| Forfatter |
|
Brition Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er direkte kopieret fra tweak.dk hvor jeg også har oprettet debatten. 
Jeg mangler overnævnte. Har ikke specielt meget forstand på det hele, så jeg søger noget hjælp. Jeg har en lønseddel i baglommen og fødselsdag tirsdag, så mit budget må formodes at være omkring 4000 kroner, men der kan dog ofres mere hvis nødvendigt.
Jeg har set på to sæt. Den første jeg overvejede var naturligvis Logitech Z5500, for det er vist den de fleste har stående derhjemme. Det ligner skam også et godt sæt, men jeg har dog hørt fra flere sider, at det skulle være mest beregnet til spil og film, hvilket ikke har interesse for mig.
Derfor ledte jeg videre og fandt dette sæt, som jeg synes ser ret interessant ud. Det er dog umuligt at finde noget som helst om det på nettet, derfor er jeg ret skeptisk.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=196578
Er der tilfældigvis nogle som kender noget til det? Det ville jo være lækkert hvis det var noget der rykker, for designmæssigt synes jeg væsentligt bedre om dette design fremfor Logitechs som ligner noget fra en rumraket. Jeg kender en som har en subwoofer der ser helt magen ud til denne, men jeg kan ikke helt vurdere om hans er større. Den er i hvert fald GOD den han har.
Ellers andre forslag? Det må jo godt komme lidt over de ca. 2000 kroner som disse sæt koster.
Jeg hører stort set kun elektronisk musik (dvs. dance, trance m.fl.) og derfor er det største krav at der i hvert fald er en ordentlig subwoofer i systemet. Eventuelt andre spørgsmål besvares gerne.
|
| Til top |
|
| |
adamt Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du siger at spil og film ikke har interesse for dig - hvorfor kigger du så på 5.1 sæt?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, skal du bruge det udelukkende til musikafspilning eller også til spil? Skal det være surround?
Jeg ser et problem med det JVC du kigger på: Det er dårlig lyd... Jeg ville i hvert fald ikke anbefale det for det kan naturligvis gå til spil, men til musik er det ikke godt. Men skal det være surround? Du får meget mere for pengene hvis du valgte stereo. Meget lidt musik afspilles også via 5 kanaler.
Desuden kan jeg heller ikke helt finde ud af om systemet skal være aktivt eller passivt? Altså om højttalerne og subwooferen skal have indbygget forstærker eller ej.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, skulle have læst det lidt bedre...  Du er ikke til spil og film, ergo skal da have stereo! For stort set intet techno og trance afspilles via surround.
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner intet om lyd, så tog gloede bare på lidt tilfældige sæt - for min skyld må det gerne være stereo, især hvis jeg får mest for pengene der. Aktiv eller passiv - er 100% ligeglad eftersom jeg ikke kender forskellen rent ydelsesmæssigt.  Men jeg må vel formode passiv bliver dyrere, eftersom man også skal have en forstærker oveni så. Og de er jo ikke helt billige.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du ret i. Det bliver lidt dyrere med passive højttalere. Men der er så også der du finder de udvalget af gode højttalere. Men er du sikker på at du vil have en subwoofer? Til de penge vil jeg helt klart råde dig til at købe brugt, da du findes rigtig meget godt brugt hifi derude.
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da ikke leve uden en subwoofer, huset er nød til at ryste en smule.
|
| Til top |
|
| |
adamt Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kunne jo også vente med at købe en subwoofer til senere.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en subwoofer er jo ikke 100 % nødvendig. Du kan sagtens finde mange højttalerer der går dybt og spiller højt. Hvad med er par Dali 109? De er brugte, men du får meget for pengene! Og så er de bestykket med 2x10 tommers bas enheder.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=19122
Forstærkermæssigt skal de højttalerer nok have lidt strøm for at yde deres bedste, så måske en NAD?
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=18590
Tvivler seriøst på du ønsker en subwoofer når du hører denne kombination!
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget muligt - har set lidt på Dali højtalere på Hifiklubben og det virkede da også tiltrækkende med sådan nogle basenheder. Men er der alligevel ikke en forskel på sådan nogle og så til en subwoofer?
Men umiddelbart lyder det som et virkelig godt bud.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere forskelle. Mange subwoofere kan ikke altid følge lige godt med musikken, og derfor er det altid mere sikkert at satse på højttalere med store enheder end på en ekstern sub. Desuden har de fleste subwoofere i det her prisleje en 10 tommer eller 12 tommer enhed (eller mindre) så jeg kan næsten godt garantere at de fire 10 tommer enheder nok skulle give mindst ligeså dyb og god bas som en subwoofer med en enkelt bas. Og så er de fleste subwoofere også konstrueret til at give små sattelithøjttalere et ekstra tilskud i bas til film.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 4000kr burde det ikke være for svært at sette sammen et brugt stereoanlæg.
Skal det dog være et par computerhøjtalere findes der alternativer der både er små og billige. De kommer alle sammen fra Altec Lansing der laver nogle ræt gode set. De du skal se dig om efter er
ADA 885
ADA 890
De er begge 4.1 sæt, men baghøjtalerene kan monteres på frontene, også er det 2.1 og spiller utrolig godt for pengene.
Så er der et andet sæt der hedder 621, det er 2.1, også findes der en 4.1 udgave af det der hedder 641.
De er alle udgåede modeller, og kan købes brugt for 5-700kr __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men ManicMiner, han ønsker jo kun at finde noget at spille musik på? Han vil jo ikke bruge det til spil eller noget, og så er der jo ikke brug for 4.1 
Og hvis han hører trance og techno, så tror jeg gerne han vil have lidt mere power end et par Altec Lancing højttalere kan byde på, uagtet at de har subwoofere.
Brition:
Hvad er forresten din kilde? Er det en computer, CD-afspiller eller plade-afspiller (eller måske radio)?
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele skal kobles til computeren - men det kan vel sagtens lade sig gøre? En bekendt købte bare et par ordentlige kabler, det har sgu kørt længe nu.  Jeg overvejer lidt det der sæt du anbefalede før, men desværre skal det bare afhentes står der. Det kan godt blive et problem eftersom jeg bor i Vestjylland.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens koble anlægget til computeren. Bare brug en almindelig Phono til Minijack kabel.
Og måske kan su overtale sælger(erne) til at sende udstyret? Det skulle ikke være så sindssygt svært, i hvert fald ikke med ampen.
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe - det var nu også mest højtalerne. Postdanmark tager jo kun optil 20 kg, det skal nu nok nemt komme over. Og hvis man så skal have en fragtmand eller lignende, kan det godt løbe op i 4-500 kroner.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brition Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville jo alligevel ikke ane hvad jeg skulle se efter.  Er nu også mest tryg ved at købe nyt, men når det nu ikke kan være anderledes - kan man slet ikke få noget nogenlunde godt og nyt for ca. 4000?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoh, det kan man, men slet ikke noget som jeg tror vil tilfredstille nogen herinde, ej heller din tørst for bas...
Man får rigtig meget for pengene ved at købe brugt, og du kan da bare bede sælger om at sende dem hver for sig! 
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|