Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Antik HighFidelity-blad søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg søger en artikel fra et gammelt High Fidelity-blad, og håber sådan nogen herinde kan hjælpe mig.
Bladet kan være fra starten af 80'erne. Måske endnu ældre.

Artiklen er skrevet af en læser, bosiddende på Grønland, og omhandler en ny-indkøbt/-indkoblet forforstærker som får ham til at tjekke om pladespilleren pludselig kører for langsomt, for sådan lyder det.
Så kommer han med nogle tanker om hjernens måde at fungere på ift oplevelsen af musik.
Der var også en sort/hvid tegning, vistnok kreeret af artiklens forfatter.

Denne artikel har betydet rigtig meget for mig, for den satte gang i en tankerække omkring de grundlæggende mekanismer i menneskets hjerne.

Spekulerer tit på hvorfor den virkede så stærkt på mig, og ville ønske jeg havde gemt bladet.

Nu håber jeg så på at dette forum er klæbehjernernes holdeplads, og at een af Jer kan fortælle mig hvilket nummer jeg skal efterlyse.

mvh
Lars

PS:
Jeg har kontaktet bladet, men de kan ikke umiddelbart hjælpe. Skal ha' årstal og nummer.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Hej

Jeg søger en artikel fra et gammelt High Fidelity-blad, og håber sådan nogen herinde kan hjælpe mig.

Artiklen er skrevet af en læser, bosiddende på Grønland, og omhandler en ny-indkøbt/-indkoblet forforstærker som får ham til at tjekke om pladespilleren pludselig kører for langsomt, for sådan lyder det.
Så kommer han med nogle tanker om hjernens måde at fungere på ift oplevelsen af musik.

Denne artikel har betydet rigtig meget for mig, for den satte gang i en tankerække omkring de grundlæggende mekanismer i menneskets hjerne.

Spekulerer tit på hvorfor den virkede så stærkt på mig, og ville ønske jeg havde gemt bladet.

Nu håber jeg så på at dette forum er klæbehjernernes holdeplads, og at een af Jer kan fortælle mig hvilket nummer jeg skal efterlyse.

mvh
Lars

PS:
Jeg har kontaktet bladet, men de kan ikke umiddelbart hjælpe. Skal ha' årstal og nummer.

Hej Mops...

Jeg kan desværre heller ikke huske årstallet, men prøv at spørge "janils". (Undskyld janils! )

Hvis du nu kigger på HFs hjemmeside og ser på overskrifterne på besøgsartiklerne, så er der måske en lille (Jule)klokke der vil ringe når du ser den..?

Der kan slås op på mange årstal. Jeg tror artiklen er fra 80'erne eller 90'erne, men hælder mest til 90'erne.

Held og lykke....og Go' Jul!

Niels L. (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 December 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

hej Lars

Kan du huske hvad han hed, jeg har årindexene helt tilbage til  1976, men mangler godtnok 1979.

mvh Søren

Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hed han ikke Søren Basbøll? Og det var vist en del artikler i en periode?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej mobs.
kan du ikke komme med lidt mere end det du skriver???? da jeg har samtlige high-fidelity helt tilbage fra dec 67 hvor det første nr udkom.............evt send privat mail ang mere så jeg kan komme lidt tættere på, så ku jeg jo gå på loftet...

mvh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for interessen!

Søren Basbøll blev også nævnt af Karen fra High Fidelity så måske er der noget om det?

Omkring 1985 købte jeg en større stak brugte High Fidelity-blade. Deriblandt det eftersøgte. Ergo må bladet jo være ældre end '85.

Samtidig husker jeg skriften og layout'et som lidt mere moderne end dengang spolebåndoptagere ofte prydede forsiderne. (Slutningen af 70'erne?) Jeg indrømmer jeg er elendig til årstal...

Tegningen var temmelig ubehjælpsom, med nogle sorte flader som måske forestillede den grønlandske nat set gennem vinduerne fra hans stue. Præcis hvad det var fandt jeg dog aldrig ud af.

Det var vist ikke en besøgsartikel. Nærmere et uopfordret brev om hans oplevelser ved skiftet af en forforstærker.

Jeg har brudt min hjerne for at komme på flere detaljer, men det kniber.

mvh
Lars

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
Hej mobs.
kan du ikke komme med lidt mere end det du skriver???? da jeg har samtlige high-fidelity helt tilbage fra dec 67 hvor det første nr udkom.............evt send privat mail ang mere så jeg kan komme lidt tættere på, så ku jeg jo gå på loftet...

mvh Velkommen

Hehe...jeg har også High Fidelity tilbage fra fra 1967. Der er virkelig basis for et nostalgitrip af de store, når det bliver mørkt og efterårsstormene raser, mens det buldrer i kaminen!

Juleagtig hilsen

Niels L.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 December 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden  eller er det et gæt ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Hej og tak for interessen!

Søren Basbøll blev også nævnt af Karen fra High Fidelity så måske er der noget om det?

Omkring 1985 købte jeg en større stak brugte High Fidelity-blade. Deriblandt det eftersøgte. Ergo må bladet jo være ældre end '85.

Samtidig husker jeg skriften og layout'et som lidt mere moderne end dengang spolebåndoptagere ofte prydede forsiderne. (Slutningen af 70'erne?) Jeg indrømmer jeg er elendig til årstal...

Tegningen var temmelig ubehjælpsom, med nogle sorte flader som måske forestillede den grønlandske nat set gennem vinduerne fra hans stue. Præcis hvad det var fandt jeg dog aldrig ud af.

Det var vist ikke en besøgsartikel. Nærmere et uopfordret brev om hans oplevelser ved skiftet af en forforstærker.

Jeg har brudt min hjerne for at komme på flere detaljer, men det kniber.

mvh
Lars

Hu-ha...jeg tror jeg forveksler den artikel du nævner med en anden...

Dén artikel jeg tænker på, er en besøgsartikel, hvor skribenten møder en mand på Grønland med et underligt sjældent gammelt Luxman cd/konvertersæt, JBL højttalere og vistnok en Gryphon effektforstærker.

Men det er vist ikke dén artikel du tænker på?

Hvad med at finde adressen på ham Søren Basbøll?

Hilsen

Niels L.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Er det mon den samme Basbøll der skriver her ? Han har da tilknytning til Grønland

http://ingeniordebat.dk/viewtopic.php?p=552&sid=904e4a09 2c368edbde5b4455dbb84df5

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 December 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Hej

mvh
Lars

PS:

Hej,

Jeg har masser af de gamle high fidelity, jeg kigger på det og vender tilbage.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 December 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej, ellers plejer bibliotekerne at have de gamle High Fidelity stående indbundne i årgange.
Har selv brugt den mulighed et par gange.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
 Ska´da lige kigge i gemmerne, mener du der er spolebåndoptager på forsiden  eller er det et gæt ?

Jeg har ingen anelse om hvordan forsiden ser ud.

Bladet har jo skiftet layout flere gange gennem tiden, og jeg mener at huske stilen var lidt nyere end i spolerne storhedstid.

mvh
Lars

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
piobyte skrev:

Bladet har jo skiftet layout flere gange gennem tiden, og jeg mener at huske stilen var lidt nyere end i spolerne storhedstid.

mvh
Lars

Hej igen

Nu har jeg lige bladret ca  70 blade igennem fra 77-85 og har desværre ikke fundet det. ærgerligt, så du kan afskrive at  jeg har det  

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 December 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

mops skrev:
piobyte skrev:

mvh
Lars

Hej igen

Nu har jeg lige bladret ca  70 blade igennem fra 77-85 og har desværre ikke fundet det. ærgerligt, så du kan afskrive at  jeg har det  

Jeg har kigget i årgangene '76 - '95 uden at finde en besøgsartikel  der minder om det der spørges efter . Er det overhovedet en besøgsartikel eller er det en artikel der har været i Hifi&Elektronik?

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

HiFI&elektronik har jeg også sprunget over i gennemgangen

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Det var helt sikkert ikke HF&E.

Jeg takker for indsatsen og håber I har nydt gensynet med fortiden

Har kontaktet denne Søren Basbøll og venter på svar.

Pyha for en nød at knække!

mvh
Lars

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Søren Basbøll har netop sendt en venlig mail og det viser sig at jeg er værre til årstal end jeg selv regnede med
Han fortæller at artiklerne startede i nr. 3 (marts) 1987 og ca. 1 år frem. Ialt 10 artikler.

Kan jeg håbe på Jeres hjælp endnu engang?

mvh og Go' Jul
Lars

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Hej igen.

Søren Basbøll har netop sendt en venlig mail og det viser sig at jeg er værre til årstal end jeg selv regnede med
Han fortæller at artiklerne startede i nr. 3 (marts) 1987 og ca. 1 år frem. Ialt 10 artikler.

mvh og Go' Jul
Lars

Se det var jo en anden snak. Så har jeg ihvertfald bladende stående. Hvis ikke der er nogen i dit lokal område der kan låne dig bladende skal jeg gerne kopiere artiklerne til dig. Send mig evt. en pb. Nu vil jeg da starte med selv at læse artiklerne

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Hej igen.

mvh og Go' Jul
Lars

Hej Lars...

...Selvfølgelig kan du det!

Håber du har haft en god Jul?

Mvh.

Niels L. (Nilau)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes