Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Balanceret og alm. indgang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 16 September 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på en almindelig og balanceret indgang/udgang ? Har stødt på udtrykket mange gange nu, og nu vil jeg vide hvad det er . Hvad fordele/ulemper kan der være ved at bruge hhv. balanceret og almindelig? Ikke fordi jeg står og har brug for det som sådan, er bare nysgerrig.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Her er lidt langhåret læsning:

http://www.dplay.com/dv/balance/balance.html

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/balanced/balanced.htm

http://www.earthcurrents.com/london-live/balanced.htm

http://www.monstercable.com/RobertHarley/ch11_p07.asp

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 17 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Så skal der læses
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det var ellers nogen gode links Ronin. Tak for det.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

jo nu skal du høre jeg kører balanceret fordi der er ikke noget signal på noget tidspunkt, jeg kører det fra mine effektblokke og fra forforstærkeren til cd afspilleren, så ingen signal tab og da mine højtalerer kabel, ikke overskrider de 3 meter ja så er der minimalt tab, og fordelen med balancert er uanset hvor lange de kabler er ja så taber de ikke noget, det er faktisk udviklet af militæret, da deres super computer fyldte enormt meget og kalber skulle være lange uden tab ja så kom xlr eller balanceret frem....

mvh Novisad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

jo nu skal du høre jeg kører balanceret fordi der er ikke noget signal på noget tidspunkt, jeg kører det fra mine effektblokke og fra forforstærkeren til cd afspilleren, så ingen signal tab og da mine højtalerer kabel, ikke overskrider de 3 meter ja så er der minimalt tab, og fordelen med balancert er uanset hvor lange de kabler er ja så taber de ikke noget, det er faktisk udviklet af militæret, da deres super computer fyldte enormt meget og kalber skulle være lange uden tab ja så kom xlr eller balanceret frem....

mvh Novisad

Det er så ikke helt på den måde, det hænger sammen. Militæret har intet med det at gøre - XLR stammer fra PA-industrien hvor det har sin fordel i længere kabeltræk osv. specielt til mikrofoner, men også senere til højttalere, men nu er det ikke kun kabeltræk og mindre tab der har noget at sige i den sammenhæng.

Læs evt. lidt på de ovenstående links for nærmere tekniske beskrivelser - der er masser af info og forklaringer!

Her er også lidt info:

XLR 1. Originally a registered trademark of ITT-Cannon. The original model number series for Cannon's 3-pin circular connectors - invented by them - now an industry generic term. [Ray A. Rayburn tells the whole story: "At one time Cannon made a large circular connector series that was popular for microphones called the P series (now known as the EP series). Mics used the 3-pin P3 version. Some loudspeakers use the P4 or P8 versions of this connector to this day (Neutrik Speakon NL4MPR 4-pole chassis mount and all Speakon 8-pole chassis mount connectors are made to fit the same mounting holes as the Cannon EP series). In an attempt to make a smaller connector for the microphone market, Cannon came out with the UA series. These were "D" shaped instead of circular and were used on such mics as the Electro-Voice 666 and 654. There was a desire for a smaller yet connector. Someone pointed out the small circular Cannon X series. The problem with this was it had no latch. Cannon rearranged the pins and added a latch, and the XL (X series with Latch) was born. This is the connector others have copied. Later Cannon modified the female end only to put the contacts in a resilient rubber compound. They called this new version the XLR series. No other company has copied this feature."] 2. The standard connector for digital and analog balanced line interconnect between audio equipment.

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

mvh Novisad

ENDNU en hifimand der ikke ved en skid om hvad han snakker om!!!

Hvad med at tjecke din info inden du fører dig sådan frem?

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:

ENDNU en hifimand der ikke ved en skid om hvad han snakker om!!!

Hvad med at tjecke din info inden du fører dig sådan frem?

Det var da en skidt måde at opføre sig på. Ronin har allerede kommet med en glimrende redegørelse for opfindelsen af XLR, så jeg kan ikke helt se hvad vi skal bruge dit sure opstød til.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det har intet med tab i kablerne at gøre. Fordelen ved balanceret
drift er primært at kablerne bliver mindre følsomme over for støj
indstrålet udefra, eks. hvis man har lange kabler eller hvis man har
mange kabler bundtet tæt sammen (begge dele ofte tilfældet i
professionalle miljøer). Dertil er der vist også mere tekniske fordele
ved det pga. bedre stelvej osv.

/U.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

hehe der er da også nogle herinde der sværger til ubalanceret selvom de da har muligheden for at køre balanceretselv kører jeg balanceret til min stax headamp og ubalanceret til min aml amp,tror det er et religions spørgmål.
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
hehe der er da også nogle herinde der sværger til ubalanceret selvom de da har muligheden for at køre balanceretselv kører jeg balanceret til min stax headamp og ubalanceret til min aml amp,tror det er et religions spørgmål.

Det er ikke et religions spørgsmål så frem apperatet er fuld balanceret. I så fald vil det i 9 uf 10 tilfælde også lyde klart bedst via XLR stikkene.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 18 September 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

ok ja nu har jeg hørt den version fra et kable firma men ok det kan da være de tager fejl, men en helt anden ting jeg fører mig ikke frem, og hvad hulen er det for en måde at behandle andrer på, hvis du har en dårlig da så synes du skal lede vær med at lade det gå ud over andrer......

mvh Novisad

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

music 4 all skrev:

Det er ikke et religions spørgsmål så frem apperatet er fuld balanceret. I så fald vil det i 9 uf 10 tilfælde også lyde klart bedst via XLR stikkene.

Jeg tror det største "probelm" er, at de færreste apparater kører "fuldt" balanceret...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 18 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hej ja det kan du meget vel have ret i har da en kammerat som kører alm signal kabel, hvor imod to andrer plus mig kører med balanceret ...

mvh Novisad

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

music 4 all skrev:

Jeg tror det største "probelm" er, at de færreste apparater kører "fuldt" balanceret...

Det er jo rigtigt, det er mine nu heldigvis og der kommer da flere mærker til efterhånden der er det.

Men er apperatet ikke fuldt balanceret er XLR stikkene efter min mening mest til pynt.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 September 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Men er apperatet ikke fuldt balanceret er XLR stikkene efter min mening mest til pynt.

Det er jeg sikker på, at de er i mange tilfælde...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes