Emne: Power hvor får man det ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Sad lige og kiggede i lidt gamle artikler af bl.a Matti Otala. Faktisk er den specifikke fra maj 85 fra HF.
I artiklen måles der udgangseffekt på 5 amps.
3 hundredewattere og én på 120 og så den sidste på 160 watt.
H/K PM 665 Lux L-510X Yamaha A1000 Yamaha M50 på 120 watt Sansui AU-D907X 2X160 watt.
Af artiklen fremgår det, atingen af ampsene har deres fulde effekt ind i komplekse belastninger. Der manipuleres med bl.a. fasedrej primært ved 1KHz.
Det vildeste og mest i øjnefaldende er dog, at ved 50Hz er der én af de pænere målende forstærkere, der afprøvesi en belastning, som egentlig blot ligner en rimeligt almindelig HT.
Den formår at afgive 5Watt før forvrængningen når 1%
Skriver : FEM WATT!
I en anden artikel måles der på højttaleres strømforbrug.
Linn Sarah, som er nominelt en 8 Ohms HT udgør en dynamisk impedans overfor ampen på 1,4 Ohm ved frekvensere omkring 100Hz.
Yamaha NS1000 kommer ned på ca. 3 ohm.
Moderne HTér er ikke anderledes, og lukkede systemer er endnog endnu mere strømkrævende.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KVK,
Det gør mig inderligt ondt at mopeden, jvf. dit ikon, er skrottet (faldt du af?), og er en rollator eller et ½ gangstativ dit fremtidige fart fart-monster?d en kan jo ej chippes, men se nu lidt lyst på det: om 5 år havner de fleste af os her i forummet i en el-drevet lynhurtig satan 
Nå, tilbage til tråden. Den kære Matti (var han ikke finne?) havde jo en god sæk teorier omkring forstærkeres forvrængning, som blandt andet fik det hedengangne ScanDyna's 3000 og 4000 ITT) samt visse B&O produkter til at gå planken ud! SD3000 ydede vist 2*50W/4Ohm resitiv, men koblede man en rigtig ht på fik man ofte 1/10 del effekt og 5-10% forvrængning ved visse frekvenser.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej KVK,
Det gør mig inderligt ondt at mopeden, jvf. dit ikon, er skrottet (faldt du af?), og er en rollator eller et ½ gangstativ dit fremtidige fart fart-monster?d en kan jo ej chippes, men se nu lidt lyst på det: om 5 år havner de fleste af os her i forummet i en el-drevet lynhurtig satan 
Nå, tilbage til tråden. Den kære Matti (var han ikke finne?) havde jo en god sæk teorier omkring forstærkeres forvrængning, som blandt andet fik det hedengangne ScanDyna's 3000 og 4000 ITT) samt visse B&O produkter til at gå planken ud! SD3000 ydede vist 2*50W/4Ohm resitiv, men koblede man en rigtig ht på fik man ofte 1/10 del effekt og 5-10% forvrængning ved visse frekvenser.
Mvh/Mik112
|
|
|
Rolatoren er lige pt. mit djævelske fartmonster, pga jeg i raseri kom til at skyde min Tomos fordi den ikke ville synge efter mine noder. Den stod så der og græd ud af tanken. Og så var det jeg lige skulle høre, om den også kunne sige wuf - og det kunne den. Det kunne farmands lange nylon underhylere osse, så jeg plejer brandsår lige pt. Og derfor skal jeg helt ikke strække ud i alt for yndefulde bevægelser, når jeg bestiger transportmidlet - forstås.  . Mht. effektopgivelser og den aktuelle effekt ved en given frekvens ude på HT klemmerne, så tror jeg de fleste vil blive skuffet over deres amps. Mere og mere peger i retning af, at udgangstrin skal dimensioneres så vildt, at man næppe tror det, blot for at få en rimelig frekvensgang og et udholdeligt resulterende Q.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK,
Forstår hermed at du har udvidet våbentilladelse, kan sagtens følge dig i dette myrderi af Tomos'en, havde selv en i 69, og mener at en masakre af overlevende enheder af dette vulgære kamikaze projekt bør startes hurtigst muligt. Synd at du ikke pt. kan benytte en skridt-tæller, hehe , håber du heles så godt som det er muligt 
Men nåså, det var det... Der er ikke meget slaw i denne tråd, ellers interessant emne, kan folk"piftes op"?, eller forstår de ikke alvoren med indlægget? Køb en 100Watter og få 5 
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej KvK,
Forstår hermed at du har udvidet våbentilladelse, kan sagtens følge dig i dette myrderi af Tomos'en, havde selv en i 69, og mener at en masakre af overlevende enheder af dette vulgære kamikaze projekt bør startes hurtigst muligt. Synd at du ikke pt. kan benytte en skridt-tæller, hehe , håber du heles så godt som det er muligt 
Men nåså, det var det... Der er ikke meget slaw i denne tråd, ellers interessant emne, kan folk"piftes op"?, eller forstår de ikke alvoren med indlægget? Køb en 100Watter og få 5 
Mvh/Mik112
|
|
|
Hæ hæ! Og så er det ikke engang løwn. Prøv lige at forestille dig den dersens LK140 ved 50Hz og så bare 60 gr. Sandsynligheden for at den kan levere blot 1 watt er vel på linie med sandsynligheden for, at Jesus lever  . Ind imellem kan man til nød endda forstå, at amps, som er enormt beskyttede bag f.eks.udgangstransformere (Macintosh) eller singleendede konstruktioner med en lyt i måsen, klarer sig hæderligtpå trods af filtereffekten og andre ulemper af disse passive komponenter. Min pointe er dog, at den eneste vej frem netop er total beskyttelse af en amp, bag det vildeste bolværk man kan tænke sig. Det gør man ved at sætte en hær af bolcher til at drive højttalerne, og igen drive dem med et vildt og voldsomt drivertrin. Og så lige 0,00dut modkobling, ellers havner returenergien inde i ampen igen, og det har vi 0 brug for. Jeg kender ikke andre metoder der virker end denne og da slet ikke ICE.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære KvK,
Det er ud til at vi har det hele for os selv her, så er det til at overskue, derfor ingen Quotes herfra 
Jeg er "lidt" uenig i din betragtning af ICE, det spiller faktisk, og spiller rent.
Og så lige det med en lyttebamse på 4700uF smækket i måsen på en bedaget Linsley 20W kl. A fra 69, - resultatet udebliver ikke!!! Prøv at fjerne eller kortslutte den 
Ovennævnte er selvfølgeligt fortroligt, men hvad pokker - der er åbenbart et stærkt filter på dit emne.
Håber det går "fremad" med helbredet.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fandt jeg den endelig:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=57 995&highlight=
SVJH handler tråden om stort set det samme. Det mest spændende er dog de forskellige reaktioner, der kom i tråden. Læseværdig for de mere teknik-elektronik-interesserede.
Jeg skal dog også selv lige læse den igen - "too long ago . . . " __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Kære KvK,
Det er ud til at vi har det hele for os selv her, så er det til at overskue, derfor ingen Quotes herfra  Nej denneher tråd er da dejligt overskuelig
Jeg er "lidt" uenig i din betragtning af ICE, det spiller faktisk, og spiller rent. Alt er jo relativt sagde den gode Albert engang. Jeg synes jo også de spiller fornuftigt, men jeg mener high fidelity er lidt noget andet. I mine ører moduleres forstærkeren omtrent ligeså meget som højttaleren , men resultatet er nice på sin egen vis.
Og så lige det med en lyttebamse på 4700uF smækket i måsen på en bedaget Linsley 20W kl. A fra 69, - resultatet udebliver ikke!!! Prøv at fjerne eller kortslutte den . Jeg ved ikke hvad der så sker, ud over at den nok kører en heftig gang forsyningsspænding direkte ud over klemmerne, men jeg kunne faktisk godt forestille mig, at en sådan forspændt elektrolyt ikke er helt så ringe som folk går og tror. Jeg har dog også før sagt, at den amp er en affaldsbunke, men ikke helt charmeforladt. Sudgen har et lignende produkt på programmet, aner ikke hvad den hedder, men den har den der fuldstændigt tydelige uliniaritet og alt hvad der følger med, men alligevel kunne jeg godt finde på, at have sådan én i stuen engang sammen med et par små tovejs designerfiduser.
Ovennævnte er selvfølgeligt fortroligt, men hvad pokker - der er åbenbart et stærkt filter på dit emne. Det hele bliver naturligvis mellem os
Håber det går "fremad" med helbredet. For mig ja! Tomos -nix
Mvh/Mik112 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg bryder trådens monopol - eller var det dipol? Men jeg kom til at tænke på at den en gang så flittige Waal ofte nævnte Carvers forstærkere som værende i stand til at levere fuldt spændigssving i selv grumt lave impedanser.
Hvorvidt de var i stand til det i hele frekvensområdet og i komplekse belastninger husker jeg ikke, men måske d'herrer i tråden her har en kommentar til disse forstærkere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal det lige tilføjes, at lave impedanser ikke er nok. Også fasedrej kommer ampsene ud for i stor stil. Det gør bare afsindigt ondt på en amp.
Carvers amps var med SMPS og må derfor have været voldsomt filtrerede. Ellers no comment fra mig på dem.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carvers ældste modeller var meget spændingsstærke, men deres Magnetic Current princip gav meget strømstærke modeller også, som tåler direkte kortslutning ved fuld udgangseffekt (av).
Jeg har sådan en:
http://www.realeyz.com/carver/products/pa_753.html
Storebroren til den, er lidt af et bæst:
http://www.realeyz.com/carver/products/pa_760.html
Den skulle ikke gå i knæ ved nogen højttaler, men den stiller krav til den lokale elinstallation, om at spændingen ikke må dale meget ved store strømtræk.
Dette tester man let med en elkedel, eller andet strømkrævende, hvis man vil vide hvor god ens elinstallation er på det punkt. Mon ikke lyset dæmpes lidt i de fleste husholdninger når der koges vand med en elkedel?
Min Carver har god autoritet over B&W 805 samt HTM center (samme højttaler, næsten).
Den siger ligesom at det er den der bestemmer.
Varm i klangen som en rørforstærker, hvilket er perfekt til film. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|