Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 06:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Definition af Lydbillede ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hvordan har i det med selve lyden fra jers anlæg?

Jeg selv sætter meget stor pris på et stort og detaljeret lydbillede, hvor man kan høre sangeren står i miden og man kan høre hvor de forskelige musikker står

Har nu idag kigget rundt på nogen forskelige anlæg her på siden og andre sider, og ud fra opstilning nægter jeg og tro på de har et "rigtig" lydbillede?! + jeg tænker når man f.eks er ude og lytte på anlæg i butikker, så er det ikke lige lydbilledet der er vigtigst?!

Hvordan har i det med selve lyden..? er det ligemeget med et lydbillede hvor man kan piller de forskelige musikker ud og man kan høre sangeren står i miden?

Kom med jeres mening om lyden hvordan den skal være?

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ikke nogen der har noget at sige?

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

har det på samme måde som dig MBG men har det også sådan at musikken skal være dynamisk og til stede kan man sige..

feks min ynglings plade med metallica som hedder SM det er en live koncert med san fransico´s symfoni orkester virkelig dynamisk musik.. men også med den grad af detaljer som jeg kan lide hehe..

PS. helt klart en fed tråd du har lavet dig her

Til top Vis pigolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigolo

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jo da...

For mig er det vigtigt, at de forskellige musikere har den korrekte højde og placering i lydbilledet.
Dybden er også vigtigt, og defineringen af de enkelte instrumenter skal også være der, altså man skal kunne "se" f.eks. stortrommen og dens dybde.
Jeg synes specielt, at store (høje) højttalere har den evne at placere de medvirkende musikere, og ikke kun forsanger, i korrekt højde.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig. Dybde og perspektiv i musikken kan absolut udgøre en vigtig del af oplevelsen.

Især synes jeg godt om Keith Jarrett's trioindspilninger, hvor bas, trommer og klaver står meget tydeligt defineret. Det giver en ekstra og vigtig dimension i musikoplevelsen. Især velplacerede 2-vejs højttalere har en unik evne til helt at forsvinde i lydbilledet, og lade rum og perspektiv træde frem.  

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Lyder godt det ikke kun er mig der er helt galt på den hehe

Hvordan har i det med jers lydbillede, hvad indstiller i efter, eller hvad man nu kan sige... at sangeren står lige i miden og derfra man går ud i lydbillede til vær side? eller er det mindre vigtig det hele står som skåret ud i pap? f.eks det er ok det er "lidt skævt" altså sanger ikke står i miden, men lidt ude til siden osv...

For mit vedkommen er det vigtig sangeren står i miden så godt som med alt det musik jeg sætter på...  (ved godt det ikke er muligt med alt musik, da det ikke er alt der er optaget lige korekt) 

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

jeg går meget efter den 3D lyd du omtaler.. elsker den rumfornemmelse der er når man føler man sidder i musikken nærmest hehe:P

vilket min opstilling bærer meget præg af.. mit sweet spot er præcis lige i mellem højtalerene..

bruger meget det traditionelle opsillings system det vil sige et godt stykke fra væggen og siderne og alt det der..

men det er nok mest fordi jeg er rimelig ny inden for hifi faget og ikke har prøvet så meget endnu hehe

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Ikke fler der har noget at sige..?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

jeg fatter egentlig ikke at du er så opsat på at sangeren skal stå i midten  der er da mange kunstnere der vælger at have stemme i en af kanalerne i stedet for i begge... fx har jimi henrix for det meste hans stemme i blot en kanal imens guitaren eller trommen lyder i den anden. det synes jeg da sagtens kan virke godt... så jeg kan erlig talt ikke se din ide i, at et perfekt lydbillede er med sangeren i midten

misforstår jeg dig eller mener du det virkelig?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Noget andet jeg også synes er fedt, er selv gengivelsen af det rum/studie indspilningen er foretaget i. Altså f.eks. hvis der bliver anslået en guitar i den ene side og man så hører efterklangen/reflektionen i den anden side, det er ret fedt, giver den her fornemmelse af rummets størrelse.

Men jeg er enig med Mathias 2, det er bestemt ikke altid at sangeren er i midten, og endnu bedre, det er ikke altid at denne står stille, men bevæger sig i forhold til mikrofonen, det er fedt!

Mvh.

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis i ikke indstiller efter sangeren skal står i miden af lydbilledet... hvad indstiller i så efter..?

Nå jeg stiller højttaler op retter jeg det ind efter nå sangeren står i miden... så er de i mit hovede stillet rigtig op ?!

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

pigolo skrev:

har det på samme måde som dig MBG men har det også sådan at musikken skal være dynamisk og til stede kan man sige..

feks min ynglings plade med metallica som hedder SM det er en live koncert med san fransico´s symfoni orkester virkelig dynamisk musik.. men også med den grad af detaljer som jeg kan lide hehe..

hej pigolo,hvad for noget grej spiller du på, her hos mig lyder S/M helt og aldeles forfærdeligt, og det er nok den værst optagede cd jeg har! især toppen skriger så det bløder i ørene

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:

Jamen hvis i ikke indstiller efter sangeren skal står i miden af lydbilledet... hvad indstiller i så efter..?

Nå jeg stiller højttaler op retter jeg det ind efter nå sangeren står i miden... så er de i mit hovede stillet rigtig op ?!

Jojo det kan da sagtens bruges. Pointen var bare, at det ikke er alle optagelser, hvor det er tilfældet.

Mvh.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

MR.MRB Min erfaring, er at skal man dræbe stereopersektivet, Så skal man bare lave en masse kanter rundt om enhederne. Har man det, kan du bruge uendeligt lang tid på at stille hterne rigtigt. Uden man opnår et perspektiv, der er helt rigtigt.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:

snakker du om at "indstille" lyttepositionen(?), indstille noget på forstærkeren(?) eller at centrere ht'erne efter sweetspot?

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

En god HT skal have det hele, perspektiv i højde, dybde og bredde. Her udover skal der være dynamik og sonoritet. Det opnår man dog kun ved rigtig opstilling og akustikregulering med diffusere osv.
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:
pigolo skrev:

hej pigolo,hvad for noget grej spiller du på, her hos mig lyder S/M helt og aldeles forfærdeligt, og det er nok den værst optagede cd jeg har! især toppen skriger så det bløder i ørene

hey djaan jeg har en typisk hifiklubben opstilling med et par concept 10 en NAD C372 og en NAD C272 og bruger jeg taralabs helix 6 højtaler kabler..og til slut taralabs spectrum 3a signal kabler overalt..

glemte lige cdafspiller det er en NAD C542

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

pigolo skrev:
djaan skrev:
pigolo skrev:

hey djaan jeg har en typisk hifiklubben opstilling med et par concept 10 en NAD C372 og en NAD C272 og bruger jeg taralabs helix 6 højtaler kabler..og til slut taralabs spectrum 3a signal kabler overalt..

nå.. så er det enten mit anlæg der voldtager cd'en eller dig der trænger til at få renset ører

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:
pigolo skrev:
djaan skrev:
pigolo skrev:

nå.. så er det enten mit anlæg der voldtager cd'en eller dig der trænger til at få renset ører

hehe ja er det nok men kan godt lide når det lidt skarpt i lyden når man hører rock og fyrer den af hehe

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

mathias 2 der er tale om et stereo system hvor det handler om få et godt stereo lydbillede som f.eks sangeren står i miden og der både er brede og dybde...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes