Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 09:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kan det sælges ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu har jeg lyttet mange højtalere og man må sige der findes mange forskellige og lige så mange forskellige lydoplevelser.

Men når man går nogle konstruktøere på klingen så kan man godt få dem til at indrømme at en helt ufarvet højtaler der ikke laver om på lyden faktisk er svær at sælge da den afsløre udstyret foran og rummet prompte. Derfor kan en sådanne højtaler "monitor" højtaler ikke sælges derfor er det nemmere for højtaler farikanterne at lave flødebolle højtalere der gør sig godt på mange anlæg og gør tingene lættere at sluge og sælge. Vil vi finde os i det ? og kan en afsløerende højtaler overhovdet sælges ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke svært at sælge hvis specielt udstyret kan klare det. Men jeg havde da nerver på da Shahinian kom hjem, det kunne have betydet udskiftning af ML også. ML klarede frisag, grejet er meget bedre end man i dag regner det for.

Master Mester Moto Crosso legede fornyligt med VDH og Frukawa kabler på Shahi, og de svarer straks på de ændrede forhold.

Det er jo meget nemmere at justere "farver" når det kun er en ting man skal justere på.

På anlæg under 50tkr? (måske noget mindre) ville jeg acceptere en "pæn ht" til et "pænt setup"

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Nu har jeg lyttet mange højtalere og man må sige der findes mange forskellige og lige så mange forskellige lydoplevelser.

Men når man går nogle konstruktøere på klingen så kan man godt få dem til at indrømme at en helt ufarvet højtaler der ikke laver om på lyden faktisk er svær at sælge da den afsløre udstyret foran og rummet prompte. Derfor kan en sådanne højtaler "monitor" højtaler ikke sælges derfor er det nemmere for højtaler farikanterne at lave flødebolle højtalere der gør sig godt på mange anlæg og gør tingene lættere at sluge og sælge. Vil vi finde os i det ? og kan en afsløerende højtaler overhovdet sælges ?

Hej Jonas!

En rigtig ond speaker er der måske nogle få der vil elske, resten vil hade den. Men hvis den i øvrigt udgør en nem belastning for forstærkeren, så kunne den vel i visse kredse have en fremtid.

Der vil dog ikke være mange leverandører af elektronik at vælge mellem.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg kender ikke meget til hvordan højtalere bliver konstrueret, men der er en klar parallel til Jonas' eksempel.

De såkaldte radio-hits bliver i dag produceret så de lyder godt på det lille anlæg som tenageren har stående på sit værelse og hr. og fru Jensen har stående i sit køkken. Det er her musikindustrien ser deres massemarked, så derfor prøver de at tilpasse sig den type kunder.

Det samme kan vel gøre sig gældende hos højtaler-konstruktører.

Ideen er i øvrigt ikke ny. Phil Spector lavede sin berømte "Wall of sound"-lyd i 60'erne udfra at det skulle lyde godt på datidens teenageværelser.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu at B&W og JBL (til om med xpl serien) laver/lavede højtalere der var afslørende og monitor agtige ? Deres anvendelse af professionelle er jo beviset for dette. De har da solgt rimeligt godt. Men det monitor agtige i lyden er da svundet i de sidste 10 år - også for B&W.

Men prøv at lytte til en JBL xpl140-200 så vil du forstå hvorfor folk vil have "flødebolle" højtalere (en snell e2? :). Det er barsk kost.

VH
Søren Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:

Hej Jonas!

En rigtig ond speaker er der måske nogle få der vil elske, resten vil hade den. Men hvis den i øvrigt udgør en nem belastning for forstærkeren, så kunne den vel i visse kredse have en fremtid.

Gør det noget at der ikke er så meget udstyr at vælge imellem blot man får hvad der er på pladerne ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Du får altid hvad der er på pladerne - det er derimod producenterne der tolker det på vidt forskellige, og ikke altid lige heldige måder.

Der er desværre langt imellem det rigtigt gode - har kun hørt noget der mindede lidt om det, og det var på Jensens Infinity RS1B´ere - de gamle speakers kan nogle tricks!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Kurt Kubik skrev:

Hej Jonas!

Gør det noget at der ikke er så meget udstyr at vælge imellem blot man får hvad der er på pladerne ?

hehe, hvis du gerne vil have gengivet hvad der er på pladerne råt og usødet, så er det da ML du skal have. Tættere kommer du det ikke, nok derfor mange ikke kan lide ML´s lyd.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Du får altid hvad der er på pladerne - det er derimod producenterne der tolker det på vidt forskellige, og ikke altid lige heldige måder.

Der er desværre langt imellem det rigtigt gode - har kun hørt noget der mindede lidt om det, og det var på Jensens Infinity RS1B´ere - de gamle speakers kan nogle tricks!

Nu har du vist siddet på dine øre igen  de speakers kan da intet samme tundel perspektiv på alle plader prøv at huske ! noget med at stemmen var i midten og instrumenterne kom fra beggesider som i en trekant hvor sangeren er længest vækog instrumenterne tættest på, dette fenomen høres på næsten alle ældre båndhøjtalere og elektrostater. En efterhængene bas der gør at kun langsomt bluse  musik er det eneste som ikke falder helt til jorden. Eneste interssante er guitar spil som bliver trukket frem dette er sjovt. Hvad med at komme i skarb musiklitets træning hvor du lære at lytte sammenhænge jeg skal nok stå for det hihi

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

hehe, hvis du gerne vil have gengivet hvad der er på pladerne råt og usødet, så er det da ML du skal have. Tættere kommer du det ikke, nok derfor mange ikke kan lide ML´s lyd.

Er det en invitation til et besøg ? jeg har endda en stor forkærlighed for tannoy deres ting med at lyden kommer fra samme centrum er sej til mange ting så kunn e jeg jo lytte dine højtalere på samme tid.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Er det en invitation til et besøg ? jeg har endda en stor forkærlighed for tannoy deres ting med at lyden kommer fra samme centrum er sej til mange ting så kunn e jeg jo lytte dine højtalere på samme tid.

Hmm, det vil jeg da overveje HR. Bojer.

Du har ret, Tannoy er sej, bedre perspesktiv fås næppe hos konkurenterne og så kan de spille musik du.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Du har ret, Tannoy er sej, bedre perspesktiv fås næppe hos konkurenterne og så kan de spille musik du.

Ja linn har endda prøvet at efterligne denne lydspredning (akustisk centrum) med deres nye 3k diskant og andre prøver også men Tannoy har gjort det i mange år de er jo foran på disse punkter derfor vil jeg sørme gerne lytte endnu en Tannoy for på min hjemme side har jeg allerede billeder af en ældre model se pouls anlæg og de spillede fint. kan du ikke lige smide en besked når du er klar jeg køre jo gennem det fynske landskab tit efter som jeg arbjeder halv tid i KBH nu, jeg har jo pakket mit anlæg sammen og jeg kunne jo tage min CD12 med den er jo let at transportere.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Ja linn har endda prøvet at efterligne denne lydspredning (akustisk centrum) med deres nye 3k diskant og andre prøver også men Tannoy har gjort det i mange år de er jo foran på disse punkter derfor vil jeg sørme gerne lytte endnu en Tannoy for på min hjemme side har jeg allerede billeder af en ældre model se pouls anlæg og de spillede fint. kan du ikke lige smide en besked når du er klar jeg køre jo gennem det fynske landskab tit efter som jeg arbjeder halv tid i KBH nu, jeg har jo pakket mit anlæg sammen og jeg kunne jo tage min CD12 med den er jo let at transportere.

Hej Bojer. Det bliver nu tidligst i det nye år da jeg er ude at rejse en lille tur i november og så kommer den travle julemåned, så vi tales ved om det på et senere tidspunkt.

Ang. Tannoy, kan jeg fortælle dig at de har lavet disse enheder siden 50érne.

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Hvor har du ret!!!! ... ( for engangs skyld!!...  )

Derfor er vi nogle der kaster os over DIY. !! da de fleste højtalere der er til at betale for normale "meneske penge" bare slet ikke formår at tilnærme sig noget rigtigt og korekt!!......

Alt for mange kompromisser, alt for meget farvning, for at tækkes enten det ene eller det andet!!....

Enten er der for meget bas, og for upræsis bas! ( typisk basrefleks) eller for lav afstemning! i for små kabinetter, for at opnå subjektiv dybere bas i kabinet størelser der skal tækkes de der hellere burde glemme hifi / highend og købe B&O!! da design og minimal plads optagen er af støre vigtighed end god og rigtig lyd!....... 

Eller også er bassen godt nok precis og velafstemt, men "amputeret" ved 50 Hz.!!

BAS!! ordentlig og rigtig bas! opnås ikke under mindst 120 - 150 liter kabinetter og minimum!!! en 12" eller mindst! to 10" pr. side og i LUKKEDE kabinetter!!..

Små højtalere kan ikke ( selv!) spille rigtigt og musik!..  musikalitet er ikke at amputere musikken ved "anklerne" eller endda "knæene"!! NEJ!! det HELE!! skal med!.. 20 til LANGT!! over 20000 Hz. og det kræver store systemer og god plads!!

Alt andet er en dårlig illusion!! og kan efter min mening aldrig blive troværdigt nok!..

( enkelte slipper afsted med en hel "stabel 8" pr. side, meeeen!!  det er stadig ikke helt det samme!!)

Rigtig lyd ( musik ) = stor lyd = store højtalere og store eller mange enheder!!

Det er fysisk fakta!! og ikke til at komme uden om!!!!

Og så er der de der mener at det er en god ide at det skal det være ååååå så "ørevenligt" så de fleste kan lide det og spille alle deres plader over dem, selv de elendige optagelser der burde være ganske uudhollelige at lytte på, over andet end en transisterradio!!!.........

Og nogle igen laver noget der er så over videnskabligt og upfront og teknisk at alt liv og glød samt musikalitet er støvsuget ud af det i deres forsøg på at opnå det helt optimal rigtige, og der opnås en klinisk og udynamisk lyd!!!.......

Nogle laver hængekøje som man i sine unge dage gjorde med loudness og eller equalizere så der bliver lidt mere top og messer af bund på bekostning af mid. området, det giver subjektivt mere bas og klare top / flere detaljer, og rigtig imponator lyd til pop musik!!........

NEJ!!.. det skal være afbalanceret og liniært, med simple filtre eller aktiv drift, og så skal enhederne vælges efter mest mulig liv og dynamik ( = musikalitet) ikke om de er af det nyeste super materiale titanium, keramik, aluminium eller hvad ved jeg??

De få der laver noget der virkligt er rigtigt og samtidigt får det hele med også musikaliteten og liv samt dynamik, er ikke til at betale!!..........

Selv blandt enkelte af disse ses kompromisser der går ud over et og andet tone område!.....

Så eneste måde at få det rigtigt og uden kompromis!!.. er at gøre det selv!!..

Her tages det bedste ( mest rigtige ) fra alle gode højtalere, og det forkerte / dårlige eller kompromisserne undlades!!

Og resultatet bliver noget man slet ikke kan opdrive ellers, ( med mindre man har RIGTIG MANGE PENGE!!)

Hvad rigtigt er?? det er så subjektivt og optil den enkeltes opfattelse og referancer. ( men det er en anden diskution jeg slet ikke gider at komme ind på her eller mere, det lader jeg andre om!!)

mvh.

Mike-J

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

Hvor har du ret!!!! ... ( for engangs skyld!!...  )

Takker men du vil finde udaf senere at jeg har ret i alt det andet også

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

forskelle og alt det der??? jo vist har du ret!!.. men det er der ikke noget nyt i!..

Dine "kæphæste" er bare andre ord for noget de fleste allerede bruger!!..

Ikke noget nyt under "solen" fra din side Jonas!! ( selv om du tror det!!) 

Men en tanke er at!!.......

Måske er de ting jeg går efter og hvad du går efter hvad angår musikalitet mm. men som jeg ser opnået gennem optimering af alle parametre til en korekt og netop derfor musikalsk summering!!

Giver et resultet du måske kan lide hvis di spændte dit udstyr over mine højtalere!????

Og at du så ville opleve hvor meget du har gået glip af før!!.. selv om det har været ok og i dine øre godt og rigtigt!..

Har du aldrig oplevet 20  - 400000 Hz. +/- 1,5 db. og en dynamik og flytten luft der gør musikken direkte fysisk!!   så har du noget til gode!!..

Måske kan du lide det!..??

mvh.

Mike-J

Ducks rule!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

forskelle og alt det der??? jo vist har du ret!!.. men det er der ikke noget nyt i!..

Dine "kæphæste" er bare andre ord for noget de fleste allerede bruger!!..

Ikke noget nyt under "solen" fra din side Jonas!! ( selv om du tror det!!) 

Men en tanke er at!!.......

Måske er de ting jeg går efter og hvad du går efter hvad angår musikalitet mm. men som jeg ser opnået gennem optimering af alle parametre til en korekt og netop derfor musikalsk summering!!

Giver et resultet du måske kan lide hvis di spændte dit udstyr over mine højtalere!????

Og at du så ville opleve hvor meget du har gået glip af før!!.. selv om det har været ok og i dine øre godt og rigtigt!..

Har du aldrig oplevet 20  - 400000 Hz. +/- 1,5 db. og en dynamik og flytten luft der gør musikken direkte fysisk!!   så har du noget til gode!!..

Måske kan du lide det!..??

mvh.

Mike-J

Jaaa det kan jeg lide tænker allerede på Akurate..... men send gerne dine højtalere over så tager jeg et lyt.

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

He he!!!  funny!!!....  25 kg./kr. i depositum!!!  og DU betaler fragten!!!! ( 120 kg. pr. side!! de fylder en Euro palle!! )

Og så er et lytterum på MINDST!! 25 - 30 m2 et must!!  ellers fungere det slet ikke!!

Så køb dig et støre hus eller lejlighed først!!

mvh.

MJ.

Ducks rule!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

duck64 skrev:

He he!!!  funny!!!....  25 kg./kr. i depositum!!!  og DU betaler fragten!!!! ( 120 kg. pr. side!! de fylder en Euro palle!! )

Og så er et lytterum på MINDST!! 25 - 30 m2 et must!!  ellers fungere det slet ikke!!

Så køb dig et støre hus eller lejlighed først!!

mvh.

MJ.

35 kvm lytterum her i KBH er inden for rækkevidde så hvis dine højtalere havner i kbh så kan jeg jo lige komme og hente dem. hmm måske det er bedre jeg kommer med båden en weekend og lytter dem på øen når du er klar !! var det ikke noget med du lige er flyttet ? 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Nu har du vist siddet på dine øre igen  de speakers kan da intet samme tundel perspektiv på alle plader prøv at huske ! noget med at stemmen var i midten og instrumenterne kom fra beggesider som i en trekant hvor sangeren er længest vækog instrumenterne tættest på, dette fenomen høres på næsten alle ældre båndhøjtalere og elektrostater. En efterhængene bas der gør at kun langsomt bluse  musik er det eneste som ikke falder helt til jorden. Eneste interssante er guitar spil som bliver trukket frem dette er sjovt. Hvad med at komme i skarb musiklitets træning hvor du lære at lytte sammenhænge jeg skal nok stå for det hihi

[/QUOTE]

Tro du tænker på Logan .

Men hvis du skal have en speaker der gengiver det er kommer på og er meget følsom for hvad du sætter dem sammen med så er det wilson eller VR gelm alt om B&W og tannoy og andre mærke man tit ser .

Men hvem ved hvordan det skal lyde .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum