Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Radio Luxembourg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Den 30. december 1992 lukkede Radio Luxembourg  efter 55 år i æteren. Jeg optog de sidste 8 timer (ren nostalgi) på et VHS bånd og vil nu gerne have lagt det ned digitalt. Hvordan bibeholder jeg den ret gode kvalitet som der vitterligt er på båndet. Skal jeg ind over computer, HDD eller er der nogen der har andre gode/bedre forslag?

Go' weekend til alle...

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Det er kun lydspor du taler om, ikke?

Det nemmeste er vel at overføre lyden fra video til computer. Et kabel fra VHS-maskinens lydudgang til indgangen på computerens lydkort er stort set alt hvad der kræves af isenkram.

Så skal du naturligvis have et program til at optage og redigere lyden med, men der findes vist flere tilgængelige free- eller shareware-programmer til det.

Til sidt kan du vælge at brænde det over på CD'er eller opbevare det på anden vis.

Er det optaget på Hifi-video lydspor eller et rent analogt lydspor? Mono eller stereo?

Alt afhængig af lydkvaliteten er det nok værd at overveje hvilket digitalt lydformat du bør anvende. 8 timer i fuld stereo 16 bit/44,1 kHz kvantisering kommer til at fylde mere end 4Gb, så Mp3 eller andet datareduceret eller -komprimeret format er nok værd at overveje. Det skal selvfølgeligt være kompatibelt med det udstyr du vil afspille det på i sidste ende.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Boye

Det er optaget på HiFi-video i stereo. Ved du evt. hvilket format det ligger i på båndet?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Det er en form for FM-moduleret lyd, som bliver "blandet" med videosignalet. Der er næppe nogen anden praktisk vej uden om den almindelige analoge stereoudgang på videoafspilleren.

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

- det prøver jeg Boye, tak. Nu skriver du ""blandet" med videosignalet". Jeg har altid troet at når jeg optog audio i HiFi-mode, så virkede den lige som en kassettebåndoptager - bare med lidt større bånd .

PS: har du "gyngefåret" endnu?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Gyngefåret har jeg stadig - omend børnene ikke rigtig gider bruge det mere.

Til videooptagelse skal der indspilles høje frekvenser (sammenlignet med audio). Derfor skal der en høj båndhastighed til. Dertil kræves lange bånd som bliver upraktiske, hvis de skal være i små fikse kassetter. Løsningen er at bruge et langsomtkørende, bredt bånd som læses af et skråstillet roterende videohoved, så de smalle spor kommer til at ligge på skrå på båndet:

Før hifi-video-systemet lå et evt stereolydspor på de to audio tracks (øverst) og læstes af et konventionelt tonehoved, men da båndet var så langsomtkørendene lod lyden (støj og båndbredde) meget tilbage at ønske - derfor var hifi-video et stort fremskridt.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 29 September 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Mener at Radio Luxenborg sendt på omkring 1452 khz på am båndet. Ergo må det være i mono samt en begrænset lydkvalitet. Ville nok vælge at køre det i mp3 , så burde det kunne være på en cd.
Ville iøvrigt mægtig gerne have en kopi hvis dit projekt lykkes Var selv kæmpefan af RL i mine unge dage, og lyttede ofte til dem til langt ud på natten.

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det har du da ret i Fiddoo - men VHS'en går i stereo når jeg afspiller båndet og jeg har ikke rigtigt lagt mærke til om lyden er 2 x mono . Du skal nok få en kopi når jeg når så langt - send en PB. Jeg splittede maskinen ad i går og rensede den efter alle kunstens regler - nu må vi se om den virker når den bliver samlet....  og det gør den selvfølgelig.

Go' weekend

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Mange tak, vil jeg se frem til  Men vend da tilbage her i tråden når du går igang. Det er da et interessant projekt 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Det var dog en fantastisk god ide du har fået . Jeg vil også gerne købe en kopi når du er klar. Jeg har bygget en AM sender (med rør) så jeg kan sende det ud på mellembølge og modtage det på "normal vis" på mine fine gamle radioer som jeg samler på. Du kan regne med at din vidio har optaget som 2 gange mono. Mine radioer kan ses på nettet hvis du er interesseret.

www.gamleradioer.hjem.wanadoo.dk

Jeg har fundet en recorder til dig her:http://audacity.sourceforge.net/  

Du skal vælge audacity1.2.4.b Den kan det hele. Du tilslutter bare audio out fra vidioen til audio eller mic indgang på din computer så er du igang. Når du skal gemme så husk at vælge vav (cd) ellers kan du ikke convertere til mp3 .

Her er en fin vav til mp3 converter:  http://www.dbpoweramp.com/

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

- tak Tube, du hører nærmere...

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare tilføje at du skal være opmærksom på at indstille styrkeniveauerne ved indspilning. Ikke for svagt - så får du for meget støj, men endelig ikke så kraftigt at du får digital overstyring (klipning) for det lyder rædselsfuldt og kan selvsagt ikke fjernes igen.

I øvrigt vil jeg opfordre dig til at gemme det gamle bånd - man kan aldrig vide hvornår du får brug for originalen igen.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Stouenberg skrev:

Den 30. december 1992 lukkede Radio Luxembourg  efter 55 år i æteren. Jeg optog de sidste 8 timer (ren nostalgi) på et VHS bånd og vil nu gerne have lagt det ned digitalt. Hvordan bibeholder jeg den ret gode kvalitet som der vitterligt er på båndet. Skal jeg ind over computer, HDD eller er der nogen der har andre gode/bedre forslag?

Go' weekend til alle...

Bare nysgerrig.............

Hvad har du brugt af modtage udstyr ? radio og antenne ?

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej Hans

På det tidspunkt må det havde været Beomaster 6000. Jeg kan ikke huske om man kunne tage RL via kabelnettet den gang eller det bare var radioen der hentede det hjem, men det er i en fin kvalitet.

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Sendt: 30 September 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

I mine unge dage lå jeg også om natten og lyttede til radio luxemborg ,med bla. Kid Jensen,selv om ,det hylede og pev ,modtagelsen var jo ikke altid den bedste,  savner jeg den, fordi de spillede fed musik om natten.

Jeg er selv ,igang med et større projekt , har ca. 200 videobånd i Hifi-stereo og de flest er super vhs,med koncerter fra bla. Tyskland rockpalast (WDR sender stadig rockpalast på astra ,næsten hver søndag nat er der fede koncerter, både nye og gamle ,men også NDR 3 og andre tyske bla. ARD og ZDF `s digitale kanaler), min plan er, at indspille båndene på min dvd optager ,i højeste kvalitet dvs. 1 time pr. dvd, derved kan jeg opnå bedste lyd (linær pcm), som er bedre end dolby digital, det bliver vel omkring 1000 dvd,men forhåbentligt er der meget jeg ikke gider høre idag Bagefter vil jeg sælge båndene de fylder og jeg har en del mere, film og sport fra 25 år som skal overføres, så det er et større projekt.

Når man overspiller fra en hifi video,skal man helst bruge den maskine, som båndet er optaget på,da man anvender, dbx kompression, på lydsporet ,og denne kan, være forskellig fra maskine til maskine, der kan også være stor lydmæssig forskel, mine 15 år gamle jvc lyder bedre ,end min 10 år yngre jvcog i begge tilfælde er der tale om jvc´s topmodel. Den dvd optager, jeg bruger er en jvc dh-mr200 s, (efter at have stiftet bekendtsskab med en jvc dm 10 dvd optager, havde jeg ellers svoret ALDRIG, at købe jvc igen), men for en måned siden stod der en dm 200 i kvickly ,ny til 2000 kr.,og jvc har lovet at den ikke har loadingproblemer, nu må vi se

Husk at se , ROCKPALAST,det er billigt,på grund af viasat, kan jeg desværre ikke ,modtage Astra,den sidste koncert, jeg fik optaget var Robin Trower, en koncert optaget i år 2005, samme koncert er lige udkommet på dvd til 150 kr.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Sendt: 30 September 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv været lytter af radio luxemborg   

Dog var det mest i starten af 80'erne og frem.  har stadig et QSL kort/ postkort fra dem

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hvad endte det så med ?  Fik du det over på en cd ?

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Øh, jeg rendte ind i nogle tekniske problemer, min Dvd optager Jvc Dr- M 10 vil ikke kendes ved Dvd`er, kun Cd`er, men jeg har lige anskaffet mig en Jvc Dr- M 200, så må vi se om den kan holde til opgaven.
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Mener at Radio Luxenborg sendt på omkring 1452 khz på am båndet. Ergo må det være i mono samt en begrænset lydkvalitet. 

Helt nøjagtigt var det 1440 KHz de sendte på.

De sidste år sendte de via satellit (Astra) og som følge deraf steg lydkvaliteten markant. På det tidspunkt kunne jeg modtage Radio Luxembourg via fællesantenneanlægget i samme kvalitet som andre FM-stationer. Så Stouenbergs optagelse er sikkert slet ikke så ringe

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Fiddoo skrev:
Mener at Radio Luxenborg sendt på omkring 1452 khz på am båndet. Ergo må det være i mono samt en begrænset lydkvalitet. 

Helt nøjagtigt var det 1440 KHz de sendte på.

De sidste år sendte de via satellit (Astra) og som følge deraf steg lydkvaliteten markant. På det tidspunkt kunne jeg modtage Radio Luxembourg via fællesantenneanlægget i samme kvalitet som andre FM-stationer. Så Stouenbergs optagelse er sikkert slet ikke så ringe

Optagelsen er fra 1992 og er fra AM båndet. Deraf en "ringere" lydkvalitet end hvad du modtager på dit fællesantenneanlæg. Men nu er det ikke for lydkvalitetens skyld at jeg kunne tænke mig en kopi, men for nostalgiens skyld

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes