| Forfatter |
|
Kajen Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2003
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - og glædelig jul...
Efter jeg flyttede i lejlighed, er min Hifi-lyd mildest talt blevet elendig. Hele det øverste område lyder, som var det et domkirkeorgel på steoider, mens bassen er nærmest ikke eksisterende. Mine spørgsmål er så: Hvilket matriale vil dæmpe rummet bedst, og hvor fås det? Jeg har hørt, at problemet med den manglende bas kan skyldes rummets størrelse (18kvm) - Passer det? Det drejer sig om 4 stk. Scanspeak 18W med en Densen Beat 300 foran - og naboen ville ikke bryde sig om flere basenheder...
Håber i kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placeringen i rummet er den væsentlige faktor i det spil. Du kan få lavet en beregning som tager udgangspunkt i stående bølger, som er alt-ødelæggende for god lyd. Ud fra den får du nogle placeringer som for så vidt muligt er de optimale - jeg fik lavet sådan en og jeg kan ikke sige andet end - succes!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
gode tykke tæpper på gulvet er sagen.....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Kajen Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2003
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle vel aldrig have en idè om, hvor eller hvordan man beregner den slags? Jeg har også hørt om noget, der hedder "klappetesten" - og (udover at folk tror man er åndsvag) giver det et ret tydeligt ekko. Hvordan har du/i løst det problem?
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej det kommer også an på hvilke materialer dit rum består af. Jeg har selv lidt problemer, som i dit tilfælde suges bassen næsten ud af rummet, højere oppe klinger det tilgengæld. Min bagvæk består af spånplade, sidevække spånd og gips, loft gips, gulv beton men med tykt gulvtæppe. Man kan komme over det ved at rykke frem og til og fra side til side med ht. En let væk kan gøres tungere med f.eks. to stk. 13 mm. gips. Der hvor det klinger kan der hænges tæpper op, eller hvis du har mange bøger, evt. kan der bruges et kraftigt gardin 5-10 cm bag ved ht. Husk at området bag ht. skal være den døde ende.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gå ind på hunecke.de/engelsk/calculator og prøv at sætte dit lytterum op og flyt så lidt rundt på det og se hvad der sker!!!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 December 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajen skrev:
|
Du skulle vel aldrig have en idè om, hvor eller hvordan man beregner den slags? Jeg har også hørt om noget, der hedder "klappetesten" - og (udover at folk tror man er åndsvag) giver det et ret tydeligt ekko. Hvordan har du/i løst det problem?
|
|
|
prøv for sjov at tag en ballon og spil så lidt højt , gå da rundt i rummet så mærker du hvor det er slemt .
jeg prøvet det for en del år siden og dæmpet som jeg synes var bedst , hvorefter en jeg kender kom med noget måle udstyr fra B&K , og der var ikke noget der skulle laves om .
nu er min stue alt for dæmpet , og sluger en masse w .
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 26 December 2003 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, rummet kan også bliver FOR lyddødt.
Klap testen er altid god! __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 26 December 2003 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajen skrev:
|
Hej - og glædelig jul...
Efter jeg flyttede i lejlighed, er min Hifi-lyd mildest talt blevet elendig. Hele det øverste område lyder, som var det et domkirkeorgel på steoider, mens bassen er nærmest ikke eksisterende. Mine spørgsmål er så: Hvilket matriale vil dæmpe rummet bedst, og hvor fås det? Jeg har hørt, at problemet med den manglende bas kan skyldes rummets størrelse (18kvm) - Passer det? Det drejer sig om 4 stk. Scanspeak 18W med en Densen Beat 300 foran - og naboen ville ikke bryde sig om flere basenheder...
Håber i kan hjælpe
|
|
|
Du er sikker på, at du ikke har sat eet eller andet i modfase da du flyttede?  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |