Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nautilus 803 på 14m2 - Mission Impossible (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Efter en større ombygning af vores lejlighed, står jeg med et ledigt lokale, som jeg godt kunne tænke mig at indrette til lytterum. Der er ikke behov for hjemmebiograf eller skærm, så altså udelukkende lyd!

Nu er det bare sådan, at det rum jeg har til rådighed kun er ca. 14m2 (3,65m x 3,75m = 13,7m2). Det er jo ikke alverden, og inden jeg kaster mig ud i projektet (og bruger kræfter på at flytte møbler og penge på tæpper, dæmpemateriale etc) vil jeg godt høre Jeres mening. Er jeg helt ude på et vildspor med mine drømme, eller er det realiserbart at få ordentlig akustik med så få m2?

Jeg har engang oplevet et par Nautilus 802'ere på ca. 16m2, hvor rummet var indrettet efter alle kunstens akustiske regler (af et firma), og det var faktisk ret godt! Så jeg håber jo lidt på at jeg med den rette indsats, dét mindre højttalere og en korrekt indretning kan få noget brugbart med mine 13,7m2

Jeg går efter et rent stereo setup. Rummet er i dag med ældre plankegulv og gipsvægge, hvoraf den ene er skrå (ikke så meget, ca. fra 1,5m og op) og med et 3-fags vindue. Jeg er med på at der sikkert skal gulvtæppe og dæmpning på væggene, og da rummet ikke skal bruges til andet end lytterum, er alt muligt.

Lidt om udstyret:
Et par B&W Nautilus 803
2x500w ICEPower effekt

Er jeg ude på en umulig mission mht. rummets størrelse og kan lige så godt sælge mine elskede højttalere? Eller er det bare at give den gas og så gå igang med dæmpning og lyttetest?

Hvad siger I?

/ Line
Til top Vis jetsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetsie

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da ikke du skal gi op ihvertfald. Du kan da altid starte med at høre anlægget derinde sammen med dig selv uden at gøre så meget ud af det så kan du jp høre om det er helt galt.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Lyder det skidt så inviter en masse 20 mennesker eller noget og se så hvordan det lyder. Hjælper det så få nogen til at hjælpe dig med efterklangstid og dæmpning.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

hej!

Spændende projekt med det nye lytterum.

Det er svært at sige hvordan det præcis må blive med et så lille rum og så "potente" højttalere i basområdet. Jeg tror umiddelbart du vil få lidt problemer når du bare skruer lidt op for musikken. Gips-vægger kan godt komme til at rokke med også.

Jeg har selv et par tovejs-højttalere som spiller i et 20 m2 stort rum, og det synes jeg fungerer meget fint. Men om de kan spille dybt nok til dine behov ved jeg ikke.

Good luck!

ps. vi vil naturligvis se en fyldig billedreportage om projektet

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Tak for input!
Jeg vil finde at par spejdertæpper og lægge på gulvet og så sætte udstyret og en sofa derind og se hvordan det umiddelbart spiller. Skal nok lægge billeder når der er noget at vise frem

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se de helt store problemer i det. Det er klart et der vil være bas, om det er for meget er en smagssag vil jeg tro. Jeg har selv Dali 850 på 16 kvm. hvilket jeg synes fungerer fint, selvom lyden godt at blive lidt "smal" en gang imellem, der er dog intet i vejen med perspektivet eller klangen. Bassen kan altid korrigeres ved at flytte højttalerne ud fra væggen. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert et spændende projekt du har gang i der, men som Japer så fint siger det, hør på det først. Du kan evt banke søm i loftlisten hele vejen rundt og så hænge tæpper op for at teste om det giver en forbedring, ikke noget permanent, men det er et godt tip til at finde ud af hvor evt. problemer er.

Fik du nogle "sokker" med til dine speakers? b&w plejer at leverer en lille skum prop med til at dæmpe output fra basrefleksporten hvis placeringen skal være tæt på bagvæg.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det vil volde dig problemer, dels fordi dit rum næsten er kvadratisk, hvilket er det akustisk dårligste udgangspunkt. Afstanden til bagvæggen vil forhindre de laveste frekvenser i at udbrede sig fornuftigt.

prøv www.hunecke.de

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Uanset størrelsen på lytterummet kan synes småt, og "formen" er forkert, så er det jo, hvad mange må nøjes med

Så er det vel bare at tage udgangspunkt i det?
Du må kigge på rummets opbygning.
- Væggene er af gips. Lyder det hult nogle steder, hvis du banker på dem, så sidder isoleringen
  bagved måske ikke helt godt, og er der nok af den ?
  Væggenes resonansfrekvens(er) kan sænkes ved at fordoble tykkelsen - altså et ekstra lag
  gipsplader direkte udenpå de eksisterende, men forskudt, så at samlingerne ikke ligger over
  hinanden.
  Resonanser i rummet i øvrigt kan bekæmpes med absorbenter, bass-traps eller hvad de nu kan kaldes.
  Glatte gipsvægge er gode til reflektioner. Disse kan bekæmpes ved indførelse af diffusorer og asymetriske objekter,
  fx. bogreoler, tæpper ....
- For loftet gælder tilsvarende betragtninger.
- Gulvet. Plankegulve kan jo være lækre, men er det, du har stabilt?
  Dine højttalere må nødvendigvis have et stabilt underlag for at kunne levere præcis bas.

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået sat et foreløbigt setup op, og eftersom at jeg var kommet til at love billeder, så er de her

Og tak for alle tippene her i tråden!

Efter at have læst en del på nettet om DRC (og da mit setup er helt digitalt, til og med DAC'en) er jeg brændt meget lun på at rode med DIY-DRC. Det vil være perfekt, da jeg alligevel afspiller alt digitalt fra en hjemmestrikket musikserver.

Indtil videre (brugt ca. 20 min på at stille op og ca 1 time på at lytte) er der faktisk hæderlig lyd i det lille lytterum. Bassen er alt for dominerende og slap og der mangler perspektiv i lydbilledet, men det håber jeg at kunne få fintunet en del. Regner med at investere i noget dæmpe/diffuser materiale i morgen og få lagt en rimelig akustikbund inden jeg begynder at rode med DRC.

Fortsættelse følger - forhåbentlig snart!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Står de allerede på spikes? ellers prøv det, det kan være at meget af bassen går i gulvet og spiller med der fra. Eller ser det da ud som om at du får din fred til at lytte - en ting stue folket kan misunde dig ... jeg gør
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener man kan få sådan noget lyddæmpende noget til at lægge under sit gulvtæppe, Har selv tænkt mig at prøve at høre om hvad sådan noget evt. koster. Det kunne jo også være en ide til dig med sådan et underlag måske ?

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

De er ikke på spikes i dag. Jeg bruger nogle selvklæbende skumplader (4 under hver) som fulgte med da jeg købte dem i Hifiklubben. Men tak for tippet, det må jeg prøve.
Mht. basrefleksporten, så fik jeg ikke nogle skumpropper med. Det gjorde jeg til de B&W'ere jeg havde før (CDM7) så det er da egentlig lidt underligt...

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Japer, hvilket tæppe bruger du i dag? Lige pt. er det hvide tæppe jeg bruger blot et tyndt sengetæppe, så det kan blive væsentlig bedre med et både tykkere og tungere tæppe. Mht. decideret dæmpning af gulvet, ved jeg endnu ikke hvor meget jeg får brug for, når først jeg har et bedre tæppe. Du må meget gerne sige til, når du har fundet lidt mere info om dæmpematerialet 

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

jetsie skrev:
Mht. basrefleksporten, så fik jeg ikke nogle skumpropper med. Det gjorde jeg til de B&W'ere jeg havde før (CDM7) så det er da egentlig lidt underligt...

Du kan hurtigt teste det ved at proppe et par tennissokker i ... det giver det samme.

Silhouette
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jetsie.

Det bliver spændene at se hvad du ender med. Jeg har selv et par 804S klemt ind på knap 13 kvm., og det kan godt lade sig gøre. Dog kan de godt lide at have lidt mere plads, men det er ikke mission impossible, det kræver bare lidt småjusteringer.

Jeg kan se på dine billeder at din sofa står helt op ad en bar bagvæg. Det gør min sofa normalt også, men når der skal lyttes musik ryger den lige en halv meter frem. Det tager meget mudder i bassen i mit setup, og gør at alle instrumenterne falder mere på plads. Bestemt en ting jeg syntes du skulle prøve. Umiddelbart ser det også ud som om dine højttalere er vinklet mere mod lyttepositionen end mine, ved ikke hvor meget du har eksperimenteret med det endnu. Ved ikke om de to ting virker hos dig, det har det gjort hjemme hos mig.

En sidste ting som jeg lige så, er at du har et vindue lige til højre for den højre højttaler. Dette kan godt give nogle uønskede reflektioner, og det passer heller ikke helt med symetrien i den anden side. Har du prøvet at "vende" rummet om, altså have højttalerne i den anden ende? Det ville også gøre at den dør ikke truer med at banke ind i højtaleren, som den umiddelbart ser ud til at gøre.

Mvh Silhoutte

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Så er der sket en del nyt! Jeg har lagt billeder og historie op her

Jeg har taget en masse af jeres gode råd til mig og afprøvet (og i mange tilfælde implementeret) det i mit nye lytterum.

Silhouette, både dit råd mht. placering af sofa og højttalere er taget i brug. Mht. døren, så er der dørstopper på!! Bare rolig Mht. vinduet regner jeg med at finde et par tunge gardiner, jeg trækker for når der skal lyttes. Det bliver nok desværre svært at "vende rummet", da sofaen så vil komme til at stå foran døren...

Tusind tak for input indtil videre allesammen - I er bare super og jeg lover at holde jer opdateret.

/ Line

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Husk nu en ting! Det er bedst at lave foto af udstyret når den dejlige sommersol oplyser lokalet og udstyret, så skal der ikke rulles for!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Puha de højttalere er smukke...

Godt du er tilfreds med det hele.

Blev helt bange da jeg så de første billeder, det ser ud til at den ene ht har fået alt for meget til middag og er blevet for tyk, men det er vel bare billedet der snyder  ...

jetsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det er i høj grad billedet der snyder. Det er taget med en meget vidvinkel linse (10-22mm) så det hele ser lidt fortegnet ud. Tilgengæld får den hele rummet med 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes