Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vigtigste led i kæden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Her kan i fortsætte

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2003 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Lytterummet.. er det ikke i orden kan alt andet være lige meget.
Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Lasse Pedersen skrev:

Selv hælder jeg til at signal kabler har større indflydelse end HT kabler.

Enig det er jo også fordi de sidder længere fremme i afspiller kæden lige som en cdafspiller er vigtigere end forforstærkeren. hehe

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk også det er cd-afspilleren, et godt signal må vel være udgangspunktet?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2003 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:
Jeg tror faktisk også det er cd-afspilleren, et godt signal må vel være udgangspunktet?

Enig, har du prøvet at bytte signal kabel mellem cdafspiller og forforstærker og bagefter mellem forforstærker og effektforstærker ;O) her får man klart det bedste resultat med at have det bedste kabel mellem cdafspiller og forforstærker. Dette er en af de ting der gør at jeg tror meget fast på at afspiller kæden er vigtig i den rækkefølge ned gennem afspiller kæden , men selvfølgelig er der også lidt af effekten det svageste led.

Noget der undre mig er at CD-producenter alle "prøver" på at lave neutrale afspillere, samme gør forstærker leverandøere men nåe det kommer til højtaler leverandøre så taber de hovdet glemmer alt om musik og laver ting til højre og venstre og propper en eller ande tilfældig filosofi ned over højtaleren og jo dyre højtaleren er jo værre bliver det. Men oki så spare vi da blot de penge.

Faktisk er det sjovt når man høre en 50% "kvalitets" højtaler på super grej så spiller den med alle de 50% den har , men en dyr højtaler der kan spille 90% som har et lille 30% l**teanlæg koblet til spiller faktisk kun med de 30% den får puttet ind og så er den dyre indkøbte højtaler jo spild af penge og personen kunne nøjes med en 30% højtaler i dette tilfælde.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du er "farvet" af dine egne tanker. Hvor mange af de ting du postulerer kan dokumenteres?

BTW - nej, jeg har ikke prøvet at bytte signalkabler for som du kan se i min profil råder jeg hverken over effekt eller forforstærker..

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

The missing link
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 20 September 2003 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at fejl i først i kæden følger hele vejen igennem til højttalerne. MEN langt den største forbedring opnåes ved at lave et ordentligt lytterum og her er det først og fremmest dæmpning af stående bølger i basområdet, som virkeligt giver noget.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 20 September 2003 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Og Jonas har ret, elektronikken har typisk fejl målt i hundrededele af en %. Højttalere har fejl målt i hele %, altså 100-fold mere, MEN lytterum kan have frekvensmæssig hævning/sænkning på optil +/-15db!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 20 September 2003 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

net kablet !

det sidder først, bære mest strøm og det bliver jo aldrig bedre end det der kommer ind... i følge de fleste

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Schnumpfel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2003 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Alle led er vigtige..

En kæde er jo ikke stærkere end det svageste led så alle led skal være i gode. Så er det så op til den enkelte at vurdere hvad godt er..

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 20 September 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der ikke en enkeltkomponent, der er vigtigere end andre. Hvis man vil opnå en given lydkvalitet mener jeg man bør finde en CD afspiller, der som minimum opfylder de krav man stiller som lytter. Her nytter det ikke noget at man har forelsket sig i en højttaler der gør at budgettet bliver lidt klemt, og man så i sidste ende bliver nødt til at købe en CD der ikke lever op til ens egne krav, og som dermed ikke udnytter de valget højttalere optimalt. På den anden side nytter det heller ikke at vælge så dyr en CD, at der ikke er noget til overs til resten af anlægget. Det er jo derfor det er sjovt at gå på jagt, og så ligepludselig finde den kombination man både kan betale og lide at lytte til.

Hilsen
Brian
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Cd-spilleren! Det er da logik! Hvis det hele starter i en crap-afspiller så kan det på ingen måde bliver bedre gennem resten af kæden. Det kan kun blive dårligere!
Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 21 September 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
Cd-spilleren! Det er da logik! Hvis det hele starter i en crap-afspiller så kan det på ingen måde bliver bedre gennem resten af kæden. Det kan kun blive dårligere!

Enig CDafspilleren er det vigtigeste led hjemme ved os nørder men en CDafspiller kan endog ikke rette op på en elendig musiker eller indspildning.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 21 September 2003 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Ikke enig. Jeg mener bestemt at CD afspilleren er udgangspunktet for god lyd, men jeg er ikke enig i at det er den vigtigste komponent.
Jeg havde selv på et tidspunkt en hæderlig forstærker (Luxmann L120A), og mente da bestemt at det måtte være min bedagede CD (Pioneer PD73) der måtte stå for udskiftning. Det blev nu forstærkeren, der blev udskiftet til fordel for en LC audio konstruktion (The End Millenium), dette var en kæmpe for bedring. Jeg havde selvfølgelig prøvet en anden CD også, men forskellen var langt større med ny forstærker, end med ny CD.

Skal man samle et helt nyt anlæg, vil jeg dog nok vælge at bruge en trediedel af budgettet på CD afspiller, men det gør den jo ikke til den vigtigste.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 21 September 2003 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Ikke enig. Jeg mener bestemt at CD afspilleren er udgangspunktet for god lyd, men jeg er ikke enig i at det er den vigtigste komponent.
Jeg havde selv på et tidspunkt en hæderlig forstærker (Luxmann L120A), og mente da bestemt at det måtte være min bedagede CD (Pioneer PD73) der måtte stå for udskiftning. Det blev nu forstærkeren, der blev udskiftet til fordel for en LC audio konstruktion (The End Millenium), dette var en kæmpe for bedring. Jeg havde selvfølgelig prøvet en anden CD også, men forskellen var langt større med ny forstærker, end med ny CD.

Skal man samle et helt nyt anlæg, vil jeg dog nok vælge at bruge en trediedel af budgettet på CD afspiller, men det gør den jo ikke til den vigtigste.

Jeg tror ikke på at LC kan forbedre noget på nogle punkter det grej er støvsugen for musik. Tjoo du kan få mere luftig diskant og gennemsigtigt lydbillede men det alene har intet med musik at gøre. Jeg har aldrig hørt LC spille musik og nu kender jeg ellers mange der har brændt fingerne på LC grejet. Men oki hvis du er tilfreds er det fint. Hvad forbedringer fik du med den forstærker skete der mere på toppen ?

Citat fra en af de mange tidligere LC brugere (og nej den tidligere LC indehaver har ikke linn idag) :

Synes det er svært at sige noget om lc... hans lyd er dårlig, og han bruger ikke engang de bedste komponenter, selvom det er det han tror han gør bedst, så ikke engang det kan han finde ud af. Jeg kan kun sige at jeg ikke kan komme i tanke om én eneste ting fra lc audio der spiller musik. Netop hvad musikalitet angår er det slet ikke nogen somhelst penge værd.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du skriver det jo næsten selv. Det kan kun blive dårligere fra CD og videre. Grunden til at du fik bedre lyd, var sandsynligvis at din nye forstærker ikke ødelægger nær så meget af signalet fra CD som din gamle forstærker gjorde. Og grunden til at du ikke fik bedre lyd ved en ny CD-spiller var at din gamle forstærker ødelagde så meget af lyden at forbedringen blev uhørlig. Intet bliver bedre end kilden! Det kan kun blive dårligere!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 21 September 2003 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:

Kjeldsen skrev:

Du skriver det jo næsten selv. Det kan kun blive dårligere fra CD og videre. Grunden til at du fik bedre lyd, var sandsynligvis at din nye forstærker ikke ødelægger nær så meget af signalet fra CD som din gamle forstærker gjorde. Og grunden til at du ikke fik bedre lyd ved en ny CD-spiller var at din gamle forstærker ødelagde så meget af lyden at forbedringen blev uhørlig. Intet bliver bedre end kilden! Det kan kun blive dårligere!

Enig hvor dælen har du været anders ;o) jeg var ved at tro jeg var den eneste det havde det på den måde lol

Selvsamme problem har selveste DALI de siger CD-afspilelren ikke har ret meget at sige de sagde på en besøg hos dem at en cdafspilelr i 20.000kr klassen så bliver det ikke bedre og flere forbedringer at hente, men det er jo klart så meget deres højtalere og 20 år gamle test forstærkere farver, ligegyldigt hvad de sætter på af CDafspiller så lyder det hele ens. Det handler om at være GRUNDIG. hvis der ikke er forskel på 2 ting så er det enten fordi de er ens eller fordi resten af grejet farver så meget man ikke kan høre forskellen, tænk de ikke engang har regnet det ud.

kisyla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 September 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

det vigtigste led i kæden må være lytteren !!

Til top Vis kisyla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kisyla

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 September 2003 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg må give kisyla ret, det må være ørerne der er vigtigste led.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes