Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kan man lave materialet mere IRL ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
LGrau skrev:
Jonas bojer skrev:

Hej Kurt og Jonas.

Så vidt jeg forstår er i 100% enige. Anlægget må ikke fortolke, forvrænge eller glatte lidt ud på gengivelsen. Gengivelsen skal være så det lyder som IRL samtidig med at timmingen/musikken gengives korrekt.

Om det gengives korrekt mener i begge ikke er et smagsspørgsmål(det mener jeg heller ikke)

Tager jeg fejl ?

Næsten enig jeg mener kun det skal lyde som IRL hvis det er IRL som findes på pladen men jeg er bange for at ingen plader er som virkeligheden da de jo blot er en kopi. Eller er jeg enig med dig omkring smags spørgsmålet.

Kurt og jeg er enige omkring at vi vi vil ikke farve med anlægget omend vi er de mest uenige i dette forum vi griber nemlig tingene an fra 2 forskellige sider. Jeg vil høre hvad der er på pladen og Kurt (ret mig hvis jeg tager fejl) vil gerne sammen ligne med virkeligheden og forskellige microfon optagelser men dette er jeg lidt imod da han ikke ved hvordan pladen er mixet. eller er vi enige om at anlægget ikke sakl "høres" det er blot en formidler.

Jeg må så tilslutte mig din mening. Anlægget skal ikke farve så det lyder mere IRL. end det er optaget. Men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at få et optagelse til at lyde mere IRL end hvad der ligger på materialet? 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg må så tilslutte mig din mening. Anlægget skal ikke farve så det lyder mere IRL. end det er optaget. Men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at få et optagelse til at lyde mere IRL end hvad der ligger på materialet? 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Anlægget skal ikke farve så det lyder mere IRL. end det er optaget. Men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at få et optagelse til at lyde mere IRL end hvad der ligger på materialet? 

Hvorfor må det ikke det...he...he...!...... Kunne det gøre det individuelt på hver plade, var det da en løsning ?! - eller hvad drenge ?

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:
LGrau skrev:

Anlægget skal ikke farve så det lyder mere IRL. end det er optaget. Men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at få et optagelse til at lyde mere IRL end hvad der ligger på materialet? 

Hvorfor må det ikke det...he...he...!...... Kunne det gøre det individuelt på hver plade, var det da en løsning ?! - eller hvad drenge ?

Jeps .

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg må lige spørge. Jeg er jo så uvidende. Er IRL = In Real Life ?

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

p_porskjær skrev:

Jeg må lige spørge. Jeg er jo så uvidende. Er IRL = In Real Life ?

MVH Peter

Ja præcis. Du må undskylde at jeg er lidt præget af sproget her i forumet, hvor det er brugt flere gange, jeg tror det er duck64 der har fundet på det.

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvad er lyden så af IRL?

Jeg har for ikke så lang tid siden været til koncert med Moloko i Vega. Jeg har aldrig hørt et anlæg komme tæt på at spille som den pa front - og sammenlignet med hvordan instrumenterne lyder akustisk er lyden over fronten stærkt farvet........ Hvordan bestemmer i IRL på dette?

Hvordan kan noget lyde mere IRL end originalt??????

Jeg fatter ikke helt jeres evindelige optagelse af dette fænomen. I vil aldrig komme tæt på - og hvis i gør vil det være utroligt nemt at finde en masse ting som er langt fra.

Find et system som kan spille som en pafront og en solosanger i et lille intimt lokale på en gang - jeg tror ikke rigtigt på det.

Så køb dog noget i syntes lyder fedt - 

MVH Peter

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej Porskjær...

Hørte Kim L. i Vega for nogle mdr. siden...FANTASTISK PA-sound. Har kun hørt det overgået af Suzanne Vega i Amager Bio.

Men kunne jeg få lidt af den livefornemmelse via Hi-Fi i hjemmet, så er jeg ligeglad om det kommer af farvelade, EQ, eller alverdens gimmick. Problemet kommer så, når næste plade falder totalt sammen. Det er ikke nemt...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

QUOTE : LGrau

Så vidt jeg forstår er i 100% enige. Anlægget må ikke fortolke, forvrænge eller glatte lidt ud på gengivelsen. Gengivelsen skal være så det lyder som IRL samtidig med at timmingen/musikken gengives korrekt.

BINGO!  det optimale anlæg må hverken trække fra eller ligge til.

Det skal formidle, med mindst mulig tab, farvning og forvrængning, INTET ANDET.

Det skal ikke være musikalsk eller umusikalsk eller noget som helst, det skal ikke være noget i sig selv.

Det der ligger på mediet ( om det så er vinyl, cd, eller hvad der nu ellers er at vælge i mellem?) skal gengives som det nu er lagt ned på dette, hvad det så end er? 

Altså det optimale er total neutralitet og usynlighed.

Desverre findes dette ikke IRL. det bedste vi kan stræbe efter er at komme så tæt på som muligt.

I alt udstyr der findes, uanset pris, er der stadig spillerum for farvninger mm.

Hvilke farvninger den enkelte oplever som mindst farvning, og eller mest rigtigt / troværdigt, og derfor hvilket udstyr der på den baggrund er mest rigtigt samt mest musikalsk som følge der af, er subjektivt og op til den enkeltes opfattelse.

Og DET! bliver der ALDRIG enighed om.

Derfor findes de utallige løsninger der nu gør, næsten en hifi løsning for hver opfattelse af hvad der er mest rigtigt indenfor de tekniske rammer vi i dag har.

Hvad der er besdt og mest rigtigt og mest musikalsk bliver der heller aldrig enighed om! da opfattelsen her af også divergere en del person til person.

Derfor er nogle stadig til rør, andre transistore nogle klA og andre kl A/B og igen nogle nu de nye "difgitale" forstærkere, nogle igen er til cd. og andre holder sig stadig til vinyl, alle hævder at hver deres løsning er mest, hvis ikke rigtig? så musikalsk.

Hvem har ret? 

Det har været debateret her inde mange gange og intet har rokket sig en mm. ingen rør tilhænger har af den grund solgt sin rør"slæde" og købt en transistir forstærker eller "ispower" ditto, vinyl "freakene" er det stadig osv.

Så hvilket udstyr der gengiver "virkligheden" tættest er der ingen enighed om, alle har deres mening og løsning.

vh.

Morten.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Porskjær...

Hørte Kim L. i Vega for nogle mdr. siden...FANTASTISK PA-sound. Har kun hørt det overgået af Suzanne Vega i Amager Bio.

Men kunne jeg få lidt af den livefornemmelse via Hi-Fi i hjemmet, så er jeg ligeglad om det kommer af farvelade, EQ, eller alverdens gimmick. Problemet kommer så, når næste plade falder totalt sammen. Det er ikke nemt...

Enig - et pa anlæg opsat i stuen vil ikke lyde fedt til ret meget.

MVH Peter

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

Hvilke farvninger den enkelte oplever som mindst farvning, og eller mest rigtigt / troværdigt, og derfor hvilket udstyr der på den baggrund er mest rigtigt samt mest musikalsk som følge der af, er subjektivt og op til den enkeltes opfattelse.

Og DET! bliver der ALDRIG enighed om.

Derfor findes de utallige løsninger der nu gør, næsten en hifi løsning for hver opfattelse af hvad der er mest rigtigt indenfor de tekniske rammer vi i dag har.

Hvad der er besdt og mest rigtigt og mest musikalsk bliver der heller aldrig enighed om! da opfattelsen her af også divergere en del person til person.

vh.

Morten.

Jeg vil ikke starte en mest rigtig lyd tråd igen... Men jeg tror nu stadig at hvad der lyder mest rigtigt er ikke er et smagsspørgsmål... Men derimod om man kan lide den rigtige lyd er.

Der er ingen anlæg der gengiver som IRL. Derfor er det et spørgsmål om smag hvilken forvrængning af IRL man synes er mest korrekt.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver jeg ved med at få mails om nye svar i den her tråd når jeg vælger det fraaaaaaaaaa..........................

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Hvorfor bliver jeg ved med at få mails om nye svar i den her tråd når jeg vælger det fraaaaaaaaaa..........................

hvad står der nederst til venstre :

Underetning om nye svar i dette emne  eller Fravælg - Underetning om nye svar i dette emne .

hvis der stå fravælg skal du trykke på linket..

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

LGrau :  Der er ingen anlæg der gengiver som IRL. Derfor er det et spørgsmål om smag hvilken forvrængning af IRL man synes er mest korrekt.

Nemlig!

Det er og bliver en illusion.

Hvornår den illusion er troværdig og opfattes som mest rigtig samt mest musikalsk? afhænger af den enkeltes referancer til dette.

Vi ved jo faktisk ikke hvordan det skal lyde på mediet.

Der findes kun ET sted hvor det lyder næsten 100% som det skal ifølge produceren / studie teknikeren samt musikerne, og det er i det studie / sted hvor det blev optaler og hvor det blev monitoret og "behandlet / mixet mm. og over NETOP! og KUN! det udstyr anvendt der.

Alt andet er farvet gengivelse og i hvor stor grad dette er farvet og afviger er ren gætteri, baseret på egne referancer og opfattelse.

Derfor kan det kun blive hvordan vi tror det skal lyde udfra nogle referancer og en og anden opfattelse af dette den enkelte har.

På den baggrund er hele emnet stærkt subjektivt.

Derfor opnås ALDRIG! enighed.

vh.

Morten.

Ducks rule!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

LGrau :  Der er ingen anlæg der gengiver som IRL. Derfor er det et spørgsmål om smag hvilken forvrængning af IRL man synes er mest korrekt.

Nemlig!

Det er og bliver en illusion.

Hvornår den illusion er troværdig og opfattes som mest rigtig samt mest musikalsk? afhænger af den enkeltes referancer til dette.

Vi ved jo faktisk ikke hvordan det skal lyde på mediet.

Der findes kun ET sted hvor det lyder næsten 100% som det skal ifølge produceren / studie teknikeren samt musikerne, og det er i det studie / sted hvor det blev optaler og hvor det blev monitoret og "behandlet / mixet mm. og over NETOP! og KUN! det udstyr anvendt der.

Alt andet er farvet gengivelse og i hvor stor grad dette er farvet og afviger er ren gætteri, baseret på egne referancer og opfattelse.

Derfor kan det kun blive hvordan vi tror det skal lyde udfra nogle referancer og en og anden opfattelse af dette den enkelte har.

På den baggrund er hele emnet stærkt subjektivt.

Derfor opnås ALDRIG! enighed.

vh.

Morten.

Hvis et anlæg helt teoretisk spiller som IRL, så ville alle opfatte det som mest korrekt, tror jeg.

Men måske vil nogen have mere bas etc. men stadig vil de kunne høre at anlægget gengiver mest korrekt.

Så der må kunne udvikles metoder til at finde det perfekte anlæg, og her tror jeg Jonas har fat i noget af det rigtige med forskelslytning.  

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Underetning om nye svar i dette emne  eller Fravælg - Underetning om nye svar i dette emne .

Det ved jeg da godt, hvis det bare var så nemt, men der står nemlig underetning om nye svar.......derfor jeg undres.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
LGrau skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Det ved jeg da godt, hvis det bare var så nemt, men der står nemlig underetning om nye svar.......derfor jeg undres.

Jeg har lige testet og det virker fint ved mig.

Så må vi prøve at begrænse indlægende på tråden .

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

LGrau : Hvis et anlæg helt teoretisk spiller som IRL, så ville alle opfatte det som mest korrekt, tror jeg.

Men måske vil nogen have mere bas etc. men stadig vil de kunne høre at anlægget gengiver mest korrekt.

Så der må kunne udvikles metoder til at finde det perfekte anlæg, og her tror jeg Jonas har fat i noget af det rigtige med forskelslytning.  

Forskels lytning er blot en anden måde at sige at man lytter til div. hifi parametre, så som homogenitet, opløsning og detaljering, som er de afgørende faktore for om noget kan vise forskelle.

Men han har da ret i at det der viser flest forskelle er det bedste, da det så klart også er det der netop har bedst homogenitet ( samspil & timing ) samt opløsning & detaljering, for ikke at tale om dynamik / micro dynamik mm.

Der hvor forskelle vises størst muligt på alt hvad der spilles er også der hvor det hele er optimalt og alle parametre er bedst i balance, altså at intet stikker ud eller mangler, samt hvor farvninger ikke maskere netop forskelle mm.

Når alle parametre er helt i balance og påplads samt størst mulige forskelle kan vises og der er mest mulig afbalancering i lydbilledet, så vil musikken få lov til at leve som det er meningen at den skal og gengives derfor så musikalsk som den nu er.

Det har Jonas meget ret i, bare underligt at han ikke kan indse at andre sagtens kan høre dette og ved dette samt kan opleve dette selv om de ikke har Linn.

Hverken jeg eller mike, er uenige med Jonas i mange af de punkter han fremføre vedrørende forskelle og musikalitet, det eneste der spore af er når Jonas hævder at selv have flest forskelle og mest musikalitet fordi har har det linn grej han nu har, og at vi andre så i mindre grad har dette, og hvis vi ikke kan indse det så kan vi ikke høre det han taler om. ( når han fremføre sig på den måde rammer det faktisk alle andre her inde også der heller ikke har velgt samme udstyr som ham og som ikke anvender tunedæmp og har fået ham til at opstille udstyret )

Du har meget ret i at hvis noget faktisk var istand til at gengive 100% rigtigt, ufarvet og tabsfrit samt som det nu lå på mediet, ville de fleste med en optagelse der tillod dette opfatte det som rigtigt og musikalsk, men dette anlæg findes desverre ikke, jeg tvivler også på at optagelserne der så skulle rumme dette findes?

Derfor er det med det mest rigtige hifi en illusion, og baseret på personlig opfattelse lige fra de der lave det til de der køber det.

Vi har hver især det vi selv opfatter som mest rigtigt og derfor mest troværdigt samt her igennem mest musikalsk, dette valg baseret på hver vores referancer og erfaringer samt tro.

vh.

Morten.

Ducks rule!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Nå men skal vi prøve at komme tilbage på sporet ?

Jeg tror faktisk at vi generelt er meget enige.

Jonas påstår at materialet kan laves så det ligner mere IRL. ved at farve det(ret mig Jonas hvis jeg tager fejl). Jeg er lidt tvivlende overfor den påstand. Jeg tror f.eks. ikke på at man kan farve så perspektivet står mere klippefast end det materialet tilbyder.

Ligesom Jonas siger at man ikke kan farve så det bliver mere musikalsk.  

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ved sgu ikke rigtigt men det føles lidt som deja vu, nå pyt her kommer det så. HIFI er lidt ligesom film, snyd og bedrag, men noget er bedre snyd og bedrag end andet sådan er det også med film, nogle er så forbandet godt lavet at vi suges ind i handlingen og vi overgiver os til historien, ganske upåagtet at det foregår på et lærred eller en skærm, vi sidder i en stol i et lokale, alligevel formår filmen at bevæge os følelsesmæssigt.  Så kan man så spørge om det er kvaliteten af mediet der er afgørende for om vi får en god film oplevelse eller ikke, det er det tilsyneladende ikke, om filmen er i sort hvid eller vi ser den på et 14” TV er ligegyldigt så vidt angår vores følelsesmæssige indlevelse.

Hvad er det lige vi tror adskiller vores op og indlevelsesevne når det kun gælder lyd, er det dette at vi som mennesker er så forbandet visuelt orienteret at det er svært for os at koncentrere os om oplevelser der kun er båret af en sans nemlig høresansen, måske er det derfor at disse diskussioner med jævne mellemrum dukker op vi har svært ved at holde opmærksomheden på handlingen (musikken) så vores bevidsthed flakker og vi tænker at hvis bare havde en mere ”naturtro lyd” så ville vi bedre kunne fokusere på det musikalske.

Jeg tror ikke at problemet kun er et spørgsmål om et bedre anlæg det er i høj grad også et spørgsmål om at træne sig selv op til at der ikke med lyden følger et visuelt indtryk.

Jeg har f.eks. Eric Claptons forholdsvis nye live album og jeg er da lige ved at sige at det kommer meget mere ud over rampen og er meget mere troværdigt på DVD’en end på CD’erne og jeg er da ikke et sekund i tvivl om at det er billederne der gør forskellen, og det er da også lige dette der gør den store forskel når der her diskuteres HIFI kontra IRL, In Real Life er der billeder på oplevelsen.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes