Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Længden på højtalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej! Jeg skal ændre placeringen af mine højtalere og har brug for råd med hensyn til længden af højtalerkabler.

Mit spørgsmål er forholdsvis simpelt: Hvor stor betydning har det hvis højtalerkablerne ikke er lige lange? Jeg forestiller mig at det ene kabel skal være 5,5 meter. Det andet behøves ikke at være længere end 1,5. Men hvor stor længdeforskel kan der være mellem kablerne før det får indflydelse på lyden. Er der nogen der ved hvor hurtigt signalerne passere gennem et kabel. Er der forskel på om det er kobber eller sølv? 

Den nuværende opstilling kan ses på   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43659&P N=2

Planen er at bytte om på den venstre højtaler og anlægget, således at højtaleren kommer til at stå til venstre for døren.

Bedste hilsner

Rasmus
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det har ikke nogen betydning i praksis. Hvis du kan høre forskel burde du hvertfald gå til læge.

Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hehe hvad laver det indlæg herinde?!

Men god tråd, for har selv tænkt over 'problemet'  

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hehe hvad laver det indlæg herinde?!

Men god tråd, for har selv tænkt over 'problemet'  

Ja, hva’ tro du selv det laver herinde. Jeg skal bare være sikker på at der kun er tale om nanosekunder og man kan få diagnosen autist hvis man kan høreforskel.

Hov, det er jo placeret under en forkert gruppe.... Nå det går nok også 

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen. Linkene til den anden diskussion har været til stor hjælp. Min konklusssion er at længden ikke betyder noget ud fra hastigheden af det elektroniske signal, men at der kan være forskel fordi kabler i forskellige længde vil give forskellige modstande. Dette har dog heller ikke den store betydning.

Mvh

Rasmus

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:

Mange tak for hjælpen. Linkene til den anden diskussion har været til stor hjælp. Min konklusssion er at længden ikke betyder noget ud fra hastigheden af det elektroniske signal, men at der kan være forskel fordi kabler i forskellige længde vil give forskellige modstande. Dette har dog heller ikke den store betydning.

Mvh

Rasmus
Det var da så lidt, men ja længden betyder ikke noget.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Proxi, jeg er helt enig med dig i dine betragtninger! Det betyder intet i forhold til generelle afvigelser i højtalerne, forstærkeren, lytteposition osv.

Deltog tidligere i en lignende tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25143

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 21 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

I en artikel, i HF tror jeg, postulerede man fra Nordosts side at kortest mulige kabler bestemt ikke er bedst, faktisk skal de være en helt speciel og afmålt længde (Og det har intet at gøre med at de vil sælge mere kabel ). Du kan jo så køre med 5,5 meter i hver side, eller måske det kun er med deres kabler at man skal bruge en specifik længde. Ohøj! 

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 21 September 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

I sagens natur bør man kunne høre forskel på længden af kabler, såfremt man i det hele taget kan høre forskel på forskellige kabler. Og hvorfor så det??

Jo, vi antager at der er forskel på lyden af forskellige kabler. Samtidig skal vi forestille os at vi har et ideelt kabel, der på ingen måde påvirker lyden.

Forestil dig så, at du benytter det ideelle kabel til dine højtalere. Så er lyden totalt uændret gennem kablet. I forlængelse sætter du så 2 meter af et givet kabel, der påvirker lyden. Så svarer lyden til, at du har de 2 meter alene. Prøv så at korte disse 2 meter ned til 1mikrometer. Så er mit bud, at du ikke kan høre nogen effekt af kablet. Simpelthen fordi signalet tilbagelægger for kort en distance til at blive påvirket tilstrækkeligt.

Der har været postulator om, at man kan høre forskel på længden, fordi signalet til den ene højtaler kommer før det andet. Det tror jeg ikke på. Forskellen på 1 meter kabel svarer til, at den ene højtaler står 0.001 millimeter tættere på lyttepositionen end den anden. Og det overgåes vist af selv den mest krakilske opstilling!

Til gengæld tror jeg man kan høer påvirkningen fra kablet som følge af længden. Jo længere et signal løber i en transmissionslinje der påvirker signalet, desto mere må signalet blive påvirket. Dermed ikke sagt, at dobbelt så langt = dobbelt påvirkning. Slet ikke. Jeg tror det er MEGET mere kompleks, og afhængig af den enkelte opstilling.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes