Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Reklamationsretten bortfaldet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Jeg har sendt 2 dele tilbage til expressdelivery hvor jeg har fået af at den ene del (CPU'en) ikke kunne krediteres da den er kerneskadet. Det skal lige siges at jeg brugte min fortrydelsesret først da der ikke var gået de 14 dage endnu. Jeg bliver også lige nødt til at sige at jeg aldrig fik liv i computeren så CPU'en har formentlig været beskadiget fra start af.

Så er det bare lige jeg kommer i tanke om købeloven... Jeg har da 2 års reklamationsret, og der er jo også formodningsreglen som siger at det er sælger der har bevisbyrden indenfor de første 6 måneder efter købet.

Men expressdelivery siger og jeg citerer fra den email jeg har fået: "Da processoren er fysisk skadet, er reklamationsretten desværre bortfaldet." ............ Det kan da ikke være rigtigt!  Det jo netop der jeg har brug for at gøre brug af reklamationsretten, ikke?


Martin

__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det virker som om, de prøver at rende om hjørner med dig.
Du kan jo altid gå til forbrugerklagenævnet eller pressen


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har snakket lidt med folkene på tweakup.dk og tror ikke der er noget jeg kan gøre ved det... =(

http://www.tweakup.dk/forum/read/110892/



__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Problemet med din situation er ofte at du da du modtog pakken straks skulle have reklameret, forudsat at defekten er tydelig. Men det har du tilsyneladende ikke gjort(sikkert fordi du ikk har set defekten før nu)

Har set flere sager om det samme(det var faktisk et eksempel for nyligt i basta skulle jeg mene), og konklusionen er det samme. Du har desværre ikke så meget at skulle have sagt



__________________
Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
Til top Vis taz123456's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taz123456
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig  Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?

Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

nu har jeg læst din tråd igennem på tweakup. du siger at dit bundkort ikke understøttede cpuén.

Dvs. der var både et fysisk defekt på cpuén og cpuén blev ikke understøttet af bundkort?



__________________
Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
Til top Vis taz123456's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taz123456
 
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 828
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig  Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?

Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.

Ja den gætter jeg også på .

 



__________________
Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955
 
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig  Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?

Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.

Det kan da ikke udelukkes, men det er expressdelivery der skal bevise det.

Den køler der skulle monteres var ret nem, kan slet ikke se hvordan jeg skulle komme til at montere den skævt, men det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes.



__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

taz123456 skrev:

nu har jeg læst din tråd igennem på tweakup. du siger at dit bundkort ikke understøttede cpuén.

Dvs. der var både et fysisk defekt på cpuén og cpuén blev ikke understøttet af bundkort?

Jeg kom bare frem til den konklusion at bundkortet ikke understøttede Turion CPU'er efter at have tjekket bundkortets spec. igen. Så derfor regnede jeg med at det var problemet, derfor sendte jeg CPU'en retur. For så af vide at den er defekt, hvilket jeg ikke havde nogen som helst ide om...



__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7539
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:
micma18 skrev:

Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig  Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?

Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.

Det kan da ikke udelukkes, men det er expressdelivery der skal bevise det.

Sådan kan man jo ikke bare sætte det op - sort på hvidt. Enten har du skadet den eller også har du ikke - har du beskadiget den, kan du da ikke forvente at de skal føre nogen form for bevisbyrde.

Det er en trist tendens der desværre "hærger" mere og mere - man kommer til at ødelægge tingene (naturligvis ikke med vilje) og så er det pludselig leverandøren der er en idiot. Den holder altså ikke altid, og når man tænker på den kontrol der er på netop sådan nogle ting, er en fysisk skade på en processor altså noget der er let at se, og som stort set aldrig kommer længere end til returbunken ude hos leverandøren.

Selvom der er reklamationsret er der trods alt stadig undtagelser...

Når det så er sagt, så er en AMD desværre ret let at komme til at beskadige - der skal så lidt til, og det er set mange gange.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Terning skrev:
micma18 skrev:

Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig  Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?

Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.

Det kan da ikke udelukkes, men det er expressdelivery der skal bevise det.

Sådan kan man jo ikke bare sætte det op - sort på hvidt. Enten har du skadet den eller også har du ikke - har du beskadiget den, kan du da ikke forvente at de skal føre nogen form for bevisbyrde.

Det er en trist tendens der desværre "hærger" mere og mere - man kommer til at ødelægge tingene (naturligvis ikke med vilje) og så er det pludselig leverandøren der er en idiot. Den holder altså ikke altid, og når man tænker på den kontrol der er på netop sådan nogle ting, er en fysisk skade på en processor altså noget der er let at se, og som stort set aldrig kommer længere end til returbunken ude hos leverandøren.

Selvom der er reklamationsret er der trods alt stadig undtagelser...

Når det så er sagt, så er en AMD desværre ret let at komme til at beskadige - der skal så lidt til, og det er set mange gange.

Sådan som jeg sendte den tilbage var der overhovedt ingen ting at se på CPU'en, jeg havde overhovedt ikke tænkt på at den skulle være beskadiget. Så det er ikke fordi jeg "kom til at ødelægge den" og så bare prøver at få mine penge tilbage igen.



__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Det er mig der har dummet mig, da jeg fik CPU'en tilbage så jeg at der var en lille stump af hjørnet der var knækket af. Jeg har lært 1 ting af det... man skal lige huske at tjekke sine varer godt ud inden man åbner og montere dem. Jeg er bare alt for ivrig for at komme igang med at samle, ligeså snart jeg modtager det jeg har bestilt... man skal ikke være så ivrig

__________________
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hvad kostede den i øvrigt?

Og er det ikke stadig expressdelivery's opgave at bevise, at det ikke er dem selv (eller posten) der har beskadiget cpu'en? Eller at de f.eks. ikke har byttet den til en beskadiget model. Ikke fordi chancen er stor, men man kan jo være uheldig at komme i kløerne på nogle fupmagere - det har jeg da prøvet.

Og hvordan ville du kunne tjekke chippens stand uden at åbne emballagen?



__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Ved reklamationsretten skal du selv bevise din uskyld. Så de kan hundse med dig alt det de vil 
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde.

__________________
Jesper Juul
Til top Vis Jesper Juul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Juul
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Det første halve år fra man har købt den er det garanti, det næste halvanden er det reklamationsret.

Du har ret med det er omvendt bevisbyrde, men perioden bliver kaldt garanti, og har intet med reklamationsret at gøre.

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

For lige at få det på det rene:

1: Butikken bærer risikoen for beskadigelse helt indtil varen er leveret ved din dør (når der altså er tale om en forsendelse).

2: Butikken skal, hvis manglen viser sig inden for 6 måneder fra købet, bevise at manglen ikke eksisterede på det tidspunkt hvor risikoen overgik på dig (se 1).

3: Hvis butikken ikke kan dette skal de omlevere eller reparere.

4: Hvis det er åbenlyst at du har ødelagt varen i forsøget på at installere denne, kan butikken måske løfte sin bevisbyrde. Det er så en konkret vurdering.

Hvis du mener du har en sag, så er det nemmeste at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis butikken fortsat nægter at hjælpe dig.

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde.

Det er nu dig der ikke er korrekt... Det du taler om er de første 6 måneders garanti...

Ved reklamationsret er der altid dig der har bevisbyrden, uanset om det er første eller sidste dag af reklamationsretten...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Jesper Juul skrev:
Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde.

Det er nu dig der ikke er korrekt... Det du taler om er de første 6 måneders garanti...

Ved reklamationsret er der altid dig der har bevisbyrden, uanset om det er første eller sidste dag af reklamationsretten...

Nix. Det er REKLAMATIONSRET med omvendt bevisbyrde. Det er IKKE en garanti. Og der ER forskel. Ved en garanti indestår sælgeren på objektivt grundlag. Der er ikke noget spørgsmål om bevis. Han skal altid dække mangler. Ved reklamationsret med omvendt bevisbyrde kan sælgeren slippe hvis han kan løfte bevisbyrden.

 

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Den danske købelov siger følgende:

Sælgeren skal levere varen med følgende (visse dagligvarer undtaget):

  • ½ års garanti
  • Derefter 1½ års reklamationsret
Hvad forskellen er mellem garanti og omvendt reklamationsret er hel principelt, kan jeg kun gisne om.

Men det er garanti, ikke omvendt reklamationsret.

Garanti'en er dog ikke en fuld sikring, på at produktet skal erstattes uanset hvad. Bare at køber ingen bevis byrde har.
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes