Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er forskellen egentlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer ikke en pladespiller og har ikke gjort det i 15-20 år, så jeg er lidt "ved siden af" på det område. Dog kan jeg konstaterer at mange idag har sig en, god ting sikkert. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad forskellen på en gammel pladespiller og så dem som man kan få idag der koster en jetjager og ligner et "byggeprojekt" er?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg lytetr lige med, for det har jeg egentlig også tænkt på...
Jeg har selv en gammel Luxman, og jeg synes da lyden i den er god for de penge jeg har givet?

Men de nye pladespillere den både er lavet i Acryl og andet sjov matriale, og i en underlig form osv, synes ikke det er fordi de ligefrem er kønnere

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

He, he, forskellen er vel bare, at de nye skal sælges på smart design og trenden foreskriver acryl, som passer i Bo Bedre stilen.

Nej, der hvor det virkeligt tæller er pickup og riia-forstærkeren. Det andet er lir og det betaler man for. En Project spille kombineret med god pu. og riia kan stille de fleste tilfreds. Basta.

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Tilslutter mig copman. Har dog ikke en projekt men en Lenco i stedet og min Nad riaa er lige gået så jeg må finde en mig en eller brugt. Jeg har en shure pu men den skal skiftes til en K1. Min lenco er køb via qxl til 150,- .

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ny indenfor området pladespillere, så min viden er meget begrænset. Undersøger man nærmere hvordan en pladespiller rent faktisk fungerer, viser det sig hurtigt, at det er et teknisk mesterværk at lave en pladespiller der excellerer på mere end blot nogle få parametre.

Tillad mig at citere fra denne artikel af Jan Nielsen: "For mange år siden læste jeg en glimrende beskrivelse af den fantastiske mikroverden der findes i pladerillerne. Det var en fin brochure for Sonys dyreste MC-pick-up'er og pladespillere (laver de stadig sådan noget?).

Hold hænderne op foran dig med håndfladerne samlet. Spred så håndfladerne ud i et "V" på ca. 90 grader. Forestil dig nu, at dette er størrelsen på en gennemskåret pladerille. Den rille som pick-up’en bevæger sig i. I dette størrelsesforhold er selve nålen (diamanten) ca. 4 meter høj og i toppen har den en bredde på et par meter. Her er den fæstnet i selve nålefanen som alt efter type er 20 - 30 meter lang. Selve pick-up huset er på størrelse med en pæn stor boligblok og armen forsvinder i horisonten flere 100 meter foran dig. Kun med håndfladerne skal du kontrollere og styre hele denne gevaldige masse! Nu får du måske et lille indtryk af, hvilke odds vi er oppe imod. På trods af disse helt umulige mekaniske forhold kan pladerne faktisk spille musik - endda i en forbavsende god kvalitet."

Artiklen kan findes her.

Jeg har læst andetsteds at man bør prioritere selve værket og armen over PU og RIAA. Copman stiller det op modsat.
Hvad giver bedst lyd?

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Fin beskrivelse af Jan

Klart nok er selv basen også af betydning. Men ser man på hvad succesfulde spillere har haft som plint, ja så er der alt fra MDF (REGA), træ/blygummi, glas og til acryl. Pladetallerkener i aluminium, glas og acryl.

Plint og tallerken er vigtige, men jeg mener pu, riaa og arm er vigtigere. Centerlejet absolut også vigtigt, da evt. støj og slør forplanter sig herfra. Well, mulighederne er mange, men netop i pu og riaa kan man rette op på lyden. Alt efter behag (til en vis grænse).

Er heller ikke just "ekspert", men lidt har jeg dog hørt efter i timen.

mvh

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

jeg er til masse = ro og ægte dybbas,hvilket igen giver plads til perspektiv og luft imellem instrumenter,stemmer etc.hvor vidt man vil gå i den henseende dolph mener et flydende ophæng giver fordele mht akustisk tilbagekobling - "hænger" kun sammen med pris og princip - fx er der meget langt mellem SME`s løsning,og LINN`s ditto! som jeg ser det,har et let subchasis bla det handicap at resonanser fra armen får for lidt materiale at klinge ud i,samtidigt er det ikke ideelt som basis for en heavy pladetallerken...hvorimod en tung base giver en solid "ground" - min sidste plint bliver sgu muret fast!

materialerne egenlyd har stor betydning- at dræbe resonanser med bløde substanser som fx træ,er af klanglig karakter en farvet affære hvor stigende frekvenser får forskellig behandling,i modsætning til tættere strukturer som fx aluminium der forudsat tilstrækkelig masse,udgør et næsten klangneutralt underlag for plademåtterne der igen har meget forskellig egenlyd.

dertil kommer så pickuppernes egenlyd qua princip,slibning,materialevalg og måde at anslå armresonanser qua ophængets stivhed,samt armens frekvensudstrækning og evne til at styre PU.

endelig er riaaen kun ideelt set frekvenskorrektion - komponenterne i den farver også..så hvad gør en klog,og hvad gør jeg?  prøver at undgå alt for mange farverige valg,der så senere skal kompenseres for!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Puuhh, man bliver helt svedt ved tanken om indkøb af sådan en spille.

Måske er der ikke noget at sige til, at mange entusiaster "nøjes" med en CD, og her er valget endda svært nok- se bare trådene om Rega Apollo - phew!!Confused

mvh.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej Rattanhuset

For at vise lidt om pladespillerens baggrund og opsætning smider jeg et link, skrevet af Jan Nielsen fra High Fidelity.

http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

Håber det kan bruges.

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes