Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Indflydelse fra bananstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 16 September 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Har lige været i Odense i Hifiklubben. Købte 4 bananstik. Dejligt! Meget meget MEGET nemmere montering. Rigtig lækkert! Jeg har så opdaget at lyden er blevet lidt lysere. Hvilket er ok, da mine højttalere er lidt mørke i lyden.
Men hvor stor indflydelse har bananstik egentlig sådan generelt?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Så' der lagt op til religionskrig 

Selv må jeg indrømme ikke kan høre forskel på om jeg har bananstik eller ej og om min DIY forstærkeromskifter på eller ej. Måske der ikke har været ordenlig forbindelse før?
Generelt vil jeg mene det er nemmere at opnå en god forbindelse med bananstik frem for at fedte med en løs kabelende i en skrueterminal.
Derimod vil der altid være en teoretisk mulighed for bedre forbindelse ved at komme kablet direkte i skrueterminalen, der der så kun er én overgang - omend resultatet er sværere opnåeligt.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Så' der lagt op til religionskrig 

Selv må jeg indrømme ikke kan høre forskel på om jeg har bananstik eller ej og om min DIY forstærkeromskifter på eller ej. Måske der ikke har været ordenlig forbindelse før?
Generelt vil jeg mene det er nemmere at opnå en god forbindelse med bananstik frem for at fedte med en løs kabelende i en skrueterminal.
Derimod vil der altid være en teoretisk mulighed for bedre forbindelse ved at komme kablet direkte i skrueterminalen, der der så kun er én overgang - omend resultatet er sværere opnåeligt.

Jeg synes skrueterminaler har det med at løsne sig. Også de bananstik hvor man skruer det ind mod kablet. Jeg tror det giver den bedste effekt hvis man har bananen loddet direkte på - f.eks. ved at købe et færdigt termineret kabel.

Jeg har ikke lavet tilstrækkelig AB lyttetest til at jeg skal påstå jeg kan høre forskel. Men jeg tror på det er en fordel med et loddet bananstik frem for en skrueterminal der løsner sig over tid. Desuden er kablet ikke blotlagt og det undgår oxidation i enderne. Hvor meget det så har at sige.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

@ lars99
Du kan have ret i lodning på bananstik giver den bedste og mest praktiske forbindelse, men det er nu engang ikke alle der har mulighed for det, selvom det kun kræver få simple og forholdsvis billige midler hvis købt de rigtige steder. Og så er det naturligvis en god ide at afslutte med noget krympeflex af den type, hvor inderplasticen smelter, så det slutter helt tæt og ikke bare næsten tæt.

Men bliver det ikke loddet vil jeg stadig holde på bananer er klart nemmest at opnå god forbindelse med, selvom bedste forbindelse opnås direkte i terminalen.
Men at bruge terminalen har jo åbenlyse ulemper og anden gang man piller ved ledningerne bliver forbindelsen hurtigt dårligere med mindre man korter ledningen af for at få en frisk ende.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@ lars99
Du kan have ret i lodning på bananstik giver den bedste og mest praktiske forbindelse, men det er nu engang ikke alle der har mulighed for det, selvom det kun kræver få simple og forholdsvis billige midler hvis købt de rigtige steder. Og så er det naturligvis en god ide at afslutte med noget krympeflex af den type, hvor inderplasticen smelter, så det slutter helt tæt og ikke bare næsten tæt.

Men bliver det ikke loddet vil jeg stadig holde på bananer er klart nemmest at opnå god forbindelse med, selvom bedste forbindelse opnås direkte i terminalen.
Men at bruge terminalen har jo åbenlyse ulemper og anden gang man piller ved ledningerne bliver forbindelsen hurtigt dårligere med mindre man korter ledningen af for at få en frisk ende.

Har man ikke mod på at lodde selv - og det kan jeg godt forstå, for det har jeg ikke selv. Så kan man jo snakke med f.eks. Hificable, der sælger terminerede kabler til ganske konkurrencedygtige priser. De får min anbefaling med på vejen.

Jeg har også leget lidt med almindelige bananer, men jeg synes altså de lider lidt under samme problem som skrueterminalerne, at det hele løsner sig efter kort tid. Om det har nogen som helst hørbar effet på lyden skal jeg være usagt - og det er trods alt en del lettere at håndtere stikkene end de blotlagte kabler.

Jeg har før haft nogle Tara Labs Nexa kabler der var stive og besværlige af p* til - og nogle Dali sølv-tingester der var endnu værre. Så er det nu rart med en fast og robust terminering.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes