Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan er det med watt´s? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg har den sidste tid set en del rørforstærkere som feks kun har haft 2X10 watt eller lign, men hvordan hænger det samme når "alm" forstærkere som regl har mindst 2X50 eller mere. Betyder det så at man ved en rørforstærker skal have en utrolig følsom højtaler for overhovedet at kunne få lyd ud af den, eller hvad er det lige som jeg ikke forstår?`

Håber der er en eller anden "nørd" herinde som kan forklarer mig det hele på menneskesprog, så jeg kan blive klogere på den sammenhæng.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Grundlæggende har du ret - En watt er en watt (måske bortset fra Bilka-surround-in-a-box anlæg og andet skrammel), så ja, det vil være fordelagtigt med mere følsomme højttalere, hvis man bruger en rørforstærker med beskeden udgangseffekt.
Men.....Der er også andre faktorer, der spiller ind, og f.eks. er den typiske forvrængning fra rørforstærker af 2. orden (eller ihvertfald af lige orden), som ikke "skærer" så meget i ørene som de ulige forvrængninger, og dermed kan en rørforstærker ofte lyde som om, den kan spille højere end en tilsvarende transistorforstærker, da rørforstærkeren forvrænger mere "ørevenligt" end transistorforstærkeren.
Derudover, så spiller en forstæker på 50 w. ikke 5 gange så højt som en forstærker på 10 w., da der skal en 10-dobling af effekten til, før der sker en fordobling af lydtrykket, og dermed vil en 100 w. forstærker spille dobbelt så højt som en 10 w. forstærker (hvis alle andre ting holdes konstante).

Det ku' jo nok forklares bedre, men jeg håber det giver lidt mening

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej Gumle og mange tak for forklaringen. Men hvordan er det så med "alm" forstærker. Sagen er den at den som jeg har pt yder 5X70 watt men jeg synes ikke rigtig der er gang nok i den og derfor har jeg overvejet at få en effekforstærker, men vil det så sige at jeg skal finde en som "tal messigt" har feks 200 watt eller derover, før jeg vil kunne få en hørbar forskel eller hvordan?- Så vidt jeg har forstået, så er det ikke watt alene som bestemmer détte, men også noget med hvor meget strøm den kan leverere eller sådan noget?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej rattanhuset

Det var da så lidt

Nu ved jeg så ikke lige, hvilke højttalere, du har, men jeg er sikker på, at du vil opleve en stor forbedring i lydkvaliteten, ved at "hægte" en effektforstærker på, til at drive fronthøjttalerne. Din surroundforstærker på 5x70 w. er nok også i "grænselandet" hvad angår den reelle effekt kontra den opgivne effekt, da surroundforstærkere ofte opgives noget mere optimistisk end tilsvarende stereoforstærkere - Eksempelvis opgives surroundforstærkeres effekt oftes som effekten i 8 ohm med 2 kanaler i drift, og dette tal er næsten altid noget højere end den effekt, der kan afgives med alle kanaler i drift samtidig. Strømforsyningerne i surroundforstærkere er heller ikke altid så godt dimensioneret, som de er i stereoforstærkere, selvom der selvfølgeligt er undtagelser.

Hvis du gerne vil kunne spille højere, er den bedste løsning nok at anskaffe mere effektive højttalere, men da det nok ikke er en mulig og/eller ønskværdig løsning, vil mere effekt da helt sikkert også hjælpe på "problemet" - F.eks. er der da jævnligt nogle brugte NAD effektforstærkere til salg her på Hifi4alls køb/salg/bytte, og NAD er jo kendt for at levere den opgivne effekt (og ofte lidt til).

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 September 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Er det ren Klasse A effekt?
Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Mine Bofa V15, 2 stk mono rørblokke på 15 w, spiller i hvert fald mine Dali 6006 fint op.
Ikke helt til diskoteksniveau, men mere end rigeligt til alm. seriøs lytning.

Se evt. denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28928

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes