| Forfatter |
|
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad lige og læste denne artikel:http://www.tnt-audio.com/clinica/cd67mods.htmlDa jeg lige har investerert i netop denne model, med Trichord Clock 04, Never Connected PSU + en masse andre mods. Dog står der jo i ovenstående artikel, at han stortset dæmper HELE chassiet med "self-adhesive
Bitumen Pads". Hvad er dette? Og skulle jeg også gøre det med min afspiller?
Og ville det også hjælpe mine mine forstærkere feks?
EDIT: En anden ting er også, om det ikke hjælper, at stramme skruerne der sidder i ens højtalere? Jeg prøvede lige på mine, og der var godt nok nogle af dem der var godt lidt løse i det.
Endnu en ting - en af skruerne har vist ødelagt gevindet i træet - den sidder rimelig stramt, men den tager overhoved ikke fat mere, og kører bare rundt - altså er lige DEN skrue ikke strammet særlig godt - vil det betyde forfærdelig meget?
__________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
[TMC White/Yellow label] [TMC Gold Label Reference bi-wire]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
self adhesive bitumen pads = bitumen, eller støjdæmpe-matriale til
biler er vist næsten lige så godt. Kan købes i Harald Nyborg, ellers
har lydbutikken nok noget.
Dæmper kabinettets resonans, og det kan vist være meget godt hvis det er lidt blikagtigt i det.
S.R
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo mere de andre skruer er strammet, des mere vil flancen kæntre!
Men der er nok også en gummipakning og så skal det nok holde tæt alligevel! 
Bitumen hed for få år siden blygummi, men nu er bly et fy-ord! 
Prøv med udvendigt afkobling til underlaget og noget tungt ovenpå kabinetet først; det er nemmere at fortryde igen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ;) Jeg dropper det så ;)
__________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved nærmere eftertanke, tror jeg sgu jeg prøver ;) Men jeg behøver vel ikke at bruge blygummi...? Bare noget lydabsorberende materiale, ikke?
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke lydabsorberende, men resonansdæmpende. Fordelen ved bitumen (resonansplader) er at det kun er ca. 4 mm tykt og kan fåes til ca. 150-170 kr. i Harald Nyborg eller hos T-Hansen, for 4 plader af 40x50 cm. Der er pga tykkelsen ofte fin plads til dem inde i de fleste apparter. Et meget nemt tweak må man sige!
PS Jeg har desværre også et problem med, at et par af skruerne i mine højttalere ikke har fat Er der nogen, der har et godt forslag til, hvordan man løser dette problem? (gerne så man stadig kan skrue skruerne ud igen, hvis det bliver nødvendigt)
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skift træskruerne ud med maskinskruer og islagsmøtrikker på indvendig side i kabinettet.
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så bitumen er godt nok? Og har ikke en negativ indflydelse på tingene? Vil det også hjælpe i forstærkerne? Eller er det ligemeget der?
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja bitumen er om ikke det bedste, så noget af det bedste man kan få. Nej det burde absolut ikke have nogen negativ indflydelse på lyden, da det dæmper kabinettet, så fejllæsninger mv. undgås.
Jeg ville ikke bruge bitumen i forstærkeren, da den muligvis vil få problemer med at komme af med varmen, og så er fanden løs i laksegade Hvis du alligevel vil gøre det, er det vigtigt at du ikke dækker udluftningshullerne til. Jeg ville i al fald være meget forsigtig med dette, da varmen jo ikke kun slipper ud gennem lufthullerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok... Jeg må ned og hente noget bitumen, så jeg kan få dæmpet min afspiller ;) __________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
jholesen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
KRIKSTAR skrev:
|
PS Jeg har desværre også et problem med, at et par af skruerne i mine højttalere ikke har fat Er der nogen, der har et godt forslag til, hvordan man løser dette problem? (gerne så man stadig kan skrue skruerne ud igen, hvis det bliver nødvendigt)
|
|
|
Du kan bore skruehullerne op til f.eks. 6 eller 8 mm og så lime en stump dybel (de dér små trætappe man bruger når man f.eks. samler et IKEA møbel) i hullet. Herefter kan du bore for og montere den originale skrue igen. Denne fremgangsmåde bruges bla. når man har "strippet" hullerne til at montere skibindinger på ski, så den er særdeles holdbar 
MVH Jacob
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
peterakastorm skrev:
Ok...
Jeg må ned og hente noget bitumen, så jeg kan få dæmpet min afspiller ;)
|
|
|
Det er en god idé! Det er billigt og effektivt. Pas dog på med at placeret blygummistykkerne for tæt på 'mekanikken' i cdafspilleren. Der er ikke noget der må 'støde på'. Brug det også gerne på forstærkere, men dæk ikke eventuelle udluftningshuller. Du kan komme ud for, at forstærkeren får en lille smule sværere med at komme af med varmen - og derfor bliver en smule varmere end normalt. Men det sker der som regel ikke noget ved. Det er i bagatelafdelingen.
For at få erfaring vil jeg anbefale at du dæmper med blygummi på ét apparat ad gangen, således at du får en idé om hvad der sker (lydmæssigt) med det enkelte apparat. Den viden kan du måske bruge i fremtiden.
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
peterakastorm skrev:
Ok...
Jeg må ned og hente noget bitumen, så jeg kan få dæmpet min afspiller ;)
|
|
|
Det er en god idé! Det er billigt og effektivt. Pas dog på med at placeret blygummistykkerne for tæt på 'mekanikken' i cdafspilleren. Der er ikke noget der må 'støde på'. Brug det også gerne på forstærkere, men dæk ikke eventuelle udluftningshuller. Du kan komme ud for, at forstærkeren får en lille smule sværere med at komme af med varmen - og derfor bliver en smule varmere end normalt. Men det sker der som regel ikke noget ved. Det er i bagatelafdelingen.
For at få erfaring vil jeg anbefale at du dæmper med blygummi på ét apparat ad gangen, således at du får en idé om hvad der sker (lydmæssigt) med det enkelte apparat. Den viden kan du måske bruge i fremtiden.
Hilsen
Nilau
|
|
|
Tilføjelse til mit forrige indlæg: Det gælder altid med tweaks, at man tager ét skridt ad gangen og hører hvad der sker.
Altså ikke noget med f.eks at montere blygummi, skifte fødder og netkabel samtidig! Så vil du aldrig nogensinde få at vide hvad der gjorde hvad! 
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, tak for rådet ;) Det er en god ide, som mange sikket glemmer :D
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej .
Jeg har 'foret' min AMC CD8 med bitumen.
Den har fået på alle flader, hvor der var plads. 'Broen' over løbeværket, har også fået en tur.
Ang. lyden? Det er lidt svært, at sige hvad det givet. Jeg syntes selv, at den er blevet mere 'rolig' (mere styr over tingene). Det ville være en stor fordel, hvis men kunne finde en anden maskine, magentil. (så man kunne lave en A/B test.)
Et andet pluds er vægten, som er steget markant. (stabilitet).....
Held og lykke med projektet.
mvh. Hans.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak ;) Der er vist delte meninger om, at CD67'eren spiller bedre end min forgangne 8400'er, men den er nu moddet godt og grundigt, og hvis jeg så også lige tweaker den med noget bitumen, så håber jeg det kommer til at lyde godt ;)
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |