| Forfatter |
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er forskellen på en almindelig og balanceret indgang/udgang ? Har
stødt på udtrykket mange gange nu, og nu vil jeg vide hvad det er  .
Hvad fordele/ulemper kan der være ved at bruge hhv. balanceret og
almindelig? Ikke fordi jeg står og har brug for det som sådan, er bare
nysgerrig.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal der læses
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ellers nogen gode links Ronin. Tak for det.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo nu skal du høre jeg kører balanceret fordi der er ikke noget signal på noget tidspunkt, jeg kører det fra mine effektblokke og fra forforstærkeren til cd afspilleren, så ingen signal tab og da mine højtalerer kabel, ikke overskrider de 3 meter ja så er der minimalt tab, og fordelen med balancert er uanset hvor lange de kabler er ja så taber de ikke noget, det er faktisk udviklet af militæret, da deres super computer fyldte enormt meget og kalber skulle være lange uden tab ja så kom xlr eller balanceret frem....
mvh Novisad 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
|
jo nu skal du høre jeg kører balanceret fordi der er ikke noget signal på noget tidspunkt, jeg kører det fra mine effektblokke og fra forforstærkeren til cd afspilleren, så ingen signal tab og da mine højtalerer kabel, ikke overskrider de 3 meter ja så er der minimalt tab, og fordelen med balancert er uanset hvor lange de kabler er ja så taber de ikke noget, det er faktisk udviklet af militæret, da deres super computer fyldte enormt meget og kalber skulle være lange uden tab ja så kom xlr eller balanceret frem....
mvh Novisad 
|
|
|
Det er så ikke helt på den måde, det hænger sammen. Militæret har intet med det at gøre - XLR stammer fra PA-industrien hvor det har sin fordel i længere kabeltræk osv. specielt til mikrofoner, men også senere til højttalere, men nu er det ikke kun kabeltræk og mindre tab der har noget at sige i den sammenhæng.
Læs evt. lidt på de ovenstående links for nærmere tekniske beskrivelser - der er masser af info og forklaringer!
Her er også lidt info:
XLR 1. Originally a registered trademark of ITT-Cannon. The original model number series for Cannon's 3-pin circular connectors - invented by them - now an industry generic term. [Ray A. Rayburn tells the whole story: "At one time Cannon made a large circular connector series that was popular for microphones called the P series (now known as the EP series). Mics used the 3-pin P3 version. Some loudspeakers use the P4 or P8 versions of this connector to this day (Neutrik Speakon NL4MPR 4-pole chassis mount and all Speakon 8-pole chassis mount connectors are made to fit the same mounting holes as the Cannon EP series). In an attempt to make a smaller connector for the microphone market, Cannon came out with the UA series. These were "D" shaped instead of circular and were used on such mics as the Electro-Voice 666 and 654. There was a desire for a smaller yet connector. Someone pointed out the small circular Cannon X series. The problem with this was it had no latch. Cannon rearranged the pins and added a latch, and the XL (X series with Latch) was born. This is the connector others have copied. Later Cannon modified the female end only to put the contacts in a resilient rubber compound. They called this new version the XLR series. No other company has copied this feature."] 2. The standard connector for digital and analog balanced line interconnect between audio equipment. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
|
mvh Novisad 
|
|
|
ENDNU en hifimand der ikke ved en skid om hvad han snakker om!!!
Hvad med at tjecke din info inden du fører dig sådan frem?
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
|
ENDNU en hifimand der ikke ved en skid om hvad han snakker om!!!
Hvad med at tjecke din info inden du fører dig sådan frem?
|
|
|
Det var da en skidt måde at opføre sig på. Ronin har allerede kommet med en glimrende redegørelse for opfindelsen af XLR, så jeg kan ikke helt se hvad vi skal bruge dit sure opstød til. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har intet med tab i kablerne at gøre. Fordelen ved balanceret
drift er primært at kablerne bliver mindre følsomme over for støj
indstrålet udefra, eks. hvis man har lange kabler eller hvis man har
mange kabler bundtet tæt sammen (begge dele ofte tilfældet i
professionalle miljøer). Dertil er der vist også mere tekniske fordele
ved det pga. bedre stelvej osv.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe der er da også nogle herinde der sværger til ubalanceret selvom de da har muligheden for at køre balanceret  selv kører jeg balanceret til min stax headamp og ubalanceret til min aml amp,tror det er et religions spørgmål.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
hehe der er da også nogle herinde der sværger til ubalanceret selvom de da har muligheden for at køre balanceret selv kører jeg balanceret til min stax headamp og ubalanceret til min aml amp,tror det er et religions spørgmål. |
|
|
Det er ikke et religions spørgsmål så frem apperatet er fuld balanceret. I så fald vil det i 9 uf 10 tilfælde også lyde klart bedst via XLR stikkene. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Sonic
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok ja nu har jeg hørt den version fra et kable firma men ok det kan da være de tager fejl, men en helt anden ting jeg fører mig ikke frem, og hvad hulen er det for en måde at behandle andrer på, hvis du har en dårlig da så synes du skal lede vær med at lade det gå ud over andrer......
mvh Novisad 
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
music 4 all skrev:
hehe der er da også nogle herinde der sværger til ubalanceret selvom de da har muligheden for at køre balanceret selv kører jeg balanceret til min stax headamp og ubalanceret til min aml amp,tror det er et religions spørgmål. |
|
|
Det er ikke et religions spørgsmål så frem apperatet er fuld balanceret. I så fald vil det i 9 uf 10 tilfælde også lyde klart bedst via XLR stikkene.
|
|
|
Jeg tror det største "probelm" er, at de færreste apparater kører "fuldt" balanceret...
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Sonic
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ja det kan du meget vel have ret i har da en kammerat som kører alm signal kabel, hvor imod to andrer plus mig kører med balanceret ...
mvh Novisad 
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
music 4 all skrev:
|
|
Det er ikke et religions spørgsmål så frem apperatet er fuld balanceret. I så fald vil det i 9 uf 10 tilfælde også lyde klart bedst via XLR stikkene.
|
|
|
Jeg tror det største "probelm" er, at de færreste apparater kører "fuldt" balanceret...
|
|
|
Det er jo rigtigt, det er mine nu heldigvis og der kommer da flere mærker til efterhånden der er det.
Men er apperatet ikke fuldt balanceret er XLR stikkene efter min mening mest til pynt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Men er apperatet ikke fuldt balanceret er XLR stikkene efter min mening mest til pynt. |
|
|
Det er jeg sikker på, at de er i mange tilfælde...
|
| Til top |
|
| |