Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 13:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nypriser - Hvad mener I? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg og en sælger som også er bruger herinde er temmelig uenige om en ting.

Han købte et sæt af de Dali Grand Diva som Hifiklubben havde fundet på et Hollandsk lager og som de solgte i forbindelse med et jubilæum til 13000 for et lille år siden.

Dem vil han nu sælge og forlanger intet mindre end 13000 for dem.

Han hævder nemlig, at nyprisen ikke er de 13000 han har givet men de 19000 som Grand Diva oprindeligt kostede. Oprindeligt, altså før foråret 2002 hvor Hifiklubben satte prisen på deres daværende restlager af Diva (og de andre Grand modeller) ned til de 13000 for at få solgt ud før Euphonia og Helicon kom.

Det er IKKE sælgers moral vi diskuterer her. Den har han vist ved allerførst at tilbyde mig dem til 15000. Altså 2000 mere end han selv har givet. At Jeg så vidste hvad de har kostet ham var bare ærgerligt for ham.

Ligeledes siger det mere om sælger end noget andet, at han ikke tror at tingene mister i værdi på et år.

Men hvad er en nypris for Jer?

For mig er det prisen som sælger har givet og så er jeg fuldstændig bedøvende ligeglad med hvad tingen måtte have kostet en gang i en fjern fortid.

Hvad ville Du have gjort, hvis sælger havde fortalt dig at nyprisen på en vare var 19000 og det så viste sig at han kun havde givet 13000 når du kom for at hente varen, så du reelt lige så godt kunne have købt tingen fra ny?

Jeg var kørt på stedet.....

Hvad mener I? Er dette dårlig forretningsmoral fra sælgers side? Eller hvad?



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 22 September 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Når jeg sælger noget, oplyser jeg altid listeprisen. Det rager ikke køber hvad jeg har forhandlet mig frem til. Du må have tænkt dig en pris du vil give for et par Grand Diva, og så køber du hvis det passer.

Hvis køber spørger hvad jeg har givet, siger jeg, jeg har fået rabat.

vh. Henrik



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Men hvad er en nypris for Jer?



Nyprisen er ganske uinteressant. Omend jeg ikke selv ville sælge en vare til en højere pris, end jeg selv har givet (henset til købers muligheder for reklamation). Jeg mener man på brugtmarkedet må vurdere, hvad en brugt vare er værd for en selv (henset til stand, farve, alder etc.). En brugt vare bliver ikke bedre af at have kostet 19.000 kr. end hvis den koster 13.000 kr.

Men listeprisen kan være et godt bud på en relevant nypris.


__________________
Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme opfattelse som tarup 13. Jeg går også ud fra listeprisen (hvis jeg kender den) både når jeg skal købe og sælge.

Ellers må du jo bare købe et sæt Diva som er lidt ældre - de må jo være mere værd, eftersom at sælger sikkert har givet listeprisen for dem .


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

han kan da selv bestemme hvad han vil ha. Der er ikke nogen som kan bestemme at ting nødvendigvis bliver mindre værd... se bare på malerier. Men han behøver ikke at lyve om nyprisen hvis det er det han gør. Sagen er jo den at han tilsyneladende ikke mener at han vil sælge dem for mindre ind 13k og det er jo hans afgørelse. Men man kan ikke forlange at han skal sælge billigere ind 13k. At køre af den grund er direkte plat
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

sikke da en gang klynk, Brian!

En vares pris er det, folk vil betale! Jeg ville da altid forlange så meget, som jeg troede, jeg kunne slippe afsted med. Der er jo ingen, der tvinger køber!

Jeg har gjort flere kup ved køb af brugt, som jeg ihvertfald ville sælge for mere end jeg gav (omend mindre end listepris) - gør det mig til en skidt ka´l?

Husk også, at enkelte produkter bliver samlerobjekter. Så er nyprisen aldeles uinteressant.

 

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

sikke da en gang klynk, Brian!

En vares pris er det, folk vil betale! Jeg ville da altid forlange så meget, som jeg troede, jeg kunne slippe afsted med. Der er jo ingen, der tvinger køber!

Jeg har gjort flere kup ved køb af brugt, som jeg ihvertfald ville sælge for mere end jeg gav (omend mindre end listepris) - gør det mig til en skidt ka´l?

Husk også, at enkelte produkter bliver samlerobjekter. Så er nyprisen aldeles uinteressant.

 

Jeg kan ikke se klynk nogen steder...

Jeg har bedt om folks mening.

Hvis du ikke har lyst til at deltage så lad være.

Men spar mig for det der fis.



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Jeg har samme opfattelse som tarup 13. Jeg går også ud fra listeprisen (hvis jeg kender den) både når jeg skal købe og sælge.

Ellers må du jo bare købe et sæt Diva som er lidt ældre - de må jo være mere værd, eftersom at sælger sikker har givet listeprisen for dem .

Du fatter tydeligvis ikke hvad det er jeg siger.



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan give dig 2 eksempler, hvor jeg har købt ud fra hvad jeg mente brugt prisen skulle være.

Det første sæt Dali Grand jeg købte i 1996 gav jeg 18K for. Et år senere gav jeg 17K for et brugt sæt der var et år gamle. Jeg vidste godt at sælger havde givet 18K et år tidligere og at en afskrivning på 1K på et år er lidt. Mit alternativ var at give 24K for et nyt sæt, som de lige var steget til.

I 1994 købte jeg en MC Honda CBR600F2 for ca. 90 - 95K (kan ikke huske det nøjagtigt). Listeprisen i 1993 var 100K (hvilket sælger også havde givet). At jeg fik et afslag på under 10% er jo tilsyneladende vanvittigt, men fra 1993 til 1994 steg modellem til 140K (Yen kursen fik skylden af importøren). Igen var mit alternativ at have givet 140K for den samme vare i ny tilstand.

Jeg ved godt at det ikke er 100% det samme som du er ude for, eftersom at DIVA er udgået.

I den verden vi lever i er markedet præget af udbud og efterspørgsel.

Hvis jeg skulle sælge mine Grand idag ville jeg ikke holde det hemmeligt for sælger (EDIT: KØBER) at nyprisen har været 18K derefter 24K og tilsidst 26K. Det er så op til køber at vurdere om han vil give det jeg forlanger , men jeg ville helt sikkert sætte prisen efter hvad et tilsvarende sæt bliver solgt for og have de 26K i baghovedet som nyprisen.


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Audi A3 skrev:
Jeg har samme opfattelse som tarup 13. Jeg går også ud fra listeprisen (hvis jeg kender den) både når jeg skal købe og sælge.

Ellers må du jo bare købe et sæt Diva som er lidt ældre - de må jo være mere værd, eftersom at sælger sikker har givet listeprisen for dem .

Du fatter tydeligvis ikke hvad det er jeg siger.



Det var skrevet med et glimt i øjet. Når du har lavet en tråd som denne må du forvente at du får nogle svar.


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Brian7500 skrev:

Audi A3 skrev:
Jeg har samme opfattelse som tarup 13. Jeg går også ud fra listeprisen (hvis jeg kender den) både når jeg skal købe og sælge.

Ellers må du jo bare købe et sæt Diva som er lidt ældre - de må jo være mere værd, eftersom at sælger sikker har givet listeprisen for dem .

Du fatter tydeligvis ikke hvad det er jeg siger.



Det var skrevet med et glimt i øjet. Når du har lavet en tråd som denne må du forvente at du får nogle svar.

Bare i orden



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

 

Men hvad er en nypris for Jer?

For mig er det prisen som sælger har givet og så er jeg fuldstændig bedøvende ligeglad med hvad tingen måtte have kostet en gang i en fjern fortid.

 

Nyprisen kan vel ikke bruges til andet end til at give en ide om hvad højttalerne er værd. Hvis det er det du vil bruge den til, må det være listeprisen der er relevant.

Ved brugtsalg er det sælgeren der bestemmer hvad han vil sælge til. Du bestemmer så om du vil købe. Dog kan du jo altid give ham et bud på hvad du synes de er værd. Så kan det jo være han ringer senere hvis der ikke er andre der vil give den pris han forlanger nu.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Men meget kort sammenfattet....

I mener alle som en, at uanset hvor meget man har fået i rabat, skal man opgive listeprisen. Og i yderste konsekvens risikere at sælge for mere end man eventuelt selv måtte have givet.

Det har jeg ikke samvittighed til. Jeg ville føle at jeg tog røven på sælger, ved at fortælle at jeg havde givet fuld pris og så fremvise en kvittering hvor det fremgår at jeg har givet, i dette tilfælde, 6000 mindre.



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Bare i orden



Cool


__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Men meget kort sammenfattet....

I mener alle som en, at uanset hvor meget man har fået i rabat, skal man opgive listeprisen. Og i yderste konsekvens risikere at sælge for mere end man eventuelt selv måtte have givet.

Det har jeg ikke samvittighed til. Jeg ville føle at jeg tog røven på sælger, ved at fortælle at jeg havde givet fuld pris og så fremvise en kvittering hvor det fremgår at jeg har givet, i dette tilfælde, 6000 mindre.



Jeg mener ikke at man skal lyve om nyprisen. Men den pris en sælger har givet er ikke nødvendigvis det rette udgangspunkt for hvad varen skal koste når den skal videresælges.

Et eksempel med en udgået model.

A har købt varen for 19K for 2 år siden
B har købt varen for 13K for 1 ½ år siden.

Hvis det er en vare der let kan sælges igen, tror jeg ikke at du skal regne med at sælger A vil tage udgangspunkt i 13K når han sætter varen til salg.




__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

En Diva bør IMO ligge mellem 6.000,- og 9.000,- alt efter stand/alder.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Brian7500 skrev:

Men meget kort sammenfattet....

I mener alle som en, at uanset hvor meget man har fået i rabat, skal man opgive listeprisen. Og i yderste konsekvens risikere at sælge for mere end man eventuelt selv måtte have givet.

Det har jeg ikke samvittighed til. Jeg ville føle at jeg tog røven på sælger, ved at fortælle at jeg havde givet fuld pris og så fremvise en kvittering hvor det fremgår at jeg har givet, i dette tilfælde, 6000 mindre.



Jeg mener ikke at man skal lyve om nyprisen. Men den pris en sælger har givet er ikke nødvendigvis det rette udgangspunkt for hvad varen skal koste når den skal videresælges.

Et eksempel med en udgået model.

A har købt varen for 19K for 2 år siden
B har købt varen for 13K for 1 ½ år siden.

Hvis det er en vare der let kan sælges igen, tror jeg ikke at du skal regne med at sælger A vil tage udgangspunkt i 13K når han sætter varen til salg.


Problemet er for mig at se, at den højttaler ikke har kostet 19k for et sæt siden 2001. Hvor langt tilbage skal man gå?



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke Brians harme

Eksempel:

Peter vil gerne købe en brugt forstærker af mærket XyZ. Nyprisen er 20.000 kr.

Både Michael og Carsten har en XyZ forstærker til salg - begge forstærkere er 2 år gamle. Der er bred enighed om i hifi-kredse, at en 2 år gammel XyZ forstærker er ca. 12.000 kr. værd.

Michael har sat sin forstærker til salg for 12.000 kr. og han har kvittering på, at han i sin tid købte den for 20.000 kr.

Carsten har også sat sin forstærker til salg for 12.000 kr. Carsten kender importøren af XyZ og fik den derfor til indkøbspris, hvilket var 11.000 kr.

Bliver Peter "snydt" hvis han køber forstærkeren af Carsten - og får Carsten er uretfærdig "gevinst"?

Sådan som jeg læser Brians indlæg, så mener han ja (ret mig endelig hvis jeg tager fejl )

Jeg mener dog helt klart nej! Peter har fået en forstærker til markedsprisen, altså den pris, som forstærkeren reelt er værd. Så efter min mening er han på ingen måde blevet "snydt". Han er jo ikke stillet en milimeter anderledes, end hvis han havde købt forstærkeren af Michael! Og hvorfor skal Carsten stilles ringere, blot fordi han i sin tid har gjort en god handel!? Er Carsten forpligtet til at sælge forstærkeren til 11.000 kr.??

 

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok bare lade være med at købe af den person overhovedet. Har man dårlige fornemmelse omkring en sælger vil det nok bare hænge ved varen når man har købt det.

Det omvendte er også tilfældet. Jeg skulle engang sælge en guitar, og den potentielle køber brugte en evighed på at fortælle mig hvor mange fejl og dårlig lyd den havde, og tilbød 1/4 af den pris jeg havde sat. Det ville jeg ikke, fordi jeg følte han var ude på at fuppe mig til en lavere pris.

På vej ud af døren tilbød han så 1/2 pris, nej igen fra min side. Halvt nede af trappen blev det 3/4 pris, nej igen fra min side og lukning af døren. 1 minut efter ringe han så på og tilbød den pris jeg havde sat oprindeligt. Der havde jeg så stor fornøjelse af at sige jeg slet ikke ville sælge den til ham, når den nu var så dårlig. Hvorefter han blev p***esur over at være taget helt hen til mig uden at jeg ville sælge. Men så kunne tumpen bare havde opført sig ordentligt.

Jeg solgte så med stor glæde guitaren til 1/4 pris af den jeg oprindelig havde sat, til en der bare gerne ville have en guitar og iøvrigt forekom bare normalt sympatisk.

Morale: Hellere tabe nogle penge, end tabe respekten for sig selv.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Brian: "Jeg har bedt om folks mening."

Og den får du så - og svarer "spar mig for det fis".

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes