Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Total forvirring=Har brug for hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa, endnu engang har jeg brug for eksperternes hjælp som de fleste nok ved, er jeg på jagt efter en surround forstærker, da jeg har alle de nødvendige højttalere, er forstærkeren det eneste jeg mangler, nu kunne jeg så ikke vente til jeg selv havde kontanterne til at købe en, så jeg lånte min brors pioneer vsk 808 surround reciever på 5*80 watt (det er alligevel ikke nok, til trods for at samtlige højttaler har indbygget forstærker til basserne, så den slår fra når den rigtig får gas) nå men nu til mit lille dilemma forvirrings spørgsmål: jeg har altid holdt mig fra pioneer/denon/sony osv, af hensyn til at mine højttaler er med metal enheder, og derfor mente jeg (kan også se andre på hifi4all osv) at de nævnte mærker er for lyse i lyden, så defor har tanken aldrig strejfet mig at invistere i en af de mærker. men da jeg så får min brors pionner forstærker koblet til, og skruer godt op for det, så er lyden slet ikke anstrengende at høre på, diskanten blir ik rigtig hidsig som jeg frygtede (ihvertfald ik mere, end jeg kunne leve med det) det åbner jo straks helt nye muligheder, og et bredere marked som f.eks denons maskiner... straks finder jeg et gammel high fidelity blad frem, hvor de bla tester en denon avc-a1sr, der skriver de bla andet at klangen hælder mod det varme! men hvorfor skriver så mange så, at netop de mærker er lyse i lyden/klangen? jeg er ekstremt forvirret...

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

"Lys" og "anstrengende" er ikke det samme. Det er meget individuelt om det er et problem at en given forstærker er til den lyse side, og det er sådan set også meget individuelt hvornår lyden i det hele taget er lys. En højttaler med metal-diskanter kan sagtens have en mørk (men ofte hård) lyd. Det synes jeg f.eks. at mange B&W højttalere har (nu nævner du ikke hvilke du har). I dét tilfælde kan det være ret afgørende at forstærkeren har en åben, "lys" men absolut ikke aggressiv lyd. Pioneer har efter min mening en generel tendens til at være meget lyse, men ikke nødvendigvis aggressive.

Kort sagt: At matche forstærker med højttalere betyder meget mere end bare at sammensætte lys og mørk klang rigtigt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er det meget sjældent frekvensgangen som sådan der er forskel på, meget få forstærkere har en mærkbar afvigelse fra en ret frekvensgang. I modsætning til en højttaler, så er det en meget smal sag at lave en forstærker med en så godt som helt ret frekvensgang - lys vs. mørk, åben vs. lukket osv. drejer sig mere om selve måden lyden afleveres på, og her kan der være ret store udsving i hvordan forskellige mennesker opfatter lyden på. For én person er en varm lyd lig med en svulstig bas, for en anden er varm lyd lig med en blød gengivelse af diskanten. Derfor kan du opleve at hvis en forstærker f.eks. har en svulstig bas og en hård top, så vil én synes at den har en varm lyd, mens en anden synes at den har en lys og aggressiv lyd. Og ingen af dem behøver tage fejl - det afhænger udelukkende af hvordan man prioriterer de indtryk man præsenteres for.

Kort sagt: Hifi er svært, hvis man forsøger at tænke sig frem til det rigtige resultat. Den bedste måde at gøre hifi nemt, er at prøve sig frem og vælge dét man synes bedst om, uanset hvad teorierne så måtte sige.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet Otto, det virker jo bare lidt omvendt, her har man gået og troet det forkerte i alle disse år så det er faktisk ik sikker at Marantz matcher mine højttalere som jeg f.eks gik og troede, det virker helt forkert det her, overskriften kunne da ik være bedre. Måske skulle man alligevel give en af de nye modeller fra pioneer et lyt, så vidt jeg kan forstå har de også mange indstillinger for at fin trimme lyden! eller evt Denon, lige pludselig er der jo uanede muligheder=total forvirring

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Pyha... det er dæleme svært at læse dit indlæg. Måske du skulle overveje lidt tegnsætning. Men man kan da sige, at din overskrift er meget passende. Man er nærmest i "total forvirring" mens man læser!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke fortælle hvilke højtalere du har?? Ellers er det ikke ret let at anbefale en passende forstærker.
Som udgangspunkt ville jeg nok vælge noget Harman Kardon, hvis du gerne vil have noget power. Læg ikke så meget i watt opgivelser. De siger INTET om evnen til at spile højt, og endnu mindre om lydkvalitet og kontrol over højtalerne.
HK opgiver realistiske watt-tal, og er MEGET solidt dimensionerede. Mange andre ville for samme produkt opgive mindst den dobbelte effekt. Det skal du tænke på, når du ser en lille blikdåse på 5kg, der påståes at yde 7x140watt.

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger i min signatur, står der Infinity skal nok lige prøve at forbedre mit skriven, men det er lang tid siden jeg gik i skole, så hav tålmodighed.  power er en af tingene, men lyden er nu lige så vigtig for mig, da jeg hører meget stereo. Harman Kardon har jeg selv kigget meget på, men jeg ved ik med det design, det er det eneste jeg er i tvivl om!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Sorry... så slet ikke din signatur. Blev så forvirret over resten....

Men Infinity og HK er ingen dårlig sammensætning. Det skulle du prøve.
Og husk nu, at når du skal vurdere hvor meget power du får, så glem alt om data og watt. Du kan på ingen måde regne med det. Selv om der står 100 watt, kan det let være under det halve i praksis. Så prøv det i stedet... Her vil HK sikkert vinde, selvom de kun opgiver ganske lave watt-tal.

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår din forvirring og både Otto og Hurtig har fat i nogle rigtige ender. Det du er blevet tudet ørerne fulde med om japanske forstærkere er ikke den fulde sandhed. Kombinationen betyder meget. At H/K og Infinity går fint i spænd sammen syntes jeg også (den smule jeg har hørt - men de kommer fra samme koncern, så der er nok noget med lydfilosofien).

At H/K er strømstærke er rigtigt - men det er Sony's QS serie også - og efter min smag er Sony's QS serie mere sammenhængende i klangen end H/K der kan være en bulderbasse. Jeg har haft Pioneer surround receiver (VSX-712 tror jeg det var) og den var ikke så klar i lyden i stereo - ret vattet i klangen. Men stærk nok. Marantz fremhæves ofte som værende god i stereo og det er de også - men ikke i alle kombinationer.

Det er let at blive forvirret - men så er det man må hen og lytte (f.eks. hos Otto) og tillade sig at blive overrasket. Og så husk at vælger man forkert - så kan man jo sælge hen ad vejen og købe nyt eller brugt.  Og hvem ved det kan være du jubler over Yamaha og ikke H/K ? Jeg har pt. en Sony og det er ellers ikke et mærke jeg satte højt ifm. forstærkere - men jeg er rigtig glad for den.

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Ja H/K og Infinity har jeg altid vidst var et godt makker par, et rent hit til prisen og noget nær det perfekte, ihvertfald i lyden synes jeg, men pludselig åbner der sig helt andre muligheder, hvor alt det andet grej blir tilgængelig. Igen har jeg taget fejl, sony har jeg aldrig selv set som værende strømstærk eller seriøs hifi, men vi har jo hver vores holdninger (som gudskelov kan laves om) 

men jagten er nu igen gået i gang og jeg har kigget på en del flere mærker, så jeg må ud og lytte!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kan klart anbefale Yamaha, Marantz, Pioneer og Onkyo. De er ganske udmærket og strømstærk. Jeg har prøvet dem alle sammen hjemme ved mig selv med min egen afspiller og højttalere i længere perioder, så ja de duer og de har slet ikke en hidsig diskant eller for lyse. Jeg har ikke prøvet alle modeller fra de nævnte mærker, men næsten alle modeller fra den dyre ende.

Jeg vil give Mr. Entrylevel ret i hans udtalelser omkring H/K produkter.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fundet mærket: Harman Kardon, har netop lånt en AVR 7000 forstærker og en DVD 22 af en kammerat, lyden er simpelthen bare perfekt til Infinity'erne. Selvom det er en ældre forstærker, har den også et hav af muligheder synes jeg, og power er der rigeligt af!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Skal vi sige tillykke med valget.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

He he det må i da godt... det bliver nok deres AVR 7300, den er feeeed, og det spiller bare... har dog et lille problem: hvordan regner jeg ms om til meter? når jeg skal angive afstanden til mine højttalere...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes