Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: trykkammer/reflex? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

her en lille fra rene h,hvad er holdningen til kabinettype?kunne være interresant at høre om, forskellige meninger og oplevelser om lydforskellen ,hos jer mange musikfolk,selv er jeg principfast efter hvad en højtaler skal arbejde med,her mener jeg hvor bybt skal den række-hvilken musik spilles-krav til omgivelser-begge systemmer har fordele, men man er gerne glad for et system eller? mvh rene@hotmail.com

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Trykkammer / lukket er klart det bedste, her opnås den bedste kontrol og impuls villighed..

Dog har dette princip den ulæmpe at det kræver ret store kabinettere (stor vol.) for at komme ned i frekvens (dybbas) generelt som en tommefinger regel kan man sige at hvor bas refleks er -3 db. er lukket -6 db. i samme vol. kabinet.

Basrefleks ENESTE fordel og berettigelse er dets formåen til at "extende" bassen en smule ned efter ved hjælp af porten, der giver et bidra i den dybeste bas.. (som før sagt som regel godt 3 db. ekstra niveau over lukket kammer)

Op efter er der absolut ingen fordele ved basrefleks, tværtimod!..

Men som sagt basrefleks giver dybere bas i mindre kabinetter, og er derfor det dominerende princip.

Man kan groft sige at for samme bas niveau i bunden, skal der næsten den dobbelte volumen til for lukket system princippet, i hvertfal en halv gange mere mindst!..

Det kan også være ganske svært at få enhederne til at fungere optimalt i støre vol. end hvad man kan få godt 35 - 40 hz. (f-3) ud af i lukkede systemer..

De fleste enheder har en max. vol. de kan spille i, uanset om det er refleks eller lukket!

De flsete ender faktisk med et f-6 db. mellem 30 og 40 Hz. med det lukkede.

Hvor der i basreflske opnås f-3 omkring samme dybde, og i lidt mindre kabinet vol. 

Det kan da også fint tunes så det er næsten ( men kun næsten!) lige så vel kontroleret og godt som lukket / trykkammer princippet.

Det er der mange fine eksempler på bland de bedste og fineste højtalere der laves.

MEN! somsagt SKAL! det være 100% optimalt ? så er lukket helt uovertruffet!

Her skal man bare finde de rette enheder, samt affinde sig med den nødvendige kabinet vol. og størelse, dette er der ikke megen vej uden om.

Meget anvendt og optimalt er at man anvender sig af lukket kammer i mellemtonen og så anvender sig af bas refleks i bassen under 100 - 200 Hz. eller der omkring.. altås 3 eller 2½1 vejs systemer..

Her kan man opnå det bedste fra begge principper.

Men i ren to vejs, er det sjældent at se det lukkede princip anvendt af før omtalte grunde, her indgås altid et kompromis, mellem bas dybde og kabinet vol. og så impuls villighed og kontrol. (efterhånden dog ganske små kompromisser da basrefleks gør det ganske fornuftigt som regel)

Du nævner noget om hvor dyb bas man behøver??

Tjaa.. i PRINCIPPET! kan du klare dig fint med et f-3 ved de 40 Hz. da meget lidt musik rækker meget dybere.

Bedst er dog at "trække" den lidt mere ned efter til omkring de 30 - 35 Hz. og så næsten fuld niveau til og med de 40 Hz.

Herved fås det hele med i 99% af den mest alm akustiske musik vi høre.. da de mest alm. instrumenter har deres grænse lige omkring de 40 Hz. (bortset fra store flygeler, orgler samt elektronisk musik)

DOG! skal det siges at en hel del rum information ligger under de 40 og også under de 30 - 35 Hz.  fornæmmelsen af store rum, så som en stor sal ellerlad os sige en stor kirke eks.  ligger faktisk helt ned til under de 20 hz.

Den der fornæmmelse af rummet der nærmest "ånder" og den specielle nærmest fysiske følelse man får når man er i et stort rum, ligger faktisk i den helt dybe bas under 20 - 30 Hz.

Her er der tale om perspektivske egenskaber så som især dybde og højde i lydbilledet. ( hvor bredte gengives ganske fornuftigt af selv de mindste små monitore, dette ligger ikke i sub området)

Ligeledes giver instrumenter så som flygler, orgler samt store kontrabas mm. også lidt info under deres deciderede normale direkte hørbare frekvensmæssige begrænsning.. (efter klang / resonsnser og fornæmmelse af hvor stort instrumentet egentlig er mm.)

Så for at få denne oplevelse med, og en perspektivsk gengivelse der får alt med også størelsen af sådanne rum mm. kræver altså den sidste oktav med. (20 Hz.)

For det meste lever man dog fint uden, og får en ganske fin subjektiv fornæmmelse af rum og rum størelse fra mindre højtalere der begrænser sig til rundt de 40 hz. +/- 5 - 10 hz... (f-3)

Generelt vil jeg sige at lige omkring de 35 Hz. (f-3) er hvad der skal til  for at få det meste direkte musik med, samt for at give en ganske god illusion af dybde og størelse. ( her får man lige akkurat kontrabassens størelse nogenlunde korrekt gengivet samt ligeledes de fleste flygler mm.)

Her kræves så en hvad man kan kalde mellemstor ( oftest gulv stående) højtaler enten 2 - 2½ eller 3 vejs..

Der er dog mange der faktisk kan abstrahere SÅ! meget og derfor kan leve med ganske små højtalere der ikke giver meget under mellem 50 og 45 Hz.

Dette er for mig dog lidt fremmet!.. jeg kan sgu ikke rigtig forligs med at det hele "amputeres" ved anklerne!.. ( for nogle små højtalere nærmest ved knæene) jeg har aldrig kunne forligs med noget der lå over de før omtalte 30 - 35 Hz.

Og nu har jeg et system der fylder RIGTIG! godt op! og endda er 100% lukket ( både top og bas!).. og alligevel rækker ned til 20 hz. (f-3)

Nu kan jeg ganske enkelt ikke leve uden! har man først oplevet det og vænet sig til dette er der ingen vej tilbage!...

Her får man det HELE! med.. alt har den størelse det skal! og når man høre på mindre systemer bemærkes det kun alt for tydeligt at der her mangler det sidste.. og at det der er er ren illusion og en noget dårligere en end hvad et system der får den "sidste" oktav med giver..

Jeg har dog i mange år kunne leve lykkeligt med et mellemstort 2½ vejs system ( 100x 22x40 størelse) med en 7" bas, der gav lige omkring 36 Hz. ( f-3) men "mindre" end dette har jeg dog ALDRIG! kunne forligs med..

Som en lille note vil jeg bemærke at, hvor stor bas enhed man anvender / skal anvende, iøvrigt ik har så meget med dette at gøre.. men mere hvor fysisk en oplevelse man ønsker.. ( hvor meget luft der skal flyttes) og hvor godt / meget lytterummet skal fyldes ud af bassen.

Stor bas, giver ikke nødvendigvis dyb bas!!... en lille 6½" kan sagtens give 20 hz. og en 15" begrænse sig til 30 - 40 hz...

Dog har store bas enheder som oftest en slaglængde og mambran excursion kapasitet (x-max.) der gør dem mere velegnede til at kunne gengive de dybeste toner, da dette oftest kræver en ganske stor membran vandring, ( men dette er ikke altid gældende, da der faktisk er fine "små" bas enheder der har støre membran vandrig kapasitet end nogle store 10 - 12 og 15" enheder!)

Der er dog INTET! som lyden og fornæmmelsen fra en stor 12 eller 15" bas!.. der rigtig kan flytte luft og række helt i bund!!.. 

Her kan ingen små enheder / højtalere være med! ( heller ikke engeng systemer med en hel masse små enheder! det ER og bliver IKKE! det samme!) 

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

hej miju, det var sørens,der er jo trods alt,nogle her inde som virkelig ,går i dybden med lyd,at jeg startede en lille debat om ,hvorhvidt trykkammer kontra reflex er det optimale generelt ,er fordi jeg selv har brugt mange år på at opdage hvor systemmernes fordel ligger,først vil jeg ,give dig ret i at ,lukket system har en inpulssikkerhed som er hørbar og at membranen virker som en fjeder er jo med til at den indekomprimeret luft, virker efter hensigten,I alle melmenbassystemmer er det langt at fortrække selv jeg, som er til pa udstyr , bruger trykkammer til melmenbassystemmet,dets ulemper er vel nok der skal mere amp efekt til, det er derekte til at se på amper,en trykkammerne belastes hurtigere en reflex med en tilsvarende amp stillet på samme volume, bare med et reflex system, har også prøvet m samme amp og opstilling lukket system belaster ampen betydeligt mere, reflex derimod er ikke så tosset enda ,det kræver bare en del mere koriktionsmulighedder så kan du godt tune ved at finde høj grænse med delling feks ,en 18" kan komme til at slå så man tror det lyv lad den arbejde ved 100 hz og så en amp der har strøm nok så skal du høre , du kan også lukke en vis mængde melmemtone ind så kommer atacken ,også uden basformåen går tabt det kræver elektronisk delefiltre der er mange forhold der skal stemme før enten et lukket system eller reflex skal virke optimalt, der skal prøves frem mvh renelyd@hotmail.com

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

der må da være en del der ligger,inde med holdninger om hvorvidt trykkammer  eller reflex er det der skal bruges? i skal selvfølgelig have lov at stå op , men det burde være et emne der indekolder meget stof,håber på en behahlig debat mvh rene h

email :renelyd@hotmail.com

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

rene h skrev:

der må da være en del der ligger,inde med holdninger om hvorvidt trykkammer  eller reflex er det der skal bruges? i skal selvfølgelig have lov at stå op , men det burde være et emne der indekolder meget stof,håber på en behahlig debat mvh rene h

Jeg er klart tilhænger af lukkede, eller "variovent" kabinetter, da de giver en  bedre basgengivelse, end basreflex. Basreflex har en tendens til "flæske-bas" som jeg absolut ikke bryder mig om. I øjeblikket kører jeg med en 13" Infinity Watkins-bas i et 50 liters kabinet, til området 30-120Hz. Jeg byggede kabinetterne med basreflex-port, afstemt til 35Hz, men fandt hurtigt ud af, at en "tot" lammeuld i hver port, gav betydeligt bedre basgengivelse. Bedre kontrol, renere bas. "Variovent" som dynaudio kalder det, eller "akustisk ventil", er nok det bedste kompromis mellem lukket og reflex.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

rene h skrev:

Hvis du ønsker en troværdig gengivelse så skal impulsgengivelsen være "i orden", og det udelukker alt andet end det lukkede princip. Det eneste der kan diskuteres er graden af tæthed, men bagsidestrålingen må ikke blande sig i udfoldelserne.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Det er ganske vigtigt at man dæmper det lukkede kammer ordentligt, hertil anbefaler jeg fåreuld!..

Dette ISÆR hvis man også vil anvende en akustisk ventil.. her kan man regulere air flow med densiteten af dæmpningen hen i mod ventilen...

Variovent ventilerne kan også reguleres yderligere i sig selv..

Her har man fine muligheder for at "tune" systemets tæthed/utæthed og opførsel i bassen ( Q.)

Jeg selv har eksperimenteret en del med dæmpemateriale densitet, ved en blanding af akustilux, fåreuld og rockwoll samt andre mineral ulds typer i gorskellig tykkelse og densitet gennem kabinetterne, for at bedre styre systemet.

Hvor megete og hvordan mm. er op til det enkelte system, og de anvendte enheder, vol, mm.. så her må man prøve og måle sig frem mm...

Her er meget at hente!!!

Jeg kan sige at akustiske ventiler og den rette mængde dæmpning og dæmpe måde for mig har betydet en forskel på om systemet var 11 eller 7 db. nede ved 20 Hz. og Q. endte på 0,7 eller 0,6 ( dette uden nogen form for elektronisk assistance, hvor jeg så meget nemmere MED elektronisk eq. kan styre det til det optimale, hvilket efter min mening er et Q. på 0,5 og et f-3 ved de 20 Hz. uden at overbelaste enheden for meget eller at udsuge forstærkeren formeget hellere!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Laurits
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2005
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Der er i de senere år blevet produceret rigtig fine kompakte højttalere der anvender basrefleks (har selv et sæt). Dette er i kraft af gode kraftige enheder kombineret med afstemt volumen, port osv.

Dog vil jeg til enhver tid foretrække et lukket kabinet, eneste minus er blot størrelsen. Jeg synes at de lukkede kabinetter giver en hurtigere respons og mere lyd ud kassen i form af mere direkte afregning af lyden til modtageren.

Til top Vis Laurits's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Laurits

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes