Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Grundregler for HIFI-setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle

Nu har jeg læst en del på siden og er klar over at nogle "sidder" på deres øre når de lytter musik derfor kommer jeg har med nogle grundregler for hvordan i kan komme frem.

1) Undgå extra signalveje med vilje som signalkabler og højtalerkabler med extra kasser på med elektronik. Ingen regler uden undtagelse, en Preamp skulle ikke være nødvendig, jeg har dog aldrig hørt et set-up uden preamp være særligt spændende.

2) Elektroniske støjfiltre foran effekter dur aldrig. Jeg har aldrig
hørt filtrering fungere, uanset om det var effekter eller andet det sad på.

3) Elkabler skal være helstøbte og ikke samlet af flere dele der
giver extra forbindelsesled. Helstøbte er bedst, men hvis det kabel der
viser sig bedst, ikke findes helstøbt, så kan det forholde sig anderledes. Skrueterminering duer dog ikke i længden.

4) lyseanlæg kan ikke reddes med mørke kabler og omvendt dur heller
ikke, er det først gået galt er alt noget rod. Man kan aldrig rette op på
fejl, ved at indføre nye og modsat rettede FEJL eller farvninger.

5) Hvis du afprøver en ny ting/tweak el. lign, så prøv altid at gå tilbage til
det oprindelige igen - og gerne flere gange. Du skylder dig selv at være
grundig. Blindtest tingene og lav et skema og du skal have 10 udaf 10 rigtige for det dur.

Håber dette hjælper lidt så vi kan få siet de værste fejl fra og snakke ud fra en oedenligt grundlag.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor er du klog
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 September 2003 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Tsk. Tsk. Jonas.......
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2003 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

jo, der var et par ???
Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

1 De par komponenter der sidder i de kasser på signal og HT kabel forøger ikke signalvejen ret meget i forhold til alle de komponenter der sidder i cd, forforstærker, effektforstærker og ht

2 Hvis det er net støjfilter du mener så hjælper de nogen stæder og andre stæder ikke.

3 Hvis du vidste hvor mange skruetermineringer der er i i huses el instalation for slet ikke at tale om stikkontakten på vægen det er klemterminaler UHA

4 Jo man kan. Der er sikkert også et fejl korektions kredsløb i din Linn cd12

5 Det har du ret i men 10 gange frem og tilbage hvem gider det

Så at kalde det du skriver for grund regler er vidst at tage munden lidt for fuld og det er heller ikke bud for dem skal der være 10 af  

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 21 September 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

forstår ikke rigtig de første to, eller nr. 4 for den sags skyld. For avanceret til mig.
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

17-0 til Jonas.

Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2003 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Forstår i særdeleshed ikke den første for Jonas bruger jo selv en pre-amp! Men ok, det er jo også.......øh......mærket?

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 22 September 2003 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Det er altsammen meget fint, Jonas... Men tror du evt. ikke at du selv skulle prøve at få lidt mere indsigt i nogle af de ting du sidder og påstår?

Du mener endda at der er så mange andre der sidder på deres ører. Du hører CD... Synes du selv det lyder godt? For hvis det er tilfældet, så sidder DU på dine ører. CD lyder elendigt. Kort og godt. Når man ikke ved bedre, så er det nemt at sige at det lyder fint, men har man først oplevet et medie som bibeholder sjælen i musikken, så er det en helt anden sag.

Og blindtests er per default fejl. Du kan ikke forvente at en hjerne skal kunne opretholde to lydbilleder mod hinanden - og prøve at vælge det bedste, når den ikke ved hvad det bedste er. Can't be done - og derfor er langt de fleste blindtests det rene skrald.

Ligeledes skal du også huske på at mange ting, som f.eks. tweaks eller andet, kan give dig nogle nye ting, mens der fjernes andre (groft sagt). Og så er det man må vælge hvad man helst vil have.

Og dine strømkabler - har du evt. overvejet at det er ret vigtigt at de er skærmet, så de ikke samler en overflod af støj med op på vejen til ens enhed.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2003 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hæ, hæ, Jonas!

Sad du og kedede dig lidt, så du bare måtte starte en ny tråd?

Jeg synes, at din tilgang til emnet er meget forudindtaget. Du vil have, at man på forhånd skal fravælge bestemte ting?

Min tilgang til musik/audio er en helt anden: Jeg lytter til tingene, inden jeg bestemmer mig for, om de kan bruges, i stedet for på forhånd at afvise noget, fordi det har det ene eller det andet udseende, en påsat boks el.lign.

Med andre ord - glem alt om det vrøvl, som producenterne skriver om deres produkter og LYT til tingene i stedet.

Personligt har jeg da hørt kabler med "bokse", der lød fremragende. Der findes måske bedre kabler, men det ændrer ikke på, at de lød godt i det setup, jeg hørte. Og jeg har også hørt masser af kabler uden bokse, som lød godt. Hvad er så bedst? Det har intet med boks/ikke boks at gøre, men med lyden. LYT!

Ligevis har jeg hørt netstøjfiltre, der fungerer (nej, ikke til effektforstærkere), men også mange, som bare var ligegyldige. De bedste af dem (fra Copenhagen Transformers) fås desværre ikke mere.

Og sådan kan vi blive ved - og det vil Jonas nok også gøre ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

frederik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Sendt: 22 September 2003 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:

Det er altsammen meget fint, Jonas... Men tror du evt. ikke at du selv skulle prøve at få lidt mere indsigt i nogle af de ting du sidder og påstår?

Du mener endda at der er så mange andre der sidder på deres ører. Du hører CD... Synes du selv det lyder godt? For hvis det er tilfældet, så sidder DU på dine ører. CD lyder elendigt. Kort og godt. Når man ikke ved bedre, så er det nemt at sige at det lyder fint, men har man først oplevet et medie som bibeholder sjælen i musikken, så er det en helt anden sag.

Og blindtests er per default fejl. Du kan ikke forvente at en hjerne skal kunne opretholde to lydbilleder mod hinanden - og prøve at vælge det bedste, når den ikke ved hvad det bedste er. Can't be done - og derfor er langt de fleste blindtests det rene skrald.

Ligeledes skal du også huske på at mange ting, som f.eks. tweaks eller andet, kan give dig nogle nye ting, mens der fjernes andre (groft sagt). Og så er det man må vælge hvad man helst vil have.

Og dine strømkabler - har du evt. overvejet at det er ret vigtigt at de er skærmet, så de ikke samler en overflod af støj med op på vejen til ens enhed.

Viper og Jonas har fundet hinanden.

Troede aldrig det skulle ske.

Glæder mig, burde blive blodigt...

Mvh.

Frederik

Til top Vis frederik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frederik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Bare det at jeg så overskriften var jeg klar over at det var en Jonas Bojer Tråd.

MOUSEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2003 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Ja overskrifterne fortæller alt!

Jonas er god til at skabe en debat, det er bare ærgeligt at den stort set aldrig fører til noget man kan bruge.

Det ville være nemmere for dig at komme igennem med dine budskaber hvis det ikke var pakket ind i et tykt lag af arrogance, prøv dog på at være lidt mere saglig i dine indlæg.

Mange af de "grundregler" du nævner er ting den almindelige bruger kan finde ud af ved at kigge lidt rundt på dette site og det er der derfor ikke noget nyt i.

En egentlig grundregel burde vel være at man skal stole på sig selv og sin egen hørelse, da det ikke er andre end en selv der hører med ens egne ører.

Mousel

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ja, der er intet nyt under solen i Jonas Bojer's indlæg, som altid er de behæftet med gentagelser, fordomme og nedsættende verbale udgydelser som ikke har hjemme i en seriøs indfaldsvinkel til emnet.

Man kan spørge om hvad det er Jonas vil opnå med de indlæg, andet end at få en negativ reaktion fra dette fora's brugere, hvis det er hensigten så lykkes det ham meget godt men hvad kan han bruge det til ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Forstår i særdeleshed ikke den første for Jonas bruger jo selv en pre-amp! Men ok, det er jo også.......øh......mærket?

Hehe ja jeg bruger en Preamp. En preamp skal jo i princippet kun forstærke signalet fra CD-afspilleren og dette er åbenbart meget indviklet. Jeg har surround og hertil skal man bruge en Preamp. Hvis der fantes en mekanisme der liniert ved alle volumner kan skrues op og ned så ville dette jo være helt optimalt og en meget kort signal vej. Jeg angriber blot de tilfælde hvor man f.eks. ved dårlige kabler prøver at indføre modsatrettede FEJL i diverse kasser for at rette op på problemet, hvad med at vælge et kabel som ikke har de fejl ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle

Det var ikke meningen at skabe røre jeg vil blot gerne diskutere de punkter jeg har nævnt da jeg mener det er ufravigelige krav for at komme musikken nærmere. Det er jo ikke ting jeg slynger ud jeg har teste alle punkterne gennem hele sommeren og hvorfor jeg skriver dem her og nu er fordi jeg gerne vil have hvis i kan komme med eller vise mig live eksempler på det modsatte.

Vi bliver altså nødtil at være grundige for eller flakker vi blot rundt ude mål.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:

Jeg er da enig i at mange plade spillere kan bange enhvær CDafspiller men da jeg ikke har plader eller lyst til det besværlige medie må jeg nøjes med min CDafspiller. Jeg har da hørt en fuldtunet LP12 slå min cd12 afbanen hvis man kan høre gennem alt det skratten som findes på alle plader selvom alle plade folk siger at på deres anlæg er det ikke. Det mangler jeg også at høre altså et anlæg med pladeplov som ikke skratter.

Jeg tror på at kabler der er skærmet har en masse fordele men kan helstøbte kabler ikke være skærmet ?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Hæ, hæ, Jonas!

Sad du og kedede dig lidt, så du bare måtte starte en ny tråd?

(Jonas Bojer) Nej der manglede lidt gang i den og jeg mangler at få diskuteret noget igennem.

Jeg synes, at din tilgang til emnet er meget forudindtaget. Du vil have, at man på forhånd skal fravælge bestemte ting?

(JOnas BOjer) Test og mange flere test men indtilnu er dette mit standpunkt

Min tilgang til musik/audio er en helt anden: Jeg lytter til tingene, inden jeg bestemmer mig for, om de kan bruges, i stedet for på forhånd at afvise noget, fordi det har det ene eller det andet udseende, en påsat boks el.lign.

Med andre ord - glem alt om det vrøvl, som producenterne skriver om deres produkter og LYT til tingene i stedet.

(Jonas BOjer) jjja enig man kan lytte frem og tilbage mange gange.

Personligt har jeg da hørt kabler med "bokse", der lød fremragende. Der findes måske bedre kabler, men det ændrer ikke på, at de lød godt i det setup, jeg hørte. Og jeg har også hørt masser af kabler uden bokse, som lød godt. Hvad er så bedst? Det har intet med boks/ikke boks at gøre, men med lyden. LYT!

(Jonas Bojer) det har jeg ikke og jeg har lyttet dem på forskellige systemer mindst 10 forskellige systemer. Noget bliver holdt ude med de kabler såre nemt at vise i en test.

Ligevis har jeg hørt netstøjfiltre, der fungerer (nej, ikke til effektforstærkere), men også mange, som bare var ligegyldige. De bedste af dem (fra Copenhagen Transformers) fås desværre ikke mere.

(Jonas Bojer) Jeg har ikke hørt filtre der dur selv stikdåser med lys i og underlige kontakter er dårlige.

Og sådan kan vi blive ved - og det vil Jonas nok også gøre ...

Jeg vil blive ved med at teste alt den tid jeg lever vi kan stadig komme nærmere musikken. Tak for dine eksempler er det noget du kan vise en dag ?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Ja, der er intet nyt under solen i Jonas Bojer's indlæg, som altid er de behæftet med gentagelser, fordomme og nedsættende verbale udgydelser som ikke har hjemme i en seriøs indfaldsvinkel til emnet.

Man kan spørge om hvad det er Jonas vil opnå med de indlæg, andet end at få en negativ reaktion fra dette fora's brugere, hvis det er hensigten så lykkes det ham meget godt men hvad kan han bruge det til ?

Hejsa Alex. Nej jeg kan ikke bruge negative reaktioner til særligt meget men dem svare jeg ikke på. Det kan da ikke passe vi ikke kan diskutere ude nogle altid skal føle sig stødt vi er jo ikke politikere vi vil jo alle blot høre musik.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2003 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Ronin skrev:

Hehe ja jeg bruger en Preamp. En preamp skal jo i princippet kun forstærke signalet fra CD-afspilleren og dette er åbenbart meget indviklet. Jeg har surround og hertil skal man bruge en Preamp. Hvis der fantes en mekanisme der liniert ved alle volumner kan skrues op og ned så ville dette jo være helt optimalt og en meget kort signal vej. Jeg angriber blot de tilfælde hvor man f.eks. ved dårlige kabler prøver at indføre modsatrettede FEJL i diverse kasser for at rette op på problemet, hvad med at vælge et kabel som ikke har de fejl ?

En preamp (trods navnet) dæmper altså hovedsageligt signalet! Og SPECIELT fra en CD da den typisk har et output på 2V. De fleste effekttrin er allerede fuldt udstyret ved 1-1,5V (eller mindre) Så du ville nok blive ked af det hvis det eneste din preamp gjorde var at forstærke signalet. Dens primære funktioner er nok snarere at fungere som kilde omskifter (evt. med optimal impedans tilpasning (samt dæmpning/forstærkning) af de forskellige signalkiler, Niveau tilpasning (både højre/venstre samt generelt - volumen regulering) og sidst men ikke mindst drive kablerne (indgangen) til effektforstærkeren/e.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum