| Forfatter |
|
Wendt Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg skal ændre placeringen af mine højtalere og har brug for råd med hensyn til længden af højtalerkabler.
Mit spørgsmål er forholdsvis simpelt: Hvor stor betydning har det hvis højtalerkablerne ikke er lige lange? Jeg forestiller mig at det ene kabel skal være 5,5 meter. Det andet behøves ikke at være længere end 1,5. Men hvor stor længdeforskel kan der være mellem kablerne før det får indflydelse på lyden. Er der nogen der ved hvor hurtigt signalerne passere gennem et kabel. Er der forskel på om det er kobber eller sølv?
Den nuværende opstilling kan ses på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43659&P N=2
Planen er at bytte om på den venstre højtaler og anlægget, således at højtaleren kommer til at stå til venstre for døren.
Bedste hilsner
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke nogen betydning i praksis. Hvis du kan høre forskel burde du hvertfald gå til læge.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe hvad laver det indlæg herinde?! 
Men god tråd, for har selv tænkt over 'problemet' 
|
| Til top |
|
| |
Wendt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe hvad laver det indlæg herinde?! 
Men god tråd, for har selv tænkt over 'problemet' 
Ja, hva’ tro du selv det laver herinde. Jeg skal bare være sikker på at der kun er tale om nanosekunder og man kan få diagnosen autist hvis man kan høreforskel.
Hov , det er jo placeret under en forkert gruppe.... Nå det går nok også
__________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wendt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen. Linkene til den anden diskussion har været til stor hjælp. Min konklusssion er at længden ikke betyder noget ud fra hastigheden af det elektroniske signal, men at der kan være forskel fordi kabler i forskellige længde vil give forskellige modstande. Dette har dog heller ikke den store betydning.
Mvh
Rasmus__________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wendt skrev:
|
Mange tak for hjælpen. Linkene til den anden diskussion har været til stor hjælp. Min konklusssion er at længden ikke betyder noget ud fra hastigheden af det elektroniske signal, men at der kan være forskel fordi kabler i forskellige længde vil give forskellige modstande. Dette har dog heller ikke den store betydning.
Mvh
Rasmus |
|
|
Det var da så lidt, men ja længden betyder ikke noget.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en artikel, i HF tror jeg, postulerede man fra Nordosts side at kortest mulige kabler bestemt ikke er bedst, faktisk skal de være en helt speciel og afmålt længde (Og det har intet at gøre med at de vil sælge mere kabel  ). Du kan jo så køre med 5,5 meter i hver side, eller måske det kun er med deres kabler at man skal bruge en specifik længde. Ohøj!  Morten
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
I sagens natur bør man kunne høre forskel på længden af kabler, såfremt man i det hele taget kan høre forskel på forskellige kabler. Og hvorfor så det??
Jo, vi antager at der er forskel på lyden af forskellige kabler. Samtidig skal vi forestille os at vi har et ideelt kabel, der på ingen måde påvirker lyden.
Forestil dig så, at du benytter det ideelle kabel til dine højtalere. Så er lyden totalt uændret gennem kablet. I forlængelse sætter du så 2 meter af et givet kabel, der påvirker lyden. Så svarer lyden til, at du har de 2 meter alene. Prøv så at korte disse 2 meter ned til 1mikrometer. Så er mit bud, at du ikke kan høre nogen effekt af kablet. Simpelthen fordi signalet tilbagelægger for kort en distance til at blive påvirket tilstrækkeligt.
Der har været postulator om, at man kan høre forskel på længden, fordi signalet til den ene højtaler kommer før det andet. Det tror jeg ikke på. Forskellen på 1 meter kabel svarer til, at den ene højtaler står 0.001 millimeter tættere på lyttepositionen end den anden. Og det overgåes vist af selv den mest krakilske opstilling!
Til gengæld tror jeg man kan høer påvirkningen fra kablet som følge af længden. Jo længere et signal løber i en transmissionslinje der påvirker signalet, desto mere må signalet blive påvirket. Dermed ikke sagt, at dobbelt så langt = dobbelt påvirkning. Slet ikke. Jeg tror det er MEGET mere kompleks, og afhængig af den enkelte opstilling. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |