| Sendt: 16 December 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg er lidt ny mht hifi, så bør lige over med mig hvis spørgsmålet er let eller har et "åbenlyst" svar.
jeg har købt et 5.1 sæt meget billigt. men jeg hører kun stereo musik og bruger derfor 4 af satellitterne med 2 stk på henholdsvist venstre og højre kanalen og så subben som lidt ekstra bund.. jeg har nu fået tilbudt endnu et sæt 5.1 meget billigt og vil i den sammenhæng høre om det på nogen måde kan svare sig at have 10 satelitter i stereo?
min første tanke var at det jo giver et langt større samlet overfladerareal for både mellemtone og diskant = bedre lyd. den enklte enhed skal jo slet slet ikke lave lige så meget for at lever x antal db og derfor vil forvrængningen blive mindre. eller er der noget jeg har overset?
et problem jeg måske kunne komme på var placeringen af højtalerne. pt går det helt fint med at placere de 2 satellitter oven på hinanden, således at afstanden til øret altid er den samme. men det kunne jo godt gå hen og blive en smule sværere at gøre med 10 stk?
der er tale om disse satelitter http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/kompaktho ejttaler/detail/PODSPEAKERS_MicroPod_SE_hoejttaler.htm?id=63 20
jeg skal ca ligge 1500kr for 5 stk., vil det være spild ?
vil det ydeligere kunne betale sig at investere i en frekvensdeler så de 5 satellitter (for hver kanal) har hver sit frekvensområde? eller vil det blive for dyrt/være nytteløst?
mvh kristian k holst
|