Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: RoHS og rørforstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hvordan mon de nye skærpede EU-regler - RoHS - kommer til at påvirke salget af rørforstærkere ?

http://www.netregs.gov.uk/netregs/legislation/380525/477158/ ?lang=_e

Enhver forhandler af elektronik, er jo forpligtet til, efter 1. juli 2006, at ligge inde med dokumentation fra producenten, på at udstyret der sælges overholder regulativerne for indhold af bly, cadmium, kviksølv m.m.

Denne regel træder i kraft efter 1. jul 2006 - hvilket jo er snart.

Overholder radiorør dette direktiv, og hvad med NOS-rør ?
Hvordan mon med transformatorerne i rørforstærkeren ?
De skal også være miljøvenlige på det tidspunkt, og kunne dokumenteres overfor myndighederne, med dokumenter fra producenten.

Ved kineserne mon noget om den regel ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Der er en tråd på diyaudio.com om det (søg på RoHS i rørforummet). Konklusionen var vist at det kan lade sig gøre at blive fritaget for RoHS i
rørenes tilfælde, men jeg kan ikke huske alle detaljerne

/U.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Må indrømme at jeg også har lidt noia over det...

F.eks. synes jeg det er næsten umuligt at finde højkvalitetskondensatorer der opfylder RoHS. Rifa PEH 200 er de eneste jeg lige kan komme i tanke om, men de finde jo ikke ligefrem at få i samme form som Elna RJH.
Trafoer til rør. Ja, de er vel ikke anderledes end andre trafoer så det burde jo ikke være et problem.

Og betyder det også at alle de gamle komponenter som diverse forhandlere har på lager skal smides ud?!? Jeg har købt mange gamle transistorer, gamle potentiometre af en kvalitet som knapt nok findes som nyproduktion osv., det ville da være ærgeligt! Frygter også for alle de små elektronikbutikker...

Mangler virkeligt nogen der kan se rolig nu, så slemt er det heller ikke

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved faktisk ikke engang om RoHS-direktivet omfatter løse komponenter. Så vidt jeg ved omfatter det kun færdige apparater, så du må altså
godt sælge komponenter med bly og cadmium mm. du må bare ikke bruge dem til at bygge noget som du derefter sælger videre...Du kan godt
regne med at de fleste fabrikanter af komponenter har konverteret deres produkter til at overholde RoHS, for de professionelle producenter har
skreget på RoHS-komponenter i lang tid.

/U.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jeg ved faktisk ikke engang om RoHS-direktivet omfatter løse komponenter. Så vidt jeg ved omfatter det kun færdige apparater, så du må altså
godt sælge komponenter med bly og cadmium mm. du må bare ikke bruge dem til at bygge noget som du derefter sælger videre...Du kan godt
regne med at de fleste fabrikanter af komponenter har konverteret deres produkter til at overholde RoHS, for de professionelle producenter har
skreget på RoHS-komponenter i lang tid.

/U.

Ja ca. 95% er vel konverteret eller igang med at blive det! Men der ryger noget at det mindre profitable i svinget som det ser ud nu. RoHS direktivet omhandler ikke reservedele til gammelt udstyr så der burde ikke være nogen panik ligenu for DIY folk - tvætimod kommer der sikkert en del obsolete varer til salg til en billig penge som industrien ikke længere kan bruge!

Der er også kommet en del undtagelser af forskellige produkt grupper, men da man efterhånden kun kan skaffe blyfri komponenter vil de fleste nok blive nødt til at rykke over i det blyfri miljø inden for en kort årrække!

Af undtagede områder jeg kender til er telekommunikations udstyr der er en del af et netværk (telefon centraler og den slags). Udstyr der er fastmonteret på skibe eller lastbiler (jeg ved ikke om bilstereo regnes uder den), udstyr til flyindustrien (altså det der bliver monteret i fly). PC udstyr er vist også undtaget, men det er jo et spørgsmål om hvor længe de undtagelser gælder.

De komponenter der driller mest er en del kondensator typer der ikke kan tåle de høje lodetemeraturer samt oscilatorer og en del større kredse der kan holde fugt som kan give revne dannelse under den kraftige opvarmning (det bliver jo til damp). En del plasttyper og lim typer har det også svært med de øgede varmegrader. Dog er det mest levetids forringelse der er et problem. Det er desværre svært at teste ordentligt.

Desværre er producenter og distributører ikke altid gode til at informere eller at holde blyfri og ikke blyfri adskilt hvilket giver yderligere problemer for producenter der skal finde de rette lodetempuraturer for deres print..

Men det bliver spændende at se hvad der er på hylderne efter d. 1/7 ;o)

CE mærkningen fik vist efter sigende feks Stax væk fra det europæiske marked i en årrække.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jaja, naturligvis kommer nye komponenter til at overholde RoHS og det er fint med mig, jeg er ligeglad, jeg bruger dem jo kun til privat brug - bare jeg også kan få kondensatorer af en kvalitet svarende til Elna RJH eller bedre. Det skal være både ydelses og holdbarhedsmæssigt, så er jeg fin tilfreds. Og forhåbentlig, så bliver halvlederne vel heller ikke ringere af RoHS. F.eks. er det jo nu om dage næsten ikke til at opdrive en 2N3055 af høj kvalitet. Du kan få ST og de er langt hen af vejen også fine hvis de ikke belastes for hårdt. Men sæt dem i en gammel klasse A forstærker eller en der kører dem spændingsmæssigt lige på grænsen som Quad 303, så kan du hurtigt få problemer. Her må du ty til højere rated som 2N3773, MJ15003, MJ15022 osv.
Jeg er også bekymret for de lagre af gamle komponenter som diverse forhandlere rundt omkring har, om de bliver forbudt at sælge. For som antydet, så har det reddet mig mange gange med ting der enten ikke er til at få eller af for ringe kvalitet.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

@ Granholm
Jeg har ikke problemer med at lodde blyfri. Har haft købt noget loddetin der var blyfri ved en tilfældighed. Synes ikke det virkede helt så godt, men kunne da godt bruges. Jeg tilskriver foreløblig min mediocre oplevelse flusmidlet, som jeg tror godt kunne have været bedre.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tja der er sgu forskel på lidt håndlodning af enkelt komponenter og så at smide tusindvis af print igennem en reflow ovn der lige er skruet et ekstra hak op ;o)

Mht. Blyfri lodetin har jeg noget jeg fik tilsendt af en gut fra USA (steve-eddy). Det giver ingen problemer mht flus. Det smelter lidt anderledes da det har bedre varmeledningsevne og derfor er det ofte en større bid der bliver flydende end normalt. Dog ikke mere end hvad man kan vende sig til.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

McAllan: Til håndlodning er det jo nærmest ligemeget om det er blyfrit eller ej, de ekstra 15 grader er der alligevel ingen der opdager Til
reflow hvor du kører lige på grænsen af hvad komponenterne kan tåle er det jo noget helt andet

/U.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes