Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lyden af operahusets husanlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Hej i forummet

Jeg har netop været inde og se en rock-ballet.

Det var Stones musik og så med en flok balletdansere til - ganske spændende, men det er en anden historie.

http://www.kglteater.dk/Aktuelt/Nyheder/Nyhedsarkiv/2007/Bal let%20Satisfaction.aspx

http://www.schaufuss.com/

Det mit emne handler om, var lyd oplevelsen - det var jo desværre ikke Stones live...

Nu ved jeg ikke hvor lydsporet kom fra, men det var sku ikke imponerende

Vi sad helt oppe foran til højre - godt for udsynet, men skidt for lyden, der næsten kun kom fra højre front (der var to fronter + nogle længere bagud)

Diskanten var hidsig og skarp, og der var visse tendenser til forvrængning af stemmer (lød nu mere som optagelses bøvl end speaker bøvl). Der var ingen tendenser til sus, støj eller overstyring og på stille numre, så var det da ikke så ringe...., det var når der kom lidt gang i sagerne, at det for alvor blev tydeligt, at det kunne have været bedre!

Der var ingen umiddelbare problemer med bassen, men hvis der var nogen, så blev de klart overgået af diskanten....

Er det kun mig der er sart?

Nogen der har haft gode oplevelser med "dåse-musik" i operahuset?

Jeg kunne godt forestille mig at et masterbånd af en superoptagelse ville give et mere positivt indtryk af operahusets husanlæg....  (nogen der ved, hvad husanlægget består af? - jeg kan huske en artikel ang. anlægget i det kgl., men jeg aner ikke hvad der er i operahuset?)

-fandt lige det her http://www.kinovox.dk/kinovox/vis.php?kategori=12&gruppe =11&emne=Danmarks+nye+operahus

Det er da muligt, at anlægget/rummet blot var i stand til at afsløre stones rå lyd, men så er der sku en lydteknikker der står til tæv med en våd berlinger ;-)

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du kunne SE højttalerne, har du IKKE hørt operaens husanlæg. Dette består af 4 L-acoustic højtalere i siderne ( 112 xt coax kasser, 12" + 1.4" ),placeret usynligt bagved det tekniske proscenie, som kan skydes ind og ud. Der forefindes også et centercluster, bestående af 5 l-acoustic ARCS kasser ( 15" + 1.4" b&c på dosc waveguide). Dette kan nedsænkes efter behov. Endelig ligger der 2 2x18" kasser over prosceniet, til sub. Alt drives af forstærkere fra labgruppen, og kontrolleres af BSS soundweb dsp. Pulten er en Studer vista 8. Endvidere er der fastinstalleret omkring 100 htére til surround, frontfill og delay.

Systemet er ikke som sådan beregnet til voldsom forstærkning, hertil bruges indlejet grej. Så hvis du har set et sæt højttalere, er det et sådant.

http://www.l-acoustics.com/pre-index.htm

mvh Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Hvis du kunne SE højttalerne, har du IKKE hørt operaens husanlæg.

Nej, jeg kunne ikke se højttalerne. De stod i en form for søjle, der stod ude i scenekanten og jo, det så ud til at kunne skydes ind og ud

Dette består af 4 L-acoustic højtalere i siderne ( 112 xt coax kasser, 12" + 1.4" ),placeret usynligt bagved det tekniske proscenie, som kan skydes ind og ud.

Ok, det var nok det jeg hørte

Der forefindes også et centercluster, bestående af 5 l-acoustic ARCS kasser ( 15" + 1.4" b&c på dosc waveguide). Dette kan nedsænkes efter behov. Endelig ligger der 2 2x18" kasser over prosceniet, til sub. Alt drives af forstærkere fra labgruppen, og kontrolleres af BSS soundweb dsp. Pulten er en Studer vista 8. Endvidere er der fastinstalleret omkring 100 htére til surround, frontfill og delay.

Ok, så blev jeg da lidt klogere

Systemet er ikke som sådan beregnet til voldsom forstærkning, hertil bruges indlejet grej. Så hvis du har set et sæt højttalere, er det et sådant.

http://www.l-acoustics.com/pre-index.htm

mvh Bonné

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Nu kiggede jeg lige lidt på de fronthøjttalere - de kan da godt spille højt

125dB hvis de slipper for den dybe bas - det er sku højt i mine ører specielt, da jeg kun sad et par meter fra dem... (og så er der 4 stk pr. side...)

Nu kan jeg se, at det er en titanium driver - det bekræfter bare min hidtidige fordom: Jeg kan ikke lide lyden af titanium (specielt JBL´s domer er forfærdelige i mine ører!)

Nu er det jo lidt bombastisk, at skyde al skylden på højttalerne, hvis nu optagelsen er skidt.....

Jeg har lige hørt lidt af CD'en og det er sku meget tæt på den lyd der var i operaen - jeg skal lige prøve igen ved højere lydtryk (dvs uden børn i nærheden...) så kommer jeg med en tilbagemelding.

Hilsen Thomas

PS - næste gang sider jeg længere tilbage og mere ind mod midten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes