Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 05:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: CDen er død... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort Besøg xtort's Websted

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

nej, pladeselvskaberne er død(e). emi lever af deres bagkatalog ..
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Man sage også at Vinylen var død i sin tid!.. meeeeeen...... ??! 

mvh..

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

voksrullen... den a død .. men ikke engang 78'eren er

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Copy control, formatkrig, komprimering, prispolitik, kassetænkning (well, ok ...), skrøbelig indpakning (jewel-case).

Pladeselskaberne har altså gjort meget i tidens løb for at forvirre kunderne og de har taget alle mulige skridt til at gøre cd´en til det udskældte medie, den er i dag. I mange henseender har den været besværlig at forholde sig til, sammenlignet med vinyl-æraen. Baggrunden for EMI´s holdning (læs: branchens) er i mine øjne/ører selvforskyldt, for hvor man kan sige at en vinyl, er en vinyl, er en vinyl (vægt ikke medregnet ...), så kan man ikke sige det samme om cd. Der er jo HDCD, SACD, DVD-A foruden selve CD´en. Og så er der jo alle former for komprimering, der er med til at fastslå argumentet om, at det lyder ad h... til.

Næ, den har ikke haft det let, den lille sølvskive. Men hvis pladselskaberne skal gøre håb om at vende salget - hvis ikke løbet ER kørt - så skal branchen som sådan kigge indad i stedet for denne truende udmelding om, at hvis I ikke snart køber, så stopper vi.

Nemlig!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Nå øv... har lige smidt 20kg for en afspiller

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

voksrullen... den a død .. men ikke engang 78'eren er

Nej, enhver Fona har jo en komplet 78'er-afdeling...

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

fysiske medier koster MASSIVT meget i produktion og distribution. så hvorfor koster download næsten det samme? hmm... er det mon i deres interesse at slå CD'en ihjel? hmm..

asswipes

CD'en er ikke død. endnu. der findes milliarder af dem. de skal stadig afspilles .. der mange der downloader men der er ikke nær så mange der smider deres samling over på HD'en

og hvor blev cover kunst diskusionen af i alt dette halløj?

ikke alene har den etablerede pladebranche savet den gren over de sidder på, næh de har skam også brændt træet helt af. ingen, og jeg mener absolut ingen sympati herfra. rip/brænd/download alt det i vil. det er en myte at det går ud over kunstnerne. etablerede kunstnere tjener deres daglige brød ved koncerter/turnering. sådan har det været i mange mange år

indie selvskabers største forhindring tidligere har været distribution af mediet. det kan man (næsten) kun ved at henvende sig til et større distributionsselvskab. gæt én gang hvem der ejer dem  men det er slut nu. på det plan er jeg glad for at det fysiske medie er ved at uddø

vi er inde i en overgangsfase. om 10 år bliver der intet problem i at downloade 24bit/96kHz filer med det vuns. til den tid bliver der ikke trykt noget some helst fysisk medie, kun til specialiceret (computer) backup. vi taler her om terrabyte "CD'er". selvfølgelig vil vinylen altid bestå. som jeg nævnte, man kan altså stadig få trykt sit gynmasieband som en 78'er hvis man vil ... men CD'en.. den er død - om 10 år, altså  derfor er det også latterligt at lancere nye 24 bit medier, specielt når forbrugerne ikke kan høre forskel. det samme med film, blueray etc vil næppe slå igennem. der var en grund til at hoppe fra VHS til DVD, det kunne enhver se/forstå, men at købe en ny film samling blot fordi de nu er blueray or whatever. sorry, _så_ dumme er forbrugerne heller ikke. jeg gider sgu' heller ikke investerer i det. DVD er godt nok

men det jo bestemt i dem der nu ejer rettighederne til film og musik at der kommer nye formater hele tiden. og hvem er det nu der ejer 80% af verdens musik + film. oh, them asswipes again

forresten, så er alle roterende medier er døende og tak for det. jeg glæder mig til 500GB RAM kloder

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Nej, enhver Fona har jo en komplet 78'er-afdeling...

det var jo ikke sådan det skulle forstås, vel?  ingen grund til at p***e på den lille gruppe entusiaster der holder dette medie i live. der findes massivt meget musik på 78'ere som er en stor del af vores kulturarv. meget vigtigt

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

De enste ting som er stort set døde idag, er vel kassettebånd og spolebånd, alt andet lever i bedste velgående, omend det nok ikke er så mange vinyler der bliver solgt idag som for 20 år siden.
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

spolebånd lever skam i bedste velgående. 1/4", 1/2" og 2" bliver brugt hver evig eneste dag til at indspille musik på. the darkness brugte 400 2" bånd, stykpris 2500dkr. men som hjemmemedie er det dødt ja... undtaget hos mig

det er iøvrigt også det bedste medie at arkivere på da bånd har en garanteret levetid på min +70 år. alle taler etc i den amerikanske kongres bliver arkiveret på denne måde. selvfølgelig også digitalt

vinyl sælger idag mere end det gjorde i 95. dog er det ved at være nedadgående igen pga af mange djs er gået over til CD, serrato etc. dj salget står for en meget stor del af det samlede vinyl salg

kassettebånd, hvad er det? 

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

spolebånd lever skam i bedste velgående. 1/4", 1/2" og 2" bliver brugt hver evig eneste dag til at indspille musik på. the darkness brugte 400 2" bånd, stykpris 2500dkr. men som hjemmemedie er det dødt ja... undtaget hos mig

det er iøvrigt også det bedste medie at arkivere på da bånd har en garanteret levetid på min +70 år. alle taler etc i den amerikanske kongres bliver arkiveret på denne måde. selvfølgelig også digitalt

vinyl sælger idag mere end det gjorde i 95. dog er det ved at være nedadgående igen pga af mange djs er gået over til CD, serrato etc. dj salget står for en meget stor del af det samlede vinyl salg

kassettebånd, hvad er det? 

Ok når jeg giver udtryg for at spolebånd er død, så var det fordi jeg tænkte på et som et medie i private hjem. Det er trods alt ikke mange som har meter lange vægge dækket med spolebånd længere, i alle tilfælde ikke i private hjem. Og kassebåndoptageren smed jeg ud da cdén var almindelig på markedet, hvilket jeg tror mange har gjort. Ang. det med vinylen, er det så ikke sådan, ret mig hvis jeg tager fejl, at nye udgivelser ikke længere kommer på vinyl?

- Hvilket så i sagens natur vil betyde at der kun er "gamle" udgivelser at få fra de forskellige pladebørser, private m.v og det derfor vil dø stille og roligt, sørgeligt men desværre nok sandt

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

ikke alene har den etablerede pladebranche savet den gren over de sidder på, næh de har skam også brændt træet helt af. ingen, og jeg mener absolut ingen sympati herfra. rip/brænd/download alt det i vil. det er en myte at det går ud over kunstnerne. etablerede kunstnere tjener deres daglige brød ved koncerter/turnering. sådan har det været i mange mange år

Det jeg 100% enig i

sismofyt skrev:

men at købe en ny film samling blot fordi de nu er blueray or whatever. sorry, _så_ dumme er forbrugerne heller ikke. jeg gider sgu' heller ikke investerer i det. DVD er godt nok

Vil nu mene BlueRay/HD-DVD er en dejlig ting for os film-elsker, men som du skriver så er HR og Fru Almindelig forbruger godt tilfreds med DVD formatet vi har i dag.

Og bliver de nye formater en succes, vil en masse gamle film blive udgivet på BR/HD, under det påskud at lyd og billedet er blevet bedre, selv om masteren kun er i alm. DVD kvalitet, men filmselskaberne bilder bare forbrugerne ind det er bedre. Senere vil selskaberne lave nye master af filmene, og på den måde kan de så sælge den samme film to eller tre gange på de nye formater.

Der er INGEN tvivl om at kan de ta' røven på os, så gør de det !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig ved jeg godt hvad du mener, men vi har jo grej for at lyyte til produceret musik. derfor ville jeg lige gøre opmærksom på at ovre 'på den anden side' bliver bånd stadig brugt en del

nye udgivelser kommer kun på vinyl hvis kunstneren specifikt ønsker det (og nej, det er _ikke_ en option man kan krydse af i pladekontrakten  ) det er mere femten år siden man holdt med at lave simultan udgivelser. nogle kunstnere er meget glade for vinyl feks, pearl jam. de udsendte et album på vinyl en uge før CD versioen kom. neil young er også glad for vinyl. ellers er det mest indie musik der kommer ud. og en masse elektronisk, feks kan man få næsten alt fra ninja tune på vinyl

også rock bands holder mediet i live, check feks jon spenser blues explosion

check også :

http://www.simplyvinyl.com/

de genudsender klassiske albums i en overordentlig lækker kvalitet!  nick drake lyder bare SÅ godt. synd han aldrig selv nåede at høre pink moon næsten helt støjfrit (på vinyl altså, han har jo lyttet til masterbåndet utallige gange)

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke engang set HD/blue ray, det interessere mig ikke en pind. er godt tilfreds med DVD. hey jeg har end ikke surround sound. den hopper jeg heller ikke på ... haha

70mm, sh*t bare 35mm er tusind gange bedre end DVD anyway. tror næppe HD/blue ray kommer i nærheden

men hvem gider gå i biffen og slippe en mindre formue når de komer ude på DVD en måned efter til samme pris?

og hvem ejer de fleste biografer? filmbranchen

damn, er menningen med livet at save den gren over man sidder på?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Den eneste grund til at jeg om år, når det er muligt til alm menneske penge, at springe på blue ray vognen, skulle gøre det, for mit vedkommende, ville være først og fremmest pga muligheden for at gemme meget mere data på de enkelte skiver. Men som det er nu, tror jeg lige at jeg venter lidt.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

[klip] ret mig hvis jeg tager fejl, at nye udgivelser ikke længere kommer på vinyl?

Jo-da...der kommer skam stadig nye udgivelser på LP. Så, du tager altså (heldigvis) fejl! 

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

rattanhuset skrev:

[klip] ret mig hvis jeg tager fejl, at nye udgivelser ikke længere kommer på vinyl?

Jo-da...der kommer skam stadig nye udgivelser på LP. Så, du tager altså (heldigvis) fejl! 

Mvh.

Nilau

og 7" singlen lever også i bedste velgående...

film
Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort Besøg xtort's Websted

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Hr. og Fru Danmark gider ikke sidde og downloade musik på nettet for derefter at lægge den på en eller anden form for afspiller, det er hovedsagligt unge mennesker som vil gøre det.

Jeg er enig med Sismofyt i, at Hr. og Fru Danmark er fuldstændig ligeglad med HD-formatet, her dækker DVD'en deres behov. Du vil aldrig kunne få dem til at investere i HD-grej blot for at se Matador eller tegnefilm med børnene en lørdag aften.

CD'en vil kun overleve så længe der er nogen som køber den, og jeg gi'r i hvert fald mit bidrag til at holde den i live, for jeg synes den er genial og den dækker fuldt ud mit behov.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Måske nogle folk, begynder at finde argumenter frem...!  som Åhh… de der gamle CDèr var bare så meget mere musikalske….??

Nu hvor de ”Satans dårlige lydende CDèr” udgår, kommer savnet nok…???

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes