Emne: Din-stik kontra rca ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen der'
Sidder og leger (læs fumler) med kabler i øjeblikket, på noget gammelt grej med din-stik - og tænker på: hvorfor udgik de egentlig? Er rca lydmæssigt overlegne, og i så fald, hvor meget? Er der en verden til forskel, eller er vi nede i detaljerne?
Kan egentlig meget godt li' din-stikkene - kun en ledning, og så sidder de fast med et klik. Det må vel næsten være lyden der er ringere, for efter min mening er det mere brugervenligt/lækkert med din..
S.R
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaee.. godt spørgsmål. Jeg kan faktisk også godt lide DIN-stikkene. Ideen om at man kun har en enkelt skærm omkring begge signalledere er jeg lidt vild med, idet man så har styr på stelvejen. Det har man i princippet ikke med RCA, hvor man har en stelvej i begge kanaler, som er forbundet til hinanden i begge ender. Man aner i princippet ikke hvilken stelleder signalerne løber i. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig!
Tak for svar. Så der er altså også fordele ved din-stik - det har jeg ikke læst om før. Lyder som om de fleste hader dem som pesten, men uden rigtig at komme ind på hvorfor.
Din-stik har vel også den fordel at kontakt-fladen er meget lille - lidt som de eichmann bulletplugs, som efter sigende er så vellydende. Tror såmænd bare jeg fortsætter med din-stik her i huset
Nu fattedede jeg til gengæld hvorfor man kun behøver tilslutte tre ledninger, når man hjemmesmeder sådan et kabel  . Har ellers troet at det var en ledning til hvert ben (det er 5-benede din) , så da jeg læste at man kun skulle bruge tre ledninger blev jeg lidt forvirret.
Hvis jeg så sætter din-stik på min plov, så skal jeg vel bruge 4 ben - højre signal, venstre signal, en skærm, og jord - er det rigtig forstået?
S.R
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
| Hvis jeg så sætter din-stik på min plov, så skal jeg vel bruge 4 ben - højre signal, venstre signal, en skærm, og jord - er det rigtig forstået? |
|
|
Det kunne man godt, men det vil jeg ikke anbefale. Signalstyrken er så lav, at man har behov for al den signalstyrke, skærmning og dæmpning af udefrakommende signaler, man kan få. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er corene parsnoet. IMHO er det derfor en dårlig idé at sammenlægge nullen ude ved PUen. Det kan give øget indstråling plus mulighed for "crossover" - overlapning højre og venstre kanal imellem. Så jeg ville bruge alle 5 ben i stikket - alt efter hvordan stelledningen fra armen er udformet (en af benene i stikket eller fastskrues bag på forstærkeren?).
Husk at undersøge, hvilke ben der bruges til hvad i forstærkeren (fremgår ikke tydeligt i dine indlæg)! __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, du skal kun bruge 3, skærm og jord går sammen i pladespilleren. Man kan jo ikke sætte tykke imponerende kabler på, det er jo et minus i visse kredse. Så bliver de også lidt anløbne, så de skal renses i ny og næ. Det var før man brugte fancy materialer til stik. Se oversigt over benforbindelser her: http://www.vandenhul.com/artpap/wiring-din.htm
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
S.R Vaughan skrev:
| Hvis jeg så sætter din-stik på min plov, så skal jeg vel bruge 4 ben - højre signal, venstre signal, en skærm, og jord - er det rigtig forstået? |
|
|
Det kunne man godt, men det vil jeg ikke anbefale. Signalstyrken er så lav, at man har behov for al den signalstyrke, skærmning og dæmpning af udefrakommende signaler, man kan få. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er corene parsnoet. IMHO er det derfor en dårlig idé at sammenlægge nullen ude ved PUen. Det kan give øget indstråling plus mulighed for "crossover" - overlapning højre og venstre kanal imellem. Så jeg ville bruge alle 5 ben i stikket - alt efter hvordan stelledningen fra armen er udformet (en af benene i stikket eller fastskrues bag på forstærkeren?).
Husk at undersøge, hvilke ben der bruges til hvad i forstærkeren (fremgår ikke tydeligt i dine indlæg)! |
|
|
Der er lidt der jeg skal kigge på, kan jeg høre! Jeg skal undersøge hvordan og hvorledes, og så vender jeg nok tilbage efter et par konkrete råd  .
Mht hvilke ben der bruges til hvad i forstærkeren - så troede jeg at det var ens, 5-benede din-stik imellem? Er det sådan at f.eks naim og Tandberg har forskellige layout på indgangene til benene?? Det lyder da temmelig upraktisk
Mellemhjulet: hvis skærm og jord går sammen i i pladespilleren - Hvorfor så den ekstra ledning til jord/nul? Fra min projekt kommer der 2 x rca-ledninger, og en seperat jord/nul-ledning. Det ville der vel ikke være grund til, hvis den får jord på skærmen, eller hur?
Brinck havde forøvrigt udsolgt af din-stik, så nu har jeg da ro til at finde ud af det hele..
S.R
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den egentlige forskel på de to typer stik er vel at DIN-stikkene blev brugt af europæiske mærker ( Philips, grundig, B&O m.fl.) mens RCA-stikkene blev brugt af japanske mærker.
Benforbindelserne er de samme for alle fabrikater.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
Mellemhjulet: hvis skærm og jord går sammen i i pladespilleren - Hvorfor så den ekstra ledning til jord/nul? Fra min projekt kommer der 2 x rca-ledninger, og en seperat jord/nul-ledning. Det ville der vel ikke være grund til, hvis den får jord på skærmen, eller hur?
S.R |
|
|
Et 5-polet DIN-stik har faktisk 6 ben. Metalkappen udenom stikket er det sjette ben. I dit tilfælde skal de to skærme for højre og venstre kanal altså de to på RCA-ledningerne lægges sammen og loddes på ben 2 i DIN-stikket. Den ekstra stelledning skal loddes på kappen. Det gør du ved at lodde den på den bøjle der klemmes sammen om ledningerne som trækaflastning.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Suverænt, Stanley! Nu har jeg fattet det
Din forklaring med Europa/japan lyder også meget sandsynlig. Det var jo netop da japanerne begyndte at sælge mest, at din-stik udgik til fordel for rca. Forstår bare ikke at de så nu bliver betragtet som en ringere løsning, og ligger så meget for had - folk glemmer åbentbart hurtigt. Jeg holder mig sgu' til din-stik fremover, så vidt muligt - eller indtil jeg ved selvhør konstaterer at rca måtte lyde bedre..
S.R
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|