JRGW skrev:
|
Sidder lige og hører på en lånt Daner Detal.Der skal nok være lidt delte meninger om den de som har hørt den der er der vel altid.
Kunne sanheden ikke være lidt hen af at nogle faktisk havde udviklet noget som ganske var i topklasse men ikke ret mange forstår/forstod dette.Måtte sådanne folk have sucess med det når nu de laver noget rigtig godt.
Der er jo en del producenter der har en masse forkromede ord om de nye ting de udvikler men overdriver de ikke en gang imellem.Når så endelig nogen laver noget af det bedre så har de svært ved at komme igennem "støjen" i markedsføringen og vi forbrugere har hørt så mange lovord at vi begynder at blive skeptiske, hvem ville ikke det efterhånden.
Endelig de som faktisk lytter på tingene kan/er vi/de i stand til at forstå dette.
Ikke for at forherlige mig selv sådan skal det ikke forståes. |
|
|
Tjah!
Nu har jeg jo selv sådan en bandit af en forstærker, og jeg kunne da ikke på nogen måde nogensinde skille mig af med den.
Og ja! Jeg mener den er helt unik.
Det same vil jeg sige om den AGI511 jeg hørte for nogle uger siden her hos mig.
Jeg har selv haft en indtil for 20 år siden. Den blev konstrueret af David Spiegel i midten af 70érne eller ca. deromkring. Designet var outdatet før den nogensinde kom på markedet.
Lige nu er den måske lidt inn igen, Ulrik fortalte mig f.eks., at en af fruens veninder havde spurgt om det var en Henry Kloss model

. Så den er alligevel lidt hot

.
Nå men jeg blev simpelthen overrasket over genhøret af AGI.
Jeg vil vove den påstand, at den vil hive bukserne ned på stort set ligegyldigt hvad du prøver den opimod helt uden hensyn til prisen.
Jeg vil tilmed vove at påstå, at den neutralitet og sammenhæng den amp demonstrerer, finder du ikke på moderne udstyr. Man vil måske i begyndelsen diskutere om den er lige så detaljeret, men efterhånden finder man ud af, at det er den faktisk, den skilter bare ikke med det.
Det mest vanvittige er dog komponenterne i den. Den er smækfyld med tantaler og keramiske kondensatorer - hvordan den lyd er kommet ud af den konstruktion aner jeg simpelthen ikke.
Men tilbage står det, at Spiegel dengang i 70érne formåede at konstruere en amp vha. standardkomponenter, som den dag i dag er i ref. klasse og tilmed så støj og forvrængningsfattig, at den kan udfordre selv dyrt måleudstyr.
Det synes jeg er en bedrift der bør bemærkes.
Men vel netop dette forhold, har det givetvis været svært at opdage med den tids højttalere, hvor størstedelen af energien blev til varme i ophængene.
At der ikke kom ret mange penge til AGI ud af det er en anden sag, men mærkeligt er det vel ikke. Det tog nemlig en del tid, før det for alvor gik op for enkelte hardcore nørder, at her var noget, som ikke umiddelbart var til at erstatte. Så jeg vil tro, at mange AGIére står der hvor de skal stå, der sælges ikke mange af dem på brugtmarkedet i hvert tilfælde.
Men om ret mange opdagede at den var helt unik tror jeg ikke. Den fik en meget fyldig og uforbeholden test i High Fidelity dengang, men den kostede små 6.000 kr. dengang og det var en del - desværre. Jeg mener den gik for ca. 800$.