Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
SATMIT skrev:
Jeg har problemer med støj i forbindelse med variation i netspændingen.
Har målt variationer mellem 208v og 240v, og ved spændinger på under ca. 213v begynder det at støje i mit SAT udstyr (Amplifix og CDfix).
Jeg har naturligvis sat El-selskabet på sagen, men de forpligtiger sig vidst ikke til mere end +/-10% nøjagtighed i forsyningen.
Hvad kan jeg gøre ... har set de store strømforsyninger man kan købe til over 20.000 ... men det er ikke lige det jeg har mest lyst til.
SATMIT
Har du lange kabel træk i husinstallationen frem til anlægget?? Hvis det er gammelt 1mm2 uldkabel kan der være flere volts spændingsfald alene her. Hvis du kan komme til at måle tæt på sikringsskabet (evt. få en elektrikker til at måle på din hovedledning og samtidigt på stikudtaget til anlæget) kan du få en indikation af om der kunne være nogle volt at hente på at trække et kraftigt 2,5mm2 direkte til anlægget. Det vil iøvrigt give et lyft i lydkvaliteten i sig selv. Der løber jo nok 10 ell. 16mm2 frem til din målertavle så her er tabet ikke så stort som en gammel installation måske endda med flere irrede samlemuffer i forsyningsvejen. Det løser ikke hele dit problem, men kan da gøre at det er sjældnere (måske aldrig) du oplever problemet.
Ellers kan man jo tage en skilletrafo og vikle et par viklinger af på den ene side! Men det er nok en ret skidt ide da man jo så risikere at få for høj spænding på anlæget når forsyningen topper :o(
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
Tak Granholm,
Der er tale om forholdsvis nye installationer i huset, samt en ny jordført ledning ind til huset. Men du har sikkert ret.
Variationerne kommer samme tid hver dag... hvor spændingen cykler op og ned. Det er har intet at gøre med det der foregår af strømtræk i vores hus, men det falder sammen med at folk kommer hjem og begynder og lave mad/se TV.
Variationen indenfor nogle få sekunder kan være fra 210 til 230Volt. Indenfor en timer 210 - 240 volt.
El-selskabet skal hvis levere med +/-10% nøjagtighed, hvilket kan betyde, at jeg sidder tilbage med aben, selvom det er spændingen i El-nettet der varierer!
Jeg vil selvfølgelig checke hvor variationen stammer fra.
Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 79
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
Hej Satmit
Så vidt jeg ved, så skal du bruge en variotrafo, ikke at forveksle med en skilletrafo.
Den skulle kunne levere 230v hele tiden, uanset om spændingen falder eller stiger. Jeg fik det engang anbefalet af en radiomekaniker, men har aldrig fået taget mig sammen til at anskaffe een. De koster vist fra ca. 1000,- og op.
Hasselhof Branchemedlem Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
til exile :
He He..en "vario trafo" Mon det ikke er en reguleret stromforsygning du snakker om ? en til 1000 kr kan ik levere mange amp. Hvis du skal have en der kan bruges til en forstarker skal den have mange amp og lav impedans. eller vil lyden blive klemt.
til satmit : Det er trafo stoj du snakker om ikke ? eller er der stoj i hojtalerne ?
Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
Exile skrev:
Hej Satmit
Så vidt jeg ved, så skal du bruge en variotrafo, ikke at forveksle med en skilletrafo. Den skulle kunne levere 230v hele tiden, uanset om spændingen falder eller stiger. Jeg fik det engang anbefalet af en radiomekaniker, men har aldrig fået taget mig sammen til at anskaffe een. De koster vist fra ca. 1000,- og op.
Mvh/Per
Ja Ja!! En vario trafo og et godt multimeter så kan du side og skrue op og ned når spændingen variere +/-10V på nogle minutter! Det giver jo lidt motion ;o)
En traffo er en pasiv komponent og kan kun begynde at "begrænse" hvis den går i mætning hvilket ikke kan anbefales på det sted i kæden. Der skal noget aktiv elektronik til og det koster desværre.
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
Hej Hasselhof,
Det er i højttalerne - har haft telestyrelsens støjtjeneste ud og måle, og det er 100% sikkert varierende spænding på el-nettet, der giver støjen.
Og ja ... Granholm har nok ret ... vi skal over i en dyr løsning, hvis ikke El-selskabet kan løse problemet. Kan dog være at det er CD-spilleren, der gievr problemet, hvorved behovet for amp. er mindre og herved udskrivningen ligeså!
Hasselhof Branchemedlem Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
Til Satmit :
Dit udstyr star der 230 volt eller 220 volt pa det? En bekendt havde engang problemer med en forstarker der nar han tandte vaskemaskinen (sad pa samme gruppe) sa stojede det i hojtalerene. Hans forstarker kunne jumpes inden i pa trafoen til enten 220, 230 eller 240. han jumpede den ned til 220 og problemet forsvandt...maske kan du gore det samme. Sa forventer dit udstyr ikke mere end 22o og burde kunne kore ned til 210.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum