Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Det pokkers lytterum. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej med jer. Jeg kan ikke forstille mig at jeg er den eneste som har problemer med lytterummet. Mit rum er 4.65 x 5.90 x 2.40. væggen bag ht. er en spånpladevæg, bag lytteposition et stort vindus areal, der er gardiner. En side væg spåndplade, den anden gibsplader. Loft er gibs, gulvet beton med et tykt gulvtæppe. Jeg spiller på langs af rummet. Lytte position er 1 - 1.5 meter fra vindusarealet. Ht. har jeg flyttet rundt på i et væk, tæt på bagvæk, optil  2 meter fra bagvæk.

Mit problem er bassen som udebliver, ikke totalt men der mangler noget. Den manglede bas gør så at det øvrige frekvnsområdet bliver for skarpt. Jeg ved at det ikke er ht. som den er gal med. men formodentligt rummet. Er der nogen der ude som har været ude for lignede problemer, og hvad har i gjordt.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 September 2003 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Tjah, jeg har konstateret at der kun er et sted i mit lytterum hvor højttalerne står nogenlunde optimalt, så der blir de stående.

Nej Spånplade og gipsvægge er ikke af det gode, for mange døråbninger heller ikke.

Mvh. Jens/Modifix, -viruslignende;o)..

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 13 September 2003 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Tak Jens så stiller jeg dem der.

mvh.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek,

Jeg gætter lidt på, at din spånpladevæg fungerer som en absorbent et eller andet sted i basområdet.

Den radikale løsning er selvfølgelig at lave væggen om til mursten eller beton .

Et andet alternativ kunne være få målt rummet, så du ved, hvor dit "suckout" ligger, og derefter equalise bassen tilsvarende. Det kan gøres med et elektronisk digitalt delefilter som f.eks. Behringer DX2496 (endelig kun på bassen, det lyder ikke godt i diskant/mellemtone). Det kræver naturligvis, at du kører med biamping, så bassen har sin egen forstærker. Behringer-filteret koster ganske vist 4-5000 kr., men det er meget billigere end en TACT, som selvfølgelig også kunne løse problemet!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 September 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Eriek]

Tak Jens så stiller jeg dem der.

Jeg er ikke sikker på det er en god idé at stille dine højtalere hjemme ved Jens, så kan du da slet ikke høre noget. Medmindre i bor lige ved siden af hinanden altså.  :)

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 13 September 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 13 September 2003 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Okay så bliver de stående.

Jeg har tænkt på om det vil hjælpe med at sætte to lag gips op på spånpladen, for at gøre den tungere, og så den ikke absorbere bassen så meget. Har nogen prøvet det.

mvh. Eriek

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2003 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

Okay så bliver de stående.

Jeg har tænkt på om det vil hjælpe med at sætte to lag gips op på spånpladen, for at gøre den tungere, og så den ikke absorbere bassen så meget. Har nogen prøvet det.

mvh. Eriek

Hvis du gør væggen tungere, vil den absorbere ved en lavere frekvens. Det kan selvfølgelig være udmærket, hvis frekvensen er lav nok. Igen tror jeg, at det ville hjælpe at vide, hvor dit "suckout" forekommer.

Hvis du på en eller anden måde kan dæmpe absorptionen, dvs. gøre væggen mere "død", tror jeg, at du kan nærme dig en løsning. Hvis det er muligt (og forsvarligt?) at klistre gipspladerne direkte på spånpladevæggen, kan du muligvis opnå en sandwich, der er mere død, fordi gips- og spånpladerne vil forsøge at svinge ved hver deres frekvens. Det, der sker, at de bliver (i hvert fald delvist) forhindret i dette, fordi de er limet sammen.

Ideen er den samme som når man i højttalerkabinetter benytter to forskellige tykkelser MDF med blygummi el.lign. imellem. Blygummi er dog nok lidt for bekosteligt til en hel væg ....

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 September 2003 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hvis man limer to gibsplader sammen, vil de virke som om (næsten), at det er en tyk plade. Det er bedre at skrue dem sammen, så gælder det for to.

Det samme gælder til spånpladen.

Gibs plader er  fortrinlige til at bruge til musikrum. Men der bør være to lag som min. Så det er stabilt.

1 til 1,5 meter er nok lidt for lidt afstand.

Har du prøvet klappe metoden? Jeg tror, at dit rum er for levende.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Hvis man limer to gibsplader sammen, vil de virke som om (næsten), at det er en tyk plade. Det er bedre at skrue dem sammen, så gælder det for to.

Det samme gælder til spånpladen.

Gibs plader er fortrinlige til at bruge til musikrum. Men der bør være to lag som min. Så det er stabilt.

1 til 1,5 meter er nok lidt for lidt afstand.

Har du prøvet klappe metoden? Jeg tror, at dit rum er for levende.

Hej Sven,

Såvidt jeg kan forstå på Erieks beskrivelse, ligger hans problemer hovedsagelig i basområdet. Klappemetoden afslører kun problemer opefter i toneområdet.

Jeg kender det, fordi jeg selv har haft problemer med et lidt for levende rum - opefter. Dem har jeg løst med nogle akustikplader fra Ecophon. Det er egentlig loftsplader, men jeg har nu bare stillet dem op ad væggen. Det gav en kraftig forbedring af lyttekomforten - og kan i øvrigt også mærkes, når man blot sidder og taler sammen. Hvis nogen er interesseret i detaljer omkring akustikpladerne, er de velkomne til at kontakte mig.

Dit forslag med dobbelte gipsplader lyder som en rigtigt god idé, som jeg egentlig tror vil virke lidt på både problemerne i bunden og en evt. lidt levende "top" i rummet.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 16 September 2003 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har prøvet klappe metoden. Fra bagvæk ( bag ht) og så ca. en meter ud i rummet, og i hele rummets bredde dvs. et retangulart område der er der efterklang når jeg klapper. Det er en ret lang efterklangstid. Så ikke nok med at bassen absorberes der er også lang efterklangstid i det følsomme mellemregister. det forstærker formodentlig mellemregisteret så meget at det bliver skingert.

Jeg har prøvet at hæve ht. Q- et det hjalp lidt på bassen.

Jeg vil gerne vide mere om de akustikplader du beskriver.

mvh. Eriek

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Erick

Umiddelbart lyder det som om dit rum er en almindelig blanding af bløde og stive flader. Jeg tror desværre, at problemet ligger i dimensionerne på rummet.

Jeg har lavet et regneark, som beregner resultatet af de stående bølger mellem loft/gulv, sidevæg/sidevæg og bagvæg/frontvæg. Resultatet bliver vist som en frekvenskurve under 250 Hz for en given placering af højttaler og lytter.

Når jeg plotter dit rum ind er der et kraftigt dyk ved 75-80 Hz næsten uanset hvordan jeg flytter rundt på tingene.

Det bedste resultat får jeg når højttaleren (altså basenheden) er ca. 90 cm fra bagvæggen og 1,2 m fra sidevæggen. Lytteren skal sidde 3,8 m fra frontvæggen.

Prøv evt. om den opstilling giver bedre bas.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd, er programmet/regnearket noget du vil dele med os andre nørder? :-)

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 16 September 2003 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne være fedt med sådan et regneark
Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2003 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

Hej jeg har prøvet klappe metoden. Fra bagvæk ( bag ht) og så ca. en meter ud i rummet, og i hele rummets bredde dvs. et retangulart område der er der efterklang når jeg klapper. Det er en ret lang efterklangstid. Så ikke nok med at bassen absorberes der er også lang efterklangstid i det følsomme mellemregister. det forstærker formodentlig mellemregisteret så meget at det bliver skingert.

Jeg har prøvet at hæve ht. Q- et det hjalp lidt på bassen.

Jeg vil gerne vide mere om de akustikplader du beskriver.

mvh. Eriek

Hej Erik,

Akustikpladerne hedder Ecophon Focus A. De fås ikke direkte hos Ecophon, men kan skaffes gennem de fleste trælasthandlere. Pladerne findes i flere størrelser, men det kan du kigge på hos forhandleren og se, hvad der passer dig bedst. Standardoverfladen på pladerne er særdeles nydelig hvid (andre farver fås dog). Pladerne må ikke males, så virker de ikke. Bemærk, at man normalt er nødt til at købe en kasse.

Klappeprøven er kun en rettesnor. Det er jo heller ikke sådan, at der slet ikke må være efterklang i dit rum. Men - hvis du oplever en snerrende efterklang, når du klapper, så er der basis for at dæmpe, og her hjælper Ecophon-pladerne gevaldigt.

Mht. til bassen, så tror jeg, at Nørd har fat i noget. Hvis dine vægge fungerer som absorbenter (det tyder det på), vil det gøre det "iboende" rumproblem endnu værre.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 16 September 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd, dine simuleringer passer meget godt overens, med en test cd jeg har. Under 80 Hz. falder lydnivuet kraftigt, og kommer svægt tilbage længere ned omkring 30 Hz.

Ved din opstilling falder noget på plads, men jeg synes ikke at der kommer mere bas, der skal jeg ud på knap 1,5 m. Jeg går udfra at du måler fra bassens center og til sidevægge. Nu skal mine ht. vinkles ind mod lyttepositionen, hvilket ændre lidt på målene.

mvh. Eriek

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2003 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Selvfølgelig kan i få et eksemplar - der er forklaringer med i arket.

Jeg har faktisk haft en idé til Redaktøren længe: nemlig at lave en "værktøjskasse", hvor man kan finde små programmer og links til gode hjælpeværktøjer til diverse hjemmebyg.

Var det en idé Hr. redaktør - så kan vi jo starte med mit regneark.
Jeg har også et ekstremt let lille tonegeneratorprogram til PC - så du slipper for testCDer, men blot forbinder dit lydkort med dit anlæg.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 17 September 2003 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Selvfølgelig kan i få et eksemplar - der er forklaringer med i arket.

Jeg har faktisk haft en idé til Redaktøren længe: nemlig at lave en "værktøjskasse", hvor man kan finde små programmer og links til gode hjælpeværktøjer til diverse hjemmebyg.

Var det en idé Hr. redaktør - så kan vi jo starte med mit regneark.
Jeg har også et ekstremt let lille tonegeneratorprogram til PC - så du slipper for testCDer, men blot forbinder dit lydkort med dit anlæg.

Hilsen

Nørd

mailto:EDA@Lundbeck.com hit me !!

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 17 September 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Kun et dumt spørgsmål; har du kontrolleret fasen på højttalerne??? Dit lytterums "næsten" sammenfald af afstandene 2,40m x knap 4,80m vil give stående bølger i basområdet og dermed mere energi, men du døjer med det modsatte. Jeg har før spillet først af celutexvæg og derefter af murstensvæg og bløde vægge stjæler en smule bas samtidig med at efterklangstiden i bassen sænkes. Prøv en omrokering, hvor du spiller på den korte led af lokalet; det giver længst afstand til sidevæggene.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 17 September 2003 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Kun et dumt spørgsmål; har du kontrolleret fasen på højttalerne??? Dit lytterums "næsten" sammenfald af afstandene 2,40m x knap 4,80m vil give stående bølger i basområdet og dermed mere energi, men du døjer med det modsatte. Jeg har før spillet først af celutexvæg og derefter af murstensvæg og bløde vægge stjæler en smule bas samtidig med at efterklangstiden i bassen sænkes. Prøv en omrokering, hvor du spiller på den korte led af lokalet; det giver længst afstand til sidevæggene.

Ja fasen er god nok. Jeg har prøvet at spille på den anden led. Her er problemet bare at den ene ht. vil så stå næsten uden vægge pga. stue med delvist åbent køkken. I den modsatte side "nå ja konen er der jo også", men det bliver faktisk bedre da denne væk er af gips. Den opstilling som Nørd gav har jeg arbejdet lidt med, og den er ikke så ringe enda. Det er tæt på.

Tak Nørd

Ville du lægge regnearket ud så vi kan få glade af.

mvh. Eriek

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum