Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi kontra musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Under en af trådene fik jeg åbnet Jonas Bojers hjemmeside, (http://www.hifisamling.dk/) hvor der er et emne der hedder hifi filisofi.

Jeg blev lidt fanget af indlægget fra Densen.

Jeg må indrømme at det jeg altid lytter efter er Hifi og ikke musikgengivelsen, Men jeg tror at næste gang vil jeg prøve at lytte mere efter musikken.

Der er sikkert mange der har erfaringer med at lytte efter musikken er det så ledt at høre som det påståes(lettere end at høre forskel på Hifi) ?

Jeg har planer om at bygge et mere eller mindre komplet anlæg(sikkert en meget langvarig process). Men jeg er derfor meget interesseret i at høre om der kan gives nogle generelle retningslinjer konstruktionsmæssigt om hvad der spiller mest musik kontra Hifi. Jeg vil selvfølgelig helst lave noget der kan begge dele.

Jeg har på fornemmelsen at der er minimalistiske enheder som spiller mest musik : Forstærkere med minimal feedback(Rørforstærkere, ægte klasseA) , Højtalere med få enheder o.s.v. 

Mest Hifi spiller typisk de store amerikanske mærker med stor effekt komplicerede kredsløb, Digital forstærkere o.s.v. tror jeg.

Er der nogle der har gode eksempler på udstyr der kan placeres i de to kategorier, eller klare begge dele til U.G.? Hvis teknikken i de pågældende kan beskrives/er beskrevet på hjemmesiden vil jeg også gerne have et link for at se om der er en sammenhæng mellem teknikken, eller om det er mere eller mindre tilfældigt. 

Jeg håber at vi i denne tråd kan blive fri for debatten om hvilken lyttemåde der er mest korrekt.

Men ellers en generel diskution om emnet vil også være fint her.

Mvh Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg må tage hatten af - det er ikke alle, der har hår nok på brystet til at indrømme, at den måde de lytter på kunne være anderledes..... !

RESPEKT !!!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil følge denne tråd for at se om jeg kan lære noget, og om nogle andre har lært noget.
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tak redaktør.

Jeg håber også at folk kan få lov til at give deres mening til kende om forskellige produkter uden at blive haglet ned fordi andre har en anden mening om dette produkt.

Mvh Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Nu går jeg banjo på den server...!!...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau...

Rygklap herfra...... Første(?) store skridt imod færre bekymringer og mere musik.

Det er dog lidt individuelt hvad der tænder folk. Du har sikkert fulgt med i f.eks. Jonas´og Mike J skriverier. Hvis jeg har forstået det korrekt, er det himlen på jorden for Mike, hvis alle de gammelkendte parametre er i orden - så er det musik for ham. For Jonas (og mig selv), kan et anlæg have alle parameter i orden såsom perspektiv, luft, dynamik o.s.v. uden overhovedet at lyde af musik. Men hvad er det der gør det ? Evner et anlæg at vidreformidle det musikalske budskab, ja - så kan det kun blive bedre med ovenstående parametre i orden, ingen tvivl om det. Hvis du søger et lighedstegn imellem musikken og teknikken, skal du lede længe! Lige så snart jeg tror jeg er ved at have skilt fårene fra bukkene, dukker der grej op med en "afskrevet" teknisk løsning, der lyder super. Det forstærker bare den gamle traver: "det er hvad du gør med stumperne" -teori. Jeg er er da at den klare overbevisning, at det er lettere at komme galt afsted med visse topologier frem for andre. Du er selv inde på det med din minimalistfilosofi og den er også fornuftig og logisk.

En liste jeg skal tvinge mig selv til at sætte op:

1. Højttalere med få enheder er det "sikreste" - jo flere enheder des større chance er der for at ødelæggedet hele (men den mest skræmmende (læs: overbevisende) konstruktion jeg har hørt, er Shahinian Hawk med et hav af enheder..!!)

2. Vinyl lyder af mere musik end CD. Vi har været igennem det flere gange og der er mange teorier på hvorfor.

3. "Simple" forstærkere er lydmæssigt lettere at omgås end store konstruktioner. SE-topologien har noget af det (hvorfor er den bedste jeg har lagt øre til, så en PP ?).

Det allerværste man kan gøre imod sig selv, er at hengive sig totalt til en bestemt teknologi eller ét brand. Da lukker alle døre omkring dig!

Held og lykke på din jagt.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Musikalitet og musik nydelse har efter min mening intet med hvor dyrt udstyret er eller hvor gode data og specifikationerne nu er eller hvad filosofi og teknik der ligger bag.

Det er en ganske personlig ting, hvornår det opleves som musikalsk og godt.

God hifi, indebære en god oplevelse af et musik stykke, altså en positiv musik oplevelse der hjemme i stuen,  kan opnås i alle prislejer, og med alt udstyr, uanset om man er til transistore eller rør? om man er til vinyl eller cd. og man behøver ikke at ofre en million.

Hvornår man har hifi afgøres af hvad og hvor meget der skal til for det enkelte for at blive "forført" af gengivelsen, og få en god, troværdig og positiv oplevelse, ( musik oplevelse )

Så kan enhver snak om hvad der er mest dit og dat og dyrest og derfor mest rigtig osv. osv. være evigt ligegyldigt.

Det samme gælder om hvordan man lytter og til hvad, den enkelte lytter nu som denne finder mest nydelse i og opnår størst mulig glæde ved, og så kan alt andet også være evigt ligegyldigt.

Der findes ikke nogen mest korekt lyttemåde, kun den måde der giver størst og mest mulig nydelse af musikken for den enkelte lytter.

Hifi drejer sig om troværdig god og positiv musik oplevelse hjemme i "stuen" for den enkelte, og vejene her til er mangfoldige og stærkt individuelle.

Hvis den enkelte er tilfreds med det resultat denne har, med det udstyr denne har stående og den måde denne lytter på, så er målet for den enkelte nået, altså opnåelse af god lyd og musik nydelse og der igennem hifi.

Så hvad jeg vil sige er nyd musikken på det udstyr i nu har og og på den måde i nu bedst kan lide og der giver den bedste oplevelse, og glem alt andet.

vh.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 11 Oktober 2003 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg håber også at folk kan få lov til at give deres mening til kende om forskellige produkter uden at blive haglet ned fordi andre har en anden mening om dette produkt.

Mvh Lennart

Helt 100% enig!   

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode indlæg indtil videre.

Som skrevet tidligere har jeg altid været mest focuseret på at mit anlæg skulle lyde mest Hifi rigtigt. Så problemet jeg har lige nu er at jeg faktisk ikke ved hvor god mit anlæg er til at spille musik.

Jeg er bange for at den musikalske kvalitet ikke er alt for høj, fordi mine venner familie jeg præsenterer anlægget for er ikke synderligt imponerede, og ifølge T. Sillesen hører "utrænede" ører oftest på musik. Men det kan også være at det er fordi de har andre præferencer med hensyn til basgengivelsen(de er vant til en mere fed bas og derfor synes min lyd er lidt tynd)

Jeg ved heller ikke om jeg bliver i stand til at gå på kompromis med de velkendte hifi begreber for at få mere musik, men det burde vel heller ikke være nødvendigt eller hvad ? 

Når jeg nu tænker på de fleste anmeldelser af produkter jeg har læst er det faktisk kun Hifi kvaliteterne som bliver testet. Er der nogle magasiner som går ligeså meget op i hvor gode de er til musik?

Mvh Lennart

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa Tak for du har læst min hjemmeside og jeg håber der kommer flere HIFIfilosofier på min side da det er dette som jeg syntes er det mest spændende nemlig hvad retning de forskellige producenter går i. Måske jeg skal trykke de jar har fået fra Gamut for det mærke er vel kommet op at stå.

Jeg ved ikke om du går på krompomic hvis du kan høre musik hvis det kun er HIFI du høre vil jeg da mene det er et kompromis men det er jo en helt anden diskution. Problemet er at ingen experter her inde ved hvad med 100.000% sikkerhed er på pladen og det tvinger dem til at gætte udfra hvad de har i baghovdet af erfaringer men det er altsammen gæt også selv det redaktøreren med de mange år på bagen vurdere udfra. Lyt til musikken så kommer du længest det er min holdning.

Jeg kender en som bygger anlæg og efter han har hørt hvordan musik kan tage sig ud så har han dette med i sine byggerier nu og det kommer der ofte noget glædeligt ud han slet ikke har forventet. Sammen vil glæde dig ved pladelytning hvis du lytter musik for så vil forskelligheden i musikken og musikkens historier overraske dig gang på gang ikke noget kedeligt her eller HIFI-helvede som nogle vil kalde det.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg er bange for at den musikalske kvalitet ikke er alt for høj, fordi mine venner familie jeg præsenterer anlægget for er ikke synderligt imponerede, og ifølge T. Sillesen hører "utrænede" ører oftest på musik. Men det kan også være at det er fordi de har andre præferencer med hensyn til basgengivelsen(de er vant til en mere fed bas og derfor synes min lyd er lidt tynd)

Jeg ved heller ikke om jeg bliver i stand til at gå på kompromis med de velkendte hifi begreber for at få mere musik, men det burde vel heller ikke være nødvendigt eller hvad ?

Nej, det tror jeg ikke se mit andet indlæg, men det kan være svært at finde musik som spiller HIFI efter den smag man kan lide derfor handler det om ikke at benytte sin smag med derimod lytte musikken på musikkens præmisser.

Når jeg nu tænker på de fleste anmeldelser af produkter jeg har læst er det faktisk kun Hifi kvaliteterne som bliver testet. Er der nogle magasiner som går ligeså meget op i hvor gode de er til musik?

Hvorfor tror du at jeg tit skriver at 95% af anmeldere sidder på deres øre ? det er jo fordi jeg kan høre udfra det de tester og mine erfaringer med sammen produkter viser at de som du skriver kun lytter "HIFI" og min mening er at disse test kan man ikke bruge til noget hvis de ikke formår at lytte musik.

Mvh Lennart

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas.

Tak for en god hjemmeside med nogle seriøse test, men man bliver lidt skuffet over alle de link hvor der ikke sker noget når man trykker på dem :-). Men det kommer vel et indhold til dem senere.

Jeg vil da gerne høre hvad Gamut har at sige om lydfilisofi.

Kan man generelt sige at man bliver mindre lyttetræt af at høre på et anlæg som spiller musik ? Jeg tror ikke jeg kunne klare at høre 4 timer på mit anlæg om dagen som jeg har læst at du gør(Jonas Bojer).

Mvh Lennart

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Jonas.

Tak for en god hjemmeside med nogle seriøse test, men man bliver lidt skuffet over alle de link hvor der ikke sker noget når man trykker på dem :-). Men det kommer vel et indhold til dem senere.

Kan man generelt sige at man bliver mindre lyttetræt af at høre på et anlæg som spiller musik ? Jeg tror ikke jeg kunne klare at høre 4 timer på mit anlæg om dagen som jeg har læst at du gør(Jonas Bojer).

Mvh Lennart

4 timer det er ikke noget problem jeg glæder mig hver dag til at lytte musik jeg bruger det f.eks. også som et afbræk fra en hård dag på arbejde. Lyttetræthed er noget underligt noget jeg kun oplever i bilen hvor jeg efter 20 minutters tid enten skruer langt ned eller slukker. Men kedeligt er noget jeg tit oplever og så taber jeg hurtigt interessen.

Du skriver høre på et anlæg og bingo skriver jeg, for mange lytter anlæg og ikke musik. Hvis anlægget fraver meget og så bliver alt musik ens men HIFI'en kan stadig godt have nogle kvaliteteer som folk kan lide. Hvis du går efter Musikken så kan du starte billigt for mange musikalske anlæg koster ikke det store og ofte kan man benytte små 2-vejs højtalere. Og prøv da gern noget Densen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Jonas.

Ja jeg har lige lært at skrive HTML så det går lidt langsomt for mig. Det er jo svært at få tid til både lytte musik og skrive hjemme side. Jo der kommer noget på de knapper som ikke virker endnu men jeg håber at du kan væbne dig med tålmodighed.

Jeg putter det ind på siden idag men jeg tror ikke det vil vække din helt store interesse som det fra Densen for Gamut filosofi handler meget om at bruge det rigtigt komponenter altså Gamut høre til HIFI lytning men det skal der også være pladstil på min hjemmeside.

Ved jeg ikke men kedeligt er noget andet jeg vil skrive.

Mvh Lennart

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu når jeg tænker lidt tilbage tror jeg at jeg har oplevelsen af et anlæg som virkelig bare kunne spille musik men ikke hifi.

Jeg lavede på et tidspunkt en lille 2 vejs højtaler til en kammerat med to billige vifa enheder. jeg tror at det var en 1" dome og en 5" bas. højtaleren kunne ikke spille specielt dybt og der var heller ikke noget perspektiv. Men både mig og min kammerat var begejstrede for gengivelsen: der var virkelig liv i musikken og vi kunne ikke stoppe med at høre diverse plader.

Da vi skulle "teste" gengivelsen her hørte vi kun plader med god musik ligemeget om der god hifi lyd...Når jeg testede derhjemme var jeg nok forfalden til at høre diverse numre med god perspektiv o.s.v. underligt nok.

Anlægget der blev spillet på var en Denon Cd afspiller og en Mission Cyrus forstærker.

Mvh Lennart 

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

et af de største problmer her på hifi4all, er jo at vi alle bruger forskellige ord for det vi mener er det der betyder om anlæg spiller godt, eller spiller det vi mener er godt/rigtigt.

måske betyder Bojers rytmik, det samme som en andens liv, måske betyder ens musik det samme om en andens detalier. osv.

det er svært at diskutere noget der ikke er målbart, men noget der er en personlig beskrivelse af noget de andre ikke ved hvordan beskriveren opfatter.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tror du at jeg tit skriver at 95% af anmeldere sidder på deres øre ? det er jo fordi jeg kan høre udfra det de tester og mine erfaringer med sammen produkter viser at de som du skriver kun lytter "HIFI" og min mening er at disse test kan man ikke bruge til noget hvis de ikke formår at lytte musik.

Ok nu forstår jeg meget bedre dine tiltider provokerende indlæg med at diverse personer sidder på deres øre. Men hvis de vil høre Hifi og ikke musik gør de det jo ikke  .

Mvh Lennart

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

et af de største problmer her på hifi4all, er jo at vi alle bruger forskellige ord for det vi mener er det der betyder om anlæg spiller godt, eller spiller det vi mener er godt/rigtigt.

måske betyder Bojers rytmik, det samme som en andens liv, måske betyder ens musik det samme om en andens detalier. osv.

det er svært at diskutere noget der ikke er målbart, men noget der er en personlig beskrivelse af noget de andre ikke ved hvordan beskriveren opfatter.

Ja det er fuldstændigt korrekt.

Men jeg tror at godt at folk ved om de hører efter rytmikken, eller om det er hvor god en illusion af otagerummet/udøvende anlægget gengiver.

Jeg må da selv indrømme at jeg bliver vældigt imponeret af at det lyder som om personerne er fysisk tilstede i stuen, og det kan få mig til at få en god hifi oplevelse uanset hvor god timingen/rytmikken i det gengivne er.

Mvh Lennart

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg ved ikke om du går på krompomic hvis du kan høre musik hvis det kun er HIFI du høre vil jeg da mene det er et kompromis men det er jo en helt anden diskution. Problemet er at ingen experter her inde ved hvad med 100.000% sikkerhed er på pladen og det tvinger dem til at gætte udfra hvad de har i baghovdet af erfaringer men det er altsammen gæt også selv det redaktøreren med de mange år på bagen vurdere udfra. Lyt til musikken så kommer du længest det er min holdning.

Jeg tror, jeg kender indholdet på de plader, jeg selv har indspillet og produceret ret godt !!!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes