Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Overgang fra CD til LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batemandk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 December 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hep.. Har i den seneste tid fået større og større lyst til at genervherve mig en pladespiller. Har også fundet et par emner dertil. Men desto nærmere jeg kommer beslutningen er der noget der giver mig kolde fødder..

Hvor mange herinde har oplevet at deres CD'er + afspiller er blevet forvist til skammekrogen efter de har fået sig en pladespiller`?

Jeg er som så, ganske tilfreds med min CD afspiller, det er mere lysten til vinyl der rammer mig engang i mellem.

Så kort og godt er mit spørgsmål. Ved køb af pladespiller: hvor mange har droppet deres cd'er + afspiller`?

Mvh Tim

Til top Vis Batemandk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batemandk

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Da jeg fik min første Avid Diva havde jeg en Rega Apollo CD - og da jeg først hørte dem i en lille test røj min Apollo CD tilsalg

Og nu har jeg fået min drømme pladespiller -  en af de store Avid med Sme V arm ... så kommer jeg nok aldrig tilbage til CDer mere !!!!!!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46781&P N=1

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hvorfor droppe cd'en hos mig kan begge dele sagtens være i samme stue.

Mvh

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tør simpelthe ikke få en pladespiller ind i hjemmet, det vil bare blive alt for dyrt

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Enig med Solvin. Mange herinde får det til at lyde som om det er "enten, eller", her i hytten er det også "både, og"...

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Det er velsagtens stadig musikken det handler om, så da der stadig er meget musik man ikke kan få på vinyl, er man nød til af have begge.Jeg vil også påstå at man skal bruge ret mange penge for at erhverve sig en grammofon/pickup/riaa der kan overgå en klasse cd afspiller.

God jul

Hilsen Søren

Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det er kun denne CDer jeg ønsker mig - og hvis jeg ikke kan få den (har ikke så mange penge) så kan det også være ligemeget

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Enig med Solvin. Mange herinde får det til at lyde som om det er "enten, eller", her i hytten er det også "både, og"...

Jeg ville heller ikke undvære nogen af delene. Hos mig lever pladespillerne og CD-afspillerne side om side i fred og fordragelighed

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mener da bestemt at både cd-afspiller og pladespiller hører til i eens setup.Hvorfor vælge det ene fra?Når det er sagt,så er jeg stadig lidt 'rystet' over at lyden er så meget bedre i min 30 år gamle pladespiller(som jeg fik i sommers),end i min cd-afspiller.Men det er fakta.Her i huset lyder lp'er bedre end cd'er.Dermed ikke sagt at cd'er lyder forfærdeligt,slet ikke,men lydmæssigt er vinylen klart overlegen.Det er kun betjeningskomforten som cd-afspilleren kan prale med

Batemandk:Du kan roligt indkøbe en pladespiller,og gå på jagt efter dine gamle favoritskiver(som du ikke har på cd) Og hvis du ellers kan bevare roen,så er der fine lp'er til salg for mellem 5-10 kr pr stk

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 24 December 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Det er kun denne CDer jeg ønsker mig - og hvis jeg ikke kan få den (har ikke så mange penge) så kan det også være ligemeget

Hej King.

Vi kan bytte, du får min CD One og jeg får din Avid  

Men jeg forstår dig godt, den spiller bare denne CD One afspiller

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 December 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

CLIX skrev:

Jeg ville heller ikke undvære nogen af delene. Hos mig lever pladespillerne og CD-afspillerne side om side i fred og fordragelighed

Ja, man kan da sagtens have begge formater...og få vellyd fra begge. Og det behøver ikke koste fantastisk mange penge. Man skal bare være 'klog' og lade være med at fare ud og investere i splinternyt grej. Selv "Jensen" har vel en gang i mellem brugt/demo grej der i går var verdens bedste, men som nu pludselig er næsten værdiløst? - Men som sikkert kan tilfredsstille én som ikke ikke føler behov for at eje dagens hypede gadget.... ;-)

Omtanke og lydhørhed for egne og andres erfaringer er et must. Og meget besparende!

Go' Jul

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 December 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej, der er bestemt ingen grund til at droppe din CD, selv om du køber en pladespiller. Jeg har selv en SME 20/SME V - Denon DL-304 pladespillerkombi, og en Audio Aero Prima MKII CD. Jeg vil under ingen omstændigheder undervære min CD.

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 24 December 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget glad for min cd-spiller, men endnu gladere for min nye pladespiller, The Funk Vector. Som så mange andre siger, er der ikke tale om, at cd'en ryger ud til fordel for pladespilleren, de to kan godt leve i fredelig sameksistens

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 December 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Batemandk skrev:

Hep.. Har i den seneste tid fået større og større lyst til at genervherve mig en pladespiller. Har også fundet et par emner dertil. Men desto nærmere jeg kommer beslutningen er der noget der giver mig kolde fødder..

Hvor mange herinde har oplevet at deres CD'er + afspiller er blevet forvist til skammekrogen efter de har fået sig en pladespiller`?

Jeg er som så, ganske tilfreds med min CD afspiller, det er mere lysten til vinyl der rammer mig engang i mellem.

Så kort og godt er mit spørgsmål. Ved køb af pladespiller: hvor mange har droppet deres cd'er + afspiller`?

Mvh Tim

Droppe cd nej det skal man ikke , men har man en ok pladspiller så høre man godnok mindre cd.

Jeg vil gå så langt at sige har du et max pladespiller setup , så er det sådan set lige meget om du har en cd til små penge eller mange penge det lyder ? i forhold til pladespiller.

Men ud og lyt , og tag din cd maskine med når du er ude.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:
Jeg tør simpelthe ikke få en pladespiller ind i hjemmet, det vil bare blive alt for dyrt

Det er da meget billigere, end en cd spiller i samme lydkvalitet.

PS. Jeg har ikke hørt en cd, siden jeg fik min nye riaa. Næste projekt er at få en pladespiller i bilen

vh. T13

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 24 December 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej Batemandk

Det at høre LP'er kræver mere arbejde for at få det til at lyde godt (rense PU, rense plade, justering af pladespiller m.m.) end hvis man lytter til CD. Og lige meget hvor meget man anstrenger sig, får man aldrig en støjfri gengivelse af LP'en, uanset hvor meget pladespilleren har kostet. Du skal også være opmærksom på, at pladen skal vendes for at lytte til de sidste numre. CD'en sætter man bare i og så kører den til den er færdig.

Jeg siger det ikke for at tage modet fra dig eller skræmme dig, men jeg kørte selv sur i det, da jeg tidligere på året prøvede mig med vinylet.

Jeg har måtte erkende at CD'en er mediet for mig.

Men held og lykke med vinylet alligevel, hvis du kaster dig over det.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 December 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

hej der,
hos mig fungerer det fint med både cd og lp, i min bette hjem er det dog mest mig der sætter lper på, hvor det er konen og datteren der hører mest cd.
PT er det en rigtig juleplade med ACDC der skaber julestemning nemlig:
fly on the wall

En problematik der vel ikke skal tages op i denne tråd (undskyld) er at der stadig ikke findes ret mange nye plader på vinyl..

Det bliver sku lidt sværet at finde åh abe, eller den nyeste med TV2 på vinyl....

Venligst

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 December 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Hej Batemandk

Det at høre LP'er kræver mere arbejde for at få det til at lyde godt (rense PU, rense plade, justering af pladespiller m.m.) end hvis man lytter til CD. Og lige meget hvor meget man anstrenger sig, får man aldrig en støjfri gengivelse af LP'en, uanset hvor meget pladespilleren har kostet. Du skal også være opmærksom på, at pladen skal vendes for at lytte til de sidste numre. CD'en sætter man bare i og så kører den til den er færdig.

Jeg siger det ikke for at tage modet fra dig eller skræmme dig, men jeg kørte selv sur i det, da jeg tidligere på året prøvede mig med vinylet.

Jeg har måtte erkende at CD'en er mediet for mig.

Men held og lykke med vinylet alligevel, hvis du kaster dig over det.

Mvh Flemming

Hej...

Det dér med 'støj' ved LP-afspilning - synes jeg er stærkt overdrevet! Medmindre éns plader er temmelig 'dårlige' kan det ofte være vanskeligt (på støjen) at høre om der er tale om LP eller CD. I praksis er der faktisk tale om støjfri gengivelse.

Eventuel støj er meget afhængig af pickup'en...nåleslibning osv. Nogle arme er også bedre end andre til 'undertrykkelse' af nålestøj. Naturligvis må brum og lignende vederstyggeligheder aldrig forekomme! Det betaler sig at eksperimentere med stel/jord. Også gerne imod de gængse 'regler'.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 24 December 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau

Jeg tror også jeg gjorde den fejl udelukkende at købe brugte plader. Jeg vil da ikke afvise, at jeg en dag forsøger med vinylet igen, men så skal det hovedsageligt være nye LP'er jeg køber.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 December 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Synes da der skal være plads til begge medier. Har man først lyttet til et ok "gramofon" setup (kan snildt erhverves for under 5K med det hele) ved man at noget mistes i CD verdenen. Medierne - LP'erne kan erhverves fra 5-20kr hos bl.a. diverse hjælpeorganisationer. Det med konstant justering og puslen er en skrøne - det eneste der behøves er en pladebørste og en ditto til Pick-uppen. Bare se at komme igang.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes