Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er HI-FI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har på det sidste spekuleret lidt over hvad Hi-Fi egentligt er?

Hvad er "kravene" for at blive kategroiseret som Hi-Fi, hvornår kan man kalde sit anlæg for Hi-fi?

Er Sony`s top serie Hi-Fi er Dali Hi-fi?

hvad nu hvis man har mark levinton forstærkere og en diskman tilcd afspiller, er det  så Hi-Fi? Ved godt at chanksen for det ermeget lille 

Pierre

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 November 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

high fidelity = høj troværdighed: Men hvis Gud er død og der ikke findes evige sandheder at klynge sig til for os postmoderne mennesker kan lyden fra mark levinson og discman vel snildt være hi-fi eller hur?
Sorry jeg tar min øl og går i seng

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2006 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Tror vist godt man kan kalde produkter i middelklassen for Hi-fi mens High-end kun er creme de la creme altså referenceklasse.

Men ja noget subjektivt er det selvfølgelig.

Mener ihvertfald at min forstærker Accuphase E408 er High-end da der ikke findes ret mange integrerede forstærkere, der overgår den eller sågar kommer på siden af den.

Og mine Gamut L3 tror jeg også kan kaldes High-end da de helt klart ligger blandt de bedste standerhøjtalere.

Min gamle cd afspiller Marantz cd 10 kan dog "kun" kaldes for Hifi da den ikke i 2006 tilnærmelsesvist ligger blandt de bedste.

Spiller dog stadigvæk lige op med nye cdafspillere til ca. 4-5000 kr.

Hvis jeg skal komme med et gæt på pengebeløb man skal smide pr. del før jeg vil kalde det hhv. hifi og high-end så vil det nok typisk være i omegnen af 2-3000 kr. for en hifi del og 30000 kr. for en high-end del.

Kan være der er andre der har en anden mening. 

Men for +30000 kr. får man cdafspillere, integrerede forstærkere og standerhøjtalere der ikke fås meget bedre. Gulvhøjtalere må man måske smide en del mere for hvis det skal være de største der kan spille den dybeste bas osv.

Audio Physic Luna
Denon DVD2900
Nad S300
Til top Vis LarsOhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsOhl

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 19 November 2006 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Uden at være tilnærmelsesvis så filosofiske som andre, så er hifi - ja - hifi. Det er ikke noget som egentlig kan difinereres nærmere. Som andre har skrevet: hifi=forkortelse af high fidelity. 

For mig er gamle kassettebånd hifi, store grimme højttalere er hifi, en gammel tandberg reciever er hifi, min minidisc med philips streetstyle høretelefoner er faktisk helt hæderligt hifi. Det er jo ikke noget nyt begreb, så det vil nok være forkert at sige hifi kan skabe andet end en illusion.....og det er såvidt også fint.

Man kan så at sige høre musikken uden at være der selv.

Hi-end er stort set mindst ligeså udvandet et begreb som hifi. Der er stort set ikke det som folk idag kalder for hi-end idag. Der er gået sport i det, og det er de færreste som bruger ordet rigtigt efter min mening. Hi-end er for mig det mere ypperlige inden for genren. Jeg er meget forsig med at udnævne rigtig seriøst udstyr med mærkatet "hi-end". Jeg undgår det faktisk for ikke at rode tingene sammen med mennesker som kalder deres Thule forstærker til 4000 kr for hi-end. Jeg står faktisk helt af...... Kig på køb/salg/bytte eller "den blå".....der er bestemt inflation i ordet "hi-end". Jeg tror faktisk jeg får kvalme ved at tænke på det.

Hi-end nok for mig det fede og seriøse grej som Gryphon, Krell, Accuphase, Mark L. Martin Login, Nogle B&W modeller kan komme med ind.....mange flere kunne nævnes med et udpluk fra deres programmer. Listen er sådan set lang...nævn selv flere.  

Håber det kaster lidt mere lys over begrebs-afklaringen.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 November 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Er High-End ikke bare et ord som er kommet "ind" da der er mange som mener at Hi-Fi er lidt lala og så har lige valgt at kalde sit anlæg til 300.000,- for High-End frem for Hi-Fi, for der er jo ingen som kalder sit anlæg for Lo-Fi  

QUAD: Hi-Fi = Høj troværdighed.............. jamen så vil jeg da mene at 99% af alt som kalder sig for Hi-Fi ikke er det.

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Sendt: 27 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hi-Fi er vist en gammel term, som strækker sig helt tilbage til en svunden tid, hvor man refererede til en norm kaldet 'din-normen'.

Men ellers er Hi-Fi en kort version af High Fidelity, som det ganske rigtig bemærkes, betyder 'højst naturtro' eller 'høj troværdighed'.

Hvordan man så benytter disse begrener, kan der føres lange og vidtløftige diskussioner om.

Det vigtigste er naturligvis, at man selv synes, at grejet lyder godt, men det er også godt at lade sig inspirere af andre/andet - Måske er verden større end man først anede

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

"A high degree of fidelity" er et amerikansk reklameslogan fra sidst i 20´erne/först i 30´erne; dengang man gik fra akustisk forstärket musikreproduktion til elektrisk forstärket ditto!

Gode reklameslogans har det jo med at overleve sig selv.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Ifølge Oxford Dictionary er HIFI: gengivelse af lyd med lav forvrængingsgrad.

Så enkelt kan det siges. Betegnelsen Hifi har altså ikke noget med pengepungen at gøre, ikke direkte i hvertfald.

J.
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 November 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hifi normen ifølge DIN dikterede svjh. en samlet forvrængning for hele systemet på max 1%  

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sikkert, at Oxford dictionary for avanced learners har fuldstændig ret i definationen af HIFI, men sådan bruges det i det daglige sprog!

1%´s forvrængning? I følge DIN-normen gælder det kun for signalkilder og forstærkere. Højttalere må forvrænge op til 3%!

Der var mange DIN-normer omkring HIFI, bedst kendt er nok DIN-norm 45500, som vist var en Philips-ting, først og fremmest!?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Og hvad betyder det, om det overhovedet er hifi?     Bare det lyder godt!

Min ydmyge rör-ib (MingDa MC34 MKII) med 6AS7G udgangsrör yder 13 dejlige klasse A triode-watt, men det er med en (heldigvis örevenlig ulige ordens) forvrängning på helt op til 5%!

Jeg har dog ikke hört noget til denne forvrängning endnu, men ret beset; så er det altså ikke "Hifi".

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

En tysk forklaring på DIN-norm 45500:

http://de.wikipedia.org/wiki/High_Fidelity 

Et dansk indlæg (svar nr 4):

http://www.overclocking.dk/forum.asp?mode=traade&id=1845 48&emneID=16 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes