 100 watts forstærker sætter en højttaler på 4 ohm med en følsomhed på 87 dB på, så kan du teoretisk set spille maksimalt 107 dB. Sætter du i stedet en 8 ohms højttaler med en følsomhed på 91 dB på, så vil du teoretisk set kunne spille noget i retning af 109-110 dB - selv om forstærkeren nu kun leverer f.eks. 70 watt i stedet for 100.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Otto

Egenstøjen fra en CD-afspiller er den støj den tilføjer uden at CD'en snurrer i drevet. Dette er et uvæsentligt praleparameter som nogle producenter er stolte af at kunne bruge.

Sætter du så en CD i drevet som er indspillet med digitalt nul, vil du høre CD'mediets egenstøj, samt muligvis noget fejlstøj/forvrængning fra de lidt dårlige afspillere. Hifi & Elektroniks test-CD havde vist et sådant 0 dB signal man kunne teste med, og på den måde fandt jeg lidt knas fra min billige 16 bit 4x oversampling CD-afspiller fra Philips i sin tid. Drevet virker i øvrigt endnu, efter mere end 10 år ! Den står dog ikke i mit anlæg længere.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Sætter du i stedet en 8 ohms højttaler med en følsomhed på 91 dB på, så vil du teoretisk set kunne spille noget i retning af 109-110 dB - selv om forstærkeren nu kun leverer f.eks. 70 watt i stedet for 100.

Kort sagt: At spille højt drejer sig mere om højttalere end om forstærkere. En 20 watt forstærker og en højttaler med følsomhed på 93 dB spiller lige så højt som en 100 watt forstærker og en højttaler med følsomhed på 85 dB. Og forskellen på en 100 watt og en 200 watt forstærker er kun 3 dB.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Egenstøjen fra en CD-afspiller er den støj den tilføjer uden at CD'en snurrer i drevet. Dette er et uvæsentligt praleparameter som nogle producenter er stolte af at kunne bruge.

OK, så er jeg med igen!  Mao, S/N opgivelsen på afspilleren er afspillerens støj når den ikke spiller. Når den _spiller_ har du et støjgulv på -96 dB fra kvantiseringen, plus evt. støj fra selve afspilleren - hvilket vil sige at hvis afspilleren har et s/n alene på 96 dB, så ender du med 93 dB under afspilning. Correct?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Når den _spiller_ har du et støjgulv på -96 dB fra kvantiseringen, plus evt. støj fra selve afspilleren - hvilket vil sige at hvis afspilleren har et s/n alene på 96 dB, så ender du med 93 dB under afspilning.

Plus sføli den støj den ellers generer under afspilning som den ikke laver når den står stille...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes