| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv Øv ØV,
Igen en dårlig oplevelse i en af de forretninger som skulle have alle muligheder for at få tingene til at virke.
Konkret er det Hifi-Galleriet jeg her taler om.
Der blev disket op med VA højtalere til 72 k-kr og et sæt af Rotels største serie samt en meget munternt udseende Cayin CD-spille. Kablerne kender jeg ikke.Samlet pris på den forkerte side af 100.000 kr.
Komprimeret, skinger, uden rum, manglende dybbas.
Sjovt nok ved jeg man kan lave fremragende lyd i dette rum, da jeg ofte har været i det nu hedengangne SK-Sound ved rorpinden.
Problemet med denne lydoplevelse er ikke tror jeg da nok ikke de enkelte komåponenter i anlæget, men den manglende synergi imellem elementerne. Jeg tror mange vil blive svært anstrengte i fjæset hvis de havde invisteret 100 af de store i sådan et anlæg og så fik en kombination med den rette synergi demonstreret.
Problemer er at mange som køber hvad man nu ser godt anmeldt her eller andre steder ofte ender med dårlige match. De får ikke den ventede valuta for pengene og tror derfor t hifi-nirvana er en drøm, illusion eller som nogen her så ofte kalder det "kejserens nye klæder".
Synd for de folk som ønsker en vejledning ikke får den kva ligegyldighed fra forretningernes side eller ikke får den kva manglende kundskab fra forretningernes side.
Kunsten er ikke at bruge mange penge, men at få valuta for dem.
Dette burde være den vigtigeste opgave for en forretningsdrivende at sikre. Hvis man kan få tingene til at virke vil man naturligvis også kunne demonstrere bedre lyd med flere ressourcer.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant debat.
Det ses desværre tit i forretninger. Ofte tror jeg det er rummene/opstillingen der er helt til hundene.
Jeg har selv brugt flere penge end jeg har lyst til at tænke på, på komponenter der af forskellige årsager slet ikke har virket hos mig... dyrt men lærerigt. At sammensætte et vellydende system sværere end de fleste erkender. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede,
Opstillingen var som jeg så det OK, god frakobling til underlaget og ikke voldsomme urealistiske lydtryk.
Jeg tror det er kundskaben der mangler, den kan ligge på mange niveauer,
Identifikation af bedre kontra dårligere lyd
Forkerte apparatkombinationer
Forkerte kabelkombinationer
Manglende interesse eller forståelse for "oplevelsens kraft"
Surt at høre du har kastet penge på den lydmæssige brændehob.
Desværre er meget af det som lige gir "det" ofte svært at forklare eller forudse.
En historie fra den boldgade var dengang for mange år siden hvor vi skulle købe ht'ere i SK og lyttede på et par BKS-117. Disse lød lidt mærkeligt og levede afgjort ikke op til det vi gik efter. Selvfølgelig sagde den kompetente sælger, jeg har jo lige haft demo på et par andre ht'ere og de her kabler passer ikke til disse BKS'er. Vupti fik han fundet de rigtige kabler og vi var målløse. Det var lige "det" og hvorfor eller hvilke teorier som dækker denne metamorfose er ikke godt at vide, men han havde erfaringen og den kommer altså kun af en oprigtig interesse, nysgerrighed, gåpåmod og kyndig vejledning.
Er vi i virkeligheden ved at miste de mennesker som kan det der med at mixe og matche ting så 1+1 blir mindst 2?
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Surt at høre du har kastet penge på den lydmæssige brændehob.
|
|
|
Har vi ikke allesammen der?  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo vist har vi det, men hvor er det fedt at få vejledning som resulterer i bedre oplevelser.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noegn andre som har hørt en ligeså "million"-prut?
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været på en runde i dv butikker i forb. med køb af dv graj og det var ærligt talt en skræmmende oplevelse. Ud over sammensætning af komponenter oplevede jeg store problemer med akustikken og forsøg på at presse meget store og meget dyre anlæg ind i MEGET små rum. HVad tænker de på for  ? Det er fuldkommen useriøst at ville sælge dyrt udstyr under sådanne vilkår.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
Har været på en runde i dv butikker i forb. med køb af dv graj og det var ærligt talt en skræmmende oplevelse. Ud over sammensætning af komponenter oplevede jeg store problemer med akustikken og forsøg på at presse meget store og meget dyre anlæg ind i MEGET små rum. HVad tænker de på for ? Det er fuldkommen useriøst at ville sælge dyrt udstyr under sådanne vilkår. |
|
|
Mon ikke det er mere for at vise det frem , for hvis de ikke gjore det så var det også galt .
Når du køber skal du så ike høre det hjemme , jeg kan sige dig mange hjem er meget værre end de værste shops .
bar gulve bar væge og en masse glas , tro nok de fleste shops er bedre end de fleste hjem hvor der stå high-end udstyr .
Men hvorfor ikke fortælle disse shops det det kunne være du kunne få et job der .
Kender godt tyben der råber op og når man så ser denne persons setup i hans hjem så er det sgu ikke bedre end det værste glas hus .
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jensen
Det er ikke nok at vise varen frem, det er jo ikke en tøjbutik.
Jo, der skal lyttes til det under hjemlige forhold, men for at vurdere om det er noget der at værd at forfølge må der være rimelige muligheder for aflytning.
Jeg er ikke ude i et deperat forsøg på at få job i HIFI-branchen, hvilket man næppe heller får ved at påpege en dårlig akustik eller en uheldig sammensætning, men jeg påpeger blot det tåbelige i at sælge udstyr til lydgengivelse i hertil uegnede rum.
Hvad mit eget lytterum angår er der ikke meget glashus her, har netop brugt de sidste par uger til at bygge en akustisk korrekt grundopbygning af vægge og loft med rockwool i flere densiteter og ikke parallele vægge. Derudover er jeg i gang med at bygge dv diffusere og absorbanter.
|
| Til top |
|
| |