| Forfatter |
|
corneille Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har snart læst mange som skriver noget om at højtalere, forstærkere mv skal tilspillet og at det meget ofte kræver virkelig lang tilspilning. Det vil sige på den anden side af 300 timer som en anden hifi4all bruger udtrykker det i en tråd.
Mit spørgsmål er... Hvad er det der sker med tiden siden tilspilning er nødvendigt for at opnå den ønskede lyd ? Gælder det også tv´er og dvd-afspillere mv ?
|
| Til top |
|
| |
corneille Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen som kan beskrive hvad det er som sker ??????
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu, vi er ikke så hurtige herinde 
Ved højttalere sker der det at kredsløbet, det være sig kabler og delefinter osv. bliver varmet igennem, alt skal lige falde på plads. Så er det membranerne som bliver mere møre af at blive arbejdet igennem. Derfor skal en højttaler helst motioneres minimum et par gange om ugen for at holde sig i form.
Ved ikke med tv, men det er noget af det samme med cd-afspillere og forstærkere, der sker sgu noget når de har spillet lidt. Det jeg selv har oplevet er en mere behagelig afrundet dog stadigt fast bas, og en blider, mindre kold og skarp diskant.
|
| Til top |
|
| |
Thomas! Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er i forvejen meget på forum om emnet og jeg tror der er meget religion i det.
Højtalere f.eks. er mekaniske systemer hvor primært kantophæng ændre egenskaber efterhånden som det får motion. Derfor ændres højtalerens lyd løbende og alle er vist enige om at de fleste højtalere skal spilles mindst 50 timer før de lyder ordentligt.
Tilspilling, ud over et par timer, af rent elektriske udstyr (kabler, forstærker osv.) tror jeg ikke på, men det er der mange andre der gør. Jeg tror mere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden med tiden. __________________ Hvis du ikke er enig i ovenstående, så spyt ud. Nedenstående er til for det samme, og jeg elsker debat.
|
| Til top |
|
| |
corneille Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen. Skønt altid at få tingene forklaret præcist.
Tålmodighed er en dyd for dem der gider at vente. Find på noget nyt som giver noget mere rente.
Citat John Mogensen.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas! skrev:
Der er i forvejen meget på forum om emnet og jeg tror der er meget religion i det. Højtalere f.eks. er mekaniske systemer hvor primært kantophæng ændre egenskaber efterhånden som det får motion. Derfor ændres højtalerens lyd løbende og alle er vist enige om at de fleste højtalere skal spilles mindst 50 timer før de lyder ordentligt. Tilspilling, ud over et par timer, af rent elektriske udstyr (kabler, forstærker osv.) tror jeg ikke på, men det er der mange andre der gør. Jeg tror mere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden med tiden. |
|
|
Det er der da ikke spor religion i.
Her i forum'et blev der for et stykke tid siden givet en ret grundig dokumentation for, at det faktisk er tilfældet, at kabler skal spilles til. Det er oven i købet et rent mekanisk fænomen ligesom de andre ting, du beskriver.
Så det er altså ikke noget med at "tro" eller vænne sig til lyden
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nu kan jeg ikke dy mig , længerer, jo kabler skal spilles til jeg bruger nogen gange kammerater til at lytte til når jeg har fået et nyt kabel og så kommer de en uge snerer og hvordan klan det så være de kan høre forskel, på lyden hvis de kun kommer en gang om ugen, jo jeg har gjordt det p den måde for at selv at kunne dokumenterer forskellen...
Mvh Novisad 
|
| Til top |
|
| |
Thomas! Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit anlæg lyder også forskelligt fra gang til gang jeg sætter mig ned og lytter... og det har end ikke være slukket i snart et år... det er i hvert fald min oplevelse 
Men sådan er der jo så meget  __________________ Hvis du ikke er enig i ovenstående, så spyt ud. Nedenstående er til for det samme, og jeg elsker debat.
|
| Til top |
|
| |