Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ohms forvirring? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det der med 4,6,8 ohm når vi snakker ht, hvad betyder det egentlig og hvad står det for?

Jeg har haft brucuren fremme på mine ht, noget som jeg ikke haft haft i flere år, og der står at de er 4 ohm, hvilket forvirret mig lidt, da jeg synes man normalt ser en beskrivelse på 8 ohm mht HT? :-o

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det betyder lidt mht. belastningen af forstærkeren de fleste er vel 4ohm idag.Sidstnævnte er den største belastning af forstærkeren men er vel også mere effektive de må sige lidt mere ved samme volumen.Meeeen problemmet i virklighedens verden er at de ikke udgør en fast belastning altså ikke eks. er på 4ohm men kan dykke endnu længere ned eks. 2ohm afhænig af højtalerkonstruktionen og det kan udgøre en grim belastning for forstærkeren lavere modstand=højere belastning, her spiller kvaliteten af den ind.Evnen til af afgive strøm.For forståelsen skyld vil 0ohm svare til kortslutning men det duer jo ikke og gør man ikke.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Det betyder lidt mht. belastningen af forstærkeren de fleste er vel 4ohm idag.Sidstnævnte er den største belastning af forstærkeren men er vel også mere effektive de må sige lidt mere ved samme volumen.Meeeen problemmet i virklighedens verden er at de ikke udgør en fast belastning altså ikke eks. er på 4ohm men kan dykke endnu længere ned eks. 2ohm afhænig af højtalerkonstruktionen og det kan udgøre en grim belastning for forstærkeren lavere modstand=højere belastning, her spiller kvaliteten af den ind.Evnen til af afgive strøm.For forståelsen skyld vil 0ohm svare til kortslutning men det duer jo ikke og gør man ikke.

Det jeg har highlighted har jeg ualmindeligt svært ved at forstå. Lavere modstand = højere belastning?

Nosferatu

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Ohmene betegner impedansen på højttalerne - det er nok mest korrekt omskrevet som ( jeg prøver  ) den modstand højttalerne udgør for forstærkeren. Der er ingen højttalere, som er en fast størrelse som feks. 8 ohm eller 4 ohm - impedansen/ modstanden er afhængig af frekvensen - dvs.  at en højttaler feks. kan være 3,9 ohm ved 120 hz og 34 ohm ved 16000 hz. For at gøre det nemmere ?! mere enkelt, ser man lidt generelt på kurven, hvor modstanden befinder sig mest ( gennemsnitlig ) og "døber" den så " en 4 ohm" htére feks.

Jo lavere impedansen er ( ned mod 0 ohm = kortslutning = maksimal strømtræk fra forstærkeren, hvis den altså ikke brænder af  ), jo hårdere belastning for forstærkeren ( en god forstærker, kan leverer flere watt, når den belastes hårdere - teoretisk "perfekt" vil en forstærker doble op - feks. fra 50 watt til 100 watt, når den går fra en 8 ohm´s belastning til en 4 ohm´s )

Impedansen fortæller intet om, om højttaleren spiller godt  

og en god/kraftig/ veldimensioneret forstærker vil også være forholdvis upåvirket af en "normal" højttalers impedans - hvorimod en underdimensioneret forstærker kan "miste pusten" ( tabe styringen/kontrollen/ falde i watt/ overophede og værste tilfælde brænde af eller lidt heldigere, slå fra.

Håber det giver en forståelse ?   

ellers kan jeg overføre det til biler mv. ?!!

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Øhh jeg ved ikke om det er fordi jeg er træt eller om der mangler noget tegnsætning i din forklaring, men jeg får desværre ikke rigtig noget ud af at læse den, forstår den simpelthen ikke selvom jeg nu har læst den 7 gange

Michael

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Der er flere indlæg/tråde med Impedans  prøv evt. at søge på det ord.Impedans er også modstand.

Måske kan man forklare det lidt som en vandhane når den er halv lukket billedlig talt som en stor modstand løber der ikke så meget vand igennem,ikke så meget energi.Omvendt fuld åben meget vand,energi løber igennem,kan igen ses som lav modstand.

Men en højtaler er ikke bare en fast modstand og det gør det bare værre også mere kompliceret at forstå.Også samspillet med forstærkeren grundet denne omstændighed er problematisk.En forstærker vil da helst have en fast modstand men sådan er højtalere ikke i virklighedens verden. 

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Man kan også vende det om, den reciproke værdi til impedans er ledningsevne (måles i siemens)

det er 1/ohm=siemens altså jo mindre ohm, jo højre ledningsevne.

Hvis en højtaler har god=høj ledningevne vil der i sagens natur kunne ledes mere strøm igennem den (derfor det hedder ledningevne  ), det strøm skal komme fra forstærkeren som så skal arbejde mere.

så kommer der alt det der med fase forskydning og ulinær belastningskurve, men det er ligegyldigt for forståelsen af hvad ohm er.

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Grrr..... skulle aldrig have stillet det spm kan jeg se. Troede det var nemt at forstå når man fik et svar, men det er det ikke,  i alle tilfælde ikke for mig, men det må jeg leve med og så bare sige "sådan er det" men tak for svarene.

Dog skal jeg lige høre, om det er svære for en forstærker at trække en 6 ohms ht end feks en 8 ohms ht, eller om det er´ét fedt?

Min forstærker er nemlig ikke speciel strømstærk

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Nu prøver jeg lige på godt gammeldaws dansk, og skal lige sige at jeg ikke er elektriker eller teknik geni, men ....

Når man opgiver en ht til at være f.eks. 4 ohm, så plejer det at betyde at højtaleren ligger omkring de 4 ohm i det meste af frekvensområdet, 20-20000hz. Hvis det er en bestemt ht du kigger på er der ofte målinger af det når der laves tests i div. blade.

Hvad betyder det så? hvorfor er en ht. med høj ohm normalt en lav belastning for en forstærker?
Fordi at jo lavere ohm jo mere strøm skal forstærkeren levere. Du kan tænke på det som at når belastningen nærmer sig 0 ohm, hvilket er en kortslutning, så skal din forstærker leverer langt mere strøm for at få den samme lyd ud af højtalere. Hvad der så kommer ud på den anden side afhænger også af drifteffekten af højtaleren

Der er masser af andre faktore der spiller ind, f.eks. fasedrej i belastningen men det er nok lige lidt for meget at komme på her.

En anden ting når man snakker impedans for en højtaler er at det bestemt ikke er en lige linie, om end nogle ht. fabrikanter har forsøgt at opnå det... se. her, Peak Consult Empress (7ohm opgivelse) og BW 802D (8ohm opgivelse), gæt selv hvilken der er lettest at drive for en forstærker. En anden ting man skal kigge på er hvordan impedansen er ved forskellige frekvenser, er den f.eks. lav et sted hvor musik typisk har megen energi, ja så skal din forstærkere leverer en masse "juice".

Og ellers, prøv at læse herfra, ham her er klog, jeg tror bare at jeg er "smart" ... der er en stor forskel men forhåbentligt vil min selverkendelse forhindre jeg bliver slagtet på det nærmeste internet alter
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Nu prøver jeg lige på godt gammeldaws dansk, og skal lige sige at jeg ikke er elektriker eller teknik geni, men ....

Når man opgiver en ht til at være f.eks. 4 ohm, så plejer det at betyde at højtaleren ligger omkring de 4 ohm i det meste af frekvensområdet, 20-20000hz. Hvis det er en bestemt ht du kigger på er der ofte målinger af det når der laves tests i div. blade.

Hvad betyder det så? hvorfor er en ht. med høj ohm normalt en lav belastning for en forstærker?
Fordi at jo lavere ohm jo mere strøm skal forstærkeren levere. Du kan tænke på det som at når belastningen nærmer sig 0 ohm, hvilket er en kortslutning, så skal din forstærker leverer langt mere strøm for at få den samme lyd ud af højtalere. Hvad der så kommer ud på den anden side afhænger også af drifteffekten af højtaleren

Der er masser af andre faktore der spiller ind, f.eks. fasedrej i belastningen men det er nok lige lidt for meget at komme på her.

En anden ting når man snakker impedans for en højtaler er at det bestemt ikke er en lige linie, om end nogle ht. fabrikanter har forsøgt at opnå det... se. her, Peak Consult Empress (7ohm opgivelse) og BW 802D (8ohm opgivelse), gæt selv hvilken der er lettest at drive for en forstærker. En anden ting man skal kigge på er hvordan impedansen er ved forskellige frekvenser, er den f.eks. lav et sted hvor musik typisk har megen energi, ja så skal din forstærkere leverer en masse "juice".

Og ellers, prøv at læse herfra, ham her er klog, jeg tror bare at jeg er "smart" ... der er en stor forskel men forhåbentligt vil min selverkendelse forhindre jeg bliver slagtet på det nærmeste internet alter

Mange tak for svaret.

Det er i mine øjne okey at være "smart" så længe det som man siger er rigtigt og det skal jeg ikke kunne kommenterere på om det er, men det er skrevet på DANSK så det er til at forstå denne gang, mange tak for det.

Michael

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig ikke helt med på den... så vi tager step-by-step:

1: Modstand måles i ohm?

2: Jo større modstand, jo større belastning?

3: Hvis ja i de to ovenstående, må det vel betyde at jo lavere modstand, jo mindre belastning for forstærkeren?

Nosferatu

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:

1: Modstand måles i ohm?

2: Jo større modstand, jo større belastning?

3: Hvis ja i de to ovenstående, må det vel betyde at jo lavere modstand, jo mindre belastning for forstærkeren?

Nosferatu

Nej. Omvendt

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

@ Nosferatu

Modstand betyder strømmens mulighed for at bevæge sig. Jo større modstand jo mindre strøm kan bevæge sig og dermed mindre belastning. En modstand på 0 ohm er en ren kortslutning - og det kan vi vel godt blive enige om at en forstærker ikke kan klare? Derimod har de fleste* forstærkere ikke noget imod at spille uden højtallere sluttet til. Altså en belastning på uendeligt antal ohm.
Jvf. den obligatoriske fysikundervisning i 9. klasse

* Der er undtagelser, men den traditionelle transistorforstærker har ikke noget imod det.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Pis, og jeg går i 1.G

Tegner godt til fysik i 2 og 3.G

Nosferatu

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Zorglub fint at prøve,men det at prøve at forklare hvorfor en højtaler ikke virker som en fast modstand gør bare manden mere forvirret selv om det er rigtigt.Det er vel mest for teknikeren som besidder meget mere baggrundsviden,eller menigmand som har sat sig noget ind i tingene.

Sådan en tommerfingerregel lav modstand meget energi kan løbe igennem højere modstand knap så meget energi kan løbe igennem.Energien skal i vores tilfælde komme fra forstærkeren til højtaleren.

Sådan kort fortalt skal energien til forstærkeren som driver højtaleren,komme fra lysnettet altså de 230V.Hvordan det så går i praksis afhænger af forstærkerens konstruktion og også af højtalerens.Det kompliceres af at højtalere afhænig af konstruktion ikke er lige lette/svære at drive.

En god forstærker bør vel også kunne afgive meget energi når den bliver presset til det,det kunne være af højtalere som er svære at drive=meget energikrævende.Som en sidste bemærkning er der også nogle der sværger til bestemte rørforstærkere som ikke magter at afgive så meget energi,de skal så matches med højtalere som ikke er så energikrævende ellers går det ikke så godt.Forvirret....

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad er der galt med Ohms lov?

U=R x I

U=Spændingsforskel  R=Modstand og  I=Strømstyrke.

R=U/I   Hvis U er konstant, så prøv at gøre R mindre og mindre, og se hvad der sker med I.

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=nosferatu89]

1: Modstand måles i ohm?  jep...... og den er forskellig for en højttaler, hvis man måler den ved forskellige frekvenser - dvs. modstanden kan være 8 ohm ved 100hz og 4 ohm ved 3000 hz osv.

2: Jo større modstand, jo større belastning?  Nej, jo højere ohm tal, jo mindre strømtræk fra forstærkeren  

( dvs:   jo større modstand jo mindre strømtræk = jo mindre belastning af forstærkeren

3: Hvis ja i de to ovenstående, må det vel betyde at jo lavere modstand, jo mindre belastning for forstærkeren? nej, ved lavere modstand for forstærkeren , jo hurtigere bliver den drænet for sine kræfter (watt) , den kan simpelhen komme af med mere af sin (strøm) kraft = forstærkeren presses/belastes hårdere.

Giver det mening ?

Altså feks. 16 ohm er en let belastning for forstærkeren

8 ohm er en (dobbel så hård) hårdere belastning for forstærkeren

4 ohm er en ( 4 x så hård belastning for forstærkeren, som 16 ohm er ) endnu hårdere belastning for forstærkeren

0 ohm er den maksimale teoretiske belastning ( ren kortslutning mellem + og - på forstærkerens udgang ) for en forstærker og der hvor den ville kunne trække mest mulig strøm

hvis ikke den altså brændte af eller slog fra  ( hvad den vil gøre )

Håber det giver mening nu

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Men det giver da ikke mening? D.J. Skriver:

Nej, jo højere ohm tal, jo mindre strømtræk fra forstærkeren  

Men jo højere ohmtal, jo flere kræfter skal forstærkeren vel bruge på at levere den fornødne strøm?

Jeg tager tydeligvis fejl, siden alle andre herinde mener ligesom D.J.

Men kan sgu stadig ikke fatte det!!!

Nosferatu

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

D.J. Har helt ret. Det er ikke forstærkeren der bestemmer strømtrækket, den bestemmer voltene ud på højtaleren, hvis der er mindre modstand løber der mere strøm igennem = flere watt, og modsat færre watt ved højere modstand. Tænk det lidt som vand. Vand trykket er volt og mængden er ampere. Hvis du lukker op for hanen, er der lav modstand og der kommer meget effekt. lukkes hanen i øges modstanden, og der kan komme mindre effekt igennem...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Vandværket (forstærkeren) kan ikke bestemme hvor meget vand (effekt/watt) der afsættes hos brugeren (højttaleren)

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum