Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lyd når man spiller højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mit problem er at når jeg spiller højt på min forstærker så er det ligesom den mister nuancer mellem bas og diskant eller det er lidt svært at forklare. normalt spiller jeg i nogenlunde på et niveau som når man taler. Men når man skurer højt op så er der meget diskant i forhold til bas det bliver også meget fladt at hører på... Er det min forstærker, kabler, højtalere eller hvad er det der gør det?

Sundhed: koffein, nikotin, alkohol
Til top Vis sjellest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjellest

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hvilke mærker har du? Hvordan ser lytterummet ud? Hvordan har du placeret højttalerne?
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sony str dg 700. Mit lytterum er også mit værelse (jeg er 14 år). jeg har 6.0 lyd så en i hvert hjørne og 2 i midten for og bag.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Sker det kun i stereo eller også i surround?
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej med dig

Jeg tror at det som du beskriver er, at du har en forstærker som "mister pusten"... Dette "fænomen" er meget alm på apperater til menneskepenge, når der bliver spillet højt, og kommer egentlig af at din forstærker ikke har kræfter nok til at spille rent så højt. Det er ikke noget som der sker noget ved, men det lyder forfærdeligt.

Når så det er sagt, så synes jeg at det er godt gået at du som 14 årig kan høre den slags, og at det ikke bare kommer an på at larme så meget som muligt, men at du rent faktisk også mener at det skal lyde så godt som muligt

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

wepboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

flere watt det vil hjælpe
Til top Vis wepboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wepboy

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

En forklaring kan være at dit rum er lidt akustisk uheldigt. Hvis du har store lige flader og ikke så mange møbler har bassen det med at fase sig selv ud og det lyder forfærdeligt. Hvis du bevæger dig rundt i rummet og bassen tydeligt ændre sig ved forskellige positioner er det nok problemet. Prøv evt dit anlæg i et andet rum - ....ellers må jeg nok tilslutte mig den forklaring at din forstærker mister pusten.

Mvh..

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Når så det er sagt, så synes jeg at det er godt gået at du som 14 årig kan høre den slags, og at det ikke bare kommer an på at larme så meget som muligt, men at du rent faktisk også mener at det skal lyde så godt som muligt

Helt enig, og godt set og kommenteret af rattanhuset. Jeg tror du har mange kammerater og klassekammerater der slet ikke har dine lytteevner. Vær glad for din kristiske sans, tro på at du har den evne hver gang du hører noget nyt grej. Og pas så i øvrigt på ørerne når du i fremtiden besøger 120dB discoteker o.lign. Det er utroligt i hvilken grad de steder kan ødelægge både lytteevnen (oversæt til graden af opfattet kvalitet af lyden) og høreevnen (oversæt til graden af overhovedet at kunne høre svage lyde, døvhed)

Standard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Subwoofer

Hej Jens,

Du kunne overveje at anskaffe dig en aktiv subwoofer. Sådan en indeholder en effektforstærker, hvis formål er, at tage sig udelukkende af den dybeste bas. En subwoofer kan give dig følgende fordele:

1) Meget af energien i musik/film ligger i basområdet. Ved at lade en særskilt subwoofer tage sig af dette område, vil din surround forstærker blive aflastet. Det vil give din Sony STR DG 700 mere overskud til at tage sig af resten af frekvensområdet.

2) En kvalitetets subwoofer er i sagens natur, optimeret til at gengive de dybeste toner og ofte vil almindelige højttalere have svært ved at følge med i denne diciplin. Tilmed slipper dine hovedhøjttalere for at spille i dette område og ofte vil lyden fra disse blive renere.

3) En subwoofer giver dig mulighed for at justere niveauet i den dybeste bas og i det hele taget tilpasse denne til dit lytterum i langt højere grad, end det ellers er muligt.

Der findes mange gode subwoofere, men hold dig langt væk fra de billige "bulderkasser" fra supermarkedernes "Alt i et - køb"

Jeg har selv en Audio Pro "Sub Focus" som jeg er rigtig godt tilfreds med, men der er mange andre alternativer  Prøv evt om du kan låne en kvalitets model, for at teste det af først.

Til top Vis Standard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Standard

sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

for lige hurtigt at opsummere så tusind tak for jeres gode hjælp og jeg tror det er min forstærker (jeg menner 2400kr er ikke særlig meget i hifi verdenen).

sjellest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

second skrev:

En forklaring kan være at dit rum er lidt akustisk uheldigt. Hvis du har store lige flader og ikke så mange møbler har bassen det med at fase sig selv ud og det lyder forfærdeligt. Hvis du bevæger dig rundt i rummet og bassen tydeligt ændre sig ved forskellige positioner er det nok problemet. Prøv evt dit anlæg i et andet rum - ....ellers må jeg nok tilslutte mig den forklaring at din forstærker mister pusten.

Mvh..

Jeg har jo et værelse som er temmelig småt og det bliver både brugt til at sove i, til opbevaring, til pc, til guitar. til tv, også til spisning en gang i mellem osv. :D så jeg har i hvertfald ikke mange tomme vægge men jeg prøvede det med at gå rundt mens jeg lyttede og det er nogenlunde samme lyd overalt (der vil selvfølgelig på et så lille værelse være steder hvor borde eller skabe dækker for lydbølger).

Men igen tak for alle jeres svar :D

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 04:37 | IP-adresse registreret  

Som Rattanhuset så rigtigt skriver det; din forstærker mister pusten ved høje lydtryk, og det er helt normalt med udstyr til menneskepenge.

Men inden forstærkeren begynder at lyde grimt, mister den delvist pusten forstået på den måde, at dynamikområdet indsnævres. Forskellen mellem lavest forekommende lille lyddetalje og højest forekommende peak bliver mindre, jo højere du skruer op. Detaljerne kan godt forstærkes lidt mere, men grundmaterialet og peaks´ne kan ikke.

Basenheder bruger 5-10 gange så meget effekt som diskantenheder, sårn cirkus, så klart at bassen må opgive først. (Så hr. Standard´s råd er rimeligt)

ALLE anlæg har en marchhastighed, hvor alt går op i en højere enhed.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes