Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Licensen, Jensen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hey

Da denne tråd affødte en heftig diskussion af licensen og det egentlig ikke er spørgerens formål med tråden og for ikke at hijacke tråden yderligere, foreslår jeg licensdiskussionen fortsat i denne tråd, hvor retfærdigheden, udformningen mv. af licensen vil være trådens formål.

Fra omtalte tråd:
F.Christians skrev:

Hvis ALLE skal betale licens, også mig uden TV, så hører al logik da op!

Nåh-ja; intet nyt under solen.  

Det skal nok komme så snart socialkammeraterne kommer til magten igen! (Hovsa; politisk ytring )

Licens burde gradueres i forhold til modtagekvalitet og afspilningsudstyr:

1: Analog og DAB-radio

2: POD-casting/PC

3: Analog PAL/SD DVB-T

4: HD DVB-T

Eksempelvis! Ligesom man i gamle dage havde sort-hvid og farvelicens.

Ad 2, så skal det IMHO ikke bindes til en internetforbindelse. Vil DR ikke have at man kigger uden at have betalt, kan de blot lukke med kode el. lign så kun licensbetalere har adgang. Desuden kan man jo også kode digitale udsendelser, selvom vi bare ikke bruger det herhjemme, for det er DR sjovt nok ikke interesserede i, for det kunne jo f.eks. betyde at man kunne nøjes med TV2, som i forvejen kun får en brøkdel licenspenge i forhold til DR. Og da nok en rimelig del af befolkningen ville fravælge DR alene pga. de massive midler de får fra licensen, ville DR miste en betydelig del af deres indtægt.

I bund og grund er licensen i sin nuværende form IMO ganske utålelig, urimelig og gammeldags.

Løsninger kunne være:

1. Kode hvad der kodes kan (digitalt TV og internet) og lad resten køre som hidtil. Man kan så abonnere på kanalerne som man f.eks. gør i dag via satelit. Snydere retforfølges på samme måde som satelitsnydere, så det burde der ikke være et problem i.

2. Det næstbedste forslag vil være at lade licensen forsætte som hidtil (igen, internet undtaget, ønsker DR betaling må de beskytte de dele på nettet, som de kun ønsker licensbetalere må se). Dog én meget væsentlig undtagelse, at betalingen ikke skal vægtes på husstanden alene, men i forhold til antal myndige personer i pågældende husstand. Det væsentlige er at enligemødre og enlige i det hele taget ikke har dobbelt så meget gavn af licensen som par og diverse samboer har. Og specielt for enlige mødre er licensen i den grad noget der kan vende den tunge ende nedad.

3. Kunne også bare betales via skatten, men når det så ikke længere er så synligt for den enkelte hvad DR får, så er der en hvis tendens til at udgifterne til DR bare løber løbsk. Evt. kunne man fastfryse midlerne på niværende niveau og kun lade ydelserne stige i samme takt som de alm. prisstigninger (inflationen). Men som antydet, så er det IMO ringeste løsning, der dog er bedre end den nuværende.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nåh-ja; allerförst: Hvis man kun skulle betale for de kanaler man retteligt ser, så lukker DR på torsdag! Prisen må så väre 175 kr/mdr for DR1 og 2, og vel nogenlunde det samme for TV2, Charlie og Zulu! Älle, bälle, täle: Det bliver SQ da halvdyrt!  

TV via internet er af underlödig kvalitet (rent teknisk) med vores smalbåndshastigheder!

Kan man nöjes med dette og har man ikke rigtigt TV, så burde man slippe med ca. halv licens! POD-casting kan så väre med i prisen.

...så er der i vis tendens til at udgifterne i DR bare löber löbsk...  Det startede i radiofoniens späde barndom og det holder aldrig op! Tänk bare på million-milliardbyggeriet på Amager?!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 30 April 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke køre al TV/Radio licens over skatten. Ingen i dette Kongerige kan vel sige sig fri fra et tæt ejerforhold til noget der indeholder en tuner?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke betale registreringsafgift og benzinafgifter over skatten; de fleste har jo bil, eller hvad?!

Nej Mik112; jeg har intet TV, hvorfor skal jeg så betale TV-licens?  (Nej, jeg har heller ikke PCI/PCMCIA-tuner, ej heller internet, såeh?)

Ja, jeg har radio og jeg betaler gladeligt 2 x 165 kroner pr år, gladeligt!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok havde nogle travlt med fagforeninger og det frie valg tja, men ingen nævnede det med licensen her er man da ikke fri sådan umiddelbart.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

f.christians skrev:

2. Det næstbedste forslag vil være at lade licensen forsætte som hidtil (igen, internet undtaget, ønsker DR betaling må de beskytte de dele på nettet, som de kun ønsker licensbetalere må se). Dog én meget væsentlig undtagelse, at betalingen ikke skal vægtes på husstanden alene, men i forhold til antal myndige personer i pågældende husstand. Det væsentlige er at enligemødre og enlige i det hele taget ikke har dobbelt så meget gavn af licensen som par og diverse samboer har. Og specielt for enlige mødre er licensen i den grad noget der kan vende den tunge ende nedad.

det er så p***e uretfærdigt at en enlig mor skal af med  4000 om året + 2600 i antennebidrag(afviger nok noget men det skal vi her),det er sgu da næsten en månedløn der skal skrabes sammen der for en ex kassedame

så må de kode det eller betale over skatten(super ide)

jeg betaler da til meget over skatten jeg ikke bruger,hvem gør ikke det?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvorfor ikke betale registreringsafgift og benzinafgifter over skatten; de fleste har jo bil, eller hvad?!

Nej Mik112; jeg har intet TV, hvorfor skal jeg så betale TV-licens?  (Nej, jeg har heller ikke PCI/PCMCIA-tuner, ej heller internet, såeh?)

Ja, jeg har radio og jeg betaler gladeligt 2 x 165 kroner pr år, gladeligt!

Javel ja, 330 kr. årligt, troede kun det gjaldt for pensionister, men hvorfor betaler du gladeligt?

Og jeg betaler over skatten for ½ million ting, som jeg givet aldrig i mit liv vil komme i nærheden af! ...Betaler, men ikke med glæde....og alligevel.....fordi:

Der er lissom noget socialt i, at være med rundt omkring betalingerne. Havde du ikke os andre der betaler TV licens, er jeg ret sikker på, at din radio var rimelig død, fordi de ca. 20000 rene radio-licens-betalere næppe alene kan holde selv en langbølge station kørende! 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 04:11 | IP-adresse registreret  

Mik112; radiolicensen er vist i øjeblikket på 165 kroner halvårligt. Jeg hører meget P1 og derfor betaler jeg gladeligt begge girokort i januar måned, gladeligt!

Music 4 all; det var nu McAllan som skrev det med licens pr myndig person på husstanden! Ikke fordi jeg ikke kan følge det, licensen er en tung post for den enlige forsørger, helt klart! Men hvis det så bare blev trukket over skatten, så giver det jo det samme, fuld og så stændigt!

Det er ikke godt at give DR en blanco-check. De laver nemlig ikke fjernsyn for pengene, men ansætter deres kammerater i ledende stillinger, derfor koster det en rund million i timen at sende DR-TV. Det er ikke oldgamle film til en halvtredser i Bilka eller Olsenbanden, som pengene bruges på, desværre!

Skat; det er nogen vi alle betaler med glæde (nu vil de dælme også have penge!). Pengene går til dem som ikke kan eller vil selv og så dem, som hjælper dem! (ca. halvdelen af skatten) 

Nah; en lille del går da også til vores "velfungerende" sundhedsvæsen og skolesystem!

Billisterne betaler så rigeligt til vejene og ligeledes betaler bus- og togpendlere også rigeligt til den offentlige infrastruktur!

Hvis 20.000 radiolyttere ikke kan dække Danmarks Radio´s budget, så må radiolicensen hæves, sårn er det!

Jeg kan ikke se det sociale i at jeg som radiolytter skal betale det samme som TV-kiggere!

Skal jeg så også betale lufthavnsskat, jagttegn og fiskekort, nu jeg i forvejen betaler til rygerlunger, sportsskader og fedmeoperationer, ja sågar til RUC og deres meget kloge hoveder?

Nå; nu skal det heller ikke blive for politisk/ideologisk. Jeg vil bare helst ikke betale til noget, som jeg i grad forsager. Men det har jeg vist ingen indflydelse på og sårn er der så meget!

law!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

Staten bør slet ikke lave TV. Statsstyrede medier er en vigtig del i totalitære samfund, som fx Nordkorea.

Jeg har ikke lyst til at betale for DRs produkt. Politiken kan heller ikke levere deres avis hos mig og kræve at jeg betaler fordi jeg har en brevsprække. Det ville jo være fuldstændig vanvittigt. Og det er det også med DR og licensen. Desværre er folk bare blevet vant til det, fordi det altid har været sådan.

DR kunne kryptere deres signaler og lade abonnenterne betale for at se dem. Eller lave en seer og lytterforening der støttede dem. Det må de selv ligge og rode med. Men jeg ved bedst selv, hvad jeg vil bruge mine penge på, og det har DR bare at respektere.
Til top Vis law!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af law!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Law; det er kun i teorien at staten laver TV (og staten er jo os alle sammen, ikk?). I praksis laves DR-TV af en indspist flok "röde lejesvende". Sådan har det väret siden sidst i 1960´erne!

Public service er bare et andet ord for meningsdannelse, holdningsbearbejdning, indoktrinering og propaganda, intet andet!

Og vi er i Danmark så "heldige" at få de rette meninger fra to fronter på TV-området; TV2 kan nemlig heller ikke sige sig fri for propaganda, omend indpakningen er en anden!

Moderator: Så lugter tråden vist fält af politiske ytringer og der er vel heller ikke mere at diskutere, eller hvad?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er af den meninge at JEG ABSOLUT IKKE VIL BETALE FORNOGET JEG IKKE SER ELLER BRUGER ELLER HAR BRUG FOR ELLER KAN FÅ BRUGE FOR!..

Jeg betaler med glæde skat mm. til sundheds væsen, hospitaler, sygesikring mm. ældre forsorg, folkepension, invalide pension, skoler & uddannelse & forskning, kontanthjælp og andre nødvendige sociale ydelser til de svageste mm. milijø & natur.

Men Tv licens, kultur støtte, udlandshjælp, biblioteker, broer og motorveje, efterløn mmm. NOOT! lad de der bruger det batale det!.. 

Der er grænser for hvad et velfærds samfund kan bære!.. og indtil nu skære de på det forkerte! (nemelig i oven nævnte gruppe)

Hvis folk vil kultur, kunst og teater så må de batale for det!.. hvis forfattere skal leve af at udgive bører må de sgu skrive noget folk gider at læse i et omfang at de kan sælge så de kan leve af det! det samme gælder kusntnere og andre!!..

Der går ingen skår af nogen ved at betale en 20 eller så for at låne en bog på bilbioteket! (taget i betragtning hvad en bog koster at købe!)

TV?? jeg gider ik at betele for programmer der rager mig en fjer!.. PAY PR. VIEW! eller som med TV3 og 1000 mf.. så kommer folkets dom hurtigt over det der laves!...

Vil kultur eliten have nogen garanti for efter deres mening lødige og oplysende TV mm. må de financhere det på enden måde!.. træk tropperne hjem fra Iraq eks! og skrot nogle F16, skrot forsvaret! brug pengene på noget andet!  så er den hjemme! hvad skal vi med l**tet?? ( reelt har vi brug for et hjemmeværn et civil forsvar, frømands & jeger korpset! og det er DET!.. resten er ren spil for galleriet og spild af penge!)

I 50 år har vi hældt penge ud på det pjat! hvad vi havde brug for under den kolde krig var  et halvt hundrede A raketter! og en klar besked!  f**k with us og i får hele baduljen i skallen!.. det var jo reelt i virkligheden DET der afgjorde det hele på global plan. så miliarder er spildt! og spildes stadig..

Vi her i DK fordeler pengene total skævt!..  de først omtalte ting er hvad der bør prioriteres totalt! og skal være TIP TOP! ingen nedskæringer eller besparelser her!.. nej tværtimod!..  stræben fremad og mod bedre!.. sålænge der ikke er råd til DET! er der bestemt ikke råd til alt det andet pjat! så her må de der vil det sgu selv til lommerne! eller også er der ikke behov for det..

Der er meget jeg gerne vil ha, men der er sgu ingen der kommer og betaler for det eller støtter det!..  og FAIR NOK!...

Sundhed, uddannelse og ældre forsog samt vartagelse af de svageste, er samfundets (velfærds samfundets) grundsten!.. og vigtigste opgaver! alt andet bør komme i ander række eller slet ikke!.. dette har politikerne glæmt!!.. (og JA! sgu dem alle lige fra højre til venstra!.. det er foragteligt!!!)

Jeg går ind for absolut bruger betaling for alt andet end de før omtalte basale og VIGTIGSTE! velfærds goder, her under serdeles sådanne ting som TV!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Til orientering er "medie licensen" d.d. nu vedtaget og fakta. Dermed ser det ud til at alle tidligere smuthuller er lukkede

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gerne betale licens, hvis jeg dog bare havde råd til et tv.....Alting er så helvedes dyrt i danmark og det som vises i putkassen er tit af meget svingende kvalitet, men sådan har program udbyderne det jo også, alt er for dyrt til nogen næsten gider have det....

Man får to valg....en tur til tandlægen "som kan være svimlende dyr", eller et tv med licens og en lokal antenneregning. oveni kommer TDC-programpakker-som løber op i tusindvis af kroner om året....

Jeg overvejer en projektor for at undgå licensen og de svimlende dyre tvèr hvis man vil undgå et netværk så man tror man ser på et tv som står i en hønsegår.....

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Gad nu godt vide om det med at se TV og høre radio via computer kun gælder deciderede radio/TV-modtagere, for det er ingen vel i tvivl om er rimeligt at sidestille med alm. modtagere. Perosnligt er jeg dog mest til kryptering ala satelitmodtagere.

Hvad jeg derimod ikke håber er som DR ønsker at opkræve licens for en internetforbindelse. Det er jo så bare en skat på internet

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

@ Fiend

Ikke nok med det er dyrt. Prøv også lige at se hvor størstedelen af licensen går hen. Hvis DR overgik til reel brugerbetaling ville vi slippe med et par håndører om året i licens fremfor en bondegård!

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har også hørt om at dr vil kræve licens for internet-tv.....

Jeg har sgu svært ved at fornemme jeg bor i et af verdens rigeste lande når man prismæssigt har det på samme måde som i ulandene, alt er sindsygt dyrt for noget som næsten kun indeholder vold, krig og adrenalin-sus. Jeg køber et tv når der er halv positiv stemning i putkassen.....

Vold sælger, men jeg har ikke brug for at se det via tv, jeg kan bare kigge ud af vinduet eller gå en tur i lokal området..... -det skal opleves, som de siger.....

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Gad nu godt vide om det med at se TV og høre radio via computer kun gælder deciderede radio/TV-modtagere, for det er ingen vel i tvivl om er rimeligt at sidestille med alm. modtagere. Perosnligt er jeg dog mest til kryptering ala satelitmodtagere.

Hvad jeg derimod ikke håber er som DR ønsker at opkræve licens for en internetforbindelse. Det er jo så bare en skat på internet

Desværre er det nok udgangspunktet i planen, da alle der har internet-adgang kan høre radio og se tv på pc'en. Mere end 3/4 af den danske befolkning har deres egen internet adgang, og heraf betaler de fleste formodentlig licen i forvejen..... så en ekstra skat.....JA

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke internet.......

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Jeg betaler med glæde skat mm. til sundheds væsen, hospitaler, sygesikring mm. ældre forsorg, folkepension, invalide pension, skoler & uddannelse & forskning, kontanthjælp og andre nødvendige sociale ydelser til de svageste mm. milijø & natur.

Men Tv licens, kultur støtte, udlandshjælp, biblioteker, broer og motorveje, efterløn mmm. NOOT! lad de der bruger det batale det!.. 

Dvs. du vil gerne betale hospitalsregningen for de ekstra tilskadekomne der er på de strækninger hvor motorvejene bliver sparet væk?

Man kan altid diskutere hvad der skal være brugerbetalt og hvad der ikke skal. Men med den sammensætning vi nu engang har mellem bruger-betaling og skatte-finansiering, så er der nogle ting der skiller sig ud som komplet tåbelige: Hvorfor skal jeg betale for at få en dårlig tand hevet ud, når jeg ikke skal betale for at få hevet en dårlig negl ud? Efter min mening er licensen en tåbelig omgang "jamen-sådan-har-det-altid-været". Drop nu det gøgl, og finansiér det via skatten. Er der nogen der har indsigt i hvad det koster at opkræve licens? Hvor mange penge bruges der årligt i administration på at opkræve, rykke, besøge sortseere osv osv. Jeg gætter på det langtfra er småpenge der er tale om. Der kan formentligt spares _mange_ penge ved at droppe licensen og sætte DR på finansloven. Forhåbentligt er det dét der sker når TV2 engang er 100% privatiseret.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Lad os også få privatiseret DR og i stedet stille krav til programudbyderne om at de skal stille sendetid til rådighed ved valg og andre vigtige begivenheder og beskeder fra staten.
Prinsens bryllup mv. skal de såmænd nok selv finde ud af at sende. Til gengæld kan det være vi slipper for at skulle være tvangsindlagt til at se det på hele to kanaler på én gang

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes