Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: CD direkte eller via Preamp ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dahlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Kan nogle forklare mig +/- ved at køre cd direkte i poweramp eller via preamp...

Jeg kan ikke umiddelbart høre nogen forskel....

På forhånd tak
Til top Vis dahlgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dahlgaard

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

se tidligere tråd om emnet, der er masser af + og -.

Personlig mening: tab af dynamik og uden mulighed for at anvende mere end i signal kilde (ikke godt for tilslutning af pladespilleren, der jo er vigtigst, ikk' )

plus: hvis du kun vil have middelmådig gengivelse = fra CD er det da fint med et apparat mindre i signal kæden, indtil du står på fordelen ved musik fra analog gengivelse.  (kun for sjov)

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Som andre tråde antyder kan man ikke komme med et entydigt svar på det, på nogle apperater fungere det og på andre ikke. Hos mig fungere det 100%, jeg smed en ML38 kontrolforsærker på porten og køre i dag dirkete fra min Proceed konveter ned i en ML331. Der er kun at prøve sig frem og ikke sidde og lade sig belære af alle os kloge hoveder.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Man behøver såmænd ikke være klog, blot have gode ører, MEN smag er forskellig, så LYT som Slips siger.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo også an på kvaliteten af forforstærker kontra cd-afspiller. Jeg har da hørt eksempler hvor det lød bedre direkte fra cd-afspiller, men så er der som allerede nævnt problemet med kun at have adgang til en kilde.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Man behøver såmænd ikke være klog, blot have gode ører, MEN smag er forskellig, så LYT som Slips siger.

Jeg tror ikke det er smag, men mindre kompetente CD-afspillerne der er problemet. Man skal ikke regne med at fordi man har købt en CD til 10-20000kr, at udgangen er bedre på det punkt en en til 1000-2000kr.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Det afhænger meget af kvaliteten på den variable udgang på CD-afspilleren. På rigtig mange maskiner (specielt i den billige ende), sidder der bare et elendigt pot-meter koblet til den faste udgang.
Andre maskiner, eks de dyre SONY maskiner i ES-serien, benytter ofte en ekstra buffer til den variable udgang. Det vil typisk lyde bedre.

Men prøv dig frem. Hvis du ikke kan høre forskal, kan det jo være totalt ligegyldigt... Du skal IKEK gøre det fordi nogen herinde mener de kan høre forskel.... Det er dine ører der skal leve med det!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan høre forskel, og ikke skal bruge flere indgange end din cd giver dig, ja så spar dog din pre væk og bliv rig 

Selv solgte jeg min pre og puttede pengene andetsteds hen i kæden til klar forbedring i mine øre.

PS: Hvis du nu ikke er til det skrat værk til pladefræsere så kan du få cd maskiner med digitale indgange, så har du muligheden for at smide f.eks. din skod Finlux DVD (hvis du har sådan en) lyd igennem din cd maskines dyre dac'er.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

man kan jo blive overbevist ved at frekventere en kapabel shop med pladespillere, do arme og do PU og RIAA.

CD er da bedre i bilen end vinyl, men at de ikke også kan skratte

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

man kan jo blive overbevist ved at frekventere en kapabel shop med pladespillere, do arme og do PU og RIAA.

CD er da bedre i bilen end vinyl, men at de ikke også kan skratte

Ja, der er mange måder indirekte at promovere sin butik på.......

Nu var det så ikke pladespillere tråden omhandlede - back to topic!

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

En klasse preamp vil fjerne noget af den digitale fnidder og sterile lyd. Men der er ikke mange gode preamps out there.

Og kan du ikke høre forskel så spar pengene og køv musik.

Personligt glæder jeg mig afsindigt til (forhåbentlig) i næste uge at lade Steelhead overtage styringen af CD lyd, selvom preampen i ML390S sikkert ikke er den ringeste.

Men en god preamp vil uanset kvalitet i cd pre give samme forskel som en Kong Hans menu med og uden duft.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

En klasse preamp vil fjerne noget af den digitale fnidder og sterile lyd. Men der er ikke mange gode preamps out there.

Og kan du ikke høre forskel så spar pengene og køv musik.

Personligt glæder jeg mig afsindigt til (forhåbentlig) i næste uge at lade Steelhead overtage styringen af CD lyd, selvom preampen i ML390S sikkert ikke er den ringeste.

Men en god preamp vil uanset kvalitet i cd pre give samme forskel som en Kong Hans menu med og uden duft.

hehe...

godt inlæg SES, sådan en Steelhead må være noget man kunne sælge sin arm for

Kunne godt tænke mig at lægge øret til det en dag.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Må tilslutte mig de andre.

Dog vil jeg sige at det ikke alle CD afspillere med variabelt output, hvor det er lavet lige heldigt, de lyder klart bedst når outputtet er på fuld skrald. Men som sagt, prøv.

Så har man en sådan CD-afspiller, så kan man med fordel bruge et extern potentiometer (=passiv forforstærker), helst mellem 5 og 10 kOhm hvis kilden kan klare det, men det plejer ikke at være et problem for CD afspillere samt nyere tunere, dvd-afspillere etc. Bruger man potentiometer med højere impedans, mistes der IMO for meget dynamik (og husk at bruge ordenlige kabler, specielt mellem passiv for og effekt!).

Nu kan det lyde som om en passiv er en aktiv underlegen - men det er langt fra den endegyldige sandhed. Er den passive rigtig lavet, er der brugt gode fornuftige kabler og kan kilden klare belastningen, skal den aktive IMO stå ret tidligt op for ikke at gøre den samlede lydkvalitet ringere. Nok er den aktive den passive overlegen på dynamik, men er ovenstående betingelser opfyld er det yderst marginalt, til gengæld brillierer den passive ved total fravær af støj og forvrængning - så er betingelserne opfyldt, giver det krystal-klar lyd.

Dermed ikke sagt der ikke findes aktive forforstærkere der praktisk talt er "usynlige" pånær dynamikken, men de koster... IMO slår intet en god passiv i pris/ydelse - og den kan laves billigt hvis man laver den selv.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Digitalt fnidder og steril lyd var noget undertegnede havde i 80erne da cd mediet var nyt. Hvis din ML390S lyder som du beskrive der, så må der altså være et eller andet galt et sted i din kæde. 

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger forforstærker for at udnytte ballanceret drift, men er enig med  Mcallan ar det lyder bedst med "fuld skrald på outputtet"  På et tidspunkt overvejede jeg
en Sirius control unit med mulighed for flere tilslutninger  men ville så savne fjernbetjening

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Må tilslutte mig de andre.

Dog vil jeg sige at det ikke alle CD afspillere med variabelt output, hvor det er lavet lige heldigt, de lyder klart bedst når outputtet er på fuld skrald. Men som sagt, prøv.

Så har man en sådan CD-afspiller, så kan man med fordel bruge et extern potentiometer (=passiv forforstærker), helst mellem 5 og 10 kOhm hvis kilden kan klare det, men det plejer ikke at være et problem for CD afspillere samt nyere tunere, dvd-afspillere etc. Bruger man potentiometer med højere impedans, mistes der IMO for meget dynamik (og husk at bruge ordenlige kabler, specielt mellem passiv for og effekt!).

Nu kan det lyde som om en passiv er en aktiv underlegen - men det er langt fra den endegyldige sandhed. Er den passive rigtig lavet, er der brugt gode fornuftige kabler og kan kilden klare belastningen, skal den aktive IMO stå ret tidligt op for ikke at gøre den samlede lydkvalitet ringere. Nok er den aktive den passive overlegen på dynamik, men er ovenstående betingelser opfyld er det yderst marginalt, til gengæld brillierer den passive ved total fravær af støj og forvrængning - så er betingelserne opfyldt, giver det krystal-klar lyd.

Dermed ikke sagt der ikke findes aktive forforstærkere der praktisk talt er "usynlige" pånær dynamikken, men de koster... IMO slår intet en god passiv i pris/ydelse - og den kan laves billigt hvis man laver den selv.

Interessant det med impedansen, har du et bud på hvorfor 10K er 47K overlegent? Måske kunne man prøve med en modstand på 12K parallelt over sit 47K potmeter? Alternativt koble det som shunt med en fast modstand i serie og stadig med de 12K parallelt...

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Interessant det med impedansen, har du et bud på hvorfor 10K er 47K overlegent?

Fordi udgangsimpedansen så er lavere. En aktiv forforstærker er jo dybest set en buffer (evt. m. gain) i enden af en regulator, det være sig en IC eller et potentiometer alt efter hvad man nu lyster. Det betyder at udgangsimpedansen er lav, fast og uafhængig af volume.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

dahlgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu nået til den konklution at jeg ikke kan høre forskel på min cd om den er direkte eller via preamp...

Så jeg vælger nok at afskibe preampen og køben en godt signalkabel for pengene...

Tak for alle de gode indsalg...

Til top Vis dahlgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dahlgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes