Emne: Altid det samme og det samme... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at Danmark er et lille hifi marked ved siden af Asien "staterne" england m.v men alligevel må jeg indrømme at det undre mig at man i butikkerne altid ser de samme mærker, mærker som har været i forretningerne i flere årtier eller lign.
Når man kigger lidt rundt ude i den store verden, så er der så mange spændede mærker som man kunne ønske var at finde i Danmark
Svare er sikkert som jeg selv er inde på, at det danske marked er forholdsvis lille, men derfor kunne man godt ønske at butikkerne fornyede sig engang imellem....ik?
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle de?
I DK er der jo aftalte priser og de tjener jo godt og danskerne er
tilmed generelt et uoplyst folkefærd der kun lige kan se hvad der rører
sig i deres egen andedam, alt sammen guf for dovne forhandlere, der
blot kan læne sig tilbage og relativt let få gang i noget omsætning.
Hvis du har det så godt at du ikke rigtig synes du behøver ha det
bedre, ser du så nogen grund til aktivt at prøve at ændre forholdene og
derved måske ovenikøbet risikere din nuværende høje velfærd?
Nej vel?
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Hvorfor skulle de? I DK er der jo aftalte priser og de tjener jo godt og danskerne er tilmed generelt et uoplyst folkefærd der kun lige kan se hvad der rører sig i deres egen andedam, alt sammen guf for dovne forhandlere, der blot kan læne sig tilbage og relativt let få gang i noget omsætning. Hvis du har det så godt at du ikke rigtig synes du behøver ha det bedre, ser du så nogen grund til aktivt at prøve at ændre forholdene og derved måske ovenikøbet risikere din nuværende høje velfærd? Nej vel? 
|
|
|
Kan sagtens se din pointe, synes måske bare at det er forrykt at det er sådan og synes godt at de kunne tale sig lidt sammen og tilbyde noget andet end "det vi plejer". Jeg ved at der er ganske få som rent faktisk også gør det og hurra for dét, men det er mig stadig ubegribelig og for "lad" at dem som er store..."klubben" m.v bliver ved med at sælge det samme junk som de gjorde for 10 år siden. Det højner bestemt ikke klæden ved hifi for andre folk end dém som alligevel er ligeglad med hvad de har stående....
Michael
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
McAllan skrev:
Hvorfor skulle de? I DK er der jo aftalte priser og de tjener jo godt og danskerne er tilmed generelt et uoplyst folkefærd der kun lige kan se hvad der rører sig i deres egen andedam, alt sammen guf for dovne forhandlere, der blot kan læne sig tilbage og relativt let få gang i noget omsætning. Hvis du har det så godt at du ikke rigtig synes du behøver ha det bedre, ser du så nogen grund til aktivt at prøve at ændre forholdene og derved måske ovenikøbet risikere din nuværende høje velfærd? Nej vel? 
|
|
|
Kan sagtens se din pointe, synes måske bare at det er forrykt at det er sådan og synes godt at de kunne tale sig lidt sammen og tilbyde noget andet end "det vi plejer". Jeg ved at der er ganske få som rent faktisk også gør det og hurra for dét, men det er mig stadig ubegribelig og for "lad" at dem som er store..."klubben" m.v bliver ved med at sælge det samme junk som de gjorde for 10 år siden. Det højner bestemt ikke klæden ved hifi for andre folk end dém som alligevel er ligeglad med hvad de har stående....
Michael
|
|
|
Problemet ligger jo ihvertfald to steder - 1. Danskerne er, som jeg oplever det på de fleste, mest trygge ved det de kender og generelt ikke meget for at springe på noget ukendt og 2. Forhandlerne er ikke "risiko-villige" dvs. klare til at springe ud i det og bare hive et eller andet hjem pga. punkt 1.
Forandring fryder, men det ligger bare ikke til os, og så er der jo stadig det faktum at markedet, som nævnt, er lille og generelt præget af de "kendte" mærker, men det er for så vdt også ligegyldigt så længe at der kommer nogle interessante nyheder fra netop de mærker vi kender, og det gør der jo engang imellem.
Desuden, hvis man giver sig til at tælle, så er listen af mærker på det danske marked jo faktisk ganske lang - det handler bare om at sortere, og finde de rigtige. Skal man prøve noget nyt, er mulighederne faktisk talrige! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
rattanhuset skrev:
McAllan skrev:
|
|
|
Michael
|
|
|
Problemet ligger jo ihvertfald to steder - 1. Danskerne er, som jeg oplever det på de fleste, mest trygge ved det de kender og generelt ikke meget for at springe på noget ukendt og 2. Forhandlerne er ikke "risiko-villige" dvs. klare til at springe ud i det og bare hive et eller andet hjem pga. punkt 1.
Forandring fryder, men det ligger bare ikke til os, og så er der jo stadig det faktum at markedet, som nævnt, er lille og generelt præget af de "kendte" mærker, men det er for så vdt også ligegyldigt så længe at der kommer nogle interessante nyheder fra netop de mærker vi kender, og det gør der jo engang imellem.
Desuden, hvis man giver sig til at tælle, så er listen af mærker på det danske marked jo faktisk ganske lang - det handler bare om at sortere, og finde de rigtige. Skal man prøve noget nyt, er mulighederne faktisk talrige!
|
|
|
Måske er det bare fordi Århus ikke er nogen "musik by" at jeg ikke ser de talrige mærker du snakker om. Jeg er helt enig i 1 og 2, tror bestemt også det er det der er grunden, synes bare det er en skam.
Jeg ved ikke hvordan det er i feks Kbh eller andre større byen, da jeg må indrømme at jeg ikke har været på "opdagelse" dér, men i Århus er det sådan, som jeg ser det at der er 3 måske 4 steder som dominerere markedet og de har kørt med det samme i rigtig mange år, sikkert også pga 1 og 2.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Ham_selv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Synes nu ikke det danske hi-fi marked er dødt, men synd at der findes så mange internet forhandlere uden et sted hvor man kan lytte, det skal dog siges at de før nævnte er temmelig flinke til at rejse rundt og vise udstyret frem, dog synes jeg det er synd det skal foregå på denne måde.
Mange forhandlere reklamere med produkter som de ikke har hjemme til præsentation, og det er jo synd, desværre er en af årsagerne nok at der findes så mange useriøse kunder som kun ønsker en lytter, ja også måske køber billigere hos en af de før omtalte internet forhandlere, svineri efter min mening og dårlig moral.
Det er rigtigt at der findes mange spændende produkter, hver eneste med den ene fantastiske opfindelse efter den anden, men hvor mange af de produkter tør holde produktlinien, er det ikke forkert at betale flere hundred tusinde for en forstærker og så derefter to år efter at der kommer en ny model på markedet som er bare endnu bedre?
Hvorfor er rørforstærkere så eftertragtede i dag, måske fordi de har sjæl, eller er det fordi flertallet af højtalere på markedet er så diskantfikserede at de trænger til lidt varme?
Kina, Polen osv. jeg har ikke hørt en forstærker fra disse lande som lyder godt, men flot ser de ud, men er de lavet med sjæl, NEJ de er lavet af en eller anden stakkel som kun ønsker brød på bordet og som iøvrigt er ligeglad med hvordan Hendrix spiller klaver!
Lad være med at spekulere i selvbyg, resultatet er i 9 ud af 10 tilfælde dårligt, godt nok kan man købe enhederne som sidder i de fleste højtalere på markedet til en slik, men har endnu tilgode at høre en hjemmebyg som lyder godt, så er jeg ligeglad med hvad folk siger for at retfædiggøre deres flid. Glem det.
Vi har ikke alle lige mange penge til at købe Hi-Fi for, og synes det er lige meget når mennesker på dette medie har travlt med at vise deres anlæg frem, mange er dyre, men det vigtigste er kan de spille musik? Har selv været med på vognen, og det dyreste er ikke altid det bedste, kombinationen af komponenterne er mere vigtig og det kan tage langt tid og mange fejl køb før ens anlæg er hamonisk, hermed kommer vi tilbage til begyndelsen, for lidt forhandlere har ting på lager således man kan prøve dem i hjemmelige omgivelser.
Ham_selv
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham_selv skrev:
|
Hejsa,
Synes nu ikke det danske hi-fi marked er dødt, men synd at der findes så mange internet forhandlere uden et sted hvor man kan lytte, det skal dog siges at de før nævnte er temmelig flinke til at rejse rundt og vise udstyret frem, dog synes jeg det er synd det skal foregå på denne måde.
Mange forhandlere reklamere med produkter som de ikke har hjemme til præsentation, og det er jo synd, desværre er en af årsagerne nok at der findes så mange useriøse kunder som kun ønsker en lytter, ja også måske køber billigere hos en af de før omtalte internet forhandlere, svineri efter min mening og dårlig moral.
Det er rigtigt at der findes mange spændende produkter, hver eneste med den ene fantastiske opfindelse efter den anden, men hvor mange af de produkter tør holde produktlinien, er det ikke forkert at betale flere hundred tusinde for en forstærker og så derefter to år efter at der kommer en ny model på markedet som er bare endnu bedre?
Hvorfor er rørforstærkere så eftertragtede i dag, måske fordi de har sjæl, eller er det fordi flertallet af højtalere på markedet er så diskantfikserede at de trænger til lidt varme?
Kina, Polen osv. jeg har ikke hørt en forstærker fra disse lande som lyder godt, men flot ser de ud, men er de lavet med sjæl, NEJ de er lavet af en eller anden stakkel som kun ønsker brød på bordet og som iøvrigt er ligeglad med hvordan Hendrix spiller klaver!
Lad være med at spekulere i selvbyg, resultatet er i 9 ud af 10 tilfælde dårligt, godt nok kan man købe enhederne som sidder i de fleste højtalere på markedet til en slik, men har endnu tilgode at høre en hjemmebyg som lyder godt, så er jeg ligeglad med hvad folk siger for at retfædiggøre deres flid. Glem det.
Vi har ikke alle lige mange penge til at købe Hi-Fi for, og synes det er lige meget når mennesker på dette medie har travlt med at vise deres anlæg frem, mange er dyre, men det vigtigste er kan de spille musik? Har selv været med på vognen, og det dyreste er ikke altid det bedste, kombinationen af komponenterne er mere vigtig og det kan tage langt tid og mange fejl køb før ens anlæg er hamonisk, hermed kommer vi tilbage til begyndelsen, for lidt forhandlere har ting på lager således man kan prøve dem i hjemmelige omgivelser.
Ham_selv
|
|
|
Uha det var noget af en smørre....
De første 3 afsnit er jeg enig med dig i, synes også det er kritisabelt hvis en forhandler reklamerer med noget som vedkommende reelt ikke har, dette er også med til at man føler at markedet indsnævres og til hvilken gavn....?
Hvorvidt folk har travlt med at "blære" sig her, vil jeg lade være usagt, men jeg skal indrømme at jeg synes at det er interessant når en eller anden har banket noget nyt og spændende frem, men det er jo i og for sig slet ikke dét denne tråd handler om.
Okey jeg kan godt se at enhver lille bix ikke kan have udstyr stående for flere mill. Men når jeg snakker om spændende mærker så mener jeg ikke nødvendigvis dyre mærker....
Resten af dit indlæg vil jeg nok undlade at kommenterer, da jeg føler at det hører mere hjemme i "kineser tråden" og ikke har så meget med dette her at gøre.
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 03:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det drejer sig alt sammen om penge. Kan dæh bætål sa (Kan det betale sig)? I de fleste tilfælde siger importørerne nej - hvorfor? Risikoen er for stor set iforhold til udgifterne ved at gøre opmærksom på det nye produkt...konkurrencen er stor og markedet forholdsvist lille.
Hvorfor vi ikke ser mange af de produkter der er i Amerika? Fordi ingen tør, men også fordi konkurrencen kan være anderledes her i DK. F.eks. en smal og høj højttaler med småenheder er der ikke mangel på her i DK og derfor ville lignende amerikanske produkter ikke kunne konkurrere på pris grundet fragt, told og moms. Samt at mennesker er vanedyr og oftest bange for at prøve noget nyt (som Ronin også påpeger). Tåbeligt men sådan fungerer de fleste mennesker. Derudover er de amerikanske produkter også en del forskellige fra hvad der hitter herhjemme pt, derovre er det oftest store (fysisk som effektmæssigt og især DESIGN) forstærkere og højttalerne er heller ikke helt små igen og priserne er også tit høje. Er det de billigere kost/effektive produkter har de samme ting imod sig som højttaleren i det tidligere nævnte eksempel (fragt, told, moms) som gør dem mindre konkurrence dygtige her end de var på hjemmemarkedet. Den tilstræbede klang kan også differencere sig fra marked til marked. Derovre er der måske tendens til en tilføjelse af lidt bas, hvor der her stræbes mod et blodfattigt såkaldt "analytisk" (host*host)...det er fra den ene yderlighed til den anden.
Skulle man vælge at importere nye produkter bør man vide om man har kunderne, det kan så glimrende klares ved at poste billeder herinde (skabe behov) og derefter formidle salg uden indblanding fra redaktionen...da der er en meget løs håndhævelse af den slags, der kan nævnes minimum 1 herinde der har gjort dette med stor succes.
Vælger man den mere hæderlige metode kan man reklamere og komme med indtroduktionstilbud, men det koster penge og nogle producenter giver evt. ikke den slags eller kun mængderabat. Så kan man hurtigt få bundet en del penge i kasser man ikke ved om man kan sælge, dette gælder dog ligemeget om producenten giver rabat eller ej. Dollarkursen spiller også en faktor og kan igen have noget at gøre med produktets konkurrencedygtighed.
Introduktionstilbud har de færreste noget imod, men det kan give en devaluering af produktet. Er indtroduktionsprisen f.eks. det halve af normalprisen er der nogen der ikke vil give fuldpris, når det kan sælges til så meget mindre. De vil ikke give mere end andre har givet. Man kan synes hvad man vil om den slags, men jeg tror nogle tænker sådan. Skal importøren så give efter? Gør han det kan han få problemer med producenten som har nogle "vejledende priser" de gerne ser deres produkter solgt til, læs: de tvinger importøren til højere priser ellers stopper de samarbejdet. Selvom han tilgode ser de mennesker der mener tilbudene burde være faste, sker der evt. igen en devaluering af produktet. "Hmm noget til den pris kan ikke være godt" ville nogen sige.
Så det korte af det lange er at det er oftest en stor satsning.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY bataler sig ikke og står ikke mål med færdig højtalere???????????????? 
Jeg har endnu ikke høre EN! færdig højtaler jeg vil bytte mine DIY. til, der er bare en smule realistisk at kunne få råd til og ikke mindst plads til..
Der er INGEN tilsvarende (eller nogenlunde tilsvarende i størelse / design og koncept samt ikke mindst op til 3 gange prisen) der bare kommer i nærheden! de DUER ganske enkelt ikke!..
Der er mange der spiller ok.. og ikke helt ved siden af, men ingen der rammer 100% som jeg vil ha det, og det GØR mine DIY. højtalere... NO COMPROMISE!
ALT andet og jeg mener virkelig ALT! andet jeg har hørt indebære for mange kompromisser.
De har kostet omkring 30000 kr. lave alt inc. (exc. udviklings omkostninger gennem 8 - 9 år) og her er der intet der bare nærmer sig.. heller ikke til det dobbelte, der er enkelte fornuftige "rivaler" omkring 120000 kr. /sæt. hvor kompromisserne er så små at jeg måske ville kunne leve med dem. (MÅSKE!?)
Komerciel tilgængelige og økonomisk realistiske højtalere indebære bare for mange kompromisser netop af økonomiske grunde, fra fabrikken / producentens side.
Skal det være ordentligt og som JEG vil det, er der ingen anden ved end at gøre det selv!...
"Stik" mig et par hundrede tusinde og måske jeg vil støve nogle "færdig" højtalere op, for her begynder kompromisserne at blive så små at det er acceptabelt.
Men hvis jeg så nu investerede de par hundrede tusinde i DIY. så er jeg sikker i min sagt på at jeg alligevel ville få endnu bedre og kompromisløse højtalere end jeg kunne købe alligevel! så om jeg så vandt 20 mil. i Lotto! så ville jeg stadig GØRE DET SELV!... og bedre i mine øre! end noget jeg kunne købe færdigt (designet og bestemt af andre!`?.... NEJ TAK!)
De jeg har nu er der INGEN! lydmæssige kompromisser i, andet end størelsen i lyden mm. (men her diktere mit lytterum vilkårene)
SELV GJORT ER VEL GJORT!! hvis man altså har bare en smule forstand på det!?..
Det kræver jo en ganske seriøs indsats for at samle viden og indsigt nok!... og det er HER! mange DIY. filk kommer til "kort" og mange DIY. konstruktioner IKKE kan leve op til det færdige man kan købe.. banker en DIY. højtaler ikke røv på en mindst dobbel så dyr færdig konstruktion? så er det fordi vedkommende der har lavet den ikke har nok check på det!.... længere er den ikke!...
(ikke fordi jeg ved alt og er ekspert over alle! langt fra! jeg lære konstant nyt!... men efterhånden ved jeg nok til at jeg kan få hvad jeg vil ha ud af det jeg laver og nå mine mål samt lidt til... )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at Århus ikke er en hifi by ... ja det er den altså! Prøv at gå i f.eks. Fredgaard der er masser af ting de andre ikke har. Hvad med TC nede på europaplads, de har da ofte noget nyt i posen, ja faktisk skifter de ret tit mærker når jeg kigger på deres katalog igennem en gang årligt. HFK har også ting der ikke lige er FFK, f.eks. europaplads har af og til Rega ting + begge butikker skaffer ting hjem hvis du spørger. Og Scala Hifi, de har alt det mode smarte. Årlig messe hvor man kan komme og se på produkterne ... jeg kan slet ikke genkende det at Århus er bagud mht. hifi. (PS: Min far kan tæske din far  )
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Nu har jeg, i snart mange år, lyttet til rigtig meget udstyr, og ikke mindst købt for rigtig mange penge, også i den dyrere ende .....men har garanteret ikke hørt alt som er tilgængeligt på det Danske markede - og da slet ikke alle de forskellige modeller inden for hvert mærke.
Et lille tanke eksperiment - med fare for at have misforstået tråden ? - Hvis nu alle mærker i hele verden var repræsenteret i Danmark .....hvordan skulle man så gribe det an, rent praktisk ? ....selvom man sagde sit job op for at lytte (seriøst ) til anlæg dagen lang, ville man ikke nå i gennem dem alle - og hvis man endelig fandt sit drømme anlæg ville man jo ikke kunne købe det, da man jo ingen penge tjener ........
Jeg kommer i øvrigt til at tænke på en sjov ? historie med Sony - flere af deres ES-modeller blev produceret, til hvert enkelt markede, kun i champange eller sort .....feks. DK kun champange og feks. UK kun i sort .....og hvad skete der ? - Danskerne brokkede sig over ikke at kunne få dem i sort og Englænderne over ikke at kunne få champange-modellerne ........sagt på en anden måde: er græsset altid grønnere på den anden side ??
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|