Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Akustik (eller: min stue dræber min lyd!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lige investeret i følgende:

NAD T743 V2 (+ T514 DVD)

Concept 2 fronter (+ Concept Center og Concept 1 til surrounden)

AE EVO sub

Det skulle (burde) umiddelbart lyde ganske glimrende, til almindelig hverdagsbrug (musik og film/Xbox 360), men jeg må sgu indrømme at jeg er en smule skuffet. Synes det lyder ret slankt, og ikke med den varme og "fyldighed" jeg havde forventet fra en NAD/Dali combo. Jeg tror (håber!) dog at problemet snarere ligger i akustikken, end i grejet. Det er sat op i min stue (ca 25 m2), der har en pænt ringe akustik. Der er en MEGET skarp genklang, så selv almindelig tale kommer til at skære i ørerne - håber derfor at det osse er de forhold der molestrerer min musik...

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre ved det? Jeg mistænker min møblering for at være synderen: de eneste større møbler er en lædersofa, en læderstol, et spisebord og 3 mindre reoler. Der er gulvtæppe på ca. halvdelen af gulvet, og ingen gardiner i de ret store vinduer. Er det korrekt antaget at lædermøbler ikke suger så mange af de høje frekvenser som f.eks. alm. stofsofaer og stole? Har lagt mærke til at lyden bliver MEGET bedre, når jeg tørrer tøj i større mængder i stuen, så håber at jeg vha. nogle gardiner og lidt mere gulvtæppe kan komme nærmere den lyd jeg forventer fra mit anlæg?

Nogen ideer/forslag til hvad jeg kan gøre, såfremt gardiner og gulvtæppe ikke gør en forskel?

Mvh.

Khan

Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Gardiner og gulvtæpper er en god idé som du selv skriver.

Derudover har jeg personligt gode erfaringer med malerier på vægene. Du kan evt. købe nogen akustikplader og sætte op på væggen, men de er imo. ikke specielt pæne.

Disse plader kan selvfølgelig monteres på bagsiden af et maleri, så har du både dæmpningen og nogen pænt at kigge på.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hvad med akustikplader bagpå plakater i rammer (med plexiglas i)? Og hvad koster disse plader?

Mvh

Khan

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Khan skrev:

Hvad med akustikplader bagpå plakater i rammer (med plexiglas i)? Og hvad koster disse plader?

Mvh

Khan

Dét tror jeg vil være noget hø. Da virkningen af akustikplader vil forsvinde ved at sætte noget hårdt udenpå.

Jeg er ikke sikker men sådan vil jeg tro det forholder sig.

Prøv at søge lidt rundt herinde, jeg mener der er flere der har eksperimenteret med plader. Jeg mener de hedder rockfon plader.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at regne lidt på www.hunecke.de her er der mulighed for at placere læder og stofbetrukne møbler. Herudover er der bud på og link til absorber og diffuser. Når du nu er der kan du jo også lige lave en beregneing på dit lytterum, kunne jo være at det har håbløse dimensioner.

Formoder at du har eksperimenteret med placering af HT´erne... det at bas/mellemtone forsvinder tyder på en "kortslutning", altså at top og dal mødes. Dette kan korrigeres ved korrekt placering af både HT og lyttepostion.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Det er ikke videre smart at placere absorbanter bag en tæt hård oveflade. Er ovefladen derimod permabel er sagen en anden prøv at regne lidt her http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:

Disse plader kan selvfølgelig monteres på bagsiden af et maleri, så har du både dæmpningen og nogen pænt at kigge på.

pladerne mister deres effekt selv ved en let påføring af oliemaling. Så et maleri vil sikkert gøre dem helt nytteløse. (har haft en snak med en tekniker fra rockfon i eftermiddags vedr. maling af deres plader)

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

@ Bass: Som sagt er det ikke kun min musik der lyder grimt - almindelig tale bliver hurtigt trættende at høre på, og generelt er der en meget "hård" klang i min stue - lidt lissom der er i et helt tomt rum, uden møbler eller tæpper. Jeg håber derfor at jeg kan klare problemet uden de helt store omrokeringer af interiør og hi-fi, idet stuens form ret meget dikterer hvordan den kan indrettes.

Prøver i første omgang at smide 1 stk ekstra gulvtæppe, 2 tunge gardiner, og 1 halvstort vægtæppe op - og ber så bare til at det får mit spritnye 12.000 krs. anlæg til at lyde som det skal...

Men tak for hjælpen, y'all.

Khan

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Er det helt håbløst så prøv:

http://www.akuform.dk

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Takker - håber dog ikke jeg kommer helt derud!

Mvh.

Khan

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Nu har jeg selv sådanne htére i min stue. Mine hænger på væggen.

Det du skal sørge for er, at få de reflekterende flade så døde som muligt. Et gulv foreksempel vil have en vinkel et eller andet fra dig og til htéren. Her skal du så placere dit gulv tæppe. Det samme gælder for dine vægge. Og muligvis loft og væggen bag dig. Nu skriver du du har en læder sofa og den ville kunne dæmpe mere med et tæppe over eller nogle puder i den( eller skifte den ud ).

Men glæd dig til, at den er spillet til. Så bliver den meget mere lækker og høre på. En ny htér vil altid være lidt "hård" i lyden indtil den er spillet til. Jeg syntes det er en lille perle.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej Khan !

Jeg må sige jeg føgler med dig , jeg kender det alt for godt fra min egen stue

Det resulterede i at jeg har skiftet højttaler og anlæg masser af gange , dog uden at det hjælper særlig meget .

Sidste indkøb var så en TacT RCS 2.2X ! Se det var et skridt i den rigtige retning men jeg er dog stadig ikk tilfreds .

Har hørt anlæg til en tiendedel af prisen der spiller bedre end mit , simpelthen pga akustikken ! Man kan bli' rigtig godt gal i hovedet af sådan noget

Dæmpning er helt sikkert noget jeg skal ha prøvet , det kan jo næppe blive dårliger end det er nu .

Men da min stue er næsten kvardratisk (4,2 * 4 meter) tror jeg at der skal så meget regulering til , at der ikk blir plads til lille mig

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

@ Toolate: Jeg går igang med dæmpningen snarest muligt - er villig til at gå ret langt i ophængningen af tæpper, gardiner etc. for at få den lyd jeg VED Concepterne kan levere! Og mht. at få dem spillet til, så tror jeg på det - min fars små 15 (!) år gamle Rogers HT'er spiller intet mindre end fantastisk. Har aldrig hørt så go lyd fra højtalere af den størrelse før - så hvis bare Dali'erne kan nå et stykke deropaf, så er jeg en happy camper.

@ Managuense: Ja - det er pænt klamt. Jeg har dog som sagt oplevet hvad et par våde t-shirts og dynebetræk på stole og skabe kan gøre, så jeg er fortrøstningsfuld mht. det endelige resultat - osse selvom det kommer til at kræve en del omrokering og -møblering. Er dog stadig supertræls at det ikke "bare spiller".

Mvh.

Khan

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hejsa. Nu har jeg selv sådanne htére i min stue. Mine hænger på væggen.

Det du skal sørge for er, at få de reflekterende flade så døde som muligt. Et gulv foreksempel vil have en vinkel et eller andet fra dig og til htéren. Her skal du så placere dit gulv tæppe. Det samme gælder for dine vægge. Og muligvis loft og væggen bag dig. Nu skriver du du har en læder sofa og den ville kunne dæmpe mere med et tæppe over eller nogle puder i den( eller skifte den ud ).

Men glæd dig til, at den er spillet til. Så bliver den meget mere lækker og høre på. En ny htér vil altid være lidt "hård" i lyden indtil den er spillet til. Jeg syntes det er en lille perle.

Hej...

Hér er et effektivt tip. Det kræver to mand!

Sæt dig i din foretrukne lytteposition og få en anden person til at lægge et (plant) spejl mod væggene i begge sider af rummet Bevæg spejlet langs væggene. Alle steder hvor DU (i spejlet) kan se en af dine højttalere, kan du med fordel placere et eller andet diffuserende/absorberende materiale.

Man kan naturligvis gøre det samme med gulv og loft. Som sagt er det nemmest, hvis man er to om det...

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes