Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: mange satellitter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klabautermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 16 December 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg er lidt ny mht hifi, så bør lige over med mig hvis spørgsmålet er let eller har et "åbenlyst" svar.

jeg har købt et 5.1 sæt meget billigt. men jeg hører kun stereo musik og bruger derfor 4 af satellitterne med 2 stk på henholdsvist venstre og højre kanalen og så subben som lidt ekstra bund.. jeg har nu fået tilbudt endnu et sæt 5.1 meget billigt og vil i den sammenhæng høre om det på nogen måde kan svare sig at have 10 satelitter i stereo?

min første tanke var at det jo giver et langt større samlet overfladerareal for både mellemtone og diskant = bedre lyd. den enklte enhed skal jo slet slet ikke lave lige så meget for at lever x antal db og derfor vil forvrængningen blive mindre. eller er der noget jeg har overset?

et problem jeg måske kunne komme på var placeringen af højtalerne. pt går det helt fint med at placere de 2 satellitter oven på hinanden, således at afstanden til øret altid er den samme. men det kunne jo godt gå hen og blive en smule sværere at gøre med 10 stk?

der er tale om disse satelitter http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/PODSPEAKERS_MicroPod_SE_hoejttaler.htm?id=63 20

jeg skal ca ligge 1500kr for 5 stk., vil det være spild ?

vil det ydeligere kunne betale sig at investere i en frekvensdeler så de 5 satellitter (for hver kanal) har hver sit frekvensområde? eller vil det blive for dyrt/være nytteløst?

mvh kristian k holst

Til top Vis klabautermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klabautermanden

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg heller ikke den største ekspert på dette område, men lidt ved jeg da.

Du siger: "... et langt større samlet overfladerareal for både mellemtone og diskant = bedre lyd". Dette er ihvertfald ikke korrekt, fx en sæt B&W nautilus 805D har 2x6,5" enheder + 2x1" enheder og koster ca. 8-9k. Til samme pris (næsten) kan du få et sæt B&W 604s3 med 6x7"enheder + 2x1" enheder. Og da det er samme mærke vi har med at gøre må vi vel konkludere at overfladearealet ikke nødvendigvis har betydning for lydkvaliteten.

Håber du forstår hvad jeg mener

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

klabautermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

ja selvfølgelig. min bøf. skal nok være lidt mere præcis; forudsat at enhederne er ens.
Til top Vis klabautermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klabautermanden

klabautermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

ingen bud?

nå... tag chancen, vind bamsen! jeg tror jeg prøver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes