| Forfatter |
|
phoegh Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlige erfaringer med købere.
Nu har jeg igen været udsat for dårlig købermoral.
En køber kommer og hører det han gerne vil købe og forhandler en pris.
Siger det er ikke helt det han gerne vil have - men vil gerne købe mod en mindre pris. Der aftales så en mindre pris, og begge er glade indtil køber lidt senere ringer og fortæller at han nu efter at have taget det købte i brug har fundet indtil flere fejl og vil have et nedslag eller levere det købte tilbage.
Sælger er i en presset situation det solgte virkede da han solgte og ved ikke hvad der er sket efter at køber har fået det købte, som han nu hævder ikke virker som forudsat.
Jeg har lige solgt et anlæg med en CD/DVD afspiller og en forstæker, som vi havde mailet om og havde aftalt en pris.
Da køber kom sagde han at han havde forudsat at det var en forforstærker og ikke en effektforstærker, så prisen for den var for høj.
I forvejen havde han forhandlet prisen ned med 1.500 kr.
Han ville ikke købe, men valgte så at byde 500 mindre, og det accepterede jeg.
2 timer senere ringede han og fortalte at der var noget galt med effektforstærkeren og at det ville koste 1.500 kr. men at han da bare ville levere det hele tilbage hvis jeg ikke ville tilbagebetale 1.500 for effektforstærkeren.
Det er ren plat og da det ver sket for mig 2 gange ud af 3 synes jeg at jeg vil brunge det op i debatforum - for det er sikkert ikke bare mig der er udsat for det.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er da ked af at høre om den triste historie, men tror nu ikke det er et gennemgående problem. Da der er tale om private handler, og disse sker for egen regning, har vi ikke indflydelse som udgangspunkt, men vi griber ind hvis der er tale om konsekvent ulovlig handler eller forsøg på svindel. Det har jeg dog aldrig været nødsaget til!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørgeligt når sådanne ting sker, men det er jo desværre ikke bare her på denne side at sådanne "batajer" opstår. Hvis man handler gennem "den blå" eller andre steder kan samme situasioner jo desværre opstå, så der er nok ikke så meget at gøre ved den slags. Bare ærgerligt når det opstår og det ville også irriterer mig.
Det er IKKE mig du har handlet med, og jeg forsvarer det ikke, men siger bare at den slags desværre sker hvor som helst der er et salgs/købsforhold.*S*
Michael
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som oftes ikke så meget at rafle om. Købt som beset! Hvis man, som sælger, gør opmærksom på alle de "fejl og mangler" der er ved en given vare, har køberen ikke meget at komme efter. Ellers må man lave en skriftlig aftale. Det kan også lade sig gøre!
Men ellers er det en gammel kending med at prutte en pris ned på nogle forkerte forudsætninger. Når først der står en køber, så er man måske nem at påvirke.
Det sidste jeg var ude for, var med den riaa, jeg har til salg. Jeg har ingen pladespiller for øjeblikket, så køber, der ellers lød seriøs, slæbte sin egen med. En ældre Thorens med Ortofon MC. I første omgang var spillen slæbt med, blot for at konstatere om riaa-en virkede. Men det endte med, at han prøvede at presse prisen. Den lød jo ikke ordenlig! Det blev jeg noget knotten over. Spild af tid. Der var de første 10 faktorer der skulle fintunes før selve riaa-en kunne bedømmes. Men han mente den skulle være billigere!
Han gik uden riaa!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med "Fremmede" - når apparatet er købt, betalt og afhentet er det forbi "point of no return"!! Hvis jeg har solgt noget som jeg ved fungerede da jeg solgte det, og som iøvrigt er demonstreret tilstrækkeligt, er det ikke mit problem at apparatet går i stykker dagen efter at det er solgt. Jeg kunne aldrig drømme om at tage noget tilbage fordi det pludselig er gået i stykker, så at man som køber tror eller i nogle tilfælde er fræk nok til at kræve handelen retur - det er både frækt, provokerende og udenfor enhver form for sund moral. Sådan er det med brugtkøb - man tager altid en chance og er man ikke klar til den chance, så skal man holde sig fra at handle brugt.
Prutte om prisen?? Kun hvis jeg gider - hvis ikke den ene køber, kommer der en anden. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre mange mennesker der vil gå helt ud på kanten, for at klemme penge ud af en brugthandel. Hifi4all's bruger er absolut i den bedre ende (min beskedne erfaring). DBA er værre og jeg har helt opgivet QXL
Jeg er af den opfattelse, at hvis man selv har været og prøvet produktet er der "OK garanti". Er det sendt med posten er den lidt svær. Har et par gange tilbagebetalt beløb til folk jeg havde solgt noget til over posten, selv om det efter min bedste overbevisning ikke var defekt da jeg afsendte det. Hvad der er rimeligt må afhænge af situationen.
Har man sagt ja, til at afslag (lige meget af hvilken årsag), er det ens eget problem, og ikke noget at brokke sig over.
Hold din sti ren når du handler, så kan du tillade dig at være konsekvent i at holde på din ret. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Sådan er det med brugtkøb - man tager altid en chance og er man ikke klar til den chance, så skal man holde sig fra at handle brugt.
|
|
|

at det så er p***e irriterende at nogle tror det er guld de ligger inde med og når de selv skal købe brugt er det jo ingenting værd "da det jo er brugt" er en anden sag.
alt i alt er jeg meget positivt stemt for at handle købt/brugt herinde og jeg har efterhånden gjort mig nogle erfaringer
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også bidrage, men den her er omvendt :P
Det er irriterende som køber, at komme ud til et lovet produkt, som slet ikke er det produkt vedkomne påstår, yderligere er der ingen kvittering :P
Gæt ? Jeg gik uden noget i hænderne og spildte en hel aften :(
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go aften på tråden!
Ja jeg kan kun erklære mig enig i gode oplevelser med handel her, men man vil altid kunne løbe ind i en rigtig krejler og dem er der ikke meget at stille op med.
Jeg bliver altid lidt irriteret når en køber kritiserer mit brugte grej til salg, og som regel ender det altid med at hvis citronen presses for hårdt under forhandlingerne så kan pågældende slet ikke få lov til at købe min gismo. Basta.
Så mit bedste råd er at en køber, der presser en så man bliver irriteret, straks bør vises vejen til hoveddøren, så må handlen bare vente til en anden gang, hellere det end alternativet.
Mvh
Paul __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Jeg kan også bidrage, men den her er omvendt :P
Det er irriterende som køber, at komme ud til et lovet produkt, som slet ikke er det produkt vedkomne påstår, yderligere er der ingen kvittering :P
Gæt ? Jeg gik uden noget i hænderne og spildte en hel aften :(
|
|
|
Du har ganske ret retfærdigheden skal gå begge veje ellers er det ikke sjovt __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke har aftalt en prisramme på forhånd, er der da intet i vejen for at krejle! Sådan er verden! edit: selvfølgelig med måde
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager men jeg kan kun bidrage med gode oplevelser , ihvertfald herinde , på dba er det en helt anden snak
Mvh Claus __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
Sapper Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt tidligere i tråden er det altid en rigtig god idé at lave en skriftlig købsaftale på alt hvad man sælger og køber - også selvom det er et privat brugtkøb. Ikke det nødvendigvis behøver og være en større smøre der fylder flere sider, men snarere detaljer som hvem er sælger/køber, dato for handlen, mærke, model, serienummer, pris, at der er handlet netto kontant (betaling ved overdragelse af varen), varen købes/sælges som beset, hvorvidt original kvittering er hoslagt samt eventuel en erklæring fra sælger om apparatet garanteres gældsfrit.
Personligt køber eller sælger jeg af princip ikke noget uden kvittering - den er væsentlig hvis man får behov for at godtgøre ejerskabet på et senere tidspunkt - f.eks. ved erstatning efter tyveri eller senere tvister med købere der ønsker købet ophævet.
Har man en skriftlig aftale på plads er der ikke noget at komme efter på et senere tidspunkt - medmindre det naturligvis er aftalt skriftligt.
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Hvis man ikke har aftalt en prisramme på forhånd, er der da intet i vejen for at krejle! Sådan er verden!
edit: selvfølgelig med måde
|
|
|
Nej bestemt ikke, men du kender sikkert selv den type der ikke kender grænsen for god tone, det er ham jeg hentyder til.
Paul __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Excalibur skrev:
prse skrev:
Hvis man ikke har aftalt en prisramme på forhånd, er der da intet i vejen for at krejle! Sådan er verden!
|
|
|
Nej bestemt ikke, men du kender sikkert selv den type der ikke kender grænsen for god tone, det er ham jeg hentyder til.
Paul |
|
|
jeg har kun solgt brugt en gang...så min erfaring er ikke så stor...men det er vel de samme personer som totalt mangler situationsfornemmelse generelt....og DEM kender jeg godt!!
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Excalibur skrev:
prse skrev:
|
|
|
Paul
|
|
|
jeg har kun solgt brugt en gang...så min erfaring er ikke så stor...men det er vel de samme personer som totalt mangler situationsfornemmelse generelt....og DEM kender jeg godt!!
|
|
|
Jeg har handlet en del i tidens løb i forskellige forum og sætter altid i bakgear når jeg møder nogen der irriterer mig, en handel skal afsluttes i god ro og orden og til begges tilfredshed. __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være lidt svært også som sælger,er det lidt dyrer ting så vil nogle prøve at bytte med noget andet og gider man så det....
Man kan vel også kende typen lidt,har lige handlet og han virkede meget ok.Har også engang haft besøg af nogle smarte typer og dem gad jeg ikke handle med,skulle da også have andre højtalere i bytte og det havde jeg ikke lyst til.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Excalibur skrev:
prse skrev:
Excalibur skrev:
prse skrev:
|
|
|
Paul
|
|
|
|
|
|
Jeg har handlet en del i tidens løb i forskellige forum og sætter altid i bakgear når jeg møder nogen der irriterer mig, en handel skal afsluttes i god ro og orden og til begges tilfredshed. |
|
|
Det kan jeg godt forstå! Det er vigtigere end udsigten til rå mammon!
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 08 Marts 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sapper skrev:
Som nævnt tidligere i tråden er det altid en rigtig god idé at lave en skriftlig købsaftale på alt hvad man sælger og køber - også selvom det er et privat brugtkøb. Ikke det nødvendigvis behøver og være en større smøre der fylder flere sider, men snarere detaljer som hvem er sælger/køber, dato for handlen, mærke, model, serienummer, pris, at der er handlet netto kontant (betaling ved overdragelse af varen), varen købes/sælges som beset, hvorvidt original kvittering er hoslagt samt eventuel en erklæring fra sælger om apparatet garanteres gældsfrit. |
|
|
God ide! Jeg har lavet en kontaktaftale i pdf-format til download, til de som gerne vil have muligheden. Dokumentet vil også blive placeret på Køb Salg Bytte som link senere. Hent dokumentet i enten .zip eller .rar her: http://www.hifi4all.dk/diverse/ksb_blanket.ziphttp://www.hifi4all.dk/diverse/ksb_blanket.rarHåber det kan bruges!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 08 Marts 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt initiv  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |