Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dine indstillinger på forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Synes det kunne være lidt sjovt at høre lidt om, hvordan folk har lydindstillingerne på deres forstærker/forforstærker med hensyn til bass/diskant.

Min egen står med en anelse bass. Dog ville jeg helst havde en neutral, men det er mine ht desværre ikke til, med mindre jeg finder en sub.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

hey,
mit anlæg kører direkte igennem så der er ikke så meget at regulere på!!!
Det eneste jeg kan regulere på er højtyalernes afstand til bag- og sidevæg.
Det fungerer for mig

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Tonekontroller, hvad er det?

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Tonekontroller, hvad er det?

mvh

Noget fanden har skabt, men som indimellem kan være nødvendigt

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Min forstærker har 2 knapper. Tænd/sluk og indgangsvælger

Brug af tonekontroller er useriøst IMO. Hvis man ser se mødsaget til at bruge dem, kan man enten ikke li' sin musik, har en håbløs opstilling, eller købt det forkerte anlæg.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Brug af tonekontroller er useriøst IMO. Hvis man ser se mødsaget til at bruge dem, kan man enten ikke li' sin musik, har en håbløs opstilling, eller købt det forkerte anlæg.

En håbløs opstilling for mit vedkommende er desværre svaret.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Ingen reguleringer på min forforstærker.....bruger kun omskifteren til polaritet når jeg bruger min cd-afspiller (balanceret drift......japanerner bruger modsat polaritet i forhold til amerikanerne)

Ellers -4 db på mine højtaleres basregulering.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Accuphase har dem siddende, men jeg tror ikke de bliver brugt. De er for det meste overflødige!

Det er bedre at tune lyden mht udstyr og højttalerplacering.  Jeg har selv 6 knapper, volumenkontrol og indgangsvælger, men ingen tonekontroller! (ML 326S)

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Accuphase har dem siddende, men jeg tror ikke de bliver brugt. De er for det meste overflødige!

Det er bedre at tune lyden mht udstyr og højttalerplacering.  Jeg har selv 6 knapper, volumenkontrol og indgangsvælger, men ingen tonekontroller! (ML 326S)

Hvorfor er det lige at det er bedre at tune med UDSTYR feks andre kabler og så videre....?

Jeg bestrider det ikke og ville som sagt også hellere selv være fri for at skulle gøre brug af det, men hvorfor er det lige at det andet er bedre?

Michael

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ganske elementært

Kort signalvej i apparaterne. En tonekontrol er sjældent andet end et skrabet potmeter. Derfor også en kilde til degradering af lyden! Hvorfor ellers sætte en knap på med Tone defeat? Hvor mange integrerede forstærkere har ikke en sådan siddende?

Man vinkler højttalerne mere mod lyttepladsen, så kommer der mere top. Højttalerne tættere på væggen eller hjørnene, så er det bassen. Der er lidt mere sport i, at få det til at lyde ordenligt på denne måde! Andre kabler kan også betyde nat og dag!

Generelt er tonekontroller ganske overflødige, men for nogle en nem løsning. Bevares, jeg har da på et tidligere anlæg haft fornøjelsen af en 2x12 bånds Equalizer. Det var sjovt med alle knapperne og lamperne, men set i bagklogskabens klare lys var det jo egenligt bare gøgl. Lidt KINA-agtigt!

Der er selvfølgelig andre løsninger, modstandsnetværk osv. men så er prisen jo også en anden.

mvh

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Ganske elementært

Kort signalvej i apparaterne. En tonekontrol er sjældent andet end et skrabet potmeter. Derfor også en kilde til degradering af lyden! Hvorfor ellers sætte en knap på med Tone defeat? Hvor mange integrerede forstærkere har ikke en sådan siddende?

Man vinkler højttalerne mere mod lyttepladsen, så kommer der mere top. Højttalerne tættere på væggen eller hjørnene, så er det bassen. Der er lidt mere sport i, at få det til at lyde ordenligt på denne måde! Andre kabler kan også betyde nat og dag!

Generelt er tonekontroller ganske overflødige, men for nogle en nem løsning. Bevares, jeg har da på et tidligere anlæg haft fornøjelsen af en 2x12 bånds Equalizer. Det var sjovt med alle knapperne og lamperne, men set i bagklogskabens klare lys var det jo egenligt bare gøgl. Lidt KINA-agtigt!

Der er selvfølgelig andre løsninger, modstandsnetværk osv. men så er prisen jo også en anden.

mvh

Mange tak for din fine forklaring....og mit nye udtryg "Kina agtigt"

Jeg er enig med dig i det der med ht placering, det giver en hel del. men mine er desværre næsten "monteret" på væggen for at skal give noget. Min indretning i rummet er elendigt, bl.a med to døråbninger på samme væg som anlægget står, så jeg må "snyde" lidt.

Michael

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå, at man med nogle rum er nødt til at bruge en eller anden form for regulering. Sådan må det være. Men den nøjagtige indstilling af tonekontrollerne må være op til ens temperament!  "Brian" vil have meget bas, Cervin Vega og NAD, selvfølgelig brokoblede

Undskyld til Brian!

Hr. Hansen på 65, efterhånden mindre godt hørende, lyttter måske mest klassisk, foretrækker måske et tilskud til de høje toner.  I sådannne situationer er tonekontroller gode nok. Men rigtig High End bliver det nok ikke!

mvh

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Ja...hos Accuphase får man alt...iøvrigt fed forforstærker du har. Læste en nylig test i Absolute Sound....den bedste forforstærker ML nogensinde har lavet.

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er godt tilfreds. Har iøvrigt også indbygget RIAA. Den tager også kegler!

mvh

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg kan godt forstå, at man med nogle rum er nødt til at bruge en eller anden form for regulering. Sådan må det være. Men den nøjagtige indstilling af tonekontrollerne må være op til ens temperament!  "Brian" vil have meget bas, Cervin Vega og NAD, selvfølgelig brokoblede

Undskyld til Brian!

Hr. Hansen på 65, efterhånden mindre godt hørende, lyttter måske mest klassisk, foretrækker måske et tilskud til de høje toner.  I sådannne situationer er tonekontroller gode nok. Men rigtig High End bliver det nok ikke!

mvh

Det kan du nok godt have ret i at det ikke bliver. Men på den anden side, hvis man har en indretning som er håbløs, så er jeg bange for at man bliver nød til at gøre et eller andet uanset hvor high end man har købt. Jeg er til alt lige fra Status Quo til Strauss.....og derfor så har den fået et hak i "den rigtige retning" her hos mig.

Overvejede at finde nogle andre ht i håb om at få "bunden" som jeg ville have den, men så skal jeg vel op i nogle større " bas enheder og så er jeg bange for at de bliver langsomme, feks lige som CW der virkelig kan spille bunden ud af hvad som helst, men det kan også blive for meget. Og for "grimt" i øvrigt, så derfor ingen CW til mig.

Michael

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Er en bas ikke langsom ?

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Ja, jeg er godt tilfreds. Har iøvrigt også indbygget RIAA. Den tager også kegler!

mvh

Bare for dyr......men lækker....

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Er en bas ikke langsom ?

Jo nogle mere end andre

En stor 18" er langsommere end en 10" oftest, ikke sandt *S*

Michael

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Udemærket debat.

Problemet med tonekontroller som jeg ser det (ud over allerede fremførte argumenter), er at man uværgelig skyder bredt mod en problem der ofte er ret koncenteret.

Tonekontrollen til bas, hæver volumen over et bredt spektre af de lavere frekvenser. Man får altså ikke (meget lidt i hvert fald) dybere bas, som man typisk ønsker hvis højtalerne er for små, blot mere af det man har i forvejen.

Ligeledes vil en uheldig akustik/opstilling typisk resultere i markante drop (20db er ikke uset) i frevensgangen over et ret smalt frevensområde. Her kunne man ligeledes fristes til at kompencere med tonekontroller, men det giver på ingen måde mere jævn frevensgang.

Brugen af tonekontroller er som jeg ser det, som at spise smertestillende når det går ondt. Det kan være man oplever en forbedring, men man har ikke løst noget problem. 

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Syntes det er en lidt mærkelig holdning , der står mange dyre anlæg rundt omkring , hvor et par gode tonekontroller lige ku gi det sidste pift i den rigtige retning ...... så det faktisk kom til at lyde ligeså dyrt som det er ...... men nej ! tonekontroller er ikk highendagtigt nok ...... så heller leve med bulderbas og en top der skriger som en stukken gris !

Det er der sgu heller ikk meget highend i vel  

Bare min ydmyge mening  

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum