Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spørgsmål om forstærker og enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal til at lave en aktiv sub og min forstærker er på 1*300 watt i 4 Ohm. den enhed jeg vil bruge er den der sidder i en Cerwin-vega CLS-15S. men nu er mit spørgsmål så at hvil det viser sig at enheden er 8Ohm og jeg så parelelforbinder to enheder vil hver enhed så spille lige så højt som hvis jeg brugte en 4 Ohms enhed, eller sagt på en anden måde vil begge enheder få 300 Watt?

Og er det engentligt ampærende eller voltene der får en højtaler til at spille? og er det højtaleren der trækker amperende eller er det forstærkeren der trækker amperende gennem svingspolen i højtalerne?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med de spørgsmål det er nemlig noget jeg har tænkt meget over men jeg har ikke instrpmenterne til at få svar på dem.

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

De kan få 300watt tilsammen.

Det er forstærkeren der smider strømmen ind i svingspolen som så bliver plus eller minus-pol og derfor bliver skubbet den ene eller anden vej væk fra magneten.

Det andet er jeg ikke helt sikker på.

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er da næsten helt sikker på at det er forstærkeren der driver højtaleren. Alt andet ville ikke rigtigt virke logisk. Når du kører på cykel (hvis du gør det... ) er det jo også dig der "driver" pedalerne rundt.

Det er amparene der driver højtaleren. Volt er kun enhed for spænding, mens ampare er enhed som beskriver strømstyrke. Jo højere du spiller, jo flere ampare har du jo brug for for at den ikke mister grebet.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte på var nemlig at hvis det var volten der som forstærkeren smider ud der driver enheden som det selvfølgelig aligevelde ville og ikke ampærende så ville det jo være lige som at parelelforbinde to pære på et batteri alså at de to pære stadig lyser lige så kraftigt som de gjorde hvis de sad på batteriet alene, for så ville det jo sige at jeg kunne trække 600 watt ud af forstærkeren. men hvis det er forstærkeren der trækker amperende gennem spolen så ville hver spole kun få den halve mængde ampere af hvad de ville have fået hvis de sad alene på forstærkeren.

Men så er det alså forstærkeren der trækker ampere gennem spolen og ikke spolender trækker ampere ud af forstærkeren? for amperene ville jo stige i takt med at voltende stiger hvis man skruger op.

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej Christian Jense

Du er inde på noget af det rigtige med dit "pære eksempel".

Hvis du ikke tilslutter nogen højttalere til din forstærker så kommer der stadig en spænding (volt) ud af den.

Hvis du f.eks har en test CD med nogle sinus toner (f.eks 50 Hz), og skruer forstærkeren op til f.eks 10 Volt RMS, så vil der komme 10 Volt ud af den, uanset om der er tilsluttet en eller to 8 ohms enheder...

Så ja, det er som 2 pærer på et batteri... De lyser / spiller lige kraftigt.

Hvor meget effekt det svarer til kan du regne ud på følgende måde: Spændingen (Volt) i anden, divideret med impedansen (ohm).

10 x 10 / 4 = 25 Watt.

10 x 10 / 8 = 12,5 Watt

Men du skriver din forstærker kan levere 300 Watt i 4 ohm... Så hvis du parallel forbinder 2 stk. 8 ohm enheder på den, så "ser" forstærkeren 4 ohm... Men de bliver altså fordelt på de to enheder, altså 150 watt til hver... Men sætter du kun en enhed til, så vil den også få 150 Watt.

Hvis det viser sig dine enheder er 4 ohm, OG din forstærker kan trække 2 ohm, så kan du hive 600 watt ud af forstærkeren...

Så ja... Det er forstærkeren som levere en konstant spænding, og højttalerens impedans som bestemmer hvor meget strøm det bliver trukket ud af forstærkeren...

Mvh Kim      

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Ok tak det ar det svar jeg ledte efter, men nu er min forstærker fra en anden aktiv sub og der sad en 4 ohms enhed i så jeg ved ikke om den kan tåle 2 ohm og jeg vil jo nødigt brænde forstærkeren af fordi den ksal levere mere end den kan.

Jeg har en testcd men den har ikke en konstant tone på men en glidning fra mellemtone og ned og en anden test hvor den glider fra mellemtone og op. så jeg kan detsvære ikke bruge et multimeter på den jeg har prøvet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes