Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Etablering af gulv i lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet i den ret specielle situation at jeg skal til at indrette et lytterum stort set fra bunden af, og i denne forbindelse skal der lægges et nyt gulv.

Jeg har været i hifi4all's udmærkede artikel-arkiv og har blandt andet læst følgende artikler med stor interesse:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=366&zoneid=2

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=94&zoneid=2

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=92&zoneid=2

Og nu hvor jeg alligevel skal i gang, vil jeg gerne gøre en ekstra indsats for at etablere et akustisk optimeret gulv, som så samtidig er lyddæmpende ned til den gamle dame nedenunder.

Jeg håber I har nogle erfaringer, så jeg kan komme rigtigt på vej med mit lille projekt!

Det drejer sig om en lejlighed på anden etage i en ejendom fra 30'erne, og rummet, der skal indrettes er ca 4 x 5 meter.

Jeg har umiddelbart forestilet mig følgende:

Jeg fjerner de gamle planker, så jeg kommer ned til spærene mellem de to etager, hvor jeg isolerer med rockwool, hvis ikke der er det i forvejen.

Men så kommer det svære også - og det jeg gerne vil have råd om:

- vil det være en god ide at lægge et lag gipsplader eller to ovenpå spærene for at skabe en lydtæt jævn flade? eller skal man have ambitioner om at lave et såkaldt "flydende gulv" - hvordan gøres dette i praksis?

- Kan I anbefale nogle konkrete velegnede filt / gummi isoleringstyper til at absorbere energien til placering under selve gulvet ?

Øverste gulv-lag vil være ege-parket, som skal limes i samlingerne.

Jeg håber meget I kan hjælpe med lidt gode råd eller kommentarer til ovenstående, da jeg selv skal lave det hele. 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

hmm. dette er åbenbart ikke noget håndværker-forum

For de (få) interesserede har jeg fundet dette link, som giver et bud på hvordan man kan lydisolere gulvet: http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?selection=&c id=14&id=8127

eller læs artiklen nedenfor.

Renovering af gulv

Er der ikke noget gulv i tagetagen, eller er det eksisterende gulv ikke umiddelbart egnet til færdigt gulv, må du etablere et nyt gulv eller renovere det eksisterende.
I det efterfølgende beskriver vi, hvordan du etablerer en god luftlydsisolation
imellem de gamle bjælker. I dette tilfælde afsluttes med et trægulv ovenpå bjælkerne. Ønsker du at afslutte med tæpper, kan vi anbefale, at du etablerer et gennemgående gipsundergulv, der går hen over bjælkerne.

I denne artikel anvendes materialer fra Danogips

Du skal bruge:
gipsplader
lang retholt
vaterpas
tommestok
tømrerblyant
søm eller skruer
lydisoleringsmateriale
forskalling
skruetrækker eller skruemaskine
hammer
hobbykniv
lydfugemasse, for eksempel acryl
Danogips skrue nr. TA 45
eventuelt Danogips type GP
eventuelt lim

Lydisolering af gulv

Når du skal i gang med gulvet, er det vigtigt, at du optimerer lydisoleringen af etageadskillelsen så godt som muligt. Når det gælder luftlydsisoleringen - den lyd, for eksempel musik og tale - som kan trænge gennem etageadskillelsen, gælder det om at indbygge en lufttæt, "tung" konstruktion i etageadskillelsen.
Hertil er gipsplader et oplagt materiale. Når det gælder en reduktion af trinstøjen, er dette afhængigt af den gulvbelægning, du vælger. Et godt tykt tæppe er noget af det bedste, du kan vælge. Alternativt et trægulv på et blødt underlag.

Bjælkernes overside

Kontroller om bjælkernes overside ligger vandret og i samme niveau. Brug en lang retholt og et vaterpas. Når retholten er justeret, som den skal, måler du ned fra retholtens underside og afsætter målstreger på siden af de gamle bjælker.

Lægterne fastgøres

Fastgør herefter lægter på siden af bjælkerne. Brug søm eller skruer pr. maks. 600 mm. Vær opmærksom på, at oversiden af lægterne passer med dine målstreger, og at der bliver plads til forskalling og 2 lag 13 mm gipsplader ovenpå lægterne.

Korrekt placering af lægterne

Ønsker du at benytte et gennemgående gipsundergulv, skal lægterne placeres, så der kun bliver plads til forskallingen ovenpå disse og således, at gipspladerne kan passere bjælkerne. Tilpas herefter isolering, og placer den mellem lægterne.

Den rigtig afstand

Mellem bjælkerne fastgøres en spredt forskalling, som fastskrues til oversiden af lægterne. Vi anbefaler, at du placerer forskallingen pr. ca. 20 cm. Hvis du ikke ønsker at kunne bruge gipspladerne som et "byggepladsgulv", og skal afslutte med et selvbærende trægulv, kan afstanden øges til 45 cm.

Gipspladerne tilpasses

Husk fremføring af evt. nye el-rør m.v. Tilpas herefter første lag gipsplader, så der bliver ca. 5 mm luft i hver side. Gipspladerne tilpasses nemmest med en hobbykniv. Skær først fra forsiden, knæk herefter pladen bagover og skær bagsidekartonen igennem.

Fugearbejdet

Fastgør pladerne til forskallingen med Danogips skrue nr. TA 45. Det er kun nødvendigt at skrue første lag plader i hver tredje forskallingsbræt. Herefter fuger du langs bjælkerne og i pladesamlinger med en lydfugemasse, for eksempel acryl.
Husk, hvor der kan luft igennem, kan lyden også trænge igennem.

Afslutningen

Herefter tilpasses det andet lag 13 mm gipsplader, så det passer stramt til bjælkerne. Fastskrues på samme måde som ved første lag. Ønsker du et gennemgående gipsundergulv, skal øverste lag være Danogips type GP, som limes til det første lag.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes