Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvem var John Iverson? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg lurer på at købe en Electron Kinetics Eagle 2 effektforstærker. Den siges at være konstrueret af John Iverson, som også lavede Electro Research A-75 og Eagle 7. Angiveligt meget basstærke forstærkere, 100% subwoofer-egnede. Det forlyder, at han var en af de helt store i hifi i slut 70-er/ start 80-er, men at han forsvandt under mystiske omstændigheder fra den ene dag til den anden. To rygter florerer på nettet: at han (igen) hemmeligt arbejder for militæret i USA, eller at der var noget med en elskerinde osv. I en Stereophile indholdsfortegnelse på nettet nævnes en "Notification of abduction". Han kunne også være.

N. J. Printz har ombygget nogle af disse 110 V forstærkere, der blev købt brugt i USA. Printz siger, at der er brugt standardkomponenter, men at det drejer sig om meget korte/hurtige kredsløb og et eller andet med elektron kinetik (lav friktion i kredsløbet).

Min nysgerrighed er klart vækket. Er der nogle af dem, der var med tilbage fra den periode, der ved noget om denne spændende person? Hvem ved noget om principperne for hans forstærkere?

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Nogle bud her i "prime time"?

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

lyder som en einstein fyr
lyder da ellers ret spændende.
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Man var vel lidt aktiv der i firserne, men den enester Iverson jeg har hørt om er Alan

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Uden at blive holdt op på det, har jeg læst et sted for MEGET længe siden, at han skulle have konstrueret/designet den gode gamle pre-amp console Marantz model 33, men den er så helt fra 1969 - men ellers kan der vel Googles lidt om ham?

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Electro Research A-75 blev testet af High Fidelity tilbage i anden ½ del af 70'erne, 1977 eller 78 

Det var en "sindsyg" Klasse A forstærker med et look som var den stukket af fra et af NASA's rackskabe, HF målte den vistnok så vidt husker til et par og 40W pr. kanal i 8Ohm, de detaljer som jeg "flippede" over var, at den dels var den med en meget kraftig, modul opbygning men også havde en mekanisk timetæller på fronten, den var tiltænkt til at vise hvornår det var tid til en gang service  

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ledt lidt efter et interview der blev lavet med Iverson kort før han forsvandt.
Jeg kan ikke huske hvilket blad det blev bragt i, men jeg mener det var TAS.
Jeg fandt det engang på nettet, men det er desværre ikke lykkes mig denne gang.

Men det jeg ved om ham er, at han begik en række produkter i eget regi under navnet Electro Research, MV 75A var blot én af dem.
Der var vist en preamp og lur mig om han ikke eksperimenterede lidt med elektrostatiske pick-upper, jeg mener det var et pu - forstærker sæt, som vistnok ikke skulle bruge RIAA, men her er jeg noget ude på glatis.
Electro Research var ganske ambitiøst, så derfor gik han konkurs ligesom de fleste andre af slagsen. Han fortsatte dog under Electron Kinetics navnet, hvor Eagle 7A blev kulminationen på hans arbejde. 7A har jeg haft herhjemme og prøve - nemlig.
Et ordentligt svin af en amp, og jeg mener også den har voldsom effekt, hvor meget ved jeg ikke rigtigt, men jeg gætter på noget der ligner 300 Watt pr. kanal. Og jeg gætter på de er hjemme.
Jeg husker ikke helt hvordan den var dimensioneret, men jeg mener det var et utal a transer i hver kanal.
Lydmæssigt fandt jeg ikke helt, at den var på fortidige højder, jeg mener han havde en mere heldig hånd med Electro Research produkterne.
Eagle forstærkerne mener jeg bygger på et specielt princip, men je husker ikke mere om det. I hvert tilfælde er de ikke klasse A forstærkere, hvilket ER var.

Hvorvidt et ombygget eksemplar vil være vellydende må komme an på en prøve. De små Eagler fylder ikke alverden. Jeg tror dog de bør kigges godt efter, fordi de må være lidt halvgamle efterhånden. Der sidder vist Mallory elektrolytter i dem originalt, og vi nærmer os vist det 25. leveår, så mon ikke et vågent øje med lytterne i den er klogt.
Mallory er desværre ikke til at opdrive, så du er nok nødt til at finde dig til rette med andre fabrikater, såfremt noget trænger.

Iversons forsvinden har altid været af hifiéns store mysterier, en meget talentfuld og inovativ ingeniør, og så væk - no one ever saw him since.
Rygterne kender jeg desværre intet reelt til, men det har faktisk været fremme, at det var ham der var inde i Hillary, når Bill ikke lige var hjemme, men der er også tunger der påstår det er ham der er inde i Animal Muppet.

I øvrigt opnåede hans MV75A meget fine anmeldelser allevegne dengang, forstærkeren var egentlig bygget af ganske almindelige komponenter, men den havde ét særkende, den var boltet sammen, som skulle den overleve et jordskælv. Måske én af hemmelighederne lå begravet her.
Som det tidligere er nævnt, så havde den timetæller på og den havde også et meter, som kunne bruges til justere ampen, men jeg husker ikke det hele så nøje.
Jeg tror der er lavet meget få 220-240 volt udgaver af den, Eagle mener aldrig nåede til Europa.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Lidt mere kunne jeg finde.
Du kan læse om Eagle 2 her fra en tråd sakset fra DIY forums.
Mht. pick uppen, som jeg nævnte tidligere, så mener jeg at den blev puslet med i Electro Research tiden, men måske var det faktisk en Electron Kinetics. Jeg ved det ikke mere.
I øvrigt var den ikke elektrostatisk, men en strain gauge" PU - det princip er særdeles langhåret og i øvrigt meget dyrt at realisere, ligesom opbuddet af problemer er temmeligt omfattende, men ud over alt dette, så er der en helt pæn portion originalitet i at anvende det på pladeaftastning. Desværre er det vist så temperaturfølsomt, så det nok næsten er ubrugeligt.

Men ellers - så skal jeg jo være lidt forsigtig med hvad jeg skriver, fordi jeg vel efterhånden nærmer mig en hel håndfuld omgange af sylespids satire og offentlig hån af vor lokale HIFI aboriginal og Guru "Mr. halvPølle hamselv" Han er jo den der gerne vil fortælle historie forstås, og det gør han jo da helt fint.
Hans klummer om diverse engelske hifi koryfæer er jo da underholdende læsning i ny og næ.
Jeg har specielt moret mig over den tråd der hedder "priser og prissætning" (det handlede vist ikke om englændere i lige præcist den tråd).
Bl.a. roses en anden forretning i Århus for, at sætte priserne "fornuftigt".
Og så er det bare jeg - i mangel af fantasi, Russisk kundskaber eller måske endda arrogance overfor betydningen af de nyere hifihistoriske begivenheder - kommer til at klukke lidt over, at netop den tråd er skrevet af mr. 50% off himself ??
Ja ja - det hele for det halve i min butik - OG KUN MIN - men i hvert tilfælde IKKE i de andres.
Men det var et lille sidespring, men da der muligvis bliver søgt på indlæg skrevet af nogen i denne tråd - for jeg tror bestemt ikke det er mine der søges på - så skal der nok falde en kommentar hist eller pist.

This looks a lot like the Electron Kinetics Eagle 2 series of amps from the 80's.

You remember that one Harry?

Jocko
HarryHaller
The Eagle 2 was the most convoluted design I ever perused. I knew guys with EE degrees that couldn't fix one. A house of cards made of resistors, capacitors, and transistors. It had very tight bass but was very solid state sounding. It was designed by Jon Iverson. Jon was the strangest designer I know of. He disappeared under strange circumstances years ago. They will probably find Jimmy Hoffa before they find Iverson.....

H.H.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Well det er en rigtig x-file historie med John Ivorson. Han byggede i 70 og 80'erne nogle ganske strmstærke forstærkere. I USA er de såmænd så populære, at der findes et firma der lever af at servicere disse gamle sager (eagle-audio.com).

Den mest berømte er nok Electro Research A75 (i et hav af varianter). I norden blev mærket importeret af Glotta i Sverige og den kostede 36.500 i 1981, lidt mere end 2 gange prisen på en Luxman 4000.

Selve historien om JI er omgivet med stor mystik. Brugere af hans forstærkere (og en enklet PU) hævder, at de talte med ham op til få uger før han forsvinden. En af historierne er, at i hans patentanmeldte nye højttalerkonstruktion mente FBI, at han benytte industri hemelighder stjålet fra USA's stjernekrigsprojekt. Andre mener, at han kom ind under et vidnebeskyttelseprogram.

I følge de hstorier man kan finde, så skulle han have været en farverig person som startede med at demonstrere hvordan hans forstærkere kunne omdane højttaler kabler til skrot. Man skulle bare kortslutte dem, så skulle forstærkeren nok klare resten - uden at lide skade. (Et trick som også BGV benyttede til demo af deres forstærkere).

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

e-type skrev:

Well det er en rigtig x-file historie med John Ivorson. Han byggede i 70 og 80'erne nogle ganske strmstærke forstærkere. I USA er de såmænd så populære, at der findes et firma der lever af at servicere disse gamle sager (eagle-audio.com).

Den mest berømte er nok Electro Research A75 (i et hav af varianter). I norden blev mærket importeret af Glotta i Sverige og den kostede 36.500 i 1981, lidt mere end 2 gange prisen på en Luxman 4000.

Selve historien om JI er omgivet med stor mystik. Brugere af hans forstærkere (og en enklet PU) hævder, at de talte med ham op til få uger før han forsvinden. En af historierne er, at i hans patentanmeldte nye højttalerkonstruktion mente FBI, at han benytte industri hemelighder stjålet fra USA's stjernekrigsprojekt. Andre mener, at han kom ind under et vidnebeskyttelseprogram.

I følge de hstorier man kan finde, så skulle han have været en farverig person som startede med at demonstrere hvordan hans forstærkere kunne omdane højttaler kabler til skrot. Man skulle bare kortslutte dem, så skulle forstærkeren nok klare resten - uden at lide skade. (Et trick som også BGV benyttede til demo af deres forstærkere).

Halløj e-type!

Jeg har set eagle-audio.com.
Åbenbart er han ganske legendarisk den savnede JI.
I hvert tilfælde har jeg i samklang med det du skriver, kunnet konstatere, at den ER er strømstærk den 75ér, og vel i realiteten ret ligeglad med hvad den skal lave. Den slår fra sig - ja den gør så - uden at slå fra.
Rygterne omkring JI´s forsvinden har jeg hørt utroligt mange af, men den der med halløjttaleren og stjernekrigsprojektet har jeg dog aldrig tidligere hørt.
Jeg vælger at tro på den - ja jeg gør så - næsten da.
Men nu er det altså sådan, at jeg ved hvad den skindbarlige sandhed er - nemlig!
Jon Iverson var rystende bange for at blive opdaget og afsløret af Poul 50 %, som med sin laserskarpe pen altid har holdt sig klar til at afsløre, at en MV75A ikke var boltet sammen, men i stedet var der brugt billige popnitter og søm til at holde sammen på skrotbunken .
Den er mao klasket sammen af en række standardkomponenter, en kasse popnitter og nogle bøjede søm.
JI forsvandt pga. at der var nogen af dem der skulle have service, men da var Jon´s popnitteudtrækker og hans sømhund blevet borte - ak ak.
HiFi bliver aldrig det samme igen, at tænke sig at ligge inde med den slags journalistisk sprængstof, og aldrig få det detoneret før det er for sent - der røg den Cawlingpris. Han er væk den kære Jon - væk!
Strain gauge PU, Strømstærke amps og så en HT der får FBI op af stolen.
Respekt du

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Fandt selv dette på Audiogon: 

"John Iverson's career as a designer and businessman I think, is a typical case in point to my first post in this thread: He was always undercapitalised, was catapulted by positive reviews in the press into a flood sudden demands he could not meet, hence got heavily into debt in building up the necessary production infrastructure, tried to sell direct, when his turnover slowed, annoying his dealers, was understaffed, so that repair turnover time was long, so annoying his customers as well and one day or rather night, the man just disappeared, leaving house, wife, production place and has to my knowledge never been seen or heard of since. But enough of gossip already! "

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Fandt selv dette på Audiogon: 

"John Iverson's career as a designer and businessman I think, is a typical case in point to my first post in this thread: He was always undercapitalised, was catapulted by positive reviews in the press into a flood sudden demands he could not meet, hence got heavily into debt in building up the necessary production infrastructure, tried to sell direct, when his turnover slowed, annoying his dealers, was understaffed, so that repair turnover time was long, so annoying his customers as well and one day or rather night, the man just disappeared, leaving house, wife, production place and has to my knowledge never been seen or heard of since. But enough of gossip already! "

Der er sikkert noget om snakken, men evaporation from earth er dog alligevel et drastisk tiltag.
Jeg har dog en teori, som jeg mener der er hold i.
John Iverson er ham der er inde i Poul 50%
Sagen er den, at han hedder Iverson. Iverson er helt klart en vestlig omskrivning af Ivanson, eller på russisk om du vil Ivanskison. JI måtte simpelthen tage benene på nakken, fordi han spionerede for russerne, han var vist nok i lang tid en sleeping agent, der rodede med amps, som kunne begrænse præsidentens hørelse, så russerne kunne bombe løs uden at han vågnede. Men ak! Han blev opdaget og måtte flygte over hals og hovede.
Nu har vi ham så i Østjylland, hvor han forsøger at dække over sit russiske blod og sin nærmest overmenneskelige kendskab til russisk kultur og drikkevaner bl.a. vha. en akademisk grad i netop russisk.
Perfekt røgslør må man sige. Men oven i det, så kammouflerer han sig også vha. et tilsyneladen meget kærligt og vel næsten intimt forhold til transformatorer. Det ved han naturligvis godt at JI aldrig ville have gjort, så det er jo en særdeles god kamouflage.
Jeg er overbevist om, at vi her har en sensation af de helt store i HIFI universet, det må være JI der er inde i Poul fifty off.

Men nu er han altså opdaget.

Check evt. lommer for popnitter og søm, i bekræftende fald er den helt skudsikker.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Fandt selv dette på Audiogon i dag:

"02-25-01: Audiokinesis
I spoke with John Iverson within a few days of his disappearance - just two weeks after my conversation with him, the local dealer told me he was missing. I forget the year - late 80's or 1990 at the latest. As I recall, the U.S. had just signed the INF treaty with the Soviets, and John was p***ed about that (I might be confusing an earlier conversation). Anyway, he was most p***ed at the FBI for raiding his place and confiscating a project he was working on. Piecing together what he told me and what the local dealer said, it seems he had submitted a patent for a loudspeaker that the FBI believed used stolen "Star Wars" missle defense technology. I think he had essentially built a particle beam generator, and had developed it into a massless driver, perhaps reminiscent of the old Hill Plasmatronics. John had put over a year and a couple of hundred thousand dollars into the project, and was outraged that the FBI showed up after he filed for a patent and confiscated all his work and related files and documents. He basically said to me, "Why would I steal defense secrets and then try to file a patent? Who would be that stupid?" I don't know if this is connected to his disappearance, but I wouldn't be surprised. I keep hoping he'll show back up one day, fiery as ever, god-damning the government and the commies and everyone else and going back to building amps that you can literally weld with (he drove around the country with the prototype of the Eagle 2 in the backseat of his car, and part of his demo was to short the speaker leads together and hold them there while the copper sparked and melted). I think of him every time I turn an amplifier off - you could unplug the Eagle 2 and it would play for another 40 seconds. His disappearance is x-files stuff. And, I miss him"

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Fandt selv dette på Audiogon i dag:

"02-25-01: Audiokinesis
I spoke with John Iverson within a few days of his disappearance - just two weeks after my conversation with him, the local dealer told me he was missing. I forget the year - late 80's or 1990 at the latest. As I recall, the U.S. had just signed the INF treaty with the Soviets, and John was p***ed about that (I might be confusing an earlier conversation). Anyway, he was most p***ed at the FBI for raiding his place and confiscating a project he was working on. Piecing together what he told me and what the local dealer said, it seems he had submitted a patent for a loudspeaker that the FBI believed used stolen "Star Wars" missle defense technology. I think he had essentially built a particle beam generator, and had developed it into a massless driver, perhaps reminiscent of the old Hill Plasmatronics. John had put over a year and a couple of hundred thousand dollars into the project, and was outraged that the FBI showed up after he filed for a patent and confiscated all his work and related files and documents. He basically said to me, "Why would I steal defense secrets and then try to file a patent? Who would be that stupid?" I don't know if this is connected to his disappearance, but I wouldn't be surprised. I keep hoping he'll show back up one day, fiery as ever, god-damning the government and the commies and everyone else and going back to building amps that you can literally weld with (he drove around the country with the prototype of the Eagle 2 in the backseat of his car, and part of his demo was to short the speaker leads together and hold them there while the copper sparked and melted). I think of him every time I turn an amplifier off - you could unplug the Eagle 2 and it would play for another 40 seconds. His disappearance is x-files stuff. And, I miss him"

Den historie hørte jeg engang.
Jeg har aldrig helt troet på den.
Rygterne siger også, at Iverson desværre led af en karakterbrist i form af en ret høj nedløbshastighed. Sprut forstås! Det kunne da godt være en sprittåget forklaring fra ham selv.
Men who knows? Jeg tror manden kunne noget, når promillen ikke blev for høj.

Har du fået din ørn?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes