Forfatter |
|
Terning Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum, Jeg har sendt 2 dele tilbage til expressdelivery hvor jeg har fået af at den ene del (CPU'en) ikke kunne krediteres da den er kerneskadet. Det skal lige siges at jeg brugte min fortrydelsesret først da der ikke var gået de 14 dage endnu. Jeg bliver også lige nødt til at sige at jeg aldrig fik liv i computeren så CPU'en har formentlig været beskadiget fra start af. Så er det bare lige jeg kommer i tanke om købeloven... Jeg har da 2 års reklamationsret, og der er jo også formodningsreglen som siger at det er sælger der har bevisbyrden indenfor de første 6 måneder efter købet. Men expressdelivery siger og jeg citerer fra den email jeg har fået: "Da processoren er fysisk skadet, er reklamationsretten desværre bortfaldet." ............ Det kan da ikke være rigtigt!  Det jo netop der jeg har brug for at gøre brug af reklamationsretten, ikke?  Martin __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som om, de prøver at rende om hjørner med dig. Du kan jo altid gå til forbrugerklagenævnet eller pressen
|
|
Terning Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har snakket lidt med folkene på tweakup.dk og tror ikke der er noget jeg kan gøre ved det... =(
http://www.tweakup.dk/forum/read/110892/ __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med din situation er ofte at du da du modtog pakken straks skulle have reklameret, forudsat at defekten er tydelig. Men det har du tilsyneladende ikke gjort(sikkert fordi du ikk har set defekten før nu)
Har set flere sager om det samme(det var faktisk et eksempel for nyligt i basta skulle jeg mene), og konklusionen er det samme. Du har desværre ikke så meget at skulle have sagt __________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?
Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.
|
Til top |
|
|
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg læst din tråd igennem på tweakup. du siger at dit bundkort ikke understøttede cpuén.
Dvs. der var både et fysisk defekt på cpuén og cpuén blev ikke understøttet af bundkort? __________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Hvis du nu skal prøve at være helt ærlig Tror du så ikke selv du har ødelagt kernen?
Det var trods alt den mest hyppige skade på AMD processorer, før de begyndte at sætte heatspreader på igen... Vel og mærke selvforskyld, da det i langt de fleste tilfælde var en skæv montering af køleren.
|
|
|
Ja den gætter jeg også på .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
Terning Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
|
|
Det kan da ikke udelukkes, men det er expressdelivery der skal bevise det.
Den køler der skulle monteres var ret nem, kan slet ikke se hvordan jeg skulle komme til at montere den skævt, men det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes. __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
Terning Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
taz123456 skrev:
nu har jeg læst din tråd igennem på tweakup. du siger at dit bundkort ikke understøttede cpuén.
Dvs. der var både et fysisk defekt på cpuén og cpuén blev ikke understøttet af bundkort?
|
|
|
Jeg kom bare frem til den konklusion at bundkortet ikke understøttede Turion CPU'er efter at have tjekket bundkortets spec. igen. Så derfor regnede jeg med at det var problemet, derfor sendte jeg CPU'en retur. For så af vide at den er defekt, hvilket jeg ikke havde nogen som helst ide om... __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Terning skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
|
|
Sådan kan man jo ikke bare sætte det op - sort på hvidt. Enten har du skadet den eller også har du ikke - har du beskadiget den, kan du da ikke forvente at de skal føre nogen form for bevisbyrde.
Det er en trist tendens der desværre "hærger" mere og mere - man kommer til at ødelægge tingene (naturligvis ikke med vilje) og så er det pludselig leverandøren der er en idiot. Den holder altså ikke altid, og når man tænker på den kontrol der er på netop sådan nogle ting, er en fysisk skade på en processor altså noget der er let at se, og som stort set aldrig kommer længere end til returbunken ude hos leverandøren.
Selvom der er reklamationsret er der trods alt stadig undtagelser...
Når det så er sagt, så er en AMD desværre ret let at komme til at beskadige - der skal så lidt til, og det er set mange gange. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Terning Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Terning skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
|
|
Sådan kan man jo ikke bare sætte det op - sort på hvidt. Enten har du skadet den eller også har du ikke - har du beskadiget den, kan du da ikke forvente at de skal føre nogen form for bevisbyrde.
Det er en trist tendens der desværre "hærger" mere og mere - man kommer til at ødelægge tingene (naturligvis ikke med vilje) og så er det pludselig leverandøren der er en idiot. Den holder altså ikke altid, og når man tænker på den kontrol der er på netop sådan nogle ting, er en fysisk skade på en processor altså noget der er let at se, og som stort set aldrig kommer længere end til returbunken ude hos leverandøren.
Selvom der er reklamationsret er der trods alt stadig undtagelser...
Når det så er sagt, så er en AMD desværre ret let at komme til at beskadige - der skal så lidt til, og det er set mange gange.
|
|
|
Sådan som jeg sendte den tilbage var der overhovedt ingen ting at se på CPU'en, jeg havde overhovedt ikke tænkt på at den skulle være beskadiget. Så det er ikke fordi jeg "kom til at ødelægge den" og så bare prøver at få mine penge tilbage igen. __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
Terning Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mig der har dummet mig, da jeg fik CPU'en tilbage så jeg at der var en lille stump af hjørnet der var knækket af. Jeg har lært 1 ting af det... man skal lige huske at tjekke sine varer godt ud inden man åbner og montere dem. Jeg er bare alt for ivrig for at komme igang med at samle, ligeså snart jeg modtager det jeg har bestilt... man skal ikke være så ivrig __________________ Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kostede den i øvrigt?
Og er det ikke stadig expressdelivery's opgave at bevise, at det ikke er dem selv (eller posten) der har beskadiget cpu'en? Eller at de f.eks. ikke har byttet den til en beskadiget model. Ikke fordi chancen er stor, men man kan jo være uheldig at komme i kløerne på nogle fupmagere - det har jeg da prøvet.
Og hvordan ville du kunne tjekke chippens stand uden at åbne emballagen? __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved reklamationsretten skal du selv bevise din uskyld. Så de kan hundse med dig alt det de vil
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde.
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første halve år fra man har købt den er det garanti, det næste halvanden er det reklamationsret.
Du har ret med det er omvendt bevisbyrde, men perioden bliver kaldt garanti, og har intet med reklamationsret at gøre.
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at få det på det rene:
1: Butikken bærer risikoen for beskadigelse helt indtil varen er leveret ved din dør (når der altså er tale om en forsendelse).
2: Butikken skal, hvis manglen viser sig inden for 6 måneder fra købet, bevise at manglen ikke eksisterede på det tidspunkt hvor risikoen overgik på dig (se 1).
3: Hvis butikken ikke kan dette skal de omlevere eller reparere.
4: Hvis det er åbenlyst at du har ødelagt varen i forsøget på at installere denne, kan butikken måske løfte sin bevisbyrde. Det er så en konkret vurdering.
Hvis du mener du har en sag, så er det nemmeste at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis butikken fortsat nægter at hjælpe dig.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde. |
|
|
Det er nu dig der ikke er korrekt... Det du taler om er de første 6 måneders garanti...
Ved reklamationsret er der altid dig der har bevisbyrden, uanset om det er første eller sidste dag af reklamationsretten...
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
Jesper Juul skrev:
Det er nu ikke korrekt, de første 6 måneder af ens reklamationsret er der omvendt bevisbyrde. |
|
|
Det er nu dig der ikke er korrekt... Det du taler om er de første 6 måneders garanti...
Ved reklamationsret er der altid dig der har bevisbyrden, uanset om det er første eller sidste dag af reklamationsretten...
|
|
|
Nix. Det er REKLAMATIONSRET med omvendt bevisbyrde. Det er IKKE en garanti. Og der ER forskel. Ved en garanti indestår sælgeren på objektivt grundlag. Der er ikke noget spørgsmål om bevis. Han skal altid dække mangler. Ved reklamationsret med omvendt bevisbyrde kan sælgeren slippe hvis han kan løfte bevisbyrden.
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den danske købelov siger følgende:
Sælgeren skal levere varen med følgende (visse dagligvarer undtaget):
- ½ års garanti
- Derefter 1½ års reklamationsret
Hvad forskellen er mellem garanti og omvendt reklamationsret er hel principelt, kan jeg kun gisne om.
Men det er garanti, ikke omvendt reklamationsret.
Garanti'en er dog ikke en fuld sikring, på at produktet skal erstattes uanset hvad. Bare at køber ingen bevis byrde har.
|
Til top |
|
|