Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan kan mit værelse vike større? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et problem. Jeg har to Cerwin-vega CLSC-15 på mit værelse på 4,5*2,5 meter og der er stort et ingen bas på hvis man sammenligner med et stort rum hvor lyden er p***e fed på dem.

Så hvordan kan jeg få mit værelse til at virke støre set fra lydsiden?

kan det lade sig gøre eller skal jeg have fat i en sub der kan overdøved de dårlige svingninger der kommer på mit værelse?

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det der er galt er simpelthen, at dit værelse er for lille til de store enheder. Det vil sige at bassen overloader rummet og det ender i mudderbas. Køb dig nogle mindre højttalere. evt. noget med 2 stk 8".

En sub vil ikke gøre det bedre som det er nu.

MVH WRONG 

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt. Eventuelt kan plastre dit værelse til med dæmpemateriale, meeen det du burde nok købe en lidt mindre højtaler.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en mulighed for at få rumet til at virke større?

Jeg kan nemlig rigtig godt lide lyden i en god 15 tommer bas, jeg har haft 8 tommer og det lød ikke sige så godt som mine nuværende CVer der var bare endnu mindre bas på.

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hmm, du kan måske rive en væg ned?

Nej desværre. Meget kan vi hjælpe med, men fysikkens love står ikke til at ændre.

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Hmm, du kan måske rive en væg ned?

Nej desværre. Meget kan vi hjælpe med, men fysikkens love står ikke til at ændre.

det er da bare at skrue højt nok op, så klarer CV'erne det vil selv....
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hehe

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det er ikke rigtigt at du ikke har bas på dit værrelse, men det er rigtigt at den ikke er der hvor du sidder og lytter. Du kan prøve det gamle trick med at sætte højtalerne i din foretrukne lytteposition og så flytte dig selv rundt og spotte det sted hvor bassen er som du synes den skal være.

Så sætter du højtalerne der hvor du selv stog og flytter selv ind i lyttepositionen igen.

Problemet kan være i dit tilfælde at der kan være ret få centimeter mellem et akustisk optimum og minimum, men den er der, bassen og den skal findes.....

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Med fare for at være for meget off-topic, tillader jeg mig nu alligevel at spørge, da jeg er lidt nysgerrig..

Hvordan kan det være, at store enheder virker dårligt i små rum? En tidligere nævnte noget med, at fysikkens love ikke var til at ændre, men kan en klog fyr derude ikke forsøge at forklare, hvad det er, de store enheder gør, som små ikke gør? Jeg kan nemlig ikke gennemskue det selv..

Mvh
Julian Stengaard
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Det har været oppe før, men...

Det er en (tilsyneladende ret udbredt) misforståelse, at man fysisk set ikke kan bruge store enheder i små rum. Der er ikke noget ved de store enheder kombineret med små rum der strider mod fysikens love. Lyd udbreder sig som bølger i et medie (luft) og der er ingen grund til, at de ikke kan udbrede sig i luft, der er omgivet at fire vægge (+ loft og gulv), der står tæt sammen.

Jeg vil tro at grunden til, at man oftere får problemer i små rum er, at de stående bølger forekommer ved frekvenser omkring 40-60 hz som er det område, hvor punchet ligger i det meste musik. Hvis man så er uheldig og har fået placeret sin lytteposition i et null, vil det virke som om at der ingen bas er. I større rum vil dykkende i bassen ligge lavere i frekvens (20-40 hz), hvor der ofte ikke er nogen musikinformation alligevel.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

De store mængder bas som store enheder kan producere, får tit problemer i små rum fordi bassen ikke kan være der.

Det kan bedst forklares ved at man jo heller ikke spiller fodbold i sin stue på 12 kvadrat meter. Der er ikke plads til at man kan bevæge sig nok. Og det samme gør sig gældende med bassen der heller ikke ham nok plads til at bevæge sig. Dens lydbølger nemlig meget lange og har brug for plads i modsætning til diskants.

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

De store mængder bas som store enheder kan producere, får tit problemer i små rum fordi bassen ikke kan være der.

Det kan bedst forklares ved at man jo heller ikke spiller fodbold i sin stue på 12 kvadrat meter. Der er ikke plads til at man kan bevæge sig nok. Og det samme gør sig gældende med bassen der heller ikke ham nok plads til at bevæge sig. Dens lydbølger nemlig meget lange og har brug for plads i modsætning til diskants.

Undskyld, men det er altså en værre gang sludder. Det er bedøvende ligegyldigt om der kan være en hel bølgelængde i rummet eller ej. Lyd er små trykændringer i luften: luftmolekylerne der er tættere sammen et sted end et andet og en bølgelængde er blot betegnelsen for når trykket har været igennem én cyklus: normal tryk -> højt tryk -> normal tryk -> lavt tryk -> normal tryk.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hmm, ok. Må bøje mig for en der ved mere om emnet end mig.

Så ved godt nok ikke hvor jeg har det fra...

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

No sweat, du er tydeligvis ikke den eneste og jeg kan godt se, hvorfor man kan tro at det må forholde sig sådan. 

Ok, nu bliver det nok lidt langhåret, men hvis vi tager udgangspunkt i Christans rum på 4,5 x 2,5 m så kan der opstå stående bølger ved hhv. 344/(2*4,5) = 38 hz (og 76 hz, 114 hz, ...) og 344 / (2*2,5) = 69 hz (og 138 hz, 207 hz, ...). Hvis hans lytteposition er i et nulpunkt vil han ikke kunne høre toner omkring disse frekvenser.

Regner man på et lidt større rum (f.eks. 6 x 8 m), ender vi med stående bølger ved frekvenserne 22 hz, 29 hz ( og hhv. 44, 66, ... og 58, 87, ...). Umiddelbart er det jo svært at se, hvorfor der ikke også skulle forekomme lige så store problemer i det store som i det lille, da der er stående bølger ved både 22, 29, 44, 58, 66 hz, etc.

Jeg vil mene, at det har noget at gøre med at energien i en lydbølge aftager som afstanden i anden potens og dermed er effekten af stående bølger mindre i store rum, fordi bølgen skal tilbagelægge en længere afstand før den når samme punkt to gange og dermed er den samlede energi mindre i punktet i forhold til det lille rum.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Prima skrev:
Mastervol skrev:

Undskyld, men det er altså en værre gang sludder. Det er bedøvende ligegyldigt om der kan være en hel bølgelængde i rummet eller ej. Lyd er små trykændringer i luften: luftmolekylerne der er tættere sammen et sted end et andet og en bølgelængde er blot betegnelsen for når trykket har været igennem én cyklus: normal tryk -> højt tryk -> normal tryk -> lavt tryk -> normal tryk.

Korrekt.

Men der kan stadig sagtens være konstruktiv og destruktiv interferens selvom der ikke er "en hel bølgelængde" i rummet på en gang.

Løsningen på problemet kan godt være at dæmpe væggene. Det virker her på 12kvm med 2x12" + 1x15"

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Men der kan stadig sagtens være konstruktiv og destruktiv interferens selvom der ikke er "en hel bølgelængde" i rummet på en gang.

Løsningen på problemet kan godt være at dæmpe væggene. Det virker her på 12kvm med 2x12" + 1x15"

Selvfølgelig, interferens ved halve/hele bølgelængder er jo kun ekstremerne, men det ændrer ikke ved problemet. Har man problemer med hævninger/sækninger ved andre frekvenser end ved ekstremerne, har man det jo også ved ekstremerne.

Ja, løsningen må være at dæmpe refleksionerne ved de lave frekvenser, problemet er bare at det ikke er så let at gøre, men det kunne være interessant og høre, hvordan du har løst det. Jeg vil mene, det er nemmere at flytte på højttalerne/lyttepositionen og se om man kan få en bedre respons i lyttepositionen på den måde, men det er selvfølgelig heller ikke den bedste løsning for man flytter jo bare problemet et andet sted hen end lige sweetspot.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Løsningen er at gøre som jeg har skrevet - teorien i anvenddr bakker fuldstændig op om mit forslag og så er det ovenikøbet et handlingsorienteret løsningsforslag

Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bassen bliver dybere jo større rum højttalerne bliver sat ind i.....Så jeg er altså også med i at bas/lyd har brug for at udfolde sig......men der er jo langt flere refleksioner i et stort rum end i et lille, de er ihvertfald tydeligere synes jeg. -især i udæmpede rum....

Men personligt synes jeg også at en stor enhed giver mere ro over bunden frem for små. En 12" skal jo bevæge sig mindre end en 8" skal for at opnå samme lydtryk....men flere små kan tit lyde mere fedt og ser bedre ud når de bare pumper afsted til en fed rockplade.....

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi at bassen behøver mere plass til å utfolde sig, men fordi i et større rum vil romstøtten starte lavere i frekvensspekteret, og dermed vil de dybe frekvensene forstærkes relativt mere end de høje.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

ManicMiner og Fiend???????????????????

Jeg regner da med i har drukket af natpotten, eller excellerer med en udsøgt ironi her.

Hvis ikke er den helt gal i topetagen venner.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes